Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Ett annat intressant mellanregister, Morel EM428. Väldigt fin frekvensgång, nästan så att det skulle gå att använda helt passivt, samt en väldigt hög effekttålighet. Dyrare dock, runt 1400 kr
https://www.morelhifi.com/wp-content/up ... /EM428.pdf
nuffe skrev:Ska monteras bakifrån ja, tätningen finns på redan från fabrik.
Tittade på detta element när jag funderade på en linjekälla, men det blev inget av det.
Henrik
Kraniet skrev:Skulle nog kunna låta riktigt bra.
Jag har ett par av 4fe32 och de låter väldigt trevligt utan filter
Kraniet skrev:Skulle nog kunna låta riktigt bra.
Jag har ett par av 4fe32 och de låter väldigt trevligt utan filter
Kraniet skrev:Har inte testast 4fe32 så mycket så jag vet inte hur "ansträngda" de blir vid högre ljudtryck. Har inte spelat dom med filter alls så jag har ingen aning.
Ang passiv eller aktiv delning så vet jag inte. Men spontant känns det som att passiv delning för de tre elementen vore bättre.
Tangband skrev:Kraniet skrev:Har inte testast 4fe32 så mycket så jag vet inte hur "ansträngda" de blir vid högre ljudtryck. Har inte spelat dom med filter alls så jag har ingen aning.
Ang passiv eller aktiv delning så vet jag inte. Men spontant känns det som att passiv delning för de tre elementen vore bättre.
aktiv delning har väl kanske EMK -fördelar vid 80 Hz nedåt med mellanbasen ? Kanske även uppåt vid 400 Hz ? Spontant känns det som att faital elementet uppåt samt diskanten nedåt skulle kunna delas med passivt med fördel, med 6 db filter vid kanske 5 kHz ?
landa skrev:Inget nytt under solen. viewtopic.php?t=57005
Men måste säga att just faital pro är en tillverkare som imponerar på mig.
landa skrev:La precis beställning på 2 3fe25. Tänkt delning 500 och 3.2 khz.
Kalejdokom skrev:Kort inpass bara, om monteringen. Elementet har likadan "skum-packning" på fram- och baksida av korgen, så det lämpar sig lika väl för montering framifrån/utifrån. De flesta bilder man ser på elementet monterat, så är det framifrån.
Om man kan stå ut med de fula "öronen" runt skruvarna...
Jag skulle nog föredra montage framifrån för att slippa jobba med avfasning av kanterna i baffelhålet (som ju krävs vid montage bakifrån).
landa skrev:Alltid roligare med en bild. Hade glömt hur mycket magnet och lite element det var. Ger dock ett förtroendegivande intryck. Lät helt ok när grannen körde dem som fullregister.
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: palrob och 40 gäster