Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!
Harry James på Sheffield var väl rätt ok? Jag minns det som välljudande, men det kanske berodde på att det var direktgraverat och därmed skulle vara bra.
Svante skrev:Vad jag for efter när jag lade upp glennmillerklippet var att man kan vara så präglad på att musiken "ska" låta på det sätt som det gjorde på gamla raspiga skivor, och att upplevelsen blir en annan om man får tillgång till samma händelse inspelad i hifikvalitet. Något som faktiskt går förlorat är raspet. Brasset låter helt annorlunda, det är faktiskt jämförbart med disten på en elgitarr. Och musiken är ju producerad med tanke på mediet, man ansträngde sig rätt mycket redan då, fast då med placering i rummet etc.
Men hade man inte vuxit upp med raspet så skulle man förstås tycka att det förjefla illa och absolut inte vilja ha det.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!
Harry James på Sheffield var väl rätt ok? Jag minns det som välljudande, men det kanske berodde på att det var direktgraverat och därmed skulle vara bra.
Tackar för tips. Ska lyssna och i förekommande fall anskaffa!
lennartj skrev:Medelnivån är minst 10 dB lägre än på "normala skivor" för att ge utrymme när brasset brakar på ordentligt så man måste vrida upp volymen avsevärt. Min Lyra-pickup är nere hos van den Hul för översyn, och innan den kommit åter tänker jag inte slita på skiorna och försöka mäta upp brusnivåerna.
Svante skrev: det är faktiskt jämförbart med disten på en elgitarr.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!
RogerGustavsson skrev:Det är ju lite som att svära i kyrkan... Jag var tidigt en fan av Glenn Miller, kan ha varit första eller andra inköpet av LP överhuvudtaget. Nu är det ju lite bedagat ljud och det soundet har för många blivit liktydigt med hur Glenn Miller och hans musik ska låta. Jag tycker det finns alternativ som är roligare att lyssna på t.ex. "Glenn Miller Orchestra directed by Wil Salden". De turnerar flitigt inte minst i Europa och de verkar ha ett bra storbandsljud, mera likt som det låter i verkligheten. Jo, jag vet att många lyssnar förbi begränsningarna i gamla inspelningar och att det finns ett visst romantiskt skimmer över det men jag skulle verkligen vilja ha mera av hur det lät på den tiden, inte bara som att lyssna genom en dörr på glänt.
darkg skrev:Svante skrev: det är faktiskt jämförbart med disten på en elgitarr.
Verkligen! Man kan också se en parallell i svartvitt foto. Och i viss mån i pumpande kompressor. Och knäckebröd.
Tekniska omständigheter gav genom nödtvång och experimentlust upphov till artefakter som kom att uppskattas inte trots bristerna utan tack vare sin egenart.
Svante skrev:darkg skrev:Svante skrev: det är faktiskt jämförbart med disten på en elgitarr.
Verkligen! Man kan också se en parallell i svartvitt foto. Och i viss mån i pumpande kompressor. Och knäckebröd.
Tekniska omständigheter gav genom nödtvång och experimentlust upphov till artefakter som kom att uppskattas inte trots bristerna utan tack vare sin egenart.
Ja, man kan tom leka med tanken att de komponerade så att inte brasset skulle vräka på samtidigt med sången för att mediet inte klarade det. Jag vet inte om det var så, men helt orimligt är det inte. Och i sådana fall är ju det som finns på skivan så som det var tänkt att låta. Men inte som det lät. Typ.
darkg skrev:Svante skrev:darkg skrev:
Ja, man kan tom leka med tanken att de komponerade så att inte brasset skulle vräka på samtidigt med sången för att mediet inte klarade det. Jag vet inte om det var så, men helt orimligt är det inte. Och i sådana fall är ju det som finns på skivan så som det var tänkt att låta. Men inte som det lät. Typ.
Frågan är varför vi idag ska tåla forna tiders begränsningar, och svaret är ju att vi, i förekommande fall, gillart! Det finns väl ingen stadig rationell grund för att måla stugan faluröd 2018, de tekniska förutsättningarna är förändrade, men upptäckten och preferensen lever sina egna liv. Längan efter autenticitet är bara en ursäkt för att inte behöva ta ställning
momus skrev:En liten parallell. Såg för nåt år sen en digitalt restaurerad kopia av en Fred Aistaire film. I den så såg man tidigare repetitioners skoavtryck på dansgolvet. Blev plötsligt inte samma film (även om den var snyggt restaurerad). Vad vore "The Scarlet Pimpernel" utan hoppande bild i början, underliga reparationsklipp och brusande optiskt ljud. Vem skulle då vilja kolla på Leslie Howard ? (Jag tycker det är underligt att LP-skivan kan låta så hyfsat bra med tanke på tillverkningsprocessen).
Almen skrev:Finns en SACD med Randy & Michael Brecker och WDR Big Band (med Peter Erskine på trummor!), Some Skunk Funk. Lite sjuttiotalsfunk från 2005.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Medelnivån är minst 10 dB lägre än på "normala skivor" för att ge utrymme när brasset brakar på ordentligt så man måste vrida upp volymen avsevärt. Min Lyra-pickup är nere hos van den Hul för översyn, och innan den kommit åter tänker jag inte slita på skivorna och försöka mäta upp brusnivåerna.
Jo, det är hög Crest på den inspelningen oavsett om den är en digital utgåva eller originalet på vinyl.
Hade du inte din Lyra på uppgradering för inte alls länge sedan? Vad kostar det att låta van den Hul "se över" pickuper? Vilka pickuper tar han sig an?
Morello skrev:Beställde "The King James Version " med sagda band på Sheffield utan att smyglyssna!![]()
Endast 16 euro!
Morello skrev:Givetvis på kompaktskiva för bästa återgivning.
lennartj skrev:Morello skrev:Givetvis på kompaktskiva för bästa återgivning.
"Bästa" återgivning?
Det finns bara två originalinspelningar, båda analoga, det direktgraverade lacket, fritt från bandmättnad, för-ekon och alla andra olater från rullband och en parallell bandupptagning som jag misstänker att använts till din nyss beställda CD för enkelhets skull.
Intresssantare vore att göra en CD från en LP-matris på en optimal skivpelare för jämförelse med övriga.
Morello skrev:Hur löste man födröjningen vid gravyer? Antingen låter man ju rullbandet göra en extra slinga eller så använder man digital fördröjningsenhet.
Bill50x skrev:Morello skrev:Hur löste man födröjningen vid gravyer? Antingen låter man ju rullbandet göra en extra slinga eller så använder man digital fördröjningsenhet.
Det fanns duktiga mastrare på den tiden som var inlästa på musiken och kunde lägga till utrymme när det behövdes. Det fanns även bandspelare med ett extra tonhuvud framför de som användes för själva musiken, ett tonhuvud som styrde gravérhuvudet och därmed skapade det utrymme som behövdes.
/ B
Morello skrev:Jag vågar påstå en en god rullbandspelare förvränger avsevärt mindre än en vinylkedja.
Harryup skrev:Morello skrev:Jag vågar påstå en en god rullbandspelare förvränger avsevärt mindre än en vinylkedja.
Absolut, tror inte att det finns en skivspelare som ens är nära ett masterband.
Morello skrev:Man behöver en fördröjd signal - antingen sker det via en extra slinga i rullnadspelaren eller så använder man digital fördröjning.
dewpo skrev:Ni som lyssnar mycket på Jazz vad tycker ni om electro-swing?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster