Ska vi reda ut det där med frekvensinnehållet i signalen från en slagen/kväppt sträng då. En liten simulering får vara grund, där jag har gjort en serie knäppar i 120 BPM (2 Hz) som har fått passera ett resonant system bestående av 5 resonanta lågpassfilter med frekvenserna 40-80-120-160-200 Hz som får simulera en sträng och dess första fem resonanser. Om man tar spektrum på en sådan knäpp med ett relativt kort fönster får man toppar i spektrum vid det som vi vanligen kallar deltonerna hos en sträng.

- 1.png (36.84 KiB) Visad 3703 gånger

- 2.png (41.17 KiB) Visad 3703 gånger
Om man i stället tittar med ett lite längre perspektiv och gör frekvensanalysen med ett längre tidsfönster så syns det att signalen egentligen är en 2Hz-signal vars deltoner är olika förstärkta, och att deltonerna kring strängens deltoner dominerar.

- 3.png (37.67 KiB) Visad 3703 gånger

- 4.png (44.25 KiB) Visad 3703 gånger
Så beroende på hur man tittar hittar man alltså olika frekvenser i signalen. Man kan välja att excitera strängen med en långsammare puls än 120 BPM och då hamnar den lägre frekvensen ännu lägre, och extremen är när man bara slår an strängen en enda gång, då blir ju periodtiden oändlig och den egentliga grund-"tonen" 0 Hz.
Man kan se att de låga frekvenserna är mycket svagare än strängens "deltoner", men visst finns det lägre frekvenser än strängens grundton.
Till detta kommer det ofta en derivering vid akustisk avstrålning, eller i en elektrisk pickup, som gör att 0 Hz i princip dämpas bort, men det finns fortfarande frekvenser som är väsentligt lägre än strängens grundton.
Var det begripligt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.