egen hifimässa???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

OlA-68
Mr. Muzic

egen hifimässa???

Inläggav OlA-68 » 2006-02-07 15:00

vad tror ni om att faktiskt skulle göra en egen hifimässa
jag vet en idialisk byggnad

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-07 15:09

Men den hade ju varit snabbt avklarat. Ino, Nad, Carlsson, Sentec, Audio pro, Ekk, Sword. Inte mycket men å andra sidan så är det väljudande mässa :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-07 15:11

mats skrev:Men den hade ju varit snabbt avklarat. Ino, Nad, Carlsson, Sentec, Audio pro, Ekk, Sword. Inte mycket men å andra sidan så är det väljudande mässa :D

Har din Arcam brunnit upp?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-07 16:11

Nattlorden skrev:
mats skrev:Men den hade ju varit snabbt avklarat. Ino, Nad, Carlsson, Sentec, Audio pro, Ekk, Sword. Inte mycket men å andra sidan så är det väljudande mässa :D

Har din Arcam brunnit upp?

Det var ett jäkla tjatande om den. Ok jag räknade inte med den eftersom det är mässans höjdpunkt. Ner o tillbe Nattlorden :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-07 16:49

En "mässa" mer fokuserad på just lyssning, kanske tillome i passande lokaler. Inte helt fel!

EDit: Inte för långt ner i skåne bara! Gärna nånstans lite mer i mitten av landet.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-07 16:53

-distortion- skrev:En "mässa" mer fokuserad på just lyssning, kanske tillome i passande lokaler. Inte helt fel!

EDit: Inte för långt ner i skåne bara! Gärna nånstans lite mer i mitten av landet.

Mitten, menar du liksom mellan Sundsvall-Östersund då, eller? :twisted:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-07 17:00

paa skrev:
-distortion- skrev:En "mässa" mer fokuserad på just lyssning, kanske tillome i passande lokaler. Inte helt fel!

Mitten, menar du liksom mellan Sundsvall-Östersund då, eller? :twisted:

Alltså, jag undrar var mitten skulle vara om man beaktade folks massa. Tyngdpunkt, liksom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-07 17:10

Svante skrev:Alltså, jag undrar var mitten skulle vara om man beaktade folks massa. Tyngdpunkt, liksom.

Du tror alltså mitten flyttar sig åt det håll du rör dig, liksom? :wink:
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-02-07 17:46

Alltså, ytmitten är Flataklacken nära Fränsta i Medelpad. Där finns ett utsiktstorn men inte mycket mer. Mycket skog runtikring.

Befolkningstyngdpunkten ligger i Kilsmo söder om Vättern, enligt SCB. Då har man inte tagit hänsyn till eventuella geografiska variationer beträffande medelvikt per person.

Den kommunikationsmässigt överlägsna mittpunkten är nog Arlanda Konferens. Dit åker man såväl tåg som bil som flyg. Tar vi bort flyget är det nog Södra Vänthallen Konferens på Centralen i Stockholm som är det lättast tillgängliga stället från hela landet. :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 17:50

Faktiskt High End 2006 i november, typ? Vore ju kanonkul! Jag bidrar gärna med mina Respons (om de är kvar i min ägo så länge) och demar gärna en anläggning själv, har ju erfarenhet från Arken -98 och -00... :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-07 17:52

kommer va krig om mässan ska hållas i danmark eller trollhättan :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-07 18:15

Det är Faktiskt en intressant idé även om High End har blivit mer förknippat med onödigt dyra prylar de senaste åren. Själv är jag inte särskilt imponerad av STORA prislappar! Nä, det gäller nog att finna gemensamma intressen med andra communities. Kanske små skivbolag eller musikanter av olika slag som kan finna ett intresse av god återgivning.

För övrigt tycker jag att ni svenskar inte ska tracka Ola som kommit med ett gott uppslag! Vi skåningar är faktiskt ockuperade av er ända sedan 1600-talet! Så om vi vill ha en egen mässa så är det inte säkert att ni blir bjudna! :lol:

Heja Ola!

/J

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-02-07 20:30

Väldigt bra idé faktiskt...

Jag kommer gärna som lyssnare, och om det är ett pris jag kan betala så ställer jag gärna ut mina "Vintage" grejor också, om jag får förstås. Kan väl vara bra för referenserna kanske...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: egen hifimässa???

Inläggav paa » 2006-02-07 20:35

OlA-68 skrev:vad tror ni om att faktiskt skulle göra en egen hifimässa
jag vet en idialisk byggnad

Hur menar du mer exakt, skall det vara DIY-grejor, eller ska man bjuda in "Faktiskt.se-godkännda" leverantörer?
Vad är det för byggnad du tänker på?
Skulle i och för sig vara kul om man för en gångs skull kunde få till akustiken ordentligt i ett mässrum.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-07 22:12

Om man tar det geografiskt vis så kan ni gärna ha det i mitten av Europa. Det blir väldigt nära för mig och ännu mer närmre för Nattlorden :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-07 22:21

mats skrev:Om man tar det geografiskt vis så kan ni gärna ha det i mitten av Europa. Det blir väldigt nära för mig och ännu mer närmre för Nattlorden :D

Bor ni nära Eslöv kanske? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-07 22:42

Naqref™ skrev:
mats skrev:Om man tar det geografiskt vis så kan ni gärna ha det i mitten av Europa. Det blir väldigt nära för mig och ännu mer närmre för Nattlorden :D

Bor ni nära Eslöv kanske? ;)

Nej men Landskrona :wink: Där är en penna som utmärker mitten av Europa. Geografiskt såklart

Nattlorden bor i Rönneberga härad, jag i Harjagers härad och Nagref i Villands härad tillsammans med Jens

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-07 23:10

Jag vill med bestämdhet hävda att Stockholm ligger mitt på jorden. Åt vilket håll jag än går är det lika långt att vandra innan man kommer tillbaka till stockholm igen (c:a 4000 mil). Det måste väl betyda att Stockholm ligger i mitten?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-02-07 23:21

En vintage mässa vore nog en hit som skulle kunna skaka om hela Hifi Sverige. :D :D :D :D

Vilka snygga prylar det finns. Och så bra phonogram... Oj oj vill ha nu!!! :D :D :D :D :D :D :D
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-07 23:44

Svante skrev:Jag vill med bestämdhet hävda att Stockholm ligger mitt på jorden. Åt vilket håll jag än går är det lika långt att vandra innan man kommer tillbaka till stockholm igen (c:a 4000 mil). Det måste väl betyda att Stockholm ligger i mitten?

Nja... Om du hade varit på nordpolen eller sydpolen så hade det stämt. Är du på ekvatorn och går österut eller västerut så är det rätt mycket längre sträcka att komma tillbaka till samma punkt än om du går norr eller söderut.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-07 23:53

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Jag vill med bestämdhet hävda att Stockholm ligger mitt på jorden. Åt vilket håll jag än går är det lika långt att vandra innan man kommer tillbaka till stockholm igen (c:a 4000 mil). Det måste väl betyda att Stockholm ligger i mitten?

Nja... Om du hade varit på nordpolen eller sydpolen så hade det stämt. Är du på ekvatorn och går österut eller västerut så är det rätt mycket längre sträcka att komma tillbaka till samma punkt än om du går norr eller söderut.

Det är väl klart att man inte ska följa jordglobsstrecken, utan gå rakt.

Men nu är vi OT, tror jag :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-07 23:59

Svante skrev:Det är väl klart att man inte ska följa jordglobsstrecken, utan gå rakt.

Mja... Grejen är att det spelar väl ingen roll om vi följer jordglobsstrecken... Det beror ju på att jorden är päronformad. Fast du har ju rätt att vi är rätt OT!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-08 00:17

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Det är väl klart att man inte ska följa jordglobsstrecken, utan gå rakt.

Mja... Grejen är att det spelar väl ingen roll om vi följer jordglobsstrecken... Det beror ju på att jorden är päronformad. Fast du har ju rätt att vi är rätt OT!

He... Jag läste visst inte vad du skrev, nej. Jaja, jo det är lite längre runt ekvatorn, men så mycket mer än 4000 mil är det ju inte. Äh jag ska sluta försöka vara rolig och bara konstatera att Stockholm är jordens centrum i stället. Slut OT.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-08 00:19

Jordens centrum är nog betydligt varmare än så :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-02-08 01:51

Örebro ligger centralt. Inom en tjugomilsradie bor halva Sveriges befolkning och inom en fyrtiomilsradie bor sex miljoner människor. Sveriges befolkningsmässiga mittpunkt ligger utanför Svennevad, ca tre mil sydost om Örebro.

Så Örebro is the place to be :lol:

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-02-08 02:27

Exakt Martin!!

Befolkningstyngdpunkten ligger i Kilsmo söder om Vättern, enligt SCB. Då har man inte tagit hänsyn till eventuella geografiska variationer beträffande medelvikt per person.

Kilsmo må vara rätt, men knappast att det ligger söder om vättern.
(Med tanke på att det är 20mil söder ut till Jönköping)
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-02-08 02:59

Strauss skrev:Örebro ligger centralt. Inom en tjugomilsradie bor halva Sveriges befolkning och inom en fyrtiomilsradie bor sex miljoner människor. Sveriges befolkningsmässiga mittpunkt ligger utanför Svennevad, ca tre mil sydost om Örebro.

Så Örebro is the place to be :lol:

Mycket folk som kan gnälla att du spelar för högt, verkar som ett dåligt ställe rent spontant. :D

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-02-08 04:39

Måste erkänna att jag faktiskt gnällde en del på att det spelades för högt på high-end :lol: .. dock gnällde jag mer på att det bara var obskyrt plinkande i många rum :wink:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-08 04:51

MP skrev:Jordens centrum är nog betydligt varmare än så :wink:

Som en nygräddad pannkaka?

Alltså, en HiFi-mässa där det lagts ner några dagar på att ordna goda förutsättningar till lyssning på intressanta högtalare - en sådan vore jag intresserad av. Det får spelas fonogram som avslöjar potentiella brister, eller så ska man erbjudas möjligheten att lyssna på medtagna fonogram.

Kanske kunde man till och med ordna "F/E-lyssning" av högtalare? Vore klart besöksvärt.

Så kallad vintage är jag inte så intresserad av, men det är ju inget hinder för att det får existera, det med.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-08 06:29

Tycker att en mässa med faktiskt-medlemmarnas anläggningar (om det nu var så trådskaparen tänkte?) låter mer och mer intressant, vad är det för lokal och var ligger den? Vad gäller det geografiska läget så är väl det av mindre betydelse, så länge den inte läggs i Östersund (som ett slags plåster för alla missade OS). Fick man välja fritt så röstar jag annars för Jönköping, som ju ligger perfekt i förhållande till våra tre största städer och har ett väldigt trevligt Grand Hotel... :lol:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi