Frontar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Frontar?

Inläggav Cortado » 2018-01-08 10:04

jonny1 skrev:Får testa med diskanten du tipsa om,men såg +- på midbas vart omvänt mot resten,rätt eller fel?

Det beror lite på konstruktionen av filtret. När du har rätt filer för dina element så kan du prova fasvända ett element för att se vad det gör. :)

Användarvisningsbild
jonny1

Inläggav jonny1 » 2018-01-08 16:33

Cortado skrev:
jonny1 skrev:vilken av filerrna bör man ta finns ju 4 olika ;-)

Nice! :)

Filerna är tonkurvemätningar och representerar olika vinklar 0, 15, 30 och 45grader. Eftersom det inte är rätt diskant så spelar det ingen roll vilken du väljer i det här fallet, alla är fel så att säga. Tanken med detta var helt enkelt att du skulle se principen och att vi ser att du får fram något överhuvudtaget i programmet.

Om du nu testar att göra en ny simulering med endast den där diskanten där du laddar ZMA och FRD-filerna och sedan kopplar du in diskanten i förstärkaren, då ser du vad filerna ger dig. Sen kan du lägga till komponenter för att se vad som händer med tonkurva och impedans.

För din högtalare behöver du nu mäta impedans för varje element och sedan tonkurva för varje element, var för sig. Har du möjlighet för det?

har inte möjlighet att mäta tyvärr
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (90.61 KiB) Visad 2256 gånger

Användarvisningsbild
jonny1

Inläggav jonny1 » 2018-01-08 16:36

Cortado skrev:

Filerna är tonkurvemätningar och representerar olika vinklar 0, 15, 30 och 45grader. Eftersom det inte är rätt diskant så spelar det ingen roll vilken du väljer i det här fallet, alla är fel så att säga. Tanken med detta var helt enkelt att du skulle se principen och att vi ser att du får fram något överhuvudtaget i programmet.

Om du nu testar att göra en ny simulering med endast den där diskanten där du laddar ZMA och FRD-filerna och sedan kopplar du in diskanten i förstärkaren, då ser du vad filerna ger dig. Sen kan du lägga till komponenter för att se vad som händer med tonkurva och impedans.

För din högtalare behöver du nu mäta impedans för varje element och sedan tonkurva för varje element, var för sig. Har du möjlighet för det?
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (106.18 KiB) Visad 2254 gånger

Användarvisningsbild
jonny1

Inläggav jonny1 » 2018-01-08 16:37

Cortado skrev:

Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (94.75 KiB) Visad 2250 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-01-08 17:09

Inte helt säker på varför det inte visar som det skall för dig, men såhär ser det ut för mig:

( Inställningarna för Frequency Response-fönstret är ställt såhär: Vertical center på 90dB, Min Frequency på 500Hz, Vertical step size på 5dB och under Curves är System valt )

nd20fb4.PNG
nd20fb4.PNG (84.68 KiB) Visad 2240 gånger

Användarvisningsbild
jonny1

Inläggav jonny1 » 2018-01-08 17:18

Cortado skrev:Inte helt säker på varför det inte visar som det skall för dig, men såhär ser det ut för mig:

( Inställningarna för Frequency Response-fönstret är ställt såhär: Vertical center på 90dB, Min Frequency på 500Hz, Vertical step size på 5dB och under Curves är System valt )

Bilagan nd20fb4.PNG finns inte längre
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (103.1 KiB) Visad 2235 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-01-08 17:47

Oj, missade att det var två nya inlägg.. :/

jonny1 skrev:har inte möjlighet att mäta tyvärr

Impedansmätningarna måste du inte mäta själv, men du bör ha dem åtminstone så att de är hyfsat rätt. Mätningarna på tonkurvan MÅSTE du ha för din specifika högtalare - annars är det faktiskt ingen vits att simulera överhuvudtaget. De må låta hårt men att ge programmet tonkurvemätningar som är mätta under andra förhållanden än de du har är ungefär som att laga mat efter ett recept med andra ingredienser än de som är listade - tokigt med andra ord.

Då är mitt tips att du undersöker möjligheterna att få till mätningar själv och lära dig att mäta eller få hjälp med mätningar.

Användarvisningsbild
jonny1

Inläggav jonny1 » 2018-01-08 19:33

Cortado skrev:Oj, missade att det var två nya inlägg.. :/

jonny1 skrev:har inte möjlighet att mäta tyvärr

Impedansmätningarna måste du inte mäta själv, men du bör ha dem åtminstone så att de är hyfsat rätt. Mätningarna på tonkurvan MÅSTE du ha för din specifika högtalare - annars är det faktiskt ingen vits att simulera överhuvudtaget. De må låta hårt men att ge programmet tonkurvemätningar som är mätta under andra förhållanden än de du har är ungefär som att laga mat efter ett recept med andra ingredienser än de som är listade - tokigt med andra ord.

Då är mitt tips att du undersöker möjligheterna att få till mätningar själv och lära dig att mäta eller få hjälp med mätningar.

Eller så får jag helt enkelt lita på dayton i usa som ritade upp filtret ;-)

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2018-01-09 12:15

Även om simuleringen inte tar med baffelns påverkan tycker jag den är värd att göra. Om det skulle vara så att basen hamnar säg 10dB lägre än diskant och mellanregister så kommer det synas. Och hur som helst lär du dig något på vägen.

Man kan ju gå vidare på olika sätt. I det här läget hade jag nog rekommenderat att bygga ett provisoriskt filter. Ett filter som är framräknat utan mätningar i rätt låda kommer aldrig bli perfekt. Men det kanske duger till att börja med, så att högtalarna går att använda. Med riktig tur blir det bra nog och då är det bara att sitta nöjd. Om inte kanske någon kan hjälpa till med mätning så att du kan göra om filtret. Nackdelen är att det blir extrakostnad för filterkomponenterna som blir över.

Alternativet är att börja med mätningar, men då är det risk att lådorna blir stående helt oanvändbara ganska länge. Och då finns det risk att man tappar lusten.

Användarvisningsbild
jonny1

Inläggav jonny1 » 2018-01-09 21:20

HenrikE skrev:Även om simuleringen inte tar med baffelns påverkan tycker jag den är värd att göra. Om det skulle vara så att basen hamnar säg 10dB lägre än diskant och mellanregister så kommer det synas. Och hur som helst lär du dig något på vägen.

Man kan ju gå vidare på olika sätt. I det här läget hade jag nog rekommenderat att bygga ett provisoriskt filter. Ett filter som är framräknat utan mätningar i rätt låda kommer aldrig bli perfekt. Men det kanske duger till att börja med, så att högtalarna går att använda. Med riktig tur blir det bra nog och då är det bara att sitta nöjd. Om inte kanske någon kan hjälpa till med mätning så att du kan göra om filtret. Nackdelen är att det blir extrakostnad för filterkomponenterna som blir över.

Alternativet är att börja med mätningar, men då är det risk att lådorna blir stående helt oanvändbara ganska länge. Och då finns det risk att man tappar lusten.

Vart inne på hifi-punkten idag,fick hjälp att komponera ett bra grundfilter.
kör ett filter till diskant och mellan,sedan ett för basen,kommer köra 2 steg in i högtalaren,d.v.s biamp,krävs betydligt mer till bsaen,kan vara bra att dela upp det. räknade på 4db dämpning
Bilagor
test.PNG
test.PNG (102.46 KiB) Visad 2109 gånger

Användarvisningsbild
jonny1

Inläggav jonny1 » 2018-01-18 19:35

Nu är högtalarna klara! blev riktigt bra detta,grymt bra tryck i film och bra till musik.
Nu förstår man skillnaden mellan köpa ett färdigt(crapfilter) och bygga ett efter spec !
Bilagor
26942778_10156372785694218_1693329784_n.jpg
26942778_10156372785694218_1693329784_n.jpg (33.45 KiB) Visad 2061 gånger

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2018-01-18 21:35

Alltid trevligt när någon bygger något och blir nöjd med resultatet :)
Hur gjorde du, blev det separat slutsteg till basarna? Jag tänkte inte på den varianten innan men det är ju en smart lösning.

Användarvisningsbild
jonny1

Inläggav jonny1 » 2018-01-18 23:15

HenrikE skrev:Alltid trevligt när någon bygger något och blir nöjd med resultatet :)
Hur gjorde du, blev det separat slutsteg till basarna? Jag tänkte inte på den varianten innan men det är ju en smart lösning.

Tja,jag kör bi-amp på förstärkaren,han som hjälpte mig komponera filtret tyckte det vart bästa lösningen.dels p.g.a om man kör allt på 1ingång kan de bli lite knepigt med impedansen/delning enligt honom.
Själv så kan jag inte det där,kan man mäta på varje ingång i högtalaren,eller på bägge sammtidigt för att konstatera om de går att köra på ett slutsteg? d.v.s ohmtalet då?

Bara något mätinstrument och mäta?

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2018-01-19 11:36

jonny1 skrev:Tja,jag kör bi-amp på förstärkaren,han som hjälpte mig komponera filtret tyckte det vart bästa lösningen.dels p.g.a om man kör allt på 1ingång kan de bli lite knepigt med impedansen/delning enligt honom.
Själv så kan jag inte det där,kan man mäta på varje ingång i högtalaren,eller på bägge sammtidigt för att konstatera om de går att köra på ett slutsteg? d.v.s ohmtalet då?

Hur löste du nivåjusteringen mellan basarna och resten? Har stegen separata volymrattar?

Impedansen är frekvensberoende så en vanlig multimeter räcker inte. Den visar bara resistansen vid DC, alltså 0 Hz. Enklaste sättet att mäta för alla frekvenser är med en dator och tex REW: https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/impedancemeasurement.html
Man behöver löda ihop en enkel sladd med ett 100-ohmsmotstånd. Sen kör man med hörlursuttaget och linjeingången på sin dator.

Användarvisningsbild
jonny1

Inläggav jonny1 » 2018-01-19 15:58

HenrikE skrev:
jonny1 skrev:Tja,jag kör bi-amp på förstärkaren,han som hjälpte mig komponera filtret tyckte det vart bästa lösningen.dels p.g.a om man kör allt på 1ingång kan de bli lite knepigt med impedansen/delning enligt honom.

Hur löste du nivåjusteringen mellan basarna och resten? Har stegen separata volymrattar?

Impedansen är frekvensberoende så en vanlig multimeter räcker inte. Den visar bara resistansen vid DC, alltså 0 Hz. Enklaste sättet att mäta för alla frekvenser är med en dator och tex REW: https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/impedancemeasurement.html
Man behöver löda ihop en enkel sladd med ett 100-ohmsmotstånd. Sen kör man med hörlursuttaget och linjeingången på sin dator.

fick till mig att filtret har såpass mkt dämpning(4db) mot basen,men det är grekiska för mig he he he...
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (95.56 KiB) Visad 1961 gånger

Föregående

Återgå till DIY-forum