Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-01-02 15:29

Jag tror nog att risken är överhängande att din fluke har sämre bandbredd än din anläggning.

Men mät du.

Jag har i och för sig för mig att jag för en massa år sedan konstaterade att Fluke gjorde mätare som var exceptionellt bra. De flesta har en bandbredd när man mäter ac på runt 1 kHz. De är ju oftast gjorda för att i ac-läget mäta 50 Hz spänningar, men de Flukar jag tittade på var mycket bättre.

Så kanske duger din Fluke?

Jag skulle rekommendera ett oscilloskope dock.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-02 15:47

IngOehman skrev:Jag tror nog att risken är överhängande att din fluke har sämre bandbredd än din anläggning.

Kan så vara, men den är specad till ± 2.0 % + 20 siffror vid 20Khz (*) vilket är ca 0,2 dB om man håller sig nära voltmeters fulla utstyrning. Det torde räcka för mitt ändamål.

Men, jo, jag dra fram 'skåpet också. Kan man verkligen läsa av mindre fel än 0,2 dB på ett oscilloskop? Eller ska jag mäta vid 100kHz och interpolera, menar du?

*) Ref: https://www.alliedelec.com/m/d/8cf21be9 ... 972ba3.pdf
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-02 15:50

Å andra sidan kan du mäta kapacitans med fluken, torde räcka om du bara vill kolla à la ballpark som tysken säger.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 15:59

Vill man mäta amplitud med precision använder man naturligtvis än för ändamålet lämplig multimeter och inte ett skåp.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-02 18:54

Jag skulle rekommendera bådadera när man ändå har prylarna framme.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2018-01-02 19:29

IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:Biltemas skunkiga RCA-sladdar verkar ligga på 120pF/m.

Biltema säljer mig veternligt inga riktiga lakritssnören. Typ ingen gör det.

Lakritssnören är de där supertunna svarta (ofta med ribbat hölje) kablarna med gjutna RCA-kontakter i ändarna som man får med gratis. Fast kanske har biltema något liknande? Och kanske har även lakritssnören blivit bättre sedan jag sist mätte på en massa kablar (20 år sedan?).

Vh, iö

Det är den här typen som jag, och troligen många med mig kallar lakritssnören.
2000033439.jpg
2000033439.jpg (21.84 KiB) Visad 5044 gånger

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kablar/RCA/2-RCA2-RCA-2000033439/
Biltema säljer dem.

Menar du något annat?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-02 21:57

IngOehman skrev:

Biltema säljer mig veternligt inga riktiga lakritssnören.

Jag gav dig ju t om artikelnumret på den kabel jag mätte på några ord efter ovanstående citat.
De har som sagt även liknande kabel med RCA i bägge ändar.
Typ ingen gör det.

Jag har sett sådana (gjutna kontakter och lakritssnöretunna sladdar) hos t ex Netonnet, Clas Ohlson, Kjell och co, Jula, och vanliga musikaffärer. En snabbtitt visar att de har sådana fortfarande. Sen finns de väl även hos var och varannan radiohandlare och stormarknader...
Och kanske har även lakritssnören blivit bättre sedan jag sist mätte på en massa kablar (20 år sedan?).

Inte vet jag, men jag beskrev Biltemas som skunkiga, för att dom är det. Den jag klippte upp saknade skärm och avlastningarna kändes inte toppen precis. -Men den funkade ändå till det jag skulle ha den till.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-03 02:18

15 sidor, inte pga falsk marknadsföring, utan man har (som i all reklam) använt ett fall som belyser sin produkt i bra dager? Jag har fattat detta rätt?
Samtidigt så försvarar många LTS F/E-lyssningstest på konstgjorda signaler, som det skulle spela någon som helst roll för en person som bara lyssnar (ej jämför) på vanlig musik.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-03 08:39

Ja, det vill säga jag vet inte ens om jag håller med om att exemplet "belyser produkten i en bra dager". Det är ett exempel som tydligt beskrivs som det extremfall det är, för att visa worts case. Och vem som helst som önskar kan ju själv räkna på precis vilka fall de än intresserar sig för.

Men diskussionerna i den här tråden har verkligen varit absurda. Du har så rätt.

- - -

Morello skrev:Vill man mäta amplitud med precision använder man naturligtvis än för ändamålet lämplig multimeter och inte ett skåp.

Håller inte med.

Det vill säga uppgiften var ju att mäta amplitudskillnad, inte absolut amplitud. Ett oscilloskop är överlägset för uppgiften. Just på grund av att det har en bandbredd som är så enormt mycket större än 20 kHz, så instrumentets egna fel blir mycket nära noll. Därtill så ser man att det man mäter inte är korrumperat på något sätt.

Det är tämligen lätt att mäta amplitudskillnader med en noggrannhet bättre än 0,05 dB med oscilloskop. Tricken är följande:

1. Använd AC-koppling.

2. Titta först på vågen med en gain som gör att hela vågen ryms vertikalt på skärmen, så man kan verifiera att den ser bra ut (man vill ju inte blanda ihop amplitud och distorsion).)

3. Välj sen en så hög gain som möjligt, vilket betyder en där man fortfarande precis ser de positiva vågtopparna på skärmen när man har bilden maximalt offsetad vertikalt (nedåt). Det betyder att man bara ser en bråkdel av vågen man studerar, men man ser amplituden med mycket stor noggrannhet. Det är då mycket enkelt att bedöma hur mycket amplituden ändrar sig från 1 kHz till t ex 20 kHz.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-03 09:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-03 08:55

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:

Biltema säljer mig veternligt inga riktiga lakritssnören.

Jag gav dig ju t om artikelnumret på den kabel jag mätte på några ord efter ovanstående citat.

Ja, det gjorde du. Men för mig är ett lakritssnöre en kabel som man inte köpt utan som kommit med någon apparat gratis. Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre.

Det jag menade när jag skrev...
Typ ingen gör det.
...är att alla lakritssnören jag har mätt på har kommit gratis med apparater.

RogerJoensson skrev:Jag har sett sådana (gjutna kontakter och lakritssnöretunna sladdar) hos t ex Netonnet, Clas Ohlson, Kjell och co, Jula, och vanliga musikaffärer. En snabbtitt visar att de har sådana fortfarande. Sen finns de väl även hos var och varannan radiohandlare och stormarknader...

Jag misstror dig inte, men jag har ingen mät-erfarenhet sav några av de kablar du nämner. Jag baserar min erfarenhet av lakritssnören på dem jag mätt på. De har allihopa kommit med apparater. För mig är det mycket svårt att bedöma om de kablar du talar om är lika dåliga som de jag mätt på.

De kan ju till och med vara sämre!

Och kanske har även lakritssnören blivit bättre sedan jag sist mätte på en massa kablar (20 år sedan?).

Inte vet jag, men jag beskrev Biltemas som skunkiga, för att dom är det. Den jag klippte upp saknade skärm och avlastningarna kändes inte toppen precis. -Men den funkade ändå till det jag skulle ha den till.[/quote]
Om kabeln saknade skärm så är det ju inte så konstigt att den hade skapligt låg kapacitans. Ju fler "hål" i det som omger mittledaren det är, desto lägre blir kapacitansen.

Håller med dig om att även absurt usla kablar kan duga i många fall. Har en kabel liknande det du beskriver, tror den är tre meter lång, av 3,5mm/2xRCA-typ för att kunna koppla in mig från ifånen till anläggningen. Det kan till och med vara så att den kommer från biltema. Det fungerar problemfritt. Men en ifån har ju väldigt låg utimpedans (mycket lägre än ett vanligt försteg) så inget annat är att vänta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-03 09:57

IngOehman skrev:Ja, det gjorde du. Men för mig är ett lakritssnöre en kabel som man inte köpt utan som kommit med någon apparat gratis.

Det var ju trist, jag tror att en mycket stor majoritet av läsarna här i tråden menar typ av kabel, inte hur man fick den i sin ägo. Namnet kommer sig ju av likheten med godiset, ju!

Men nu är det utklarat!

Untitled.png
Untitled.png (230.06 KiB) Visad 4853 gånger

Lakritskabel, 39:90 hos Kjelle.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-03 10:40

Trist? :? :o

Vad menar du med det?

Jag delar din uppfattning om att kabeln definieras av sina egenskaper, men jag har bara kommit i kontakt med dem jag mätt på, på grund av att de kommit med apparater.

Att den Roger mätt på har så låg kapacitans är ju inte så överraskande då den enligt uppgift saknar riktig skärm. Med "så låg" menar jag då låg i förhållande till vad innerledararean, ytterdiametern och det förmodade usla dielektrikat borde kunna ge.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-03 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-03 10:43

Ingvar Ö skrev:Men för mig är ett lakritssnöre en kabel som man inte köpt utan som kommit med någon apparat gratis. Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre.

Borde inte behöva påpekas, men huruvida kabeln sålts separat eller ingått i ett annat köp påverkar ingaluinda kabelns tekniska prestanda eller uppbyggnad.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-03 10:47

Självklart inte.

Men igen - jag har bara kommit i kontakt med kabeltypen på grund av att de kommit med gratis vid köp av apparater. Jag ser inget skäl att köpa kablar an den sorter, annat än om man inte har något annat val.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-03 10:59

IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Biltema säljer mig veternligt inga riktiga lakritssnören.

Ja, det gjorde du. Men för mig är ett lakritssnöre en kabel som man inte köpt utan som kommit med någon apparat gratis. Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre.

Intressant argument.

Nu har jag inte köpt några apparater där det levererats med stereo RCA-RCA-sladdar på många år, men några där det har kommit med stereo+video RCA-RCA (tre sladdar i bredd). Två av dem jag hittade i högen ligger på 125 resp 180pF/m (denna har en jord som är tätt spunnen runt mittledaren, den andra har det inte).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-03 11:16

Snacka om retoriska rökridåer - huruvida kabeln köptes separat eller ingick i ett annat köp saknar all rimlig relevans för ämnet!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-01-03 11:41

IngOehman skrev:...

Håller med dig om att även absurt usla kablar kan duga i många fall. Har en kabel liknande det du beskriver, tror den är tre meter lång, av 3,5mm/2xRCA-typ för att kunna koppla in mig från ifånen till anläggningen. Det kan till och med vara så att den kommer från biltema. Det fungerar problemfritt. Men en ifån har ju väldigt låg utimpedans (mycket lägre än ett vanligt försteg) så inget annat är att vänta.

Vh, iö

Om du skulle kalla ovanstående kabel för något, vad skulle du kalla den då? Alltså, en kabel som du (kanske?) har köpt och som alltså inte följt med i något köp.

Kärt barn har ju många namn, och personligen kallar jag nog kabeltypen oftast för "SSSK". :P
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-03 11:43

Morello skrev:Snacka om retoriska rökridåer - huruvida kabeln köptes separat eller ingick i ett annat köp saknar all rimlig relevans för ämnet!

Ja och jag undrar, om man förhandlar till sig en HA-kabel när man köper en Pre 25, blir den då en lakritskabel?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-03 11:51

IngOehman skrev:
.. de kommit med gratis vid köp av apparater.

Vh, iö

Ingenting är gratis.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-03 12:30

Klart det finns saker som är gratis. Just medlevererade kablar kanske inte är det, men saker kan vara gratis.

Morello skrev:Snacka om retoriska rökridåer - huruvida kabeln köptes separat eller ingick i ett annat köp saknar all rimlig relevans för ämnet!

Dumheter/håller med.

Har bara berättat om ursprunget för de kablar jag mätt på.

Vad 17 har hänt med faktiskt.se??? Har aldrig sett liknande massiva försök att mucka gräl tidigare.

- - -

Har inget emot att kalla den kabel som Roger visade bild på för lakritssnöre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-03 13:42

IngOehman skrev:Vad 17 har hänt med faktiskt.se??? Har aldrig sett liknande massiva försök att mucka gräl tidigare.

Det är nog inget som har hänt, bara du som överreagerar när vi säger emot dig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-03 14:06

Överreagerar hurdå?

Jag skriver ju att den kabel som Roger pekade på rimligen kan beskrivas som ett laktritssnöre, och jag har klargjort att de jag talat om, som är de enda jag kan uttala mig om, är DE JAG MÄTT PÅ, som allihopa kommit med "gratis" när jag köpt apparater.

Ändå fortsätter ni...

"Trist", "rökridåer", till och med ordet "gratis" kritiseras!

- - -

Har också skrivit att jag tycker HA-kabeln är onödigt bra, men att jag gillar saker som är onödigt bra. Själv tycker jag att en kabel med runt 50 pF per meter är gott och väl tillräckligt bra och en sådan har även fördelen av att kunna dimensioneras så det blir på 75 ohm, vilket för att den i många sammanhang kan användas som digitalsnöre eller för video.

Men jag har svårt att klaga på att HA gjort en för audio mycket bättre kabel än så, trots att det inte finns något skäl att tro att man i nästan några applikationer kommer att kunna höra några skillnader, men det kanske är en fråga om mentalitet?

Jag uppskattar förbättringar - även in absurdum. Och jag har förtroende för att alla kan göra insatta val om de väljer att sätta sig in i hur en sak som t ex kapacitensen kommer in i överföringsfunktionen. HA pekar ju till och med på en sådan där "räknesticka" där var och en, även om man helt saknar insikt i fysiken, kan ta reda på fakta. Vad finns att klaga på.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-03 14:13, redigerad totalt 1 gång.

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2018-01-03 14:13

Det är ju du Öhman som överreagerar hela tiden. Ta en promenad.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-03 14:14

Dubbla negationer fungerar inte alltid. Ingvar skrev "Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre". Läs citatet sakta.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-01-03 15:43

hifikg skrev:Dubbla negationer fungerar inte alltid. Ingvar skrev "Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre". Läs citatet sakta.

Vari ligger tveksamheten om betydelsen . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-03 17:35

Laila skrev:
hifikg skrev:Dubbla negationer fungerar inte alltid. Ingvar skrev "Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre". Läs citatet sakta.

Vari ligger tveksamheten om betydelsen . . . typ ?

För mig finns ingen tveksamhet, men det verkar som att några uppfattat det som att IÖ invänder mot att de enkla Biltemakablarna kan kallas lakritssnören, eller så är det något helt annat det invänds mot. :P

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-01-03 17:52

Vem/vilka, förutom möjligtvis du, är det som visat att den/de inte förstått meningen av:
"Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett
laktritssnöre" . . . typ ? :wink: :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-03 18:10

Laila skrev:Vem/vilka, förutom möjligtvis du, är det som visat att den/de inte förstått meningen av:
"Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett
laktritssnöre" . . . typ ? :wink: :P

Du får väl läsa tråden. HA-Kabeln är helt okej. Precis som de flesta andra. Oavsett pris. Undantag kan finnas. EOD (för min del)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-03 23:38

IngOehman skrev:Vad 17 har hänt med faktiskt.se??? Har aldrig sett liknande massiva försök att mucka gräl tidigare.

:) Det har jag. Men alla förstår inte när de muckar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-04 00:12

Svante skrev:

:) Det har jag. Men alla förstår inte när de muckar.

Ska vi surra lite statistik?
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi