Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Svante » 2018-01-02 02:35

music4ever skrev:
Svante skrev:Jag lyssnade bara på Youtube, men det jag stör mig mest på är bakgrundsbruset, knastret och vinyldisten. Anslagen låter orena.

Anser du båda klippen låter orena?
Sen så kan nog en del bakgrundsbrus vara från de analoga banden.

Ja... Alltså, jag lyssnade bara i lurar, men tycker nog att både det vinyltypiska knastret, bruset och disten hördes igenom. Jag ska inte svära på att disten finns i inspelningen, men nog tyckte jag att det lät vinyltypiskt. Alltså, det fräser till lite i varje transient, som om det har samlats damm i spåren när de kröker mycket.

Men lägg inte för stor vikt vid det som sagt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-01-02 02:44

Svante skrev:
music4ever skrev:
Svante skrev:Jag lyssnade bara på Youtube, men det jag stör mig mest på är bakgrundsbruset, knastret och vinyldisten. Anslagen låter orena.

Ja... Alltså, jag lyssnade bara i lurar, men tycker nog att både det vinyltypiska knastret, bruset och disten hördes igenom. Jag ska inte svära på att disten finns i inspelningen, men nog tyckte jag att det lät vinyltypiskt. Alltså, det fräser till lite i varje transient, som om det har samlats damm i spåren när de kröker mycket.

Det låter som en usel människa att ställa in nåltryck och sköta skivorna han spelar.
Det förvånar mig att man ens lägger upp sådant på tuben.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-02 02:46

Svante skrev:
music4ever skrev:

Ja, jag hör en del knaster och brus. Men, kan du berätta mer vart och exakt vad du hör?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-02 04:09

Morello skrev:Tycker nog att svajjet är mer påtagligt med dyr-spelaren.

Jo, och på den första videon syns det att även skivmattan är ojämn på den dyra spelaren. Inte konstigt att det svajar rejält när både skiva och underlag fallerar. Exemplet är nyttig konsumentupplysning om än ingen vidare reklam för vinylmediet.

Jag köpte för övrigt skivan med Netania Devrath som spelas i den andra videon - på dubbel kompaktskiva från 1990.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 09:40

Laddar du den i en midfi-CD-spelare från 1990-talet så är dessa tvenne vinylmaskiner akterseglade. :D

J
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-02 11:30

music4ever skrev:
Svante skrev:
music4ever skrev:

Ja, jag hör en del knaster och brus. Men, kan du berätta mer vart och exakt vad du hör?

Jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre. Vinylknaster, bruset är lite svårare att knyta till vinylen, men gissningsvis en del av det, och sen vinyldisten då. Här skulle jag beskriva den lite som vinylknaster som blir vanligare vid transienterna, det fräser till lite vid varje transient. Och lite olika mycket vid varje transient. Det är det som får mig att beskriva det som att det är smuts som har fastnat där spåret rör sig mycket i sidled, fast det vet jag ju inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-02 11:51

Den ljudfil som benämns S&MTECH har rumble klart hörbart i början.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-02 11:55

RogerGustavsson skrev:Den ljudfil som benämns S&MTECH har rumble klart hörbart i början.

Av någon anledning är det klart hörbart rumble i början på många vinylskivor. Det brukar försvinna efter något tiotal sekunder.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 16:40

Svante skrev:
music4ever skrev:

Ja, det låter vinyltypiskt om båda spelarna. Disten när sångerskan tar i lite är påtaglig.
Det andra spåret svajjar så till den milda grad att jag blir av sjösjuk av att lyssna på böset.

Jag tror det stora problemet här är kvaliteten på fonogrammen snarare än spelarna per se.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-02 17:13

Den dyra spelaren ska ha vakumsug av skivan mot tallriken men det ser inte ut så när den spelar, tonarmen vippar en hel del. En viss mängd rumble och svaj kan väl även komma från gravérverken? Ni som lyssnat på lackskivor, hur låter de jämfört med en pressade vinyler?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-02 17:48

Nu har jag också lyssnat och förstår varför jag övergav LP-skivan som huvudsakligt medium så fort CD-skivan kom! Varför vill någon ha detta knaster? 8O

Jag kommer osökt att tänka på de avancerade mätningar som LTS gör på DAC:ar. Felen på återgivningen från exemplen Fremer har är ju stå stora att till och med jag hör dem, och troligen ett par-tre tiopotenser större än felen DAC:arna har.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 18:46

Men som sagt, Fremers exempel visar inte på riktigt god vinylåtergivning; det kan låta oerhört mycket bättre!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-02 18:52

Precis. Välvårdade LPs kan med rätt pickup låta väldigt bra. Ja, det kan någon gång höras lite knaster, och innerspårsdistortionen kan vara ett problem. Men mycket annat i videon är snarare en förslitning av skivan pga dålig hantering och ev dålig pickup.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-02 22:03

Plus som sagt rejäl svajning av redan uppräknade skäl. Jo, med perfekta förutsättningar kan det låta helt OK om vinylen - men snittet är väldigt mycket sämre vilket dessa videor tydligt påvisar. Det är bra att det skickas ljud- och bildfiler och att det diskuteras offentligt. Kanske kan ökad insikt om vinylens tillkortakommanden leda till en mer sansad och verklighetsförankrad diskussion - och till att fler inser att vinylsystemet inte är vägen till hifi-nirvana.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 22:05

Jag kan inte låta bli att undra varför Fremer valde två helt odugliga vinylskivor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-02 22:29

Ja märkligt. Finns ganska många som låter hyfsat och de klippen gör det inte. Nedan tycker jag låter hyfsat.

https://www.dropbox.com/s/996ekx1bc6an6 ... e.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3oy4r7gw9wjgh ... s.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-02 23:32

På samma sätt som CD inte är någon enkel väg till hifi-nirvana. Om man är ute efter den mest välljudande utgåvan så behöver man använda många olika format. Sen så finns det de som "hatar" CD och de som "hatar" vinyl, och det kommer också färga deras åsikter. Sen finns det de som föredrar CDns smidighet, och de som föredrar vinylens ritual och större omslag.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2018-01-02 23:57

music4ever skrev:På samma sätt som CD inte är någon enkel väg till hifi-nirvana. Om man är ute efter den mest välljudande utgåvan så behöver man använda många olika format. Sen så finns det de som "hatar" CD och de som "hatar" vinyl, och det kommer också färga deras åsikter. Sen finns det de som föredrar CDns smidighet, och de som föredrar vinylens ritual och större omslag.

För att komma in lite sent i tråden;
jag köper gärna vinyl på loppisar och secondhand. En hel del är skräp ( men det är väldigt lite pengar förlorat i
detta), men en del är riktigt bra. Dessa brukar jag rip-a ( som de är jag tar bort knäpp men påverkar inte ljudet
i övrigt). Dessa bränner jag på cd och kan njuta av oförstörda inspelningar av faviorter.

De lp jag köper är några år, tillverkade innan "loudness-war" och innan man började "förbättra ljudet". Så jag
kan både ha kakan och lyssna på den bekvämt och enkelt.

EN observation ; jag tror att en signifikant andel av cd som säljs som "nyutgåvor" faktiskt är rippade vinyler.
Jag hör knäppar, jag hör tom repor ibland. Inte konstigt egentligen, mastertapes är nog borta och vinyl är
faktiskt ett ganska bra arkivformat. Enda skillnaden är att de jag rippar själv låter bättre!

De allra flesta vinyler jag rippar känns tom igen av gracenote, vilket tyder på att mycket "gamla cd" verkligen
är rippade vinyl.

Så jag använder vinyl, men musik jag vill höra ofta ( eller i bilen) bränner jag till waw-cd.

Hur gör ni ?

Och Gott Nytt År på er alla!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-03 00:21

Hej peterh,

I cd:ns barndom lades det undantagsvis vinylrippar på cd av mindre nogräknade företag men de var få och de försvann ganska snabbt. Knäpparna som hörs på nya cd-skivor är helt enkelt klippning på grund av den kraftiga nivåhöjningen som blivit så vanlig numera. Jag reagerade själv för några år sedan när nya och gamla inspelningar uppvisade detta beteende på nya cd-skivor och insåg efter vidare lyssning och mätanalys att det helt enkelt är så illa mastrat. I några produktioner har artister och producenter också lagt in vinylknaster som konstnärligt grepp men det kan vi bortse från här.

Intressant att ta del av dina lyssningsvanor. Jag köper själv till 90 procent cd-skivor som är tillverkade senast 1990 och lp endast begagnat och framför allt sådant som aldrig har kommit på cd. Då får jag med i stort sett all den populärmusikhistoria som intresserar mig. Jag kollar alltid kvaliteten på nya plattor och om de inte håller måttet nöjer jag mig med att lyssna på Youtube eller via annan kanal. Jag vill helt enkelt inte stödja skivbolag som mer eller mindre regelmässigt förstör pop- och rockmusiken på cd eller som behandlar den lite mindre illa på ett så bristfälligt system som vinyl. Det kan tilläggas att även en del klassisk musik och jazz har börjat utsättas för nivåmaximering om än i mindre grad än popmusiken. Vill också avslutningsvis vara tydlig med att det i allt detta elände fortfarande finns bolag som fortsätter att leverera bra kvalitet och de förtjänar förstås att gynnas av oss musikköpare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-03 01:05

PekkaJohansson skrev:Hej peterh,

...

Intressant att ta del av dina lyssningsvanor.
...

Med vänlig hälsning

Pekka

+1 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-03 01:31

peterh skrev:Hur gör ni ?

Jag lyssnar mycket på spotify eller från min "NAS" när surfar eller håller på med något annat hemma. Fokuserad lyssning är inte alls lika ofta, och då brukar det bli LP eller streamat från min "NAS".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-03 10:04

music4ever skrev:
peterh skrev:Hur gör ni ?

Jag lyssnar mycket på spotify eller från min "NAS" när surfar eller håller på med något annat hemma. Fokuserad lyssning är inte alls lika ofta, och då brukar det bli LP eller streamat från min "NAS".

Rippar du dina LP till NAS:en?

(Den där frågan måste bli helt oförståelig för en utomstående! :D )
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-03 10:41

peterh skrev:
Hur gör ni ?

Jag lyssnar mest på CD - utgivna före loudnesswar började, dvs före cirka 1990. Samt förstås LP, men jag köper ytterligt sällan nypressad vinyl då jag tycker det är en helt befängd utveckling som jag helst inte vill nära.
Jazz och konstmusik köper jag även av nyare datum då dessa genrer inte drabbats lika hårt av loudnesswar.
Vansinneskomprimerat bös samt mer eller mindre oseriösa streamingtjänster bojkottar jag.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2018-01-03 11:32

Thomas_A skrev:Ja märkligt. Finns ganska många som låter hyfsat och de klippen gör det inte. Nedan tycker jag låter hyfsat.

Laddade ner till datorn i "pojk"rummet och spelade upp via:
Foobar2000 -> MX-DAC -> Arcam A29 -> Guru Junior
och tycker att spåren låter riktigt bra med hög feelgoodfaktor. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-03 13:13

30Hzbone skrev:
Thomas_A skrev:Ja märkligt. Finns ganska många som låter hyfsat och de klippen gör det inte. Nedan tycker jag låter hyfsat.

Laddade ner till datorn i "pojk"rummet och spelade upp via:
Foobar2000 -> MX-DAC -> Arcam A29 -> Guru Junior
och tycker att spåren låter riktigt bra med hög feelgoodfaktor. :)

Jo, det finns en hel del som låter bra. Och för den delen, en del som låter skit också, men det är likadant med CD/digitalt. Kanske inte de högsta i dynamik men sköna att lyssna på.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-03 15:51

PerStromgren skrev:Rippar du dina LP till NAS:en?

(Den där frågan måste bli helt oförståelig för en utomstående! :D )

Njet. :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-03 15:55

Har nu varit i kontakt med den engelsk distributör som har hand om sweetvinyl sugarcube SC-1. Vi får se hur det blir, är väldigt intresserad av den produkten. Fungerar den, som den framställs, så är det en revolution för vinyllyssnandet. :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-03 16:09

Vet du vad den går på? Och en annan sak SC-1 är ju betydligt mindre i formatet än SC-2 - har du hittat någon info på spec/storlek på apparaten?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-03 20:45

Eftersom det görs lite jämförelser i tråden har jag lekt lite med några ljudfiler.

Först ut blir det en fil med Hugo Alfvéns Festspel, den andra svenska stereoinspelningen. I början är det Perfector’s vinyl och sedan hur den låter på Tidal Hifi.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... -Tidal.wav

Michael Fremer hade några jämförelser mellan skivspelare. Jag har lagt till samma spår från Tidal Hifi.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... -Tidal.wav

Här slagverksensemblen från Fremer’s jämförelse och på slutet hur den låter på Tidal Hifi.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... irrors.wav

Verkar vara dessa album.
Midsommarvaka gjordes tydligen 1954.
https://www.discogs.com/Hugo-Alfv%C3%A9 ... se/3456390

Kan denna vara brustvättad på Tidal’s version? Inspelad 1961.
https://www.discogs.com/Canteloube-Neta ... ter/399982

Slagverksensemblen sägs vara inspelad på analog bandare med en AKG stereomikrofon.
https://www.discogs.com/artist/5605536- ... n-Ensemble
Senast redigerad av RogerGustavsson 2018-01-03 21:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-03 20:55

Vinyl fungerar helt enkelt inte till konstmusik (dvs stor terassdynamik)
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi