Korrekt energikurva..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Korrekt energikurva..

Inläggav Kraniet » 2006-02-05 21:55

Vill man ha en "rak" energikurva från högtalaren? Om så måste inte det innebära ett diskantlyft on-axis som motkompensation för diskantens begränsade spridning vid de högre frekvenserna?
Många konstruktioner visar ju just en fallande energirespons mot högre frekvenser men det kanske är som det ska..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Korrekt energikurva..

Inläggav Svante » 2006-02-05 22:39

Kraniet skrev:Vill man ha en "rak" energikurva från högtalaren? Om så måste inte det innebära ett diskantlyft on-axis som motkompensation för diskantens begränsade spridning vid de högre frekvenserna?
Många konstruktioner visar ju just en fallande energirespons mot högre frekvenser men det kanske är som det ska..

Ja, jag tror absolut att det ska falla lite mot HF, om inte högtalaren är rundstrålande ända upp i diskanten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-02-05 22:45

men om man då samtidigt tar i beaktning att rummet oftast dämpar mer i diskanten än i de lägre registren så blir ju energikurvan än mer ojämt fördelad (bashävning och disant dämpning).
Vad är "korrekt"?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-05 23:07

Mja, tänk dig ett rum som inte dämpar mer i diskanten. Jag tror det låter konstigt, oavsett om man ställer en högtalare eller en flygel i det. Så det "ska" nog vara så, ja.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-02-06 00:09

men om man spelar in pianot i rummet så kommer ju det läggas på två diskantdämpningar och två bashöjningar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Korrekt energikurva..

Inläggav Jocke » 2006-02-06 10:36

Kraniet skrev:Vill man ha en "rak" energikurva från högtalaren? Om så måste inte det innebära ett diskantlyft on-axis som motkompensation för diskantens begränsade spridning vid de högre frekvenserna?

Det bör väl vara så att kurvan ska vara rak on-axis och dessutom ha goda spridningsegenskaper, men rak effektkurva är nog knepigt. Vi har ju även rummet att ta hänsyn till och det blir nog svårt att standardisera den påverkan (off-axis) som inspelningslokal och lyssningsrum har!

/J

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-02-06 12:43

men om högtalaren ska vara en neutral förmedlare ska den då inte har en rak/jämn energikurva? eller är det bara frekvensgången on-axis som bör vara rak?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-06 12:55

Kraniet skrev:men om högtalaren ska vara en neutral förmedlare ska den då inte har en rak/jämn energikurva?

Har man lyssnat på ett system som är korrigerat för mer rak energtonkurva så slås man av en sak - det låter ljusare än verkligheten. Vilken slutsatsman ska dra av det är upptill var och en ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-02-06 13:47

Naqref™ skrev:
Kraniet skrev:men om högtalaren ska vara en neutral förmedlare ska den då inte har en rak/jämn energikurva?

Har man lyssnat på ett system som är korrigerat för mer rak energtonkurva så slås man av en sak - det låter ljusare än verkligheten. Vilken slutsatsman ska dra av det är upptill var och en ;)

men är det en effekt av energikurvekorrigeringen elelr en effekt av inspelningen? man kan ju kanske anta att det kompenseras för detta i studion?

å andra sidan så fungerar väl många instrument på det viset att de blir mer riktade ju högre i frekvens man kommer så det kanske är något man bör eftersträva i högtalare också?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-06 13:54

En tanke slog mig just att borde inte effektresponsens ideala utseende bero av vilken spridningskaraktär högtalarna har? Om det är rundstrålande högtalare så borde ju effektresponsen vara mindre lutande mot högre frekvenser om inte helt rak. Däremot om högtalarna spridet smalare mot högre frekvenser så borde effektresponsen minska mot högre frekvenser i motsvarande grad. Om direktljudet får en ljusare karaktär än verkligt ljud så borde det märkas som en avvikelse från "korrekt".

Man kanske får leva med att direktljudet får en aning mörkare klang om man lyssnar lite vid sidan av.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-02-06 16:27

Ett extremfall som kan användas för att testa hypoteser är hörlursanvändning.

Jag gissar att energiresponsen är rätt rejält avvikande från mätning "on axis", och bör så vara!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-02-06 16:49

Naqref™ skrev: Har man lyssnat på ett system som är korrigerat för mer rak energtonkurva så slås man av en sak - det låter ljusare än verkligheten. Vilken slutsatsman ska dra av det är upptill var och en ;)

Hmmm, verkligheten är ju rätt mörk, i vart fall så här års, så det skadar väl inte att sprida en ljusare verklighet? :roll: Luciahögtalare?

Vad var det Svante sa härovan, om det är rundstrålande hela vägen upp så är det OK med rak energikurva? Va bra, då kan jag fortsätta med min fina diskanthöjning (relativa) på mina OA116 då. Tycker iofs att det låter rätt mörkt trots den, men det beror säkert på filterputten som varit inne och kladdat ... jag alltså! 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-02-06 17:07

carlsson har väl en lite annorlunda energikurva också(oa50etc)? de har ju diskantlyft on-axis för att motkompensera fallet som blir pga den lutande baffeln.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-06 19:54

Vad gäller Carlsson så är ju det vi kallar off-axis i en traditionell högtalare on-axis pga baffelns lutning. Här blir nivån till "fjärrfältet" högre i stället för lägre som är fallet för en traditionell högtalare.

Jag tror faktiskt inte att man ska hänga upp sig på respoinsen off-axis". Visst är det viktigt med en acceptabel spridning men det är ju också så att ljudet i fjärrfältet med nödvändighet måste reflekteras innan vi hör det. Det är klart att om man bor i en "ideal-bunker" så blir responsen rak även här men det är ju otroligt svårt att kontrollera befolkningens lyssningsrum! Visst har vi nog med kontroll ändå?

/Jocke

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-02-06 23:14

Jag vill protestera mot att offaxis egenskaper inte är viktiga. On och offaxis är mycket viktiga faktiskt.se det allra viktigaste av viktiga egenskaper (som jag ser det iaf :) ). Det är dessa egenskaper vi uppfattar med hörseln när högtalren spelar musik i ett rum.

Energirespons känns inte lika viktigt eftersom den kan se "bra" ut på en högtalare med konstiga on/offaxis egenskaper.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-06 23:18

Jag tror så här.

Viktigast är rakt fram. Där ska det vara platt. Näst viktigast är att tonkurvan åt sidorna inte har så mycket "hyss" för sig, framförallt inga toppar i tonkurvan. Däremot får den gärna falla av lite mot högre frekvenser.

Tror jag.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-07 00:35

skrutten skrev:Jag vill protestera mot att offaxis egenskaper inte är viktiga. On och offaxis är mycket viktiga faktiskt.se det allra viktigaste av viktiga egenskaper (som jag ser det iaf :) ). Det är dessa egenskaper vi uppfattar med hörseln när högtalren spelar musik i ett rum.

Energirespons känns inte lika viktigt eftersom den kan se "bra" ut på en högtalare med konstiga on/offaxis egenskaper.
Håller helt och hållet med. Ljudet måste hänga ihop naturligt oavsett vilken riktning det tar från högtalaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-07 11:25

skrutten skrev:Jag vill protestera mot att offaxis egenskaper inte är viktiga. On och offaxis är mycket viktiga faktiskt.se det allra viktigaste av viktiga egenskaper (som jag ser det iaf :) ). Det är dessa egenskaper vi uppfattar med hörseln när högtalren spelar musik i ett rum.

Ingen har påstått att responsen off-axis är Oviktig! Vad jag påstod var att det reflekterade ljudet påverkas av rum och möblering innan vi hör det. Jag anser därför att direktljudet är prioriterat och som jag skrev tidigare är det viktigt med en acceptabel spridning!

Det går naturligtvis att konstruera en högtalare som inte har några egentliga problem med skillnader i direktljud och energirespons! f0(effnoll) är den övre frekvens som begränsar elementets masskontrollerade område. Under denna frekvens följs kurvorna åt och problemet finns inte! Frekvensen motsvarar halva våglängden för kondiametern. Det innebär att en 7"-are kan köras till c:a 1200Hz en 1"-dome kan köras till c:a 7000Hz!

/jocke

Återgå till Teknikforum