MagnusÖstberg skrev:Alla mina projekt tenderar att ta tid...
Näääh var inte sådan nu, senaste verkar (av allt att dömma) gå relativt snabbt!
Skönt att bli av med skräp

Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:MagnusÖstberg skrev:Alla mina projekt tenderar att ta tid...
Ja färdigställandet av min trevägare går inte så mycket snabbare. Är väl inne på tredje året nu utan att ha byggt en testlåda..
Men snart kanske jag får ordning på tillvaron såpass att jag kan börja bygga nåt..
Men om inte annat har den här tråden sporrat mig till att köpa in lite fler element för test. Nu ska jag bara ta mig för och göra det..
IngOehman skrev:Nu kanske tråden handlar om fyrvägare punkt, men mitt intryck är att den mera specifikt handlat om varför man bygger fyrvägare, och då är de tre bästa skälen:
1. Att bara använda ett litet register per element ger stora fördelar då det ställer mycket mindre krav på respektive element. Det talar för fyr- och femvägssystem.
2. Att dela upp frekvensområdet i många delar gör underverk för intermodulationsdistorsionen. Det talar för fyr- och femvägssystem.
3. Att använda olika stora membran för olika register möjliggör en väldigt frekvensoberoende spridning, om man ser till så de är tillräckligt små för varje frekvensbands kortaste våglängd. Det talar för fyr- och femvägssystem.
- - -
Trevägssystem har, i förekommande fall, vissa spridningsfördelar framför två- och envägssystem, men inte när trevägarna ser ut sådär! Övergången spridningsmässigt från två rätt så stora mellanregisterelement distanserade av en mittplacerad diskant, är till och med sämre än en åtta- eller till och med tiotummare till en diskant! Det är därför d'Appolito-system behöver ha pyttespå element för övre mellanregistret (undre diskanten) OCH vara flervägiga, OCH gärna har en delning mot diskanten med uppåt 90 fasskillnad, om man vill slippa det fula ljudet som man får då man i översta delningen går från två stora till ett litet element.
Så högtalaren på bilden är på många sätt sämre ur denna synpunkt än många både två- och envägssystem. Ingen bra representant för vad man kanske är ute efter om man siktar mot fyrvägssystem, eller?
Vh, iö
IngOehman skrev:Nu kanske tråden handlar om fyrvägare punkt, men mitt intryck är att den mera specifikt handlat om varför man bygger fyrvägare, och då är de tre bästa skälen:
1. Att bara använda ett litet register per element ger stora fördelar då det ställer mycket mindre krav på respektive element. Det talar för fyr- och femvägssystem.
2. Att dela upp frekvensområdet i många delar gör underverk för intermodulationsdistorsionen. Det talar för fyr- och femvägssystem.
3. Att använda olika stora membran för olika register möjliggör en väldigt frekvensoberoende spridning, om man ser till så de är tillräckligt små för varje frekvensbands kortaste våglängd. Det talar för fyr- och femvägssystem.
- - -
Trevägssystem har, i förekommande fall, vissa spridningsfördelar framför två- och envägssystem, men inte när trevägarna ser ut sådär! Övergången spridningsmässigt från två rätt så stora mellanregisterelement distanserade av en mittplacerad diskant, är till och med sämre än en åtta- eller till och med tiotummare till en diskant! Det är därför d'Appolito-system behöver ha pyttespå element för övre mellanregistret (undre diskanten) OCH vara flervägiga, OCH gärna har en delning mot diskanten med uppåt 90 fasskillnad, om man vill slippa det fula ljudet som man får då man i översta delningen går från två stora till ett litet element.
Så högtalaren på bilden är på många sätt sämre ur denna synpunkt än många både två- och envägssystem. Ingen bra representant för vad man kanske är ute efter om man siktar mot fyrvägssystem, eller?
Vh, iö
Kraniet skrev:En annan revelhögtalare jag sneglat på är deras Gem2
Som synes gjord för att stå nära väggen, vilket är det jag tänkt också. (dock med en annan utformning av lådan)
En 8 en 4 och 1tum. Dvs samma mellanregister och diskant som i fyrvägaren. Samma övre delning på 2300 Hz medan den nedre delningen är 400 Hz.
[ Bild ]
Bassystem tänker jag att jag aldrig kommer vilja vara utan så den 4e komponenten i min "fyrvägare" är alltså bassystemet.
- - -
Vh, iö
Tangband skrev:Dessa verkar intressanta. Snygga också .
Undrar varför revel väljer att dela så lågt med diskanten ? Linkwitz med sin 4-vägare lx521 delar ända uppe vid 7 kHz till diskanten ( helt andra element, men ändå ). Metallmembran har väl både fördelar och nackdelar med våldsam uppbrytning i många fall,- även för en 4:a . Ofta låg förvrängning under uppbrytningarna. Detta kanske hindrar en delning vid mer normala 3500 hz då man har en 4:a som mellanregister ? Kanske använder de en diskant som inte låter pressat vid 2300 Hz ? Eller handlar den låga delningen om att anpassa dessa högtalare till en 5.1 set-up med revel högtalare med samma delning ?
Kraniet skrev:Tangband skrev:Dessa verkar intressanta. Snygga också .
Undrar varför revel väljer att dela så lågt med diskanten ? Linkwitz med sin 4-vägare lx521 delar ända uppe vid 7 kHz till diskanten ( helt andra element, men ändå ). Metallmembran har väl både fördelar och nackdelar med våldsam uppbrytning i många fall,- även för en 4:a . Ofta låg förvrängning under uppbrytningarna. Detta kanske hindrar en delning vid mer normala 3500 hz då man har en 4:a som mellanregister ? Kanske använder de en diskant som inte låter pressat vid 2300 Hz ? Eller handlar den låga delningen om att anpassa dessa högtalare till en 5.1 set-up med revel högtalare med samma delning ?
Jag har förstått det som att de vill ha en jämnt avtagande kurva off-axis. Det och att elementen ska arbeta kolvformigt
Här är en mätning på Salon 2
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements
Kan även kolla på denna sida för mer mätningar
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... ma_salon2/
I den första Salon satt det en bakåtriktad diskant för att få rätt energikurva. Men i den nya modellen menar Kevin Voecks i en intervju att denna extra diskant inte behövs eftersom de fått till spridningsmönstret så bra med hjälp av WGn och lådans utformning.
Kraniet skrev:Tangband skrev:Dessa verkar intressanta. Snygga också .
Jag har förstått det som att de vill ha en jämnt avtagande kurva off-axis. Det och att elementen ska arbeta kolvformigt
Här är en mätning på Salon 2
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements
Kan även kolla på denna sida för mer mätningar
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... ma_salon2/
I den första Salon satt det en bakåtriktad diskant för att få rätt energikurva. Men i den nya modellen menar Kevin Voecks i en intervju att denna extra diskant inte behövs eftersom de fått till spridningsmönstret så bra med hjälp av WGn och lådans utformning.
Kraniet skrev:Här hittade jag en artikel ang elementval till flervägshögtalare
http://www.audioxpress.com/article/Driv ... -Speakers1
Maximum SPL—Electrical Limit: Tests made from the late 1920s forward1 indicate that for most musical ensembles, SPL peaks somewhere in the 200 to 600-Hz range, and decreases at a rate of about 20 dB per decade above that frequency. This is the same as saying that SPL decreases with increase in frequency at a rate of 6 dB per octave.
Kraniet skrev:Kraniet skrev:Här hittade jag en artikel ang elementval till flervägshögtalare
http://www.audioxpress.com/article/Driv ... -Speakers1
I artikeln sägs det att musikmaterial har mest energi i frekvenser under 600 Hz och att det avtar med 20 dB/dekad ovan denna frekvens.Maximum SPL—Electrical Limit: Tests made from the late 1920s forward1 indicate that for most musical ensembles, SPL peaks somewhere in the 200 to 600-Hz range, and decreases at a rate of about 20 dB per decade above that frequency. This is the same as saying that SPL decreases with increase in frequency at a rate of 6 dB per octave.
Det är klassisk musik som avses antar jag. Hur är det med modern musik och film? Är det ens relevant information?
I artikeln använder de den tesen för att rättfärdiga att mellanregister och diskant kan ha lägre effekttålighet än basen i en flervägshögtalare.
Kraniet skrev:Zaphaudio har ju tester på en hel del element, bland annat de vi nu pratar om
http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html
http://www.zaphaudio.com/
De verkar ju båda rätt ok. men det skiljer ju lite i frekvensgång osv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster