Moderator: Redaktörer
-Palle- skrev:Är gainjusteringen svårt att få till jämn? Det ser ut som att alla lägen utom ett dämpar väldigt lite?
darkg skrev:-Palle- skrev:Är gainjusteringen svårt att få till jämn? Det ser ut som att alla lägen utom ett dämpar väldigt lite?
Det var det han menade med att 'Det kan vara läge att byta denna mot en log-pot.'! Då fördelas förhoppningsvis regleringsutrymmet bättre.![]()
Detsamma kanske kan sägas om freq?
Morello skrev:Tittade på schemat. Varför har ni caddat in justerbara spänningsregulatorer?
7815/7915 fungerar perfekt till detta.
HenrikE skrev:Lite jämförelse mellan linjär- och logpottar. Jag har använt Alps 15A-taper som exempel på log-pott.
Gainjusteringen blir helt klart enklare med log-potten. Frekvensjusteringen vinner på ett byte till linjärpott, men blir ännu bättre med en logpott kopplad bakvänt. Hur jobbigt skulle det vara att ha ett frekvensvred som går baklänges?
UrSv skrev:Använd en linjär men koppla den som fake antilog?
UrSv skrev:En fake anti/rev log låter sig ju dessutom kopplas utan att cadda om korten.
mawes skrev:Om man vill ha ett större eller annat frekvensområde att kunna arbeta i, säg upp till- 0 400Hz eller 1000-20000Hz är det mycket jobb att ändra den saken?
Fostex skrev:Nu är en ny logaritmisk 2x10k pot beställd, så ska jag testa att frekvens-potten lirar som tänkt.
Enligt simulering bör det bli något i stil med detta. Konstruktionen gör att poten behöver gå från 160 Hz - 16 Hz, att hitta en antilog 2x10k-pot för vertikal montering till rimligt pris (läs: över huvud taget) verkar hopplöst. Det får man ta helt enkelt.
darkg skrev:En sak som plötsligt slår mig: varför 15V och inte tex 18?
AndersP skrev:Enl databladet är minimum- maximumratings 22V för NE5532. Det kanske går med stabbad 18V i alla fall?
Av nån anledning föredrar Douglas Self NE5532 och OPA 4562 framför OPA2134. Jag skulle gärna vilja veta varför.
HenrikE skrev:I TI:s datablad för ne5532 står det att rekommenderad matning är +-5V till +-15V. Absolut max är +-22V men det betyder väl bara att den inte går sönder av det. Alltså kan man testa 18V om man vill, men jag antar att det finns en anledning till att de rekommenderar max +-15V.
darkg skrev:Henrik, vad räknar du med för strömförbrukning per modul?
HenrikE skrev:darkg skrev:Henrik, vad räknar du med för strömförbrukning per modul?
Tina-TI säger ca 700mW per modul.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster