mx skrev:Det pratas ofta om att man vill höra musiken återgiven precis som det var tänkt från studion eller som artisten vill att det ska låta. Det brukar vara ett argument mot att göra justeringar i tonkontrollern till exempel. Man vill ju ha det som det var tänkt.
Men hur vet man att det låter på det sättet? Om vi har en anläggning och ett rum som inte färgar någonting utan återger det som finns på skivan, låter det automatiskt som det var tänkt då? Om musikerna och studioteknikerna har en utrustning som skiljer sig åt så kommer ju provlyssningen att låta annorlunda mot lyssningen hemma hos konsumenten?
Visst, en bra anläggning återger det som finns på skivan, men återger den musiken så som det var tänkt?

Nej. Skulle jag säga. En inspelning kan inte låta likadant vid uppspelning som vid inspelningstillfället, om du inte kopierar exakt samma förutsättningar som vid inspelningstillfället. Möjligtvis kan en binaural inspelning uppfångad med ditt eget huvud och dina egna ytteröron, återgiven av ett par helt neutrala in-ear lurar med automatisk anpassning efter dina huvudrörelser komma nära. Eller att du lyssnar på inspelningarna i kopior av studion för slutmixningen av inspelningarna. Inga realistiska alternativ för de flesta av oss vanliga konsumenter tänker jag.
Däremot håller jag med om att man med bästa förmåga kan sträva efter att skapa en anläggning och akustisk miljö som lägger till/färgar återgivningen så lite som möjligt, som du är inne på. Det kanske inte låter som musikerna/producenten tänkt sig då (eftersom de har sin egen anläggning och lyssningsmiljö som referens), men den försöker i alla fall återge vad som finns på det musikbärande mediet.
Eller så kan man bygga en anläggning som återger skivor man gillar på ett sätt som man gillar - det vill säga vara sin egen bästa producent. En sån anläggning kan man också tycka är bra, i alla fall själv

.
mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik