Cortado skrev:Saxar ut lite av sånt som jag tycker mig kunna svara på..

MathiasJK skrev:Jag har en konverteringsbil ja hitta på nätet, ett så alla "White paper " där det står hur man kompenserar längden av porten om man har den i ett hörn, eller fyrkantig etc, alla tänkbara port lösningar.
Det där kan vara av intresse, kan du länka till den tro?
Det där är bilden jag menade cortado!! Väldigt bra bild att ha men ja kommer inte ihåg vart ja hitta den..
Nej jag hittar nog inte den men jag har sparat bilden på paddan så hade kunnat ladda upp den men tycker/kan inte göra,det så lätt. Jag kan Maila den till dig och du lägga upp den kanske? Man ser att det är ett gammalt al White paper, före sådana tid eller åh, innan 90 tal men de ska stämma bra enligt jänkare.
MathiasJK skrev:Nu återstår att räkna ut måtten på lådan.. matte. Vilket jag är vansinnigt dålig på.. Varje element är ju säkert ca 23 cm x 2 blir 46 plus 5 cm mellanrum så är du uppe i 51 plus att jag vill ha slitsen så långt som möjligt från elementen så dom inte stör varandra, så åh ja tror det blir 60cm höga bastorn på 60 liter, kanske 62.
Om man ändå hade en ritning på det där, då kunde jag nog fått fram en ganska exakt volym. Gissar att du inte kan presentera några ritningar?
Jag har klurat ut lådan nu tror jag, innervolym då, HxDxb är 60x26x40 vilket ska bli 62,4 liter, vilket är perfekt. Elsinore är 38cm djupa om ja minns rätt så,blir nog bra. Elementen är om man ska försänka dom 20,4cm.. ja läste 24.. dvs jag kan göra lådan än smalare nu ju..
MathiasJK skrev:Nu återstår att räkna ut måtten på lådan.. matte. Vilket jag är vansinnigt dålig på.. Varje element är ju säkert ca 23 cm x 2 blir 46 plus 5 cm mellanrum så är du uppe i 51 plus att jag vill ha slitsen så långt som möjligt från elementen så dom inte stör varandra, så åh ja tror det blir 60cm höga bastorn på 60 liter, kanske 62.
Är det nån som kan hjälpa mig räkna ut hur formen på lådan blir? Jag vill ha dom så tunna som möjligt så säg 23 +7 dvs 30 men de e med mdf inräknad. Säg 25cm bredd inne i lådan.
Hur djup blir en låda på 60L när lådan är 60cm hög och 24-25cm bred??
Det där är faktiskt lite enklare än man kan tro och då säger jag det som en som också har svårt för matte.

Om du vet vilken volym du vill ha och två av måtten så multiplicerar du måtten (och får en area) och sen delar du volymen med den arean du fick.
Så, om du vill att baslådan ska vara 230mm bred och 600mm hög, räkna bort godstjockleken (vill minnas att du pratade om 18), då har vi 214mm bredd på insidan, 564mm höjd på insidan. För att göra det ännu lite enklare, räkna i decimeter, så 2,14*5,64=12,07 och sen 60/12,07=4,97dm eller 497mm.
Nu var ju det där den tomma volymen utan port, stag och dämpmaterial.
Jag lyckades komma på hur man räknar volym efter lite tänkande så räknade 0.26 x 0.6 x .4 vilket blir 62,4L vilket är utmärkt när slits, steg och element är inbyggda.
MathiasJK skrev:Tack än 3n gång cortado!
Ingen orsak hörru, få lådorna bara byggda och posta lite (mer är bättre) byggbilder, sånt är ju porr på såna här forum!

Nu hinner jag inte tjöta mer, ska ut och ta en promenad i kylan och sen blir nog lite tacos tror jag. Och hoppas. För det är ju gott.