Kort bakgrundshistoria (ursäkta om den är lite lång). Har en Revox tuner B-760 och letade efter lämplig och passande förstärkare.
Köpte en begagnad Braun Atelier A2 i grått men färgen matchande inte vare sig bokhylla eller Revoxen annars lät den väldigt bra. Insåg att det var vippbrytaren på Revoxen jag var kär i, ni som har Revox förstår nog vad jag menar. Köpte en Sansui AU5500, nog hade den vippbrytare för av och på men inte samma känsla som Revoxen och inte matchade den Revoxen.
Hade nästan gett upp när jag fick syn på Quad VA-One, långt över tänkt budget men blev kär och galen. Lancaster grey borde väl matcha Revox?

ÅF. verkar inte ha så mycket kunskap att ge om Quad VA-One och inte mycket info. finns att tillgå på nätet.
Nu har jag i alla fall fått lite info. från Quad England men känner mig ändå lite osäker då jag är helt nybörjare.
Läste på nätet "Har du en stärkare där man inte mäter strömmen utan i stället hänvisar till en spänning så bör du lämna in den på reparation. Den är olämplig för rörbyte utan ombyggnad." Enl. instruktioner från Quad :Turn the multimeter to MV-DC position,detect the voltage on R79,adjust VR3 to get 28.0+/-0.2mV.the same operation on R80-VR4,R77-VR5,R78-VR6. Är det ok. att mäta spänning vid byte av rör och justera bias?
Quad skriver i manualen att "The KT66 output valves are likely to deterioate first but the driver valves will also eventually wear out" men i spec. så är det listat rör 1xECC83, 2xECC82 och 4xEL84EH. Får inte ihop det, ser bara 7st synliga rör, finns det fler rör (KT66)? I så fall känns det som många rör och vet inte livslängden men känns ändå som att kostnaden på rör över åren ändå kommer att dra iväg samt ev. "besvär" med att byta rör.
För att justera bias så måste man vända stärkaren upp och ned och bli varm i 10min. med tanke på att Quad II så rekommenderas att man har fritt 1m ovanför pga. av värme. Därför känns det lite olustigt att vända upp och ned på Quad VA-One, tar inte kretskort mm. skada av värmen, eller gör man detta i kylrum med fläkt?

Måste man vara "tekniker" för att äga en rörförstärkare och kommer Lancaster Grey att matcha min Revox?