Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Jag tror nog att risken är överhängande att din fluke har sämre bandbredd än din anläggning.
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Biltemas skunkiga RCA-sladdar verkar ligga på 120pF/m.
Biltema säljer mig veternligt inga riktiga lakritssnören. Typ ingen gör det.
Lakritssnören är de där supertunna svarta (ofta med ribbat hölje) kablarna med gjutna RCA-kontakter i ändarna som man får med gratis. Fast kanske har biltema något liknande? Och kanske har även lakritssnören blivit bättre sedan jag sist mätte på en massa kablar (20 år sedan?).
Vh, iö
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Biltemas skunkiga RCA-sladdar verkar ligga på 120pF/m.
Biltema säljer mig veternligt inga riktiga lakritssnören.
Typ ingen gör det.
Och kanske har även lakritssnören blivit bättre sedan jag sist mätte på en massa kablar (20 år sedan?).
Morello skrev:Vill man mäta amplitud med precision använder man naturligtvis än för ändamålet lämplig multimeter och inte ett skåp.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Biltemas skunkiga RCA-sladdar verkar ligga på 120pF/m.
Biltema säljer mig veternligt inga riktiga lakritssnören.
Jag gav dig ju t om artikelnumret på den kabel jag mätte på några ord efter ovanstående citat.
De har som sagt även liknande kabel med RCA i bägge ändar.
...är att alla lakritssnören jag har mätt på har kommit gratis med apparater.Typ ingen gör det.
RogerJoensson skrev:Jag har sett sådana (gjutna kontakter och lakritssnöretunna sladdar) hos t ex Netonnet, Clas Ohlson, Kjell och co, Jula, och vanliga musikaffärer. En snabbtitt visar att de har sådana fortfarande. Sen finns de väl även hos var och varannan radiohandlare och stormarknader...
Och kanske har även lakritssnören blivit bättre sedan jag sist mätte på en massa kablar (20 år sedan?).
IngOehman skrev:Ja, det gjorde du. Men för mig är ett lakritssnöre en kabel som man inte köpt utan som kommit med någon apparat gratis.
Ingvar Ö skrev:Men för mig är ett lakritssnöre en kabel som man inte köpt utan som kommit med någon apparat gratis. Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre.
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Biltema säljer mig veternligt inga riktiga lakritssnören.
Jag gav dig ju t om artikelnumret på den kabel jag mätte på några ord efter ovanstående citat.
De har som sagt även liknande kabel med RCA i bägge ändar.
Ja, det gjorde du. Men för mig är ett lakritssnöre en kabel som man inte köpt utan som kommit med någon apparat gratis. Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre.
IngOehman skrev:...
Håller med dig om att även absurt usla kablar kan duga i många fall. Har en kabel liknande det du beskriver, tror den är tre meter lång, av 3,5mm/2xRCA-typ för att kunna koppla in mig från ifånen till anläggningen. Det kan till och med vara så att den kommer från biltema. Det fungerar problemfritt. Men en ifån har ju väldigt låg utimpedans (mycket lägre än ett vanligt försteg) så inget annat är att vänta.
Vh, iö
Morello skrev:Snacka om retoriska rökridåer - huruvida kabeln köptes separat eller ingick i ett annat köp saknar all rimlig relevans för ämnet!
IngOehman skrev:
.. de kommit med gratis vid köp av apparater.
Vh, iö
Morello skrev:Snacka om retoriska rökridåer - huruvida kabeln köptes separat eller ingick i ett annat köp saknar all rimlig relevans för ämnet!
IngOehman skrev:Vad 17 har hänt med faktiskt.se??? Har aldrig sett liknande massiva försök att mucka gräl tidigare.
hifikg skrev:Dubbla negationer fungerar inte alltid. Ingvar skrev "Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre". Läs citatet sakta.
Laila skrev:hifikg skrev:Dubbla negationer fungerar inte alltid. Ingvar skrev "Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre". Läs citatet sakta.
Vari ligger tveksamheten om betydelsen . . . typ ?
Laila skrev:Vem/vilka, förutom möjligtvis du, är det som visat att den/de inte förstått meningen av:
"Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett
laktritssnöre" . . . typ ?![]()
IngOehman skrev:Vad 17 har hänt med faktiskt.se??? Har aldrig sett liknande massiva försök att mucka gräl tidigare.
Svante skrev:IngOehman skrev:Vad 17 har hänt med faktiskt.se??? Har aldrig sett liknande massiva försök att mucka gräl tidigare.Det har jag. Men alla förstår inte när de muckar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster