Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-04 15:52

Revel f208 , midbas och diskant nedan med filter

Diskanten ser nästan ut som en Seas med waveguide ( översta bilden visar ett Seas)
Senast redigerad av Tangband 2018-01-04 16:31, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-04 15:57

Ett annat mellanregister kan vara

http://www.wavecor.com/html/wf146wa05_06.html

edit: denna har jag funderat på också. Det känns som ett väldigt billigt element som det tas väldigt mycket pengar för. Men tydligen är det ett väldigt linjärt element med potential. Det låter väldigt bra utan filter.
https://www.monacor.com/products/compon ... s/msh-115/

Bild
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-04 16:40

Vad är lämpliga delningsfrekvenser är ju en annan bra fråga.

Det går väl göra en grov uppdelning enligt nedan (väldigt godtyckligt)

80-120, 300-600, 3000-6000

Lämplig storlek på element kunde då vara 12-15, 6,7-8, 4-5,5 och 0,75-1 tum.

Går det att argumentera för vissa frekvenser och emot andra?

En sak jag märkte med tvåvägaren med 8tums bas var att vissa trummor får en mera taktil känsla och att röster fick en annan mer "tilltalande" karaktär (jämfört med de 7" jag använder annars). Min fundering kring det är om det är den större konarean för högre frekvenser som gör skillnaden? Om det är så, kan det kanske finnas anledning att dela högre än den "klassiska" 300 Hz-frekvensen.
Ju högre ett givet element delas destå större effekt kan det tåla. Så det kan ju också vara värt att fundera över.

En annan inspiration kan ju vara JBL LSR6300. En trevägare förstås men ändock intressant.

http://www.jblpro.com/www/products/reco ... k48gJd97mE
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-04 18:28

Bas-mellanelement brukar ha lågdämpande kantupphängning (behövs för annars blir det för lågt Q för att spela bas) och rena mellanregsterelement brukar ha högdämpande kantupphängning som ger jämnare frekvensgång, samt även ofta högre känslighet, eftersom man kan ha högre BL och lägre Q.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 09:39

Legend acoustics har gjort en speciell högtalare, aktiv med delning 200 Hz och 3000 Hz. Big red.
De använder en 4 midbas från SB acoustics som bara kostar 270 :- på hifikit (SB12PAC25-4) samt ett Seas och eton diskant
Senast redigerad av Tangband 2018-01-05 10:01, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 09:54

Frekvensgång för endast 4 tums elementet från SB acoustics. Slaglängd på 10 mm.
Detta element kanske är bra som mellanregister trots lågt pris ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 13:35

Legend acoustics toppmodell- en fyrvägare med dyrare element. Dubbla Peerless 12 xls kopplade på var sida för att cancellera resonanser.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 13:43

Kraniet skrev:Ett annat mellanregister kan vara

edit: denna har jag funderat på också. Det känns som ett väldigt billigt element som det tas väldigt mycket pengar för. Men tydligen är det ett väldigt linjärt element med potential. Det låter väldigt bra utan filter.

[ Bild ]

Tack för tips !
Anledningen att jag funderar på 4- vägare är inte bara beaming fenomenet, utan även förmågan att spela starkt utan förvrängning. En 3 - vägare med en 6 1/2 eller 5 1/2 som mid-bas förvränger rätt kraftigt om man vill dela vid 80 hz och kunna spela starkt i området kring 150 hz.
Men kanske en 3- vägare med 12 bas, två 5 1/2 midbasar och en diskant skulle klara höga ljudtryck ? Vad tycker du är vettigast ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-05 13:46

Det verkar vara ett väldigt fint element för pengarna. Legend Acoustics verkar dock ha en OEM-variant med underhängd talspole.
Men utifrån frekvensgången och impedanskurvan så verkar det ju rätt så linjärt.

Här är ett annat bygge som använder elementet
http://techtalk.parts-express.com/forum ... ver-winner
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-05 14:48

Tangband skrev:[
Tack för tips !
Anledningen att jag funderar på 4- vägare är inte bara beaming fenomenet, utan även förmågan att spela starkt utan förvrängning. En 3 - vägare med en 6 1/2 eller 5 1/2 som mid-bas förvränger rätt kraftigt om man vill dela vid 80 hz och kunna spela starkt i området kring 150 hz.
Men kanske en 3- vägare med 12 bas, två 5 1/2 midbasar och en diskant skulle klara höga ljudtryck ? Vad tycker du är vettigast ?

Det beror ju så mycket på vad du vill uppnå.
Vilken SPL vill du kunna uppnå tex?
Hur låg dist ska det vara?
Vilka "distorsionsegenskaper" vill du eftersträva?

Jag har lite smått börjat samla på mig element för utvärdering. Det går ju att kolla runt på nätet på sidor som testar element och få sig en uppfattning. Men i slutändan behöver man nog köpa på sig och mäta och lyssna sig fram.

Projektet jag håller på med är en väggnära trevägare med 8 tums bas parat med 4-5,5 tum mellanregister och antagligen den där wavecordiskanten med waveguide. Utgick från att den skulle ha hög känslighet och köpte därför en RCF L8S800, men jag har börjat tvivla lite om det verkligen är rätt element.
http://www.rcf.it/products/precision-tr ... ers/l8s800
Som mellanregister har jag köpt MSH-115, Scan-Speak 12W/4524G00 och ett 10F/8424G00. Den senare har ju väldigt fin frekvensgång och låg dist men den är samtidigt väldigt liten. Har funderat på att prova en grund waveguide till 10F också men jag vet inte om det är meningsfullt.

Troels har ju som sagt flera byggen som kan agera inspiration, tex denna
http://www.troelsgravesen.dk/NEXT4.htm

Sen kom jag att tänka på skruttens 9laeh där han använde Visaton AL130 med väldigt bra resultat. Han tog ju även reda på vågformscentra och tog även hänsyn till takreflexen. Så det projektet kan ge en del "gratis" vad gäller mellan och diskant.
viewtopic.php?f=3&t=18807&hilit=9laeh
Elementet finns i mellanregistermodell också som AL130M
Skrutten frångick dock det elementet till förmån för det större AL170 som han tyckte lät bättre (mer "avslappnat"?) men då parat med en waveguideladdad diskant.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-05 15:05

Här är förresten mätningar på Revel F206 som har SB 5,25 tum mellanregister och 7-tum i basen plus den där diskanten som är mer okänd. Delningarna är 275 Hz och 2150 Hz. http://www.revelspeakers.com/productdet ... /f206.html

http://www.soundstagenetwork.com/index. ... Itemid=153

Frekvensgång
Bild

Distorsion vid 90 dB på 2m avstånd
Bild

Inte så illa pinkat. Skulle kunna vara en utgångspunkt för toppdelen i en fyrvägare. Dubbla 6,5tum borde motsvara en femtummare ungefär. (dock finns det ju utrymme till förbättring vad gäller frekvensgången i diskanten)

En annan idé kan ju vara att kolla på INO element. Tex 6,5tums boomern som låter helt suveränt. Kan delas väldigt högt i frekvens.

Jo en slutsats Chriss kom fram till var att ju högre delning destå mer avslappnat ljud. Det är väl speciellt med avseende på diskanten men jag undrar om det inte gäller mellanregistret också.
Många 7tums midbasar verkar tex låt bättre när de används som mellanregister.
Så vilken fekvens du delar vid måste nog anpassas till de element som används. Det kommer antagligen också ge olika ljudkaraktär beroende på vilken konarea som spelar vissa frekvenser.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 15:12

Kraniet: Kul att höra om projektet med en väggnära 3-vägare.
Jag använder själv dessa element: två 8*12 Tangband 1071, två 5 tummare från Jbl och 2 kompressionsdrivers med constant directivity horn också dessa från Jbl.

Jag kör allting DSP aktivt och har utgått från jbls studio 530 högtalare. De delningar som fungerar allra bäst i mitt rum efter väldigt mycket provande och ändrande är 75 Hz samt 1,8 kHz allt i 24 db okt. Jag kör LT i basregistret med + 5 db från 41 Hz i de slutna 50 literslådorna.

Teorin borde säga att jag skulle kunna dela högre än 75 Hz i basen/midbasen men jag tycker det låter sämre med en högre delning. Detta borde innebära att svagheten i mitt system borde vara kring 75-200 Hz som bara hanteras av jbls 5-tummare med avseende på ljudtryck och dist. Detta har sedan lett till 4-Vägsfunderingar.
Min medlemstråd här
viewtopic.php?f=16&t=66614

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 15:32

Mer inspiration: Legend acoustics med Kama 9. Verkar använda de SB acoustics 5 tummare Kraniet länkat till som tänkbara midbasar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-07 10:35

Detta element är ju rosat av bl.a. Zaph, en 3- tummare från fountek . Fr88ex
Kanske perfekt som övre mellan tillsammans med en 6 1/2 . Och delningen till diskant kan ske högt.
Låg effektålighet och känslighet, men man vet inte riktigt hur de gjort mätningarna. Kanske som fullregister ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-07 11:06

Kraniet skrev:Här är förresten mätningar på Revel F206 som har SB 5,25 tum mellanregister och 7-tum i basen plus den där diskanten som är mer okänd. Delningarna är 275 Hz och 2150 Hz. http://www.revelspeakers.com/productdet ... /f206.html

http://www.soundstagenetwork.com/index. ... Itemid=153

Frekvensgång
[ Bild ]

Distorsion vid 90 dB på 2m avstånd
[ Bild ]

Inte så illa pinkat. Skulle kunna vara en utgångspunkt för toppdelen i en fyrvägare. Dubbla 6,5tum borde motsvara en femtummare ungefär. (dock finns det ju utrymme till förbättring vad gäller frekvensgången i diskanten)

En annan idé kan ju vara att kolla på INO element. Tex 6,5tums boomern som låter helt suveränt. Kan delas väldigt högt i frekvens.

Jo en slutsats Chriss kom fram till var att ju högre delning destå mer avslappnat ljud. Det är väl speciellt med avseende på diskanten men jag undrar om det inte gäller mellanregistret också.
Många 7tums midbasar verkar tex låt bättre när de används som mellanregister.
Så vilken fekvens du delar vid måste nog anpassas till de element som används. Det kommer antagligen också ge olika ljudkaraktär beroende på vilken konarea som spelar vissa frekvenser.

Angående revel 206:
De mäter ju helt utan de uppbrytningar som kan ses i många högtalare med hårda membran. Imponerande. Delning vi 275 och 2150 hz vilket innebär användandet av en diskant som kan låta bra vid låga delningar.
Senast redigerad av Tangband 2018-01-07 11:13, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-07 11:11

Peerless hds 2608 kan delas lågt och har låg förvrängning, kanske passar bra ihop med ett av Sb acoustics 5- tummare ?
Finns på hifikit. Kanske rent av svårt att hitta en diskant som mäter bättre oavsett pris ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 08:55

Kraniet skrev:Ett annat mellanregister kan vara

[ Bild ]

Jo det ser billigt ut men som du skriver verkar det vara ett bra element iallafall.
En annan väg att gå är ju att använda coaxialelement. Men då det egentligen inte är eftersträvansvärt pga stereosystem felen så hindrar det ju inte en del välrenommerade tillverkare att använda dem. Thiel 3,7 tex.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2018-01-10 09:53

Pratar vi diskant tycker jag fortfarande att SBA TW29BN ser fin ut. Lite dyrare bara..

http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-TW29BN.htm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-10 09:58

Emanuelgbg skrev:Pratar vi diskant tycker jag fortfarande att SBA TW29BN ser fin ut. Lite dyrare bara..

synd bara att de inte har ett riktigt petskydd på den. Jag skulle inte bjuda hem vem som helst, speciellt inte barn, om det satt såna i högtalarna.

edit: inte för att jag bjuder hem vem som helst annars, men ni fattar :D
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 10:13

Emanuelgbg skrev:Pratar vi diskant tycker jag fortfarande att SBA TW29BN ser fin ut. Lite dyrare bara..

3895:- st på hifikit. Väldigt trevligt med så hög känslighet, 95 db .

Verkar mäta väldigt bra men är den egentligen bättre än Peerless HDS diskant ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-10 14:09

Här testar troels HDS-diskanten (Scan-Speak D2608/913000) mot D3004/660000. Mycket diskant för pengarna är det.

Hiquphon är ju annars en diskanttillverkare som brukar dyka upp i diskussioner. Fördelen med dessa är att de levereras i matchande par. Ganska bra pris men inte alltid så tilltalande distorsion-siffror på papperet.

http://www.hiquphon.dk/

Men det här med dist verkar lite klurigt. Det är ju inte bara dist i absoluta tal som är intressant, hur distorsionen varierar över frekvenser och vid olika ljudstyrka är också intressant. Halten (och "beteendet) av 2a-ton kontra 3e-ton och hur dessa ändrar sig relativt sig själva och varandra tex.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-10 16:22

en grej som jag funderat lite över vid val av delningsfrekvens är om det är meningsfullt att eftersträva ett visst förhållande mellan konarea och våglängderna som spelas.
Går det att höra/uppleva konarean?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-01-10 16:30

Kraniet skrev:en grej som jag funderat lite över vid val av delningsfrekvens är om det är meningsfullt att eftersträva ett visst förhållande mellan konarea och våglängderna som spelas.

Skulle nog vilja säga att det är utstrålningsmönstret du vill få kontinuerligt... huruvida detta nödvändigtvis följer konarea vågar jag inte säga något om... Typisk IÖ-fråga skulle jag säga...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-10 16:42

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:en grej som jag funderat lite över vid val av delningsfrekvens är om det är meningsfullt att eftersträva ett visst förhållande mellan konarea och våglängderna som spelas.

Skulle nog vilja säga att det är utstrålningsmönstret du vill få kontinuerligt... huruvida detta nödvändigtvis följer konarea vågar jag inte säga något om... Typisk IÖ-fråga skulle jag säga...

Jag tycker mig tex uppleva att en 8 tum midbas har en annan "taktil" känsla än en 6,5 tum. Vid samma ljudvolym alltså. Men jag vet inte om det är inbillning. När jag gjort jämförelser så har det större elementet haft högre känslighet (påverkar det "dynamiken"?).
För de lägre frekvenserna är ju båda elementen rundspridande. Men ett större element kanske greppar "greppar" luften bättre?

Men sen är det väl så att det är svårt att säga vad den effektiva konarean är vid olika frekvenser beroende på hur konen flexar.

Hur relaterar vågformscentra till allt detta kan jag också undra, känns som att det är närbesläktat. Vågformcentra kan ju vara olika beroende på vilken vinkel det mäts i (vilket i sin tur ger ett visst "vågformsutseende").

Chriss nämner i sin byggtråd att han tycker att speciell diskantområdet låter bättre när det i större grad hanteras av mellanregistret (dvs högre delningsfrekvens). Men det är kanske bara en fråga om effekttålighet/distorsion?

Ett mindre element måste ju röra sig mer för att nå samma ljudtryck. Det kan ju också inverka en del.

Om relationen konarea/våglängd har en inverkan, är det då mer hörbart vid vissa frekvenser?
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 18:13

Kraniet skrev:
Nattlorden skrev:

Jag tycker mig tex uppleva att en 8 tum midbas har en annan "taktil" känsla än en 6,5 tum. Vid samma ljudvolym alltså. Men jag vet inte om det är inbillning. När jag gjort jämförelser så har det större elementet haft högre känslighet (påverkar det "dynamiken"?).
För de lägre frekvenserna är ju båda elementen rundspridande. Men ett större element kanske greppar "greppar" luften bättre?

Men sen är det väl så att det är svårt att säga vad den effektiva konarean är vid olika frekvenser beroende på hur konen flexar.

Hur relaterar vågformscentra till allt detta kan jag också undra, känns som att det är närbesläktat. Vågformcentra kan ju vara olika beroende på vilken vinkel det mäts i (vilket i sin tur ger ett visst "vågformsutseende").

Chriss nämner i sin byggtråd att han tycker att speciell diskantområdet låter bättre när det i större grad hanteras av mellanregistret (dvs högre delningsfrekvens). Men det är kanske bara en fråga om effekttålighet/distorsion?

Ett mindre element måste ju röra sig mer för att nå samma ljudtryck. Det kan ju också inverka en del.

Om relationen konarea/våglängd har en inverkan, är det då mer hörbart vid vissa frekvenser?

Jag tror kanske att tre eller fyra element istället för två i registret 80-20000hz har en större möjlighet att spela med lägre distorsion, detta om vi talar om likvärdiga element ( likvärdiga i kvalitet alltså ). Som IÖ skriver i början av tråden så är det mycket lättare och kanske tom billigare att göra en 4-5 vägare än en tvåvägare med köpes-element som ska prestera lika bra. Situationen kanske är annorlunda med specialbyggda 2-vägs element som är dramatiskt dyrare och där kunskapen finns ( som jag inte har ) att göra bra passiva filter.

De flesta tillverkare har i sina toppmodeller ett mindre mellanregister i 4 eller 5 - vägs konfiguration, ofta i kombination med aktiv delning.

Sedan är det ju en fråga om man VILL ha extrem spridning i alla register ( som man kan få med många element i olika passande storlekar ). De Jbl 530 jag kör med har tex ganska tydligt avgränsad spridning. Det finns fördelar och nackdelar tycker jag.

Sedan kommer vi till en annan fundering : jag har ofta tyckt att tvåvägare låtit klangligt mer homogent än 3-4 vägare. Vad beror det på ? Jag vet inte, men linkwitz kanske har ett korn på spåret, han använder en 8:a och en 4:a med samma konmaterial (spunnen polypropylen ).

Då jag bygger en 4- vägare kommer jag nog inte att våga blanda material i midbas och övre mellan.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 18:18

Det finns ju dyrare element än de som diskuterats, tex detta.
Accuton C173-6-090. 800 euro styck.

Jag har sett mätningar där elementet bryter upp lite ociviliserat , men har även läst tester där folk är lyriska.
Någon som har nån erfarenhet av detta element ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-10 18:53

Så här skrev avr7000 i en tråd:
"Jag har kört med Accuton / Thiel Partner en vända...
De låter fantastiskt vid rimliga ljudtryck men jag upplevde att de "hårdnade" om man spelade starkt så de gick bort och jag bytte till Scan Speak Revelator och Illuminator."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 19:11

paa skrev:Så här skrev avr7000 i en tråd:
"Jag har kört med Accuton / Thiel Partner en vända...
De låter fantastiskt vid rimliga ljudtryck men jag upplevde att de "hårdnade" om man spelade starkt så de gick bort och jag bytte till Scan Speak Revelator och Illuminator."

Det där har jag också upplevt med högtalare med stenhårda membran ( tror det var nån monitor audio med golfbollsgropar i keramikkonen ) den lät jättefint och väldigt upplöst på låg volym men hårt vid starkare ljudtryck. Vet inte om det kanske var en dålig förstärkare då jag lyssnade men det finns ju många mätningar som visar att uppbrytningen som sker vid högre frekvenser med hårda membran i olika högtalare kanske gör att blir svårare att spela starkt med vissa element ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 19:18

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2018-01-10 19:29

Billigare Accutonelement med keramiska magneter har typiskt sämre motorer med mer dist än de med neodymiummagneter. Sen är det ju så med hårda membran att man, oftast, får använda sig av en lägre delning för att undvika distorsion från uppbrytningen vilket designern av Monitor Audiohögtalaren ovan verkar prioriterat bort. :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum