Etik mot "lurade" audiofiler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Svante » 2018-01-23 09:55

DQ-20 skrev:Jag tycker (värdeomdöme) att den inledande berättelsen är mycket trist läsning, men det drabbar sannolikt ingen fattig.

Det sista där är sannolikt sant, men jag tror samtidigt att det finns fall där en person köper sig självförtroende via dyra högtalarkablar. Jag tror också att de personerna sist av allt vill skylta med sin dåliga ekonomi. Det är två saker som passar som hand i handske och leder till affär. En person som har överflöd av pengar kan förstås köpa vad hen vill och det skadar inte personen själv och kan kanske tom ses som biståndsverksamhet till en tynande hifibransch. Men de fall där man säljer "självförtroende" till folk som har ont om pengar tycker jag är djupt stötande.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-23 10:00

DQ-20 skrev:
Morello skrev:https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU

jag tänker på den låten varje gång jag går förbi plastkorvarna med risgrynsgröt i matbutiken. Det som Olrog liksom hans publik tyckte var en fullständigt befängd idé är det idag ingen som reagerar på. Jag menar, vem har inte klämt i sig en Risifrutti?

/DQ-20

:D

Nu har jag väl alltid tänkt på "konserverad gröt" som gröt i en konservburk, konserverad som konserver konserveras. Det är inte riktigt samma sak som dagens plastförpackningar med begränsad hållbarhet. Men visst, det vore intressant om en husmor från 40-talet skulle gå en vända i dagens stormarknader och kommentera :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2018-01-23 10:57

Nu har hela diskussionen varit runt högtalarkablarna. 15 kkr för någonting som de flesta av oss är skeptiska till om det gör nogon större skillnad jämfört mot kablar och kontakter för låt oss säga 1000 kr. Man skulle kunna säga att det finns koncensus i tråden att 14 kkr är kastade i sjön. Om moralen hos säljaren och hur man som vän ska utrycka sig när man hör om detta skiljer sig åt hos faktisianerna. Om vi funderar på resten av investeringen så är 25 kkr för en CD-spelare mycket pengar. Det finns säkert någonting bättre, eller utan hörbar skillnad för 10 kkr. Alltså 15 kkr i sjön. Värre än kablarna alltså. I kronor räknat, men inte i procent förstås. Jag tror det är lätt att låsa sig i procenträkning. Typ anläggningen är så dyr redan så några tusingar hit eller dit för kablarna spelar ingen roll. Eller min bil kostar 380 kkr, så vafan jag beställde tillval X också, det kostade bara ett par tusen. Tvärtom så borde det ju resoneras som så att bilen är så dyr redan så några extra tillval blir det inte tal om, pengarna är slut nu. CD + stärkare + högtalare kostar redan som hela min budget så det blir billiga kablar. Har man oändliga ekonomiska resurser behöver man inte bry sig alls förstås.

(Sedan bör naturligvis de ingående komponenterna i en hifi anläggning väljas med tanke på helheten, tillvalen på bilen väljas med omsorg och inte kryssas i uppifrån och ner så man missar något viktigt på sista raderna om pengarna tar slut tidigare)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-23 11:25

pingvinen skrev:Nu har hela diskussionen varit runt högtalarkablarna. 15 kkr för någonting som de flesta av oss är skeptiska till om det gör nogon större skillnad jämfört mot kablar och kontakter för låt oss säga 1000 kr. Man skulle kunna säga att det finns koncensus i tråden att 14 kkr är kastade i sjön. Om moralen hos säljaren och hur man som vän ska utrycka sig när man hör om detta skiljer sig åt hos faktisianerna. Om vi funderar på resten av investeringen så är 25 kkr för en CD-spelare mycket pengar. Det finns säkert någonting bättre, eller utan hörbar skillnad för 10 kkr. Alltså 15 kkr i sjön. Värre än kablarna alltså. I kronor räknat, men inte i procent förstås. Jag tror det är lätt att låsa sig i procenträkning. Typ anläggningen är så dyr redan så några tusingar hit eller dit för kablarna spelar ingen roll. Eller min bil kostar 380 kkr, så vafan jag beställde tillval X också, det kostade bara ett par tusen. Tvärtom så borde det ju resoneras som så att bilen är så dyr redan så några extra tillval blir det inte tal om, pengarna är slut nu. CD + stärkare + högtalare kostar redan som hela min budget så det blir billiga kablar. Har man oändliga ekonomiska resurser behöver man inte bry sig alls förstås.

(Sedan bör naturligvis de ingående komponenterna i en hifi anläggning väljas med tanke på helheten, tillvalen på bilen väljas med omsorg och inte kryssas i uppifrån och ner så man missar något viktigt på sista raderna om pengarna tar slut tidigare)

Jag tycker ju att 1000:- för högtalarkablar är 900:- för mycket, men jag förstår vad du menar. Jag är dock inte främmande för att det finns andra egenskaper än de ljudliga som kan motivera ett pris som är högre än så. Jag har tex svårt att invända mot rent estetiska argument, eller att handhavandet av olika apparater kan vara väldigt olika. Jag har full förståelse för om man värderar högt att en CD-spelare startar 10 s efter att man har laddat skivan i stället för efter 30 s. Jag har också förståelse för att man i inredningssammanhang vill ha en snygg kabel till sin anläggning.

Men.

Det jag tycker illa om är när dyrkablarna/apparaterna marknadsförs med argument om att ljudet blir dramatiskt mycket bättre och att det är därför man måste köpa dem.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-01-23 11:57

Jag tror att de flesta hifi-försäljare ”tror” på det de säljer. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-23 13:02

pingvinen skrev:Nu har hela diskussionen varit runt högtalarkablarna. 15 kkr för någonting som de flesta av oss är skeptiska till om det gör nogon större skillnad jämfört mot kablar och kontakter för låt oss säga 1000 kr. Man skulle kunna säga att det finns koncensus i tråden att 14 kkr är kastade i sjön. Om moralen hos säljaren och hur man som vän ska utrycka sig när man hör om detta skiljer sig åt hos faktisianerna. Om vi funderar på resten av investeringen så är 25 kkr för en CD-spelare mycket pengar. Det finns säkert någonting bättre, eller utan hörbar skillnad för 10 kkr. Alltså 15 kkr i sjön. Värre än kablarna alltså. I kronor räknat, men inte i procent förstås. Jag tror det är lätt att låsa sig i procenträkning. Typ anläggningen är så dyr redan så några tusingar hit eller dit för kablarna spelar ingen roll. Eller min bil kostar 380 kkr, så vafan jag beställde tillval X också, det kostade bara ett par tusen. Tvärtom så borde det ju resoneras som så att bilen är så dyr redan så några extra tillval blir det inte tal om, pengarna är slut nu. CD + stärkare + högtalare kostar redan som hela min budget så det blir billiga kablar. Har man oändliga ekonomiska resurser behöver man inte bry sig alls förstås.

Ett medlemskap i det här forat lönar sig verkligen :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-23 13:09

rajapruk skrev:Jag tror att de flesta hifi-försäljare ”tror” på det de säljer. Vad tror ni?

Beror på. När jag besökte butiken på Karlavägen fick jag känslan av att killarna där var ordentligt "hjärntvättade" och trodde på allt Ivor sades ha sagt. Somliga tyckte att vi som jobbade med Apples produkter på den tiden var... eh... ja... men vi var naturligtvis bara hängivna och ville göra världen bättre. Idag verkar vem som helst få kränga Appleprylar, ingen ordning alls. Mina första högtalare köpte jag av en hifihandlare som mötte en ung man med fickorna fulla av sedlar (små valörer...) och sugen på att köpa något stort och flådigt, med många element och såna där metallgrejor (i plast) framför så det skulle se riktigt tufft ut, men han kände mig lite och tyckte att jag skulle satsa på bra ljud istället och rekommenderade OD 11. Inte såååå imponerande att se på när man är 17 år... men jäklar vad rätt han hade. Och pengar blev det över. Så nog finns det både skojare och seriösa handlare i branschen, men de ska överleva de också och räknar man på vad som blir kvar efter en (för kunden) stor affär på 15.000 så ger det kanske en säljare lön för den dagen och inte så mycket mer.

Edit: om de som kränger svarta pyramider på mässorna tror på det de håller på med, då borde de få akut hjälp. Jag tror inte att de tror på ett ord av vad de själva säger. Och jag hoppas att publiken är än mer skeptisk. Men det är lite underhållningsvärde i deras "show". Som att se en bra magiker. Vi vet alla att vi blir lurade. Magikern också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 13:13

rajapruk skrev:Jag tror att de flesta hifi-försäljare ”tror” på det de säljer. Vad tror ni?

Jag känner ingen säljare som inte tror på det de säljer. Jag försöker tänka tillbaka och jag hittar ingen. Det var vid ett tillfälle jag kom i kontakt med en person som sålde Sonab OA-5 kopior där han skippade både dämpmaterial och delningsfilter för att tjäna mer pengar per såld högtalare. Det var kring 1974/75/76.

I en butik finns inköpsavdelning och säljavdelning. Inom hifihandeln är det oftast samma personer på inköp och sälj eller så har man gemensam genomgång på vad som bör prioriteras vid inköp. Då lyssnar inköp på sälj. När det är större kedjor eller varuhus blir det svårare. Jag vet dock hur det fungerade på NK på den tiden då det begav sig. Då sålde säljarna det de kände för och vissa produkter som inköp valt blev stillastående och reades till slut eller slängdes. Ja, det fanns faktiskt sådana produkter. Där hade säljarna makt att säga ifrån då administrativa inköpsavdelningen gjorde grodor.

I Ljudbutiken som jag hade på 80-talet valde vi själva vad vi ville sälja. Mycket fanns inte i Sverige så jag handplockade produkter utomlands som jag bedömde var bra och prisvärda i respektive prisklass. Dessa produkter importerade jag. Oftast ville jag ha dessa hemma själv i min egen anläggning.

Vi hade lyssningsrum i Ljudbutiken där kunder kunde vara själv och lyssna och jämföra. Oftast valde konsumenterna själva vad de ville lyssna på och jämföra med. Vi hade våra preferenser. Då låten var slut gick vi in och frågade vad de tyckte. De flesta av våra kunder var rätt medvetna.

Ofta ville kunderna ha öppet köp för att kunna lyssna på sakerna hemma, men jag föredrog att låna ut produkterna d v s våra demoex. Då kunderna ville lyssna hemma. Det vi sålde ville jag skulle vara nytt och ouppackat. Jag visste att de som sålde på öppet köp fick tillbaka apparater lite då och då och dessa såldes återigen som nya. Själv hatar jag att köpa något nytt som jag upptäcker är begagnat eller åtminstone inte helt nytt fräscht. Därför hade vi demoanläggning som man fick prova hemma. Denna princip funkade bra.

Det svåra var inbyten. Inbyten fick i princip vara som en avdelning för sig där konsument kunde plocka själv. Vissa produkter som vi ansåg att vi inte ville sälja tog vi inte i inbyte.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-23 14:14

Svante skrev:Jag tycker ju att 1000:- för högtalarkablar är 900:- för mycket, men jag förstår vad du menar.
Jag köpte precis nya högtalarkablar, 20m NYM-O 2,2,5mm2 och fick betala hela 23,90€ 8O , mao mer än dubbel så mycket som vad du tycker är rimligt, vad för bös använder du själv egentligen? :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-23 14:17

För övrigt kan jag förstå att många i tråden uttrycker sin bestörtning men samtidigt verkar ju majoriteten av forumets aktiva medlemar tyckar att ljudkvaliteten Spotify lämnar duger. I rest my case 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-23 15:57

En hundring räcker inte då åtta labbproppar av hög kvalitet kostar mer än så.
Ett kablage färdigt för användning är ju faktiskt såväl kabeln som don!

Rydbergs kabel kostar cirka 10 kr per meter.I en typisk installation med ett stereosteg mellan burkarna åtgår cirka 3 meter, vilket tillsammans med åtta kvalitetsdon gör cirka 150-200 kr. Dyrare än så är inte ett kvalitetskablage!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 16:06

Morello skrev:En hundring räcker inte då åtta labbproppar av hög kvalitet kostar mer än så.
Ett kablage färdigt för användning är ju faktiskt såväl kabeln som don!

Rydbergs kabel kostar cirka 10 kr per meter.I en typisk installation med ett stereosteg mellan burkarna åtgår cirka 3 meter, vilket tillsammans med åtta kvalitetsdon gör cirka 150-200 kr. Dyrare än så är inte ett kvalitetskablage!

I materialkostnad om man löder det själv. Ok, jag beställer nog 10000 kablar av dig färdiglödda och förpackade för din materialkostnad. Du skall personligen själv löda kablarna. 8)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-23 16:08

Jag utgår från att alla här kan eller känner någon som kan löda på donen. 8)
Alterantivt köper man don som inte behöver lödas!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 16:14

Morello skrev:Jag utgår från att alla här kan eller känner någon som kan löda på donen. 8)

Ok, om du skulle löda ihop dessa och sälja till distributör, vilket pris anser du att distributören bör betala dig? Du finansierar projektet själv och säljer på 30 dagars kredit. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-01-23 16:29

Jag har väl historiskt sett varit väldigt dålig på att hålla munn i sådana situationer, tyvärr. Som många andra är inne på dock så har jag lärt mig med tiden att inte lägga mig i. Man kommer inte övertala någon..även innan köp.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-23 16:32

petersteindl skrev:
Morello skrev:Jag utgår från att alla här kan eller känner någon som kan löda på donen. 8)

Ok, om du skulle löda ihop dessa och sälja till distributör, vilket pris anser du att distributören bör betala dig? Du finansierar projektet själv och säljer på 30 dagars kredit. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Märlig fråga, Peter. Jag säljer inte kablar - varken till konsument eller distributör!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 16:41

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Märlig fråga, Peter. Jag säljer inte kablar - varken till konsument eller distributör!

Inget konstigt. Du har räknat ut en materialkostnad. Låt oss se vad en färdiglödd kabel skulle kosta i handeln om du skulle tillverka den och sälja den på marknaden via distributör och butik. :)

Eller menar du att butikerna skall sälja produkterna för tillverkarnas materialkostnad?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2018-01-23 17:31

petersteindl skrev:
Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Inget konstigt. Du har räknat ut en materialkostnad. Låt oss se vad en färdiglödd kabel skulle kosta i handeln om du skulle tillverka den och sälja den på marknaden via distributör och butik. :)

Eller menar du att butikerna skall sälja produkterna för tillverkarnas materialkostnad?

Med vänlig hälsning
Peter

Du måste beställa klisterlappar av Morello att sätta på kablarna också. En där det står Gold, den kabeln köper damen med 100 papp i handväskan för 15 000 kr. En som det står Silver på, den säljs för 10 000 till de som inte är lika rika, och en med texten Bronze som går för 5000 till prismedvetna konsumenter. Sen kan man låta bli att märka upp några kabla och sälja dem för en tusenlapp, och rea ut resten som blir över för en femhundring. Med Pingvinmodellen slipper du räkna på räntor, konkursade kunder, lagerkostnad, vinstmarginal, personalkostnad, lokalkostnad, svinn, risk, alternativkostnader. Garanterat plus i slutändan, men jag kan inte garantera hur mycket 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 17:39

Bra där :) vi har räknat ut priser åt HA som de kan ta för sina kablar så att alla kan bli nöjda. Det verkar som det är mitt i prick med redan befintliga priser. Ändå har HA valt att inte ta lyxpriser. Det var egentligen dit jag ville komma med resonemanget. :)

Mvh
Peter

ante_77

Inläggav ante_77 » 2018-01-23 18:18

Nåja, en kabel hit eller dit.
Själv svindlar jag utav bara fan och har det som yrke.
Kunden känner till den galna prissättningen, men har inget val.
Kunden skiter i vilket, egentligen då dom tjänar mer än nog trots lågt oljepris (som nu har nått 70$ i alla fall)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-23 18:22

petersteindl skrev:
Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Med vänlig hälsning
Peter

Lägg ned - jag avser inte tillverka några kablar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-23 18:51

Rydberg skrev:
Svante skrev:Jag tycker ju att 1000:- för högtalarkablar är 900:- för mycket, men jag förstår vad du menar.
Jag köpte precis nya högtalarkablar, 20m NYM-O 2,2,5mm2 och fick betala hela 23,90€ 8O , mao mer än dubbel så mycket som vad du tycker är rimligt, vad för bös använder du själv egentligen? :P

Halva längden ;) .

Alltså, ta det inte bokstavligt, men jag tycker att 1000:- är mycket för högtalarkablar. Långa kablar behöver kosta mer för man behöver större ledararea, så är det förstås.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-23 18:52

petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Jag kan köpa dem av Morello om du köper dem av mig för 10 000:- paret. ;)

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2018-01-23 19:32

En DVD-spelare från elgiganten till 500 kr är ju redan tillräckligt bra ljudmässigt, åtminstone om man använder en separat dac. Med förstärkare är det lite mer klurigt, men jag skulle bli förvånad om personen som har köpt denna anläggningen klarar av att höra skillnad på förstärkaren hon har köpt och en Behringer A500. Om man har budget på 100000 är det mest rationellt att använda 80000-90000 på högtalare och maksimum 10000-15000 på elektronik inkl EQ/rumskorrektion. Alla blindtester som som nånsin har blivit gjorda visar skillnad på högtalare och rum, men de enda blindtestene som visar skillnad på elektronik är de extremt krävande blindtestene som LTS gör. Då kan man ju fundera över var man bör lägga pengarna. Jag blir faktisk lite förvånad över att sådana saker inte är mer självklara på ett rationellt forum som Faktiskt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-23 19:43

Varför inte få henne att lämna tillbaka alltihopa och påtala för henne att allt annat än spåtify genom hennes telefon är att lura henne.

/Harryup

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2018-01-23 19:53

Om knastret försvann så tar ju kabeln bort orginal information från signalen 8O . Om nu inte skivorna rengjorts mellan lyssningarna.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-01-23 20:36

När jag läser dom här trådarna kommer jag alltid att tänka på en ung grabb som skrev på ett annat forum för några år sen.
Han kunde absolut ingenting om ljud.
Han hade lyckats spara ihop en budget på 5000 spänn och ville addera en baslåda i sitt pojkrum.

Glad i hågen gick han till den lokala hifihandlaren. Ut kom han med en baslåda för 2500 och en lågnivåkabel för lika mycket...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-01-23 20:58

Med så få kvinnor i hobbyn, tycker jag vi ska heja på henne istället och gratulera till att rejält ha trampat i hifiklaveret! :D

På riktigt: Gratulera istället för att gnissla tänder. Hon verkar väldigt nöjd med sitt köp och då finns det ju inte mycket att knorra över.
2021 maj på Spotify

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-23 21:10

När blir man lurad?
Blir man lurad om ett par kablar kostar t.ex. 10.000kr att tillverka och har 15.000kr i slutkundspris?
Eller om kablarna kostar 200kr att tillverka och har 15.000kr i slutkundspris.
Det måste väl alltid vara KUNDEN som beslutar om värdet av kablarna...

"Värdet" - som kunden sätter, behöver inte nödvändigtvis vara relaterat till tekniska prestanda. Jämför med klädindustrin, man kan bevisa 100ggr om att t.ex. Dressman jeans är bättre än "Det berömda Paris märket jeans" men bättre betyder då något som motsvarar Råd o Rön:s preferenser eller något annat man inte bryr sig om.
Min fru har en klocka från ett av "prestige märkena" som aldrig går rätt, IKEA klockan för 19:90 i mitt hobbyrum går exaktare men är hon lurad ?(eller har hon blivit lurad?) Skillnaden i kundpris är mer än 1 på 5.000. Man måste skilja på känsla och verklighet.... och känslor är normalt starkare.
Å andra sidan - jag skulle aldrig köpa kablar för mer än 100 tals kronor. Men det är min åsikt....och mina känslor.
Köper du märkesjeans made in Korea/Kina/vad faen som helst eller från Dressman?
OK då, jag gillar min skjorta från Boomerang, den är lika bra som skjortan i Indisk bomull från Dressmann ...och 3ggr så dyr.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 21:11

shifts skrev:Med så få kvinnor i hobbyn, tycker jag vi ska heja på henne istället och gratulera till att rejält ha trampat i hifiklaveret! :D

På riktigt: Gratulera istället för att gnissla tänder. Hon verkar väldigt nöjd med sitt köp och då finns det ju inte mycket att knorra över.

:D Bra där. Precis min uppfattning.

Med vänlig hälsning
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi