Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Om du ska dela så högt som 200Hz till midbasarna behöver du inte så stor volym som 25-30 liter. Skulle tro att det räcker med mindre än 10 liter.
Cortado skrev:Johannes skrev:Qln qubic 313 är redan test lådor tex
Eftersom din låda inte kommer se ut som QLN-lådorna så är det inte jämförbart. Innervolymen och hur lådan beter sig i de lägre registren är väl jämförbart men du ska ju ha en mindre låda som är sluten för 6,5"orna så det stämmer ju inte där heller. "Cantonfaserna" du funderar på att göra påverkar som du vet troligen blir det till det bättre men det är en stor skillnad i baffelform och hur det påverkar tonkurvan - framförallt i de högre registren. En waveguide minskar ju baffelns påverkan på "det diskanten gör".Johannes skrev:Känns onödigt att bygga test lådor igen ?
Huruvida det är onödigt eller nödvändigt är mest upp till dig. Sedan är det en fråga om du kan bedöma det. Har du inte byggt ett flertal högtalare och har mätvana och erfarenhet så skulle jag säga att du bara kan gissa hur nödvändigt eller onödigt det är att bygga testlådor och mäta en massa.
Ett delningsfilter påverkar tonkurvan i alla riktningar likadant samtidigt. Du kan alltså inte på något sätt göra ett filter som rättar fel du har i 30 graderstonkurvan utan att möjligen sabba alla andra riktningar samtidigt. Sådana korrigeringar måste ske akustiskt - ändringar på låda/baffel, elementens placeringar etc, eller i värsta fall genom ett elementbyte. Sådant kan du inte veta innan du mätt saken.Johannes skrev:Och jag tänker mej en aktiv lösning på basarna
Det kan vara en lösning. Om du har basarna nära de andra elementen så kan du dela högre och då kanske du inte behöver några gigantiska spolar. Så, vänta med basarna tills du vet hur "toppdelen" blir och var det blir bäst att lägga delningen.Johannes skrev:Men troels gravesen menar att c17 wh är en lyckat element med bra mellanregister egenskaper
Mja, han tycker så och det stämmer säkert med vad han tycker är bra egenskaper i den konstruktion han gjort. Du ska ju vad jag vet inte göra exakt likadant och då fungerar det annorlunda. Tyck inte så bara för att han tycker det, menar jag.Johannes skrev:Förstår inte det här med lådan designen.
Att elementen inte helt plötsligt skulle passa?
Ingen har sagt att elementen inte passar. Det jag försöker säga är att med ett par testlådor har du möjligheten att testa lite olika saker som sedan ger dig ett enklare jobb med delningsfilter. I en viss baffel och låda beter sig elementen på ett sätt som du anpassar filtret för. Byter man låda så behöver man justera filtret.
Där har du också ett skäl till varför tabellfilter är kassa - de tar hänsyn till varken låda/baffel eller hur elementen faktiskt är.Johannes skrev:Baffel bredden m.m är ju en viktig bit . Iomed jag lånar färdiga konstruktion så måste jag hålla mej till det ..
Du har ju grejjer att mäta med och då du kan anpassa ditt filter efter vilken baffelform du vill.
Du kan faktiskt simulera baffelbredd i Basta!.. då kanske du kan få lite ideer.
Johannes skrev:Kanske måste starta en ny tråd
Det verkar som det dött
Johannes skrev:Men enligt troels gravesen så.ska den bort ?
Kalejdokom skrev:Wavecor har flera 30mm domediskanter, både med och utan olja. Vet dock inte om de passar till WG300.
http://www.wavecor.com/html/tweeters.html
Johannes skrev:Men detta med off axisis är det hur bred sweet spot man får alltså spridningen? Eller vad gör det igentligen?
Johannes skrev:Kan tänka mej att det är en stor prisskillnad på ss diskanten vs dt 300
Cortado skrev:Johannes skrev:Men detta med off axisis är det hur bred sweet spot man får alltså spridningen? Eller vad gör det igentligen?
Inte helt säker på att jag hajjar frågorna eller om jag vet hur man bör svara på dem.. men gör ett försök:
Det med spridning kanske inte är så intuitivt för alla (kanske inte för mig heller faktiskt) men alla högtalarelement råkar ut för något som kallas "beaming". Vid låga frekvenser är ett element i princip rundstrålande, dvs ljudet är lika starkt åt alla riktningar. Om man ökar frekvensen, så minskar ljudets våglängd och när våglängden börjar närma sig konens/domens omkrets så blir strålningen mer och mer kolvformig. Som en stråle snarare än en sfär.
Om vi nu antar att vi mäter på ett diskantelement som har spikrak tonkurva rakt fram, då har den ju samma ljudstyrka för alla frekvenser när man mäter den on-axis (rakt framifrån) med en given ineffekt. Mäter vi den istället 30 grader från sidan (30grader off-axis) så kommer tonkurvan falla mot höga frekvenser vilket beror på att elementets strålande yta (domen på diskant t.ex) är "stor" i förhållande till våglängden och man är så att säga "utanför strålen". Ju längre från on-axis vi kommer desto lägre blir diskantnivån. Du kan nog hitta en del färgglada mätningar i Fukdisttråden och koppla ihop dem med detta.
Hur högtalaren som helhet beter sig off-axis har betydelse eftersom det ljudet också kommer till ditt öra förr eller senare efter att det studsat på golv, tak, väggar etc.
Det får vara nog för nu, dags att sova.
Kraniet skrev:Det är ju en rätt so hyffsad kombo ändå
http://heissmann-acoustics.de/test_monacor_dt300_wg300/
går tydligen att modda (förbättra?)
http://heissmann-acoustics.de/tag/dt-300/
Johannes skrev:Vad kan tänkas påverka troels gravesen s filter om jag väljer att sätta ett högpassfilter så vifa inte går så djupt ?
Användare som besöker denna kategori: Kalle_H och 41 gäster