Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:MiniDSP:n ser ju bra ut och lite billigare än Hypex:en om man inte behöver så hög effekt som 700W.
Dock är jag skeptisk till konceptet med inbyggda steg. Det är ju väldigt oflexibelt. Har du övervägt separat steg med inbyggd eller extern DSP?
landa skrev:https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3469
XTZ är på g med en ny plate-amp inom 2 månader. Med IcePower 700W. Kan vara bra att veta. Den skall ha fler inställningsmöjligheter än nuvarande modeller de har tydligen. Min kompis väntar in denna. 2500kr-klassen.
Det blir förstås snyggt med inbyggda steg.
rajapruk skrev:Nytt på ingång, Hypex Fusion:
https://www.diyclassd.com/product/fusionamp-fa501/158
700 Watt
ICEpower technologhy
Pre-amp developed by XTZ and ICEpower
4 mm aluminum plate
DSP based
Functions:
-Gain
-Freq (low-pass)
-Phase 0-180degree
-PEQ filter
-Auto-ON/OFF or Always -ON
-Low pass OFF
Inputs:
-RCA
-XLR + XLR bypass
Förutom kvaliteten och kraften med ICEpower är funktionen med ställbart PEQ-filter väldigt bra. Där kan man ratta in frekvensen som rummet har problem med (room modes/resonanser) och sänka nivån på den. Resultatet blir ändå rätt eftersom rummet förstärker upp den.
rajapruk skrev:Undrar hur många PEQ-punkter den har, 1? Och om man kan välja mellan Bell och Shelf, och så?
Det jag egentligen undrar är om man kan få till något Linkwitzttransformaktigt för sluten låda med dess PEQ-funktion.
Undrar hur många PEQ-punkter den har, 1? Och om man kan välja mellan Bell och Shelf, och så?
Det jag egentligen undrar är om man kan få till något Linkwitzttransformaktigt för sluten låda med dess PEQ-funktion.
petersteindl skrev:Jag har googlat men hittar ingen definition på vad en plate amplifier är. Vilka villkor skall en amplifier uppfylla för att kallas just plate amplifier? Är ett slutsteg med frontpanel för rackmontage tillhörande mängden plate amplifiers?
men inte bryr sig om hur det låter...
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Jag har googlat men hittar ingen definition på vad en plate amplifier är. Vilka villkor skall en amplifier uppfylla för att kallas just plate amplifier? Är ett slutsteg med frontpanel för rackmontage tillhörande mängden plate amplifiers?
Som jag förstått det hela så är en plate amplifier ett inbyggnadssteg, kan se ut så här:
[ Bild ]
Verkar huvudsakligen designade för de som vill ha många watt till sin subb men inte bryr sig om hur det låter...
/ B
petersteindl skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Jag har googlat men hittar ingen definition på vad en plate amplifier är. Vilka villkor skall en amplifier uppfylla för att kallas just plate amplifier? Är ett slutsteg med frontpanel för rackmontage tillhörande mängden plate amplifiers?
Som jag förstått det hela så är en plate amplifier ett inbyggnadssteg, kan se ut så här:
[ Bild ]
Verkar huvudsakligen designade för de som vill ha många watt till sin subb men inte bryr sig om hur det låter...
/ B
Ok, det är alltså storleken på frontpanelen i förållande till förstärkaren som är bakom frontpanelen och fäst på frontpanelen som entydigt sätter definitionen på en ’plate amplifier’.
Var gamla Crown DC300 med extra stor front för PA en plate amplifier? Jag söker alltså en entydig och exakt definition på ’plate amplifier’. Det borde finnas eftersom uttrycket används. Jag har aldrig sett uttrycket förut d v s lagt märke till det och undrar. Om jag själv vill bygga en plate amplifier, vilka normer måste jag i så fall följa då? Eller är det bara any amplifier attached to a plate of certain size to be able to mount in a box of any kind? Är materialet till denna plate specificerat? Kan det vara plast eller trä eller mdf eller måste det vara aluminium?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Jag har googlat men hittar ingen definition på vad en plate amplifier är. Vilka villkor skall en amplifier uppfylla för att kallas just plate amplifier? Är ett slutsteg med frontpanel för rackmontage tillhörande mängden plate amplifiers?
[ Bild ]
/ B
Ok, det är alltså storleken på frontpanelen i förållande till förstärkaren som är bakom frontpanelen och fäst på frontpanelen som entydigt sätter definitionen på en ’plate amplifier’.
Var gamla Crown DC300 med extra stor front för PA en plate amplifier? Jag söker alltså en entydig och exakt definition på ’plate amplifier’. Det borde finnas eftersom uttrycket används. Jag har aldrig sett uttrycket förut d v s lagt märke till det och undrar. Om jag själv vill bygga en plate amplifier, vilka normer måste jag i så fall följa då? Eller är det bara any amplifier attached to a plate of certain size to be able to mount in a box of any kind? Är materialet till denna plate specificerat? Kan det vara plast eller trä eller mdf eller måste det vara aluminium?
Mvh
Peter
darkg skrev:petersteindl skrev:Bill50x skrev:Som jag förstått det hela så är en plate amplifier ett inbyggnadssteg, kan se ut så här:
[ Bild ]
/ B
Mvh
Peter
Precis, uttryck som används har ju typiskt entydiga och exakta definitioner
Jag tycker att det i begreppet ligger att det dessutom är en enhet som ser ut som [att passa på] en baksida. Och som "måste" byggas in, tex inte kan stå själv och inte har kontakter på högtalarsidan. Man kan tycka att en bra plate amp skulle vara tät också, så den bekvämt kan bli en del av en aktiv högtalare, men det verkar det vara lite si och så med.
petersteindl skrev:darkg skrev:petersteindl skrev:Ok, det är alltså storleken på frontpanelen i förållande till förstärkaren som är bakom frontpanelen och fäst på frontpanelen som entydigt sätter definitionen på en ’plate amplifier’.
Mvh
Peter
Precis, uttryck som används har ju typiskt entydiga och exakta definitioner
Jag tycker att det i begreppet ligger att det dessutom är en enhet som ser ut som [att passa på] en baksida. Och som "måste" byggas in, tex inte kan stå själv och inte har kontakter på högtalarsidan. Man kan tycka att en bra plate amp skulle vara tät också, så den bekvämt kan bli en del av en aktiv högtalare, men det verkar det vara lite si och så med.
I så fall har jag redan konstruerat en plate amplifier i och med förstärkarenheten i SMS basmodul. Det var med ICEpower 500w och ingångssteg med variabel LT + en funktion till. Dock var det inte LT, utan jag valde att gå på Ingvar Öhmans linjedel som han skissade till mig. Jag bedömde då Ingvars som bättre. Elektroniken var fastskruvat på en kylfläns i aluminium som täckte nästan hela baksidan på basmodulen. Då monterades även en vikt låda i plåt på kylflänsen som täckte elektroniken. I professionella labmätningar för CE-märkning hade jag uppnått 17 dB mindre HF-störningar, både instrålat och utstrålat än vad B&O/ICEpower själva kunde åstadkomma. Mig veterligen har inte en endaste SMS förstärkarmodul gått sönder sedan start för 14 år sedan. Man kanske skulle sätta ihop sådana plate amplifiers? Jag har 200 flänsar liggandes.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster