Walk the line

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Walk the line

Inläggav dawen » 2006-02-06 11:17

Såg på bio igår. Inte tokig alls! Gå och se! :)
Common sense is not that common.

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-02-06 18:28

Har tänkt att se den :D
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-02-06 18:37

Självklart ska jag se den! Kvaliteten på dessa musikdramadokumentärer är emellanåt oväntat hög. Filmen om Ray Charles härom året var inte tokig alls.

Förresten, alla på faktiskt.se äger väl minst en utgåva av "Johnny Cash at Folsom Prison"? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-02-06 19:04

PekkaJohansson skrev:Självklart ska jag se den! Kvaliteten på dessa musikdramadokumentärer är emellanåt oväntat hög. Filmen om Ray Charles härom året var inte tokig alls.

Förresten, alla på faktiskt.se äger väl minst en utgåva av "Johnny Cash at Folsom Prison"? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag har Johnny Cash at Folsom Prison iallafall :D Vinylen är dock lite sliten, men den går helt klart att lyssna på!
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 07:32

PekkaJohansson skrev:Förresten, alla på faktiskt.se äger väl minst en utgåva av "Johnny Cash at Folsom Prison"?

Nej. Min farsa spelade den så mycket när jag var liten att jag knappt klarar att höra den nuförtiden.. :oops:

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-02-07 11:03

Jo, "Walk the line" måste man ju se. Men väntar tills det blir
ett DVD-släpp... man vill ju inte paja en bra film på bio! :wink:

Har rätt nyligen köpt på mig ett ex av"Johnny Cash at Folsom Prison"
CD-utgåvan från -99... supernajs!
Ett bra tips Pekka! Tack,tack!

mvh/zeebop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-02-07 12:00

Den som vill ha en trevlig och lätt sensationsbetonad upplevelse kan pröva att spela "At Folsom Prison" i ambifoni-uppkoppling. Man får en ganska häftig illusion av att sitta där bland de upprymda och entusiastiska fångarna. Har inte prövat det sedan jag ägde bakhögtalare senast, och nu har jag ingen dekoder. Men någon gång framöver, så...

Håller för övrigt med zeebop om att musikfilm hellre ses hemma än på bio - men ibland kan det bli bra även ute. Bildkvaliteten är onekligen fortfarande en aning bättre än hemma... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-07 13:30

Jag bor ju nästan granne med Österåkersanstalten -vilken jag inte äger plattan ifrån. Men Folsomplatan har jag, som första Cash-platta, skaffat mig för något år sedan.

/J
admin

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-02-07 18:18

Ingen som såg Cash live på Österåker? DET vore en riktig merit.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-02-08 02:51

Nej, men jag har LP:n någonstans... :-) Den gavs ju ut både under det svenska namnet "Johnny Cash på Österåker" och med engelsk titel, "Johnny Cash Inside a Swedish Prison".

Inspirerad av dagens diskussion jämförde jag i kväll första cd-utgåvan av "Folsom Prison" (från 1989, kopplad med "San Quentin" på samma platta) med den andra i Sonys American Heritage-serie . Som vanligt, höll jag på att skriva, känns den första en aning riktigare. Den klangmässiga skillanden mellan utgåvona är liten, men disten från den trasiga sångmikrofonen är mer framhävd på den senare utgåvan. Som vanligt ligger den högre i nivå, men bara en aning och den verkar inte vara ytterligare komprimerad. Den nyare innehåller hela konserten oklippt och ocensurerad, vilket faktiskt kan vara förlåtligt vid just liveupptagningar, kan jag tycka. Å andra sidan förstår man nu varför man utelämnade två spår på originalet, och så har man ju växt upp med "you can't say BEEP or..." I utgåvan från 1999 finns Cashs anteckningar från baksidan av originalalbumet, samt en massa intressanta bilder. Summa summarum kan man med gott samvete och stor behållning köpa den variant man råkar springa på.

Bästa låten på "Folsom Prison"? "25 minutes to go", om en man som räknar ner minuterna inför sin egen hängning, förstås.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-02-08 13:44

Intressant info Pekka!

Tänkte just fråga om skillnaderna mellan utgåvorna.
Dom har inte massakrerat -99:an helt då, det var ju skönt att höra.
Sen tycker jag det är ett plus med -99.an att dom inte hänger med ett
annat album på köpet så att säga.
Brukar inte gilla det. Men ingen regel utan undantag. Ibland funkar
det klockrent som t.ex Millie Jacksons Caught up tillsammans
med Still caught up....

Nä, får försöka hitta lite -80tals utgåvor och göra lite egna
jämförelser - intressant ämne nämligen!

mvh/zeebop

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-02-10 02:10

iffe skrev:Ingen som såg Cash live på Österåker? DET vore en riktig merit.

Blev utsläppt veckan innan - för gott uppförande -. Fick veta vad jag missat och har sen den dagen ångrat att jag inte drämde i stol i en plits huvud, och fått se denna gigant... :cry:
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-02-10 09:25

Manzarek skrev:
iffe skrev:Ingen som såg Cash live på Österåker? DET vore en riktig merit.

Blev utsläppt veckan innan - för gott uppförande -. Fick veta vad jag missat och har sen den dagen ångrat att jag inte drämde i stol i en plits huvud, och fått se denna gigant... :cry:

8O :D
McIntoshnörd!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-02-27 12:51

Jag såg filmen igår och den var riktigt bra! Phoenix och framför allt Witherspoon sjunger riktigt bra, miljöerna är snygga och storyn väjer inte för Cashs drogproblem - snarare tvärtom. För den är intresserad av den tidiga rockhistorien är det extra kul att se Elvis Presley glida förbi i en liten biroll, liksom Jerry Lee Lewis och Roy Orbison. Inledningen, med några snabba glimtar från Folsom Prison till tonerna av Cashs patenterade brandkårskomp, är fantastisk. Minus i protokollet för dålig skärpa och för högt ljud på Astoria på Nybrogatan, en annars väldigt trevlig singelbiograf med drygt 500 platser.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-20 08:19

Har nu ÄNTLIGEN sett Walk The Line och jag kan bara konstatera att filmen är lysande, faktiskt.se snudd på full pott! Nu måste jag köpa på mig några Cash-plattor till samt dessutom ringa farsan och förklara att hans svårartade Cashoholism, under hela min barndom, slutligen är förlåten... :wink:

Jag delar glatt ut @@@@ på min blogg! :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-20 09:47

Jag köpte för en tid sedan dubbel-DVD:n med tio extrascener och åtta hela musikavsnitt som bonus. Filmen, eller rättare sagt dess ljudspår, är förstås ännu roligare hemma, om än väl bastungt. På bokmässan i Göteborg köpte jag Cashs självbiografi som nu finns i svensk översättning på pocket för 40 kronor. Intressant läsning, om än väl långrandigt om familjen och religionen på slutet.

Med vänlig hälsning

Pekka

PS Dubbel-DVD:n har jag nyligen sett på ICA Maxi för 89 kr - årets skivfynd alla kategorier! DS
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-10-20 13:52

Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-20 17:15

Bild
JOHNNY CASH - Walking The Line: The Legendary Sun Recordings
Detta 3CD-album verkar ju perfekt, endast 129 kr på CD-WOW! :)

Edit: Beställd!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-20 18:20

Spännande, Hetsporren! Emotser recension och bedömning av ljudkvaliteten (som enligt en recensent på Amazon.com ska vara god)!

Med vänlig hälsning

Pekka, med blott en enkel-cd med ett urval av Cashs Sun-inspelningar
Kan inte leva utan pop

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-20 18:31

Håller som bäst på att ladda ned The Legend Of Johnny Cash och snart skall jag och min 12-årige gitarrfantom (som förmodligen får en svart Telecaster i julklapp) slå oss ned i soffan och se Walk The Line, igen! Även han blev helt fascinerad av filmen, artisten och människan Johnny Cash...

Edit: Efter att ha sett om filmen spelar jag nu The Legend of Johnny Cash och kommer direkt tänka på en kul detalj: Minns ni de färgade skoputsarna i filmen som fick Cash att stanna till och begrunda deras arbete, innan han sneddade över gatan till Sun Studios? Ljudet och rytmen som deras trasor framkallade blev ju sedermera virvelvispningen i låten Walk The Line! Lyssna själva... :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-20 22:11

Kunde inte låta bli ge filmen ett eget utrymme på min blogg
och passade även på att byta "template", titta gärna in.. :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-10-20 23:28

Tack för tipset, den bestälde jag också fast för 109kr.
Använde en rabbat voucher härifrån

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-21 14:53

"Walk the Line" i all ära, men den äkta varan är ändå bäst! Efter att igår kväll ha sett de åtta musikinslagen på WTL DVD nr 2 plockade jag fram filmen "Johnny Cash - The man, his world, his music" som har stått oanvänd i min DVD-hylla en längre tid. Det är en dokumentär som gjordes för den engelska biograf- och TV-publiken. Man får följa Cash på turné och i diverse informella sammanhang från slutet av 1968 till hösten 1969. Han spelar bland annat flera låtar som finns på "At Folsom Prison", gör en duett med Bob Dylan (hela låten filmas i studion) och avslutar med en spelning på just ett fängelse. Ytterst sevärt, särskilt efter att man har sett dramadokumentären och läst biografin.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-21 18:40

PekkaJohansson skrev:"Johnny Cash - The man, his world, his music"

Tack för tipset, Pekka, den vill man ju se nu... Vad tror du annars om denna DVD?

cd-wow! skrev:DVD Tips: Neil Young : Heart Of Gold (Svensk) - DVD Region 2
Price: 139.00

Strax efter att ha färdigställt sitt kritikerhyllade album "Prairie Wind" tog rocklegenden Neil Young publiken i det anrika Ryman Auditorium med storm med sina känslofyllda framföranden av nyskrivna låtar och klassiska hits.

Disc 1:
Bonus 'Praire wind song'
"He was the king
Disc 2:
Fellow travelers
Cruising with Neil
These old guitars
Cruising with the players
Rehearsal diaries - narrated by director Jonathan Demme
FinishingTouches
Warming up with Neil and the Jubilee Singers
Blast From the Past - The 1971 Johnny Cash Show Performance

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-10-21 22:34

Ja ni inspirerade mig! Jag blev tvungen att springa ned till hyrbutiken och hyra "Walk the line". Första gången jag upptäckte Cash var för ca 10 år sedan. Det var en kompis som för övrigt är operasångare, han hade med ett band med Johnny Cash till Universitetet. Vi var iväg på resa och han spelade bandet om och om igen. Efter en ca 10ggr tyckte samtliga att Cash är riktigt bra! Snacka om indoktrinering! Det blev ofta att vi sjöng Folsom prison blues efter några Hof. Filmen var bra för övrigt! Jag måste nog inhandla lite Cash.

/Urban

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-22 03:50

Hetsporren,

Jag håller precis på att lära mig lyssna på Neil Young efter långt och enträget motstånd. Har länge haft svårt för mannens något gälla och ljusa stämma, samt vad jag upplevt som något tungsinta utstrålning. Å andra sidan är ju inte Cash någon stor skämtare heller. Nåväl, jag insåg när jag pysslade med bilen att "Harvest", som snurrade i bilstereon, inte var så tokig ändå. Sedan har jag sett en Greatest hits-samling på DVD - medan låtarna ljuder får man se en skivspelare som spelar originalvinylen... Ryman är ju ett ställe som förpliktigar, så DVD:n du nämner är säkert sevärd. Generellt måste man säga att väldigt mycket av det som görs i Nashville håller riktigt hög kvalitet - kunnandet och stoltheten över det musikaliska arvet brukar borga för det.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-10-25 13:48

Fick min skiva idag och sitter hemma och lysnar nu...
Tyvärr är den hårt komprimerad och brustvättad :(

Har dock inga orginal att jämföra med hur mycket som gjorts i denna pressning. Hittar ingen information om vem som mastrat.

Återgå till Musikstugan