majjen04 skrev:Både Ing Ö och Bravo framstår som extremister på var sin sida, som tur är skall ju inte alla människor tycka precis lika dant.
Jag är totalt oextremistisk. Jag har ingen uppfattning om vad någon skall tycka, möjligen är jag extremliberal, och kanske är det ena sidan? Om extremdiktatorisk är den andra alltså.
Kul att vara på rätt sida isåfall...
Nu orkar jag inte med mera av detta trams dock.
Ni får diskutera vidare själv, främst Bravo, Subjektivisten, Hotspur, Callisto och de andra som vill diktera andras uppfattningar och hela tiden och uttrycka ogillande för hur andra uttrycker sig. Kanske når ni ert (okända) mål... (Att allt skall vara lika rätt och sant, och att inga sanningar finns, hmm, lite kontradiktivt det där, men det får jag stå för. Jag gissar ju bara. Ni har ju inte berättat vad det är ni egentligen vill.)
Att ni orkar!
Jag tar nu ett steg till i den (extrem?)liberala riktningen:
Ni får syssla med era trakasserier bäst ni vill, jag varken kan (det har framgått med önskvärd týdlighet) eller vill intressera er för några sakfrågor. Det vore roligare dock, om ni ville berätta om era åsikter istället för att bara dissa andras åsikter och andras sätt att presentera dem.
Prata (ljug) ni vidare om intolerans och om "vad andra tycker/borde tycka istället", om ni så gärna vill.
Majjen04 skrev:Visst är det väl så, men det är inte så länge sedan "mätfanatikerna" ansåg att högtalare endast kunde låta bra om frekensen mellan 20 - 20000 hz var helt rak.
Sedär! Ett exempel på
äkta fanatism

(eller i varje fall svår okunskap).
Vi är helt överens om det idiotiska i ett sådant uttalande.
Det är ena extremfallet, det andra står Bravo och grabbarna för. Jag tar med glädje avstånd ifrån båda. Men jag har förstås ingenting emot att de tycker som de gör - var och en vet bäst vad de anser om olika saker.
Ortofon gjorde t ex en serie högtalare på 80- talet som mätte helt rakt, många "mätnissar" ansåg att dssa högtalare var de helt optimala.
Jag känner inte dessa "nissar", har faktiskt aldrig träffat någon (annat än en säljare på ELFA) som sagt sig tycka att de lät bra. Vi har tydligen rätt olika bekantskapskretsar. Men, dina erfarenheter visar ju bara ännu en gång att extremriktningar är blindhet för delar av verkligheten.
Dock tror jag att åsiktsfrihet är viktigt, och inget verkligt problem. Problemet är att vissa INTE vill ha åsiktsfrihet. Att de tycker att det är intressantare att kritisera andras åsikter, än att framföra sina egna.
Som en parentes kan nämnas att de aldrig var raka.

Tro inte allt som står i broschyrer Majjen!
Där hade ni tydligen en sak gemensam du och mätnissarna - ni utgick ifrån information som ingen av er tog reda på att det var sant. Du använde informationen för att bestämma att mätningar inte betyder något (vilket är fel), dom använde informationen för att i blind tro välja sina högtalre (och blev lurade).
Då hade du förstås ett överläge, genom att du vågade använda dina öron! Ett noll till Majjen över mätnissarna.
Det är ju alltid klokt att ignorera falsk information (i detta fall påståendet om en mätegenskap), detta oavsett om det sker på grund av kunskap, eller av okunskap.
Vi som endast använde öronen ansåg att Ortofon högtalarna var bland det sämsta på denna tiden.
Det hedrar dig Majjen! Jag håller med. Både av erfarenhetsskäl (jag har lyssnat lite på dem) och av mättekniska orsaker - de låter precis lika illa som man kan befara när man ser hur de beter sig tekniskt/mätmässigt! Kanske till och med värre.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).