Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Svante » 2018-01-16 10:47

Vad jag for efter när jag lade upp glennmillerklippet var att man kan vara så präglad på att musiken "ska" låta på det sätt som det gjorde på gamla raspiga skivor, och att upplevelsen blir en annan om man får tillgång till samma händelse inspelad i hifikvalitet. Något som faktiskt går förlorat är raspet. Brasset låter helt annorlunda, det är faktiskt jämförbart med disten på en elgitarr. Och musiken är ju producerad med tanke på mediet, man ansträngde sig rätt mycket redan då, fast då med placering i rummet etc.

Men hade man inte vuxit upp med raspet så skulle man förstås tycka att det förjefla illa och absolut inte vilja ha det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-16 11:09

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!

Harry James på Sheffield var väl rätt ok? Jag minns det som välljudande, men det kanske berodde på att det var direktgraverat och därmed skulle vara bra.

Tackar för tips. Ska lyssna och i förekommande fall anskaffa!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-16 11:33

Svante skrev:Vad jag for efter när jag lade upp glennmillerklippet var att man kan vara så präglad på att musiken "ska" låta på det sätt som det gjorde på gamla raspiga skivor, och att upplevelsen blir en annan om man får tillgång till samma händelse inspelad i hifikvalitet. Något som faktiskt går förlorat är raspet. Brasset låter helt annorlunda, det är faktiskt jämförbart med disten på en elgitarr. Och musiken är ju producerad med tanke på mediet, man ansträngde sig rätt mycket redan då, fast då med placering i rummet etc.

Men hade man inte vuxit upp med raspet så skulle man förstås tycka att det förjefla illa och absolut inte vilja ha det.

Problemet är att det inte existerar samma händelse inspelad med det du kallar hifikvalitet. Inspelningen med Glenn Miller är från 1941. Då hade man inte ens högtalarelement med permanentmagneter. Det kom först efter 2a världskriget.

Det fanns rörradioapparater med mellanvåg och kortvågsmottagare i stugorna.

Moderna tolkningar av den musik Glenn Miller spelade låter i mina öron inte samma som Glenn Miller. Det är nog samma partitur/noter, men spelet skiljer sig. Det är inget konstigt med det. Tar du 10 pianister som spelar samma stycke av Bachs musik så blir det 10 olika tolkningar och man kan gå ett steg längre. Tag samma symfoniorkester och låt 10 olika dirigenter tolka exempelvis Beethovens 5e symfoni så kommer dessa bli 10 olika tolkningar.

För mig är tolkningen det primära. Det handlar inte om något slags romantiskt skimmer som någon beskriver det.

Glenn Miller hade sin tolkning där musiken fick en karakteristisk stämpel.

Även de som spelar Glenn Millers musik eller samma musik som Glenn Miller spelade spelar inte på samma sätt som Glenn Miller gjorde.

Personligen föredrar jag Glenn Millers egna tolkningar och spelsätt. Det ger mig betydligt mer än andra moderna tolkningar jag hört.

Jag tror inte att jag skulle uppleva Glenn Millers egna tolkningar som sämre om de vore inspelade med bra modern apparatur.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-16 14:07

Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!

Harry James på Sheffield var väl rätt ok? Jag minns det som välljudande, men det kanske berodde på att det var direktgraverat och därmed skulle vara bra.

Frågan är vad du kan få tag på.
Jag förutsätter att det är Sheffield LAB-3 (SL21/SL22) från 1976 vi talar om, som jag har två exemplar av.
Det ena är märkt "Pressed in U.S.A." och det andra "Pressed and printed in West Germany" som inte har samma makalösa attack som USA-versionen. Jag är misstänksam mot den tyska utgåvan för jag har läst att bandspelare var igång parallellt med graververket . När matriserna från direktgraveringen var utslitna gjordes ny gravering från bandupptagningen, så jag undrar om tyskarna verkligen fått tillgång till matriser från direktgraveringen att pressa från, eller om det är så illa att de inte ens fått låna masterbandet utan en kopia.
Jag behöver nog besöka någon av mina vänner som har Gläss skivtvätt https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/skivtvattar/audio-desk-vinyl-cleaner-varldens-basta-skivtvatt.html och pröva hur mycket skivbruset kan minska efter behandling i den.
Medelnivån är minst 10 dB lägre än på "normala skivor" för att ge utrymme när brasset brakar på ordentligt så man måste vrida upp volymen avsevärt. Min Lyra-pickup är nere hos van den Hul för översyn, och innan den kommit åter tänker jag inte slita på skiorna och försöka mäta upp brusnivåerna.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-16 14:21

lennartj skrev:Medelnivån är minst 10 dB lägre än på "normala skivor" för att ge utrymme när brasset brakar på ordentligt så man måste vrida upp volymen avsevärt. Min Lyra-pickup är nere hos van den Hul för översyn, och innan den kommit åter tänker jag inte slita på skiorna och försöka mäta upp brusnivåerna.

Jo, det är hög Crest på den inspelningen oavsett om den är en digital utgåva eller originalet på vinyl.

Hade du inte din Lyra på uppgradering för inte alls länge sedan? Vad kostar det att låta van den Hul "se över" pickuper? Vilka pickuper tar han sig an?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-16 14:34

Svante skrev: det är faktiskt jämförbart med disten på en elgitarr.

Verkligen! Man kan också se en parallell i svartvitt foto. Och i viss mån i pumpande kompressor. Och knäckebröd.

Tekniska omständigheter gav genom nödtvång och experimentlust upphov till artefakter som kom att uppskattas inte trots bristerna utan tack vare sin egenart.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-16 14:42

Morello skrev:
PerStromgren skrev:

Beställde "The King James Version " med sagda band på Sheffield utan att smyglyssna! :)
Endast 16 euro!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-01-16 15:29

Finns en SACD med Randy & Michael Brecker och WDR Big Band (med Peter Erskine på trummor!), Some Skunk Funk. Lite sjuttiotalsfunk från 2005.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-16 16:13

RogerGustavsson skrev:Det är ju lite som att svära i kyrkan... Jag var tidigt en fan av Glenn Miller, kan ha varit första eller andra inköpet av LP överhuvudtaget. Nu är det ju lite bedagat ljud och det soundet har för många blivit liktydigt med hur Glenn Miller och hans musik ska låta. Jag tycker det finns alternativ som är roligare att lyssna på t.ex. "Glenn Miller Orchestra directed by Wil Salden". De turnerar flitigt inte minst i Europa och de verkar ha ett bra storbandsljud, mera likt som det låter i verkligheten. Jo, jag vet att många lyssnar förbi begränsningarna i gamla inspelningar och att det finns ett visst romantiskt skimmer över det men jag skulle verkligen vilja ha mera av hur det lät på den tiden, inte bara som att lyssna genom en dörr på glänt.

Jag tror faktiskt att jag vill ha båda två, men det hänger ihop med att det finns minnen av raspet som betyder något mysigt. Just på storbandsbrass av någon anledning. Jag tror det är lite som gitarrdist för mig. Eller patina om man ska använda en analogi.

...vilket inte hindrar att jag också uppskattar hifiinspelningar av samma sak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-16 16:15

darkg skrev:

Verkligen! Man kan också se en parallell i svartvitt foto. Och i viss mån i pumpande kompressor. Och knäckebröd.

Tekniska omständigheter gav genom nödtvång och experimentlust upphov till artefakter som kom att uppskattas inte trots bristerna utan tack vare sin egenart.

Ja, man kan tom leka med tanken att de komponerade så att inte brasset skulle vräka på samtidigt med sången för att mediet inte klarade det. Jag vet inte om det var så, men helt orimligt är det inte. Och i sådana fall är ju det som finns på skivan så som det var tänkt att låta. Men inte som det lät. Typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-16 16:32

Svante skrev:
darkg skrev:

Ja, man kan tom leka med tanken att de komponerade så att inte brasset skulle vräka på samtidigt med sången för att mediet inte klarade det. Jag vet inte om det var så, men helt orimligt är det inte. Och i sådana fall är ju det som finns på skivan så som det var tänkt att låta. Men inte som det lät. Typ.

Frågan är varför vi idag ska tåla forna tiders begränsningar, och svaret är ju att vi, i förekommande fall, gillart! Det finns väl ingen stadig rationell grund för att måla stugan faluröd 2018, de tekniska förutsättningarna är förändrade, men upptäckten och preferensen lever sina egna liv. Längan efter autenticitet är bara en ursäkt för att inte behöva ta ställning ;-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-16 16:51

darkg skrev:
Svante skrev:
darkg skrev:

Frågan är varför vi idag ska tåla forna tiders begränsningar, och svaret är ju att vi, i förekommande fall, gillart! Det finns väl ingen stadig rationell grund för att måla stugan faluröd 2018, de tekniska förutsättningarna är förändrade, men upptäckten och preferensen lever sina egna liv. Längan efter autenticitet är bara en ursäkt för att inte behöva ta ställning ;-)

Nä. det är att dra det för långt. Det tar jag ställning emot... ;)

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2018-01-16 16:58

En liten parallell. Såg för nåt år sen en digitalt restaurerad kopia av en Fred Aistaire film. I den så såg man tidigare repetitioners skoavtryck på dansgolvet. Blev plötsligt inte samma film (även om den var snyggt restaurerad). Vad vore "The Scarlet Pimpernel" utan hoppande bild i början, underliga reparationsklipp och brusande optiskt ljud. Vem skulle då vilja kolla på Leslie Howard ? (Jag tycker det är underligt att LP-skivan kan låta så hyfsat bra med tanke på tillverkningsprocessen).

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2018-01-17 11:42

Morello skrev:
PerStromgren skrev:

Här finns någon modern storbandsinspelning med välljudsambitioner http://www.chasingthedragon.co.uk/compactdiscs.html
Jag har Clare Teal CDn som jag tycker låter bra, men har inte masvisat

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2018-01-17 12:13

momus skrev:En liten parallell. Såg för nåt år sen en digitalt restaurerad kopia av en Fred Aistaire film. I den så såg man tidigare repetitioners skoavtryck på dansgolvet. Blev plötsligt inte samma film (även om den var snyggt restaurerad). Vad vore "The Scarlet Pimpernel" utan hoppande bild i början, underliga reparationsklipp och brusande optiskt ljud. Vem skulle då vilja kolla på Leslie Howard ? (Jag tycker det är underligt att LP-skivan kan låta så hyfsat bra med tanke på tillverkningsprocessen).

Fast då pratar vi inte om vad gemene man föredrar eller inte utan snarare om att återskapa hur filmen ursprungligen såg ut.

Säg att du såg filmen på biopremiären: Hur mycket slitage och skarvningar tror du filmen hade då? Med all sannolikhet inte mycket. Allt som har kommit till senare är endast på grund av de dåliga omständigheterna och åldrandet. Lite "charmigt" på ett sätt kanske, men absolut inget skick som en film ska bevaras i om inget annat alternativ finns.

Förra året gjordes en sammanställning av det bevarade filmmaterialet från OS i Stockholm 1912, vilket sammanlagt blev lite under tre timmar. Slitaget i fråga var ovanligt lite redan från början. Vad gör man då enligt dig, om inte scanna filmen med en vätska som kompenserar för de flesta av skadorna (typ som denna) och sedan få bort det allra sista digitalt? Vill tillägga att slutresultatet blev fantastiskt bra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-17 12:14

Almen skrev:Finns en SACD med Randy & Michael Brecker och WDR Big Band (med Peter Erskine på trummor!), Some Skunk Funk. Lite sjuttiotalsfunk från 2005.

Beställd!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-17 12:50

RogerGustavsson skrev:
lennartj skrev:Medelnivån är minst 10 dB lägre än på "normala skivor" för att ge utrymme när brasset brakar på ordentligt så man måste vrida upp volymen avsevärt. Min Lyra-pickup är nere hos van den Hul för översyn, och innan den kommit åter tänker jag inte slita på skivorna och försöka mäta upp brusnivåerna.

Jo, det är hög Crest på den inspelningen oavsett om den är en digital utgåva eller originalet på vinyl.

Hade du inte din Lyra på uppgradering för inte alls länge sedan? Vad kostar det att låta van den Hul "se över" pickuper? Vilka pickuper tar han sig an?

Jo, för cirka ett år sedan. Jag fick betala 3.650 kr, men skickade egentligen ner pickupen för nålbyte. van den Hul tyckte dock inte att det fanns anledning att byta nål ännu. Dumt nog spelade jag inte in några LP just innan jag skickade ner den, så jag kan inte jämföra och kan inte sätta ord på någon klar förändring, men inbillar mig att jag "kommer lite närmare musiken". Jag har ingen aning om vad han har gjort mer än att sätta på etiketterna.
I höstas skulle jag spela en ganska oplan skiva och upptäckte till min förfäran att Lyran blivit en Lowrider!
Bild
Nålupphängningen har uppenbarligen säckat ihop så pickupen släpar buken mot skivan med det rekommenderade "nåltrycket" 1,7 gram och klarade med tvekan första spårningstestspåret på HiFi News testskiva. Med nåltrycket sänkt till 1,3 gram blev det lite luft mellan pickupen och skivan, men spårningsförmågan blev ännu sämre.
Mer info och bilder min presentationstråd.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1966959#p1966959
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-17 13:06

Morello skrev:Beställde "The King James Version " med sagda band på Sheffield utan att smyglyssna! :)
Endast 16 euro!

På vinyl???
Själva grejen med Direct-to-disk är ju att signalerna från mixerbordet ska ha gått direkt till gravérverket utan omvägen via band.
Så vitt jag vet fanns knappast några digitala inspelningsmöjligheter med anständig kvalitet 1976.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-17 13:46

Givetvis på kompaktskiva för bästa återgivning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-17 14:37

Morello skrev:Givetvis på kompaktskiva för bästa återgivning.

"Bästa" återgivning?
Det finns bara två originalinspelningar, båda analoga, det direktgraverade lacket, fritt från bandmättnad, för-ekon och alla andra olater från rullband och en parallell bandupptagning som jag misstänker att använts till din nyss beställda CD för enkelhets skull.
Intresssantare vore att göra en CD från en LP-matris på en optimal skivpelare för jämförelse med övriga.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-17 15:08

Hur löste man födröjningen vid gravyer? Antingen låter man ju rullbandet göra en extra slinga eller så använder man digital fördröjningsenhet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-17 16:26

lennartj skrev:
Morello skrev:Givetvis på kompaktskiva för bästa återgivning.

"Bästa" återgivning?
Det finns bara två originalinspelningar, båda analoga, det direktgraverade lacket, fritt från bandmättnad, för-ekon och alla andra olater från rullband och en parallell bandupptagning som jag misstänker att använts till din nyss beställda CD för enkelhets skull.
Intresssantare vore att göra en CD från en LP-matris på en optimal skivpelare för jämförelse med övriga.

Jag tror inte en bra bandspelare är så mycket sämre än vinylavspelningen med alla dess problem. Det finns många bra upptagningar gjorda på bandspelare redan på 50-talet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-17 16:27

Morello skrev:Hur löste man födröjningen vid gravyer? Antingen låter man ju rullbandet göra en extra slinga eller så använder man digital fördröjningsenhet.

Det fanns duktiga mastrare på den tiden som var inlästa på musiken och kunde lägga till utrymme när det behövdes. Det fanns även bandspelare med ett extra tonhuvud framför de som användes för själva musiken, ett tonhuvud som styrde gravérhuvudet och därmed skapade det utrymme som behövdes.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-17 16:28

Jag vågar påstå en en god rullbandspelare förvränger avsevärt mindre än en vinylkedja.

Ska bli intressant att höra albumet ifråga. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-17 16:30

Bill50x skrev:
Morello skrev:Hur löste man födröjningen vid gravyer? Antingen låter man ju rullbandet göra en extra slinga eller så använder man digital fördröjningsenhet.

Det fanns duktiga mastrare på den tiden som var inlästa på musiken och kunde lägga till utrymme när det behövdes. Det fanns även bandspelare med ett extra tonhuvud framför de som användes för själva musiken, ett tonhuvud som styrde gravérhuvudet och därmed skapade det utrymme som behövdes.

/ B

Nu blev det goddag exsakft - vi pratar om direktgravyr och då är ju hela poängen att man inte spelar in först på rullband.

Man behöver en fördröjd signal - antingen sker det via en extra slinga i rullnadspelaren eller så använder man digital fördröjning. Jag antar att det var en digital fördröjning man använde i detta fall. Detsamma gäller för övrigt med säkerhet din Eva D-platta vi hörde igår.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-17 19:39

Morello skrev:Jag vågar påstå en en god rullbandspelare förvränger avsevärt mindre än en vinylkedja.

Absolut, tror inte att det finns en skivspelare som ens är nära ett masterband.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-01-17 20:23

Ni som lyssnar mycket på Jazz vad tycker ni om electro-swing?

Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-17 21:23

Harryup skrev:
Morello skrev:Jag vågar påstå en en god rullbandspelare förvränger avsevärt mindre än en vinylkedja.

Absolut, tror inte att det finns en skivspelare som ens är nära ett masterband.

Som i sin tur är akterseglad av en god ADC/DAC - med om möjligt ännu större marginal. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-17 22:52

Morello skrev:Man behöver en fördröjd signal - antingen sker det via en extra slinga i rullnadspelaren eller så använder man digital fördröjning.

I fallet Sheffield Lab tror jag ingen fördröjning användes, utan det var en person som styrde graveringen och visste när det var läge att ta höjd för högre signalnivå. Så kommer jag ihåg det, efter det myckna läsandet av skivkomvoluten!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-17 22:54

dewpo skrev:Ni som lyssnar mycket på Jazz vad tycker ni om electro-swing?

Rätt kul, men det är väl starkt OT?
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi