Tyg, genomsläppbarhet osv

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Tyg, genomsläppbarhet osv

Inläggav NNord » 2006-02-06 16:48

Hej
Om man skall använda något snyggt mönstrat tyg för absorbentbruk, är det viktigt, hur pass genomsläppligt tyget är?

Hur tar man reda på hur pass genomsläppligt det är? Kan det mätas, hur räknar man på detta.. Finns det fördelar med ett inte så genomsläppligt tyg?

input önskas !

:)

:!:
NN

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-06 17:15

Det var någon som rekommenderade att man skulle blåsa igenom tyget för att kolla genomsläppligheten (ju lättare att blåsa, desta bättre ljudgenomsläpplighet).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-06 17:31

Jo visst, men hur ska man tolka ett sådant svar igentligen? Och vilken relevans har det? Det är väl uppenbart, men hur förhåller man sig, och hur tolkar olika personer olika motstånd när man blåser genom tyget.

Det blir lite som att beskriva ljud ! Svårt, och onödigt.
NN

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-06 17:46

Nå, då är det bara att använda en mätmikrofon och t ex montera den i mitten på en större låda (gärna m dämpmaterial på väggarna) och spänna tyget för öppningen (= en sida). Spela en testsignal från högtalare mitt framför och mät.
Åtminståne skillnaden mellan olika tyger borde vara enkelt att få fram.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-02-06 19:32

ska du ha textilen som absorbent eller ska du ha det för att dölja en mineralullsskiva?

Absorbent: du kan ju blåsa igenom det och då bör det vara ett visst motstånd, vikten på tyget kan också ge ledtråd till hur bra det är LF, mer än 500 gram / m2 kan väl vara bra. Hängs ofta som draperier i veck.

Dölja absorbent: då ska det inte vara något som helst motstånd när du blåser igenom.

Du kan mäta absorptionsfaktor på tyg med rumsmetoden eller med en rörmätning om du vill ha en indikation på hur bra det är.

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Tyg, genomsläppbarhet osv

Inläggav Jocke » 2006-02-06 20:02

NNord skrev:Finns det fördelar med ett inte så genomsläppligt tyg?

Du slipper ju se mineralullen, men det är en optisk effekt du får på köpet! Jag skulle välja en gles, ogenomskinlig filt av ull från textilaffären. Jag köpte nyss en proper gråmelerad filt för 59Kr/m i 1.20m bredd. Kolla länken om dämpmatererial - har svårt att tänka mig att en ullfilt utanpå en skiva av mineralull kan ha någon negativ inverkan!

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-06 22:28

i skrev:Det var någon som rekommenderade att man skulle blåsa igenom tyget för att kolla genomsläppligheten (ju lättare att blåsa, desta bättre ljudgenomsläpplighet).

Mja det testets begränsningar inser man om man provar att blåsa genom aluminiumfolie och en gipsskiva, Det kommer inte något genom någon av dem. Fast det kanske funkar för tyger, vad vet jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-06 22:42

Fast varken gipsskiva eller aluminiumfolie är väl något man vill täcka en väggplacerad mineralullsskiva med normalt, eller?

NN: Vad för slags absorbentbruk är det du ska ha tyget till?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-06 22:52

E skrev:Fast varken gipsskiva eller aluminiumfolie är väl något man vill täcka en väggplacerad mineralullsskiva med normalt, eller?

NN: Vad för slags absorbentbruk är det du ska ha tyget till?

Mvh E*

Nej, men vad jag menar är att transmission av ljud igenom tyg och luftströmning genom detsamma är två olika saker. Kanske är de korrelerade så att testet funkar, men jag skulle inte ta det för givet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-06 23:26

Givetvis.

Annars hade ju alufolie varit bra om man oroar sig för att få mineralull i luftrören.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-07 13:29

Mja alltså tyg för att dämpa frekvenser i det hörbara området.
NN

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-02-08 11:15

www.ilmonte.se hör med dem vad det skulle kosta med textil # 345 Satin CS. Denna textil använder vi ofta som draperi i övningsrum då vi vill ha varierbar akustik. De tar också in Kilo Serge och Tay Wool Serge från J & C Joel i england www.jcjoel.co.uk/. Kilo Serge väger som namnet antyder 1 kg/m2 och är effektivt ner till ca 160-200 Hz (alfa 0.50) om du hänger det veckat på ca 10 cm avstånd från vägg. Ovan dessa frekvenser får du ut alfa 0.8-0.9 (alfa: så skriver jag absorptionskoefficient). Dessa textilier finns i flertalet nyanser förutom Kilon som bara finns i svart. Dyra? ja skulle tro det.

/mats

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-08 15:16

Svante skrev:
i skrev:Det var någon som rekommenderade att man skulle blåsa igenom tyget för att kolla genomsläppligheten (ju lättare att blåsa, desta bättre ljudgenomsläpplighet).

Mja det testets begränsningar inser man om man provar att blåsa genom aluminiumfolie och en gipsskiva, Det kommer inte något genom någon av dem. Fast det kanske funkar för tyger, vad vet jag.

Det funkade ju för vargen för de första två grisarna i alla fall. :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flutter

Textil för tekniska ändamål

Inläggav Flutter » 2006-02-11 20:04

Tja ba,

Det finns en svensk tillverkare av textil för tekniska ändamål som gör bland annat en textil för att ha framför högtalare, jag kommer dock ej ihåg vad dom heter.

En något yr Flutter
Bättre att sova på jobbet än att ligga någon till last.

Återgå till Teknikforum