rajapruk skrev:Jag tror att de flesta hifi-försäljare ”tror” på det de säljer. Vad tror ni?
Jag känner ingen säljare som inte tror på det de säljer. Jag försöker tänka tillbaka och jag hittar ingen. Det var vid ett tillfälle jag kom i kontakt med en person som sålde Sonab OA-5 kopior där han skippade både dämpmaterial och delningsfilter för att tjäna mer pengar per såld högtalare. Det var kring 1974/75/76.
I en butik finns inköpsavdelning och säljavdelning. Inom hifihandeln är det oftast samma personer på inköp och sälj eller så har man gemensam genomgång på vad som bör prioriteras vid inköp. Då lyssnar inköp på sälj. När det är större kedjor eller varuhus blir det svårare. Jag vet dock hur det fungerade på NK på den tiden då det begav sig. Då sålde säljarna det de kände för och vissa produkter som inköp valt blev stillastående och reades till slut eller slängdes. Ja, det fanns faktiskt sådana produkter. Där hade säljarna makt att säga ifrån då administrativa inköpsavdelningen gjorde grodor.
I Ljudbutiken som jag hade på 80-talet valde vi själva vad vi ville sälja. Mycket fanns inte i Sverige så jag handplockade produkter utomlands som jag bedömde var bra och prisvärda i respektive prisklass. Dessa produkter importerade jag. Oftast ville jag ha dessa hemma själv i min egen anläggning.
Vi hade lyssningsrum i Ljudbutiken där kunder kunde vara själv och lyssna och jämföra. Oftast valde konsumenterna själva vad de ville lyssna på och jämföra med. Vi hade våra preferenser. Då låten var slut gick vi in och frågade vad de tyckte. De flesta av våra kunder var rätt medvetna.
Ofta ville kunderna ha öppet köp för att kunna lyssna på sakerna hemma, men jag föredrog att låna ut produkterna d v s våra demoex. Då kunderna ville lyssna hemma. Det vi sålde ville jag skulle vara nytt och ouppackat. Jag visste att de som sålde på öppet köp fick tillbaka apparater lite då och då och dessa såldes återigen som nya. Själv hatar jag att köpa något nytt som jag upptäcker är begagnat eller åtminstone inte helt nytt fräscht. Därför hade vi demoanläggning som man fick prova hemma. Denna princip funkade bra.
Det svåra var inbyten. Inbyten fick i princip vara som en avdelning för sig där konsument kunde plocka själv. Vissa produkter som vi ansåg att vi inte ville sälja tog vi inte i inbyte.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.