Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-01-02 01:20

Ok, jag ska sluta larva mig, förstås handlar tråden om RCA-kablar. HAs, för att vara mer specifik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-02 09:16

Den har en enkardelig mittledare.

Något jag tycker är bra.

- - -

Morello skrev:Jag använder bara apparatur med adekvat utgångsimpedans om 75 ohm, varför 10 meter koaxialkabel om 50 pF/m ingalunda är ett problem.

Jag försöker förstå resonemangen och faktiskt till och med angreppen på HA, som du, Svante och Roger fört/sysslat med i den här tråden.

Om jag utgår ifrån de ni skrivit och verkar tycka, så blir det rimligt att klargöra att Även 50 pF per meter är ju en låg kapacitans jämfört med en billig vanlig interconnectkabel. Så varför nämner du den siffran?

Ett välkonstruerat utgångsteg klarar ju att driva betydligt högre kapacitans, så varför just 50 pF? Är inte även 50 pF onödigt bra? Kablar med mycket högre kapacitans än så kan ju även köpas superbilligt. Vad är skälet till att du inte kör med lakritzsnören? Då får man ju även många kardeler.

Om man tycker små avrullningar i diskanten inte är så viktigt (säg att det duger om hela registret klaras inom kanske +/- 0,5 dB) så går det med 75 ohm ut att driva typ 50 nF. Alltså t ex tio meter kabel med 5 nF per meter, eller 5000 pF per meter om vi håller oss till pF. Hundra gånger mer än 50 pF per meter alltså.

Ändå antyder du att 50 pF per meter är värt att nämnas, trots att det är bara en bråkdel av vad en typiskt audio-kabel ger. Det är förbryllande.

Varför är en hundradel av vad som är möjligt att driva med små hörbara fel värt att nämna, men en kabel som är några gånger bättre än så är värd att kritisera och det till och det enligt er verkar vara okej att antyda att HA vilseleder/lurar folk. 8O

Jag tycker era resonemang i tråden har varit VÄLDIGT tveksamma.

Man kan väl diskutera fakta (vilka parametrar ger vilka egenskaper, vad kan vi höra...) utan att komma med kränkande påhopp och antydningar om bedräglighet?

När du Morello sen pekar på kablar med en kapacitans som är tre gånger högre är HAs, men kanske 100 gånger bättre än vad man KAN hävda att den behöver vara, rent av 1000 gånger bättre om vi talar om kablar kortare än 1 meter. Ja då känns påhoppen mot HA väldigt underliga.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-02 09:43, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 09:35

Angrepp på HA? Det enda jag kritiserat är det du skrev om kabeln ifråga för flera sidor sedan.

Vi kan säga 100 pF/m om det är bättre - det spelar ingen roll för resonemanget.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-02 09:45

Jag tror inte jag har skrivit något som inte även HA skrivit/anser.

Har du lust att peka på vad det är du invänder emot? Jag har ju skrivit en del i tråden.

Ser inte att det spelar någon principiell roll om du säger 100 pF istället för 50 pF. Problemet är inte vilken gräns du har, utan att du kritiserar andra för att ha fel gräns. Att du byter från 50 till 100 pF är dock intressant.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-02 09:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-02 09:46

Morello skrev:Jag använder bara apparatur med adekvat utgångsimpedans om 75 ohm, varför 10 meter koaxialkabel om 50 pF/m ingalunda är ett problem.

På tal om det, vad är en typisk kapacitans per meter för vanlig lakritskabel?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-02 09:49

Svårt att svara på, men typ 200-1000 pF per meter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-02 10:00

IngOehman skrev:Svårt att svara på, men typ 200-1000 pF per meter.

Tack! Då ska jag räkna (och kanske mäta) litet på min stora anläggning.

PS. Jaha, där ser man. Det får bli till att mäta; jag hittar ingen uppgift på utgångsimpedansen på min Quad Venas förstegsutgång. :(
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 10:49

IngOehman skrev:
Ser inte att det spelar någon principiell roll om du säger 100 pF istället för 50 pF. Problemet är inte vilken gräns du har, utan att du kritiserar andra för att ha fel gräns. Att du byter från 50 till 100 pF är dock intressant.

Vh, iö

Det har jag ingalunda gjort - jag kritiserade dina verklighetsfrånvända räkneexempel. Thats it!

Att Lasses kablage är ett utomrdentligt bra kablage i kraft av fina don och en bra koax är ingenting jag tevkar på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 10:51

PerStromgren skrev:

PS. Jaha, där ser man. Det får bli till att mäta; jag hittar ingen uppgift på utgångsimpedansen på min Quad Venas förstegsutgång. :(

Det är ju inte så svårt att mäta upp om du har tex ett oscilloskop.
Spela en testton på tex 1 kHz och mät utsignalens nivå med och utan tex 100 ohms belastning.

Messen ist Wissen!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-02 11:02

Morello skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Det har jag ingalunda gjort - jag kritiserade dina verklighetsfrånvända räkneexempel. Thats it!

Att Lasses kablage är ett utomrdentligt bra kablage i kraft av fina don och en bra koax är ingenting jag tevkar på.

Det du kallar verklighetsfrånvända räkneexempel antar jag är ett passivt försteg med 100 kohm-pot samt långa kablar till monoblock?

Det är ju HA som exemplifierat med det, före mig. I varje fall i den här omgången (tror det exemplet finns på hans hemsida). Och det är ett relevant exempel och i allra högsta grad ett från verkligheten.

Ett sådant försteg är även ett av de mest sålda förstegen i Sverige genom tiderna - och det vet du ju. Det har ju bekräftats i tråden! Och du kallar det "verklighetsfrånvänt"!?!?! 8O

Du har en udda definition på verklighet.

Kan väl nämna att jag dessutom I VERKLIGHETEN stött på problemet, alltså att kabelkapacitans i HÖG grad påverkat återgivningen, alltså i allra högsta grad hörbart.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-02 11:15

IngOehman skrev:Jag försöker förstå resonemangen och faktiskt till och med angreppen på HA, som du, Svante och Roger fört/sysslat med i den här tråden.

Jag har inte avsett att angripa HA specifikt, men menar att kablar i allmänhet får för stor vikt vid komponeringen av en anläggning. Det gäller speciellt om man har kablar med under 1 m längd kopplade till högkvalitativ utrustning, som här.

Jag tror att jag vid något tillfälle skrev att de borde marknadsföras med estetiska snarare än tekniska argument, för de tekniska argumenten är inte särskilt starka.

Om nu någon tror att min kritik gäller speceillt HA så vill jag vara tydlig med att det finns många tillverkare som tar onödigt mycket betalt (sett ur konsumentperspektiv) för sina kablar och att det är framförallt feelgoodargument som kan användas för dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-02 11:18

Morello skrev:
PerStromgren skrev:

Spela en testton på tex 1 kHz och mät utsignalens nivå med och utan tex 100 ohms belastning.

Messen ist Wissen!

...fast det är bättre att mäta med en extern signalgenerator och ett seriemotstånd på 1-10 kOhm. Då belastar man inte utgången så hårt. Funkar även på slutsteg, med lägre serieresistans.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-02 11:30

PerStromgren skrev:

Du kan nog kallt räkna med lägre än 1000 ohm.

Bandbredden är för övrigt (-0,5 dB) 20 - 30 000 Hz från Quaden, alltså typ 5 - 120 000 Hz -3 dB. Lite lägre bandbredd än vad man kan vilja ha alltså, jag gillar om den är bättre än 0,3 - 200 000 Hz.

Vad är det du vill räkna på? Har du långa lakritssnören någonstans, som du är oroad över?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-02 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 11:33

Har den relä på utgången så kan det mycket väl vara runt 100 ohm. Är det transistor-mute så runt 1 kohm.
Finns ingen automatisk mute alls bör apparaten inte användas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-02 11:35

IngOehman skrev:Vad är det du vill räkna på? Har du långa lakritssnören någonstans, som du är oroad över?

Ja, jag använder Quaden som försteg och har rätt lång kabel till slutsteget som står intill högtalarna. Oro är nog ett starkt ord, för övrigt, jag tänkte mest att få litet lokal verklighet som grund för att förstå vad vi snackar om! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-02 11:35

Morello skrev:Har den relä på utgången så kan det mycket väl vara runt 100 ohm. Är det transistor-mute så runt 1 kohm.
Finns ingen automatisk mute alls bör apparaten inte användas.

Det finns relä! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 11:48

Går det ånyo att redigera inläggen även då folk responderat?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-02 11:56

Morello skrev:Går det ånyo att redigera inläggen även då folk responderat?

Jag tror att det är en timer som löser ut, inte om inlägget är citerat eller om nya inlägg tillkommit.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 12:30

Svante skrev:
Morello skrev:
PerStromgren skrev:

Messen ist Wissen!

...fast det är bättre att mäta med en extern signalgenerator och ett seriemotstånd på 1-10 kOhm. Då belastar man inte utgången så hårt. Funkar även på slutsteg, med lägre serieresistans.

Bättre och bättre - det vet jag inte, men det tarvar mer utrustning.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-02 14:16

Om man typ halverar det så är det nog med verkligheten bättre överensstämmande. Men för all del. Räkna med upp till 1nF så finns det säkerhetsmarginal.

-Hittade föresten en noname komponentivideokabel som fick med en av mina projektorer för många år sedan och som jag aldrig använt.
Den är tio meter lång, ungefär lika många år gammal och ligger på 450-500pF totalt, dvs 45-50pF/meter. Jag ser inga hinder för att använda en sådan för audio.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-02 14:18

Jag har till dags dato inte mätt på något lakritssnöre med lägre kapacitans än 200 pF per meter (därmed inte sagt att sådana inte finns). Jag har stött på flera (ehuru få procent) som legat runt 1000 pF per meter, så jag förstår inte ditt inlägg. :?

Hade jag skrivit det du föreslår så hade det varit en lögn, eftersom jag stött på kablar som legat uppåt och till och med strax över 1000 pF/m. Och jag försöker alltid undvika att tala osanning. Kanske var det jag skrev heller inte sant, om det är så att under 200 pF per meter är vanligt men något jag missat?

Vad menar du är de lägsta kapacitanser man hittar från lakritssnören? Alltså sådana där tunna kablar med tjock mångtrådig innerledare, tunt isolationsmaterial av uselt dielektrika och oftast en oflätad "skärm" med liten diameter (då kabeln är så tunn)?

Till och med tjockare men ändå billiga "standard-audiokablar" (klassen över laktritssnören) ligger ju ofta över 100 pF/m. Detsamma gäller dyra fina mikrofonkablar (ofta uppåt eller över 200 pF per meter) men de redovisar sälllan kapacitans.

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Vad är det du vill räkna på? Har du långa lakritssnören någonstans, som du är oroad över?

Ja, jag använder Quaden som försteg och har rätt lång kabel till slutsteget som står intill högtalarna. Oro är nog ett starkt ord, för övrigt, jag tänkte mest att få litet lokal verklighet som grund för att förstå vad vi snackar om! :D

Ja, oro kanske var ett illa valt ord. Kom inte på något bättre. Skulle kanske ha kunnat skriva "...som orsakar din nyfikenhet".

- - -

Om du har värsta sortens högkapacitiva lakritssnören, 10 meter kabel och om Quaden har en utimpedans om 1000 ohm så blir övre gränsfrekvensen ungefär 16 kHz. Fast lite lägre än så blir det eftersom redan Quaden har lite bandbreddsbegränsning.

Nivån vid 8 kHz blir cirka -1 dB. Jag vet inte om du kan höra det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-02 14:30, redigerad totalt 2 gånger.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-02 14:27

https://www.supersonido.es/productos/do ... to7609.pdf
https://www.hifimart.com/quad-vena-wire ... ifier.html
"Preamplifier Section [...] Output Impedance 470Ω"
Värsta sortens RCA-RCA 500pf/m
Och hur många meter kabel?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-02 14:34

RogerJoensson skrev:https://www.supersonido.es/productos/documentos/Documento7609.pdf

Snyggt googlat! :D

Vi snackar ca 10m. Lastas med en Qaud 606, 20 kohm.
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-02 14:56

IngOehman skrev:Jag har till dags dato inte mätt på något lakritssnöre med lägre kapacitans än 200 pF per meter (därmed inte sagt att sådana inte finns). Jag har stött på flera (ehuru få procent) som legat runt 1000 pF per meter, så jag förstår inte ditt inlägg. :?

Hade jag skrivit det du föreslår så hade det varit en lögn, eftersom jag stött på kablar som legat uppåt och till och med strax över 1000 pF/m. Och jag försöker alltid undvika att tala osanning. Kanske var det jag skrev heller inte sant, om det är så att under 200 pF per meter är vanligt men något jag missat?

Biltemas skunkiga RCA-sladdar verkar ligga på 120pF/m. Jag mätte precis på en 3,5mm-RCA (84-756) och det finns ingen anledning att tro att deras variant med RCA i bägge ändar skulle vara annorlunda. Vissa gamla kommer-med-gratis-sladdar ligger i samma härad. Sen har jag några gamla, troligen Monacor som ligger på 180pF/m osv. Jag har inte lyckats hitta någon som ligger över ca 400pF, men de kanske finns.
Den orolige (och intresserade) med långa kablar gör kanske bäst i att skaffa/låna en kapacitansmätare och undersöka själv.

PerStromgren skrev:
RogerJoensson skrev:https://www.supersonido.es/productos/documentos/Documento7609.pdf

Då är det en poäng att undersöka kabelns kapacitans.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-02 15:01

PerStromgren skrev:

470 ohm och 5 nF => LP-filter med fc =67 kHz.
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-02 15:13

Ja, förmodligen hör du ingen skillnad om det inte skulle vara så att du har en sådan extrem kabel som Ingvar pratar om.
Om du känner någon som har en kapacitansmätare, låna och mät! -För säkerhets eller nöjes skull.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-02 15:16

Varför inte säga att värsta sortens interconnectkabel ligger på 70 pF per meter? Eller vilken annan godtycklig påhittad siffra som helst.

Förnekar du att de kablar jag stött på som legat på 1000 pF per meter existerar??? 8O

"De värsta" måste väl rimligtvis betyda de värsta, inte några med lägre kapacitans än så.

Missförstå mig inte - om frågan varit vad en lakritssnabel TYPISKT har för kapacitans så skulle jag kanske ha sagt uppåt 300 pF, men det var ju inte det som var frågan.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-02 15:17

IngOehman skrev:Varför inte säga att värsta sortens interconnectkabel ligger på 70 pF per meter? Eller vilken annan godtycklig påhittad siffra som helst.

Förnekar du att de kablar jag stött på som legat på 1000 pF per meter existerar??? 8O

Nej, Jag gjorde just inte det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-02 15:22

RogerJoensson skrev:Biltemas skunkiga RCA-sladdar verkar ligga på 120pF/m.

Biltema säljer mig veternligt inga riktiga lakritssnören. Typ ingen gör det.

Lakritssnören är de där supertunna svarta (ofta med ribbat hölje) kablarna med gjutna RCA-kontakter i ändarna som man får med gratis. Fast kanske har biltema något liknande? Och kanske har även lakritssnören blivit bättre sedan jag sist mätte på en massa kablar (20 år sedan?).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-02 15:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-02 15:22

RogerJoensson skrev:Ja, förmodligen hör du ingen skillnad om det inte skulle vara så att du har en sådan extrem kabel som Ingvar pratar om.
Om du känner någon som har en kapacitansmätare, låna och mät! -För säkerhets eller nöjes skull.

Jo, jag kan ju mäta kapicitans, men det är nog att gå över ån efter vatten i mitt speciella fall. Ännu bättre är att mäta avvikelse från rak tonkurva, vilket ju åär vad jag vill veta. Jag kan kolla 1kHz och 20KHz, till exempel. Min Fluke 87 kan säkert fixa det.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi