Fråga om forumet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 14:24

subjektivisten skrev:

Vad är det som får dig Thomas A att tro att allt är svart eller vitt? Jag tror dom flesta på dessa forum har en hel del sk objektivism i sig och tar till sig mätningar och annan data, jag gör det. Men skillnaden är att dom även har en del sk subjektivism i sig också och tar med det i sina beräkningar. Inget fel med det alls.

Det har funnits åtskilliga personer som skriver att inte bryr sig om mätningar utan lyssnar enbart. Dessutom har jag inte sagt att det är något fel med subjektivism, det står klart och tydligt i mitt inlägg. Folk är fria att välja det de vill ha.

Harryup skrev:

Och jag kan garantera att musikerna inte går ut för att köpa en förstärkare med ett eget sound. Dom varken pratar i tekniska termer eller svårtolkad svenska. Dom vill ha sin verklighet och fullständigt skiter i vilket fack deras apparat tillhör.

Hur vet du det? Hur vet du att ALLA musiker gör på detta viset? Jag vet att det inte är så eftersom det finns musiker som köper ofärgade prylar.

Och vad är det som skiljer mitt inlägg från ditt? Om det hört konserteren på sitt sätt så kan de visst gå ut för att köpa en förstärkare med eget sound, fast de inte pratar i sådana termer. Du skriver först att de INTEköper en förstärkare med ett eget sound, sen skriver du att de VILL ha sin verklighet. Det innebär att de köper en förstärkare med ett eget sound utifrån sina referensramar. Det kan vara en netrual förstärkare eller en färgande, dvs en förstärkare med eget sound.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-28 14:25

Bravo, när jag läser dina inlägg får jag hela tiden intrycket att det är du som försöker tvinga på andra dina åsikter och inte tvärt om. Jag tror inte att det är din mening, men jag har svårt att göra en annan tolkning. Särskilt Christer_Tamm verkar ju inte få uttrycka sina åsikter obehindrat. Samtidigt framställer du dina åsikter som oomtvistliga sanningar, t.ex. att alla kan ha rätt och att ofärgad återgivning är omöjlig. Jag tror att det främst är den första av dessa två åsikter som gör att sådana här trådar blir infekterade. Det extrempluralistiska synsättet att alla kan ha rätt samtidigt hamnar nämligen väldigt mycket på kollisionskurs med ett annat synsätt, nämligen det att det finns en objektiv verklighet oberoende av åskådaren. Om man vetenskapligt vill undersöka hur något förhåller sig kan man ställa upp en hypotes och sedan genom experiment försöka avgöra om hypotesen håller eller inte. Detta kräver att det finns rätt och fel, sant och falskt. Synsättet att allt kan vara rätt leder om man hårddrar det till att allt mister sin mening, alla experiment blir meningslösa. Därför tar jag avstånd från detta synsätt. Det betyder inte att jag försöker hindra eller förbjuda någon annan att tycka så, eller ens att hävda att det (objektivt) ÄR så, även om jag gärna argumenterar för min ståndpunkt.

Så till sist det här med sekterism, guruer, "svassande" o.s.v. Jag tycker inte att det rimmar så väl med önskemålen om ökad tolerans o.s.v. Jag kan inte se att det skulle fylla någon funktion annat än som ett billigt sätt att försöka misskreditera sina meningsmotståndare. Visa gärna att jag har fel. :wink: [/u]

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 14:26

Bravo: Det kanske inte var någon flame, men inte var det speciellt mycket konstruktivt heller.

Och givetvis har du rätt om HiFi! Men, jag tycker faktiskt att dina åsikter angående angreppsvinklar inte skiljer sig så väldigt mycket från IÖ's åsikter om vad HiFi handlar om. Knasigt värre :wink:

Nu ska jag sätta mig och fundera på lite elementbeställning, och sedan ska jag köpa massvis med nya skivor. 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2003-12-28 14:42

Hej Magnuz!

håller med dig om det mesta som du skrivit i ditt senaste inlägg i denna "infekterade" debatt.
Tyvärr så kommer varken Bravo samt hans kompis Hotspur eller Ing Ö att ge sig.
Tänk om t ex Ing Ö och hans vänner (skribenter) från Molt lade ned så här mycket arbete som de gjort senaste dygnet på att få ut tidningarna i tid.
Vilken bra och fyllig tidning Molt då skulle bli. 8O
Förstår att Ing Ö alltid brukar klaga på tidsbrist i Molt. :wink:
Både Ing Ö och Bravo framstår som extremister på var sin sida, som tur är skall ju inte alla människor tycka precis lika dant.

Som min dotter brukar säga "skaffa er ett liv gossar".

Själv ligger jag nog i mitten av denna diskussion dvs tror att mätningar till en stor del kan förklara varför en produkt inte håller måttet. Tycker dock att produkter t ex högtalare som oftast inte mäter exakt rakt från 20 - 20000hz låter fantastiskt bra.
Jag vet också att människor har olika "tränade" sinnen t ex hörsel och därför fakiskt i bland uppskattar en liten "färgning".
De som uppskattar en liten "färgning" på ljudet har således helt rätt i sitt tyckande i vad som är bäst för dem eller hur?
Mvh
Kenth

Mvh
Kenth

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-28 15:00

Som min dotter brukar säga "skaffa er ett liv gossar"

Kul se att det finns någon förnuftig LTS-anhängare! :wink:

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2003-12-28 15:04

Hotspur skrev:
Som min dotter brukar säga "skaffa er ett liv gossar"

Kul se att det finns någon förnuftig LTS-anhängare! :wink:

Hotspur!

Du är ju ganska snäll igentligen. :D
Hm Barnen har ofta rätt även i sakfrågor har jag märkt!
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 15:08

majjen04 skrev:Barnen har ofta rätt även i sakfrågor har jag märkt

Det tackar jag för Kenth :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 15:08

Majjen,

kanske är för att högtalare kan och bör ha lite oraka beteenden i vissa frekvensområden för att låta bra...

T

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2003-12-28 15:30

Thomas_A skrev:Majjen,

kanske är för att högtalare kan och bör ha lite oraka beteenden i vissa frekvensområden för att låta bra...

T

Hej Thomas!

Visst är det väl så, men det är inte så länge sedan "mätfanatikerna" ansåg att högtalare endast kunde låta bra om frekensen mellan 20 - 20000 hz var helt rak.

Ortofon gjorde t ex en serie högtalare på 80- talet som mätte helt rakt, många "mätnissar" ansåg att dssa högtalare var de helt optimala.
Vi som endast använde öronen ansåg att Ortofon högtalarna var bland det sämsta på denna tiden.

Fortfarande "premieras" en rak frekvensgång av de flesta Hifi tidningar, har inte högtalarna detta så kommenteras detta nästan alltid eller hur?
Detta trots att man idag VET att människors hörsel inte mäter helt rakt mellan 20- 20000 hz.

Så när skall människan borja lita på sina egna sinnen?
När skall LTS ta fram den rätta frekvenskurvan för t ex högtalare som kan stimulerar allas hörsel?
Och är detta möjligt?
Själv föredrar jag oftast "lådhögtalare" framför elektrostater, min bästa vän är tvärtemot.
Detta trots att hans högtalare tillsammans med en bra "subba"
t om har bättre frekvensgång, mindre "dist", går längre "rakare" upp i diskanten så vill jag ej ha hans "burkar".

Min fru, samt de flesta av våra vänner föredrar också mina mätmässigt sämre högtalare än hans "fina" mätkurviga högtalare, märkligt eller hur?

Mvh
Kenth

"att mäta är inte hela sanningen om livet"

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2003-12-28 15:36

dawen skrev:
majjen04 skrev:Barnen har ofta rätt även i sakfrågor har jag märkt

Det tackar jag för Kenth :roll: :wink:

Hej Dawen!

Kul att vi har barn här!
Trodde dock att kvinnor och barn flydde sådana här mans egoistiska forum. :)
Hur gammal är du undrar jag!
Antar att mina snart 45 år är "stenåldern" för dig då.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 15:38

Jag har nyligen fyllt 19, så jag antar att jag inte klassas som barn speciellt länge till.

Fostexkid är 14, är han yngst på forumet månne?

Och nej, 45 anser jag inte som stenålder, inte alls. Dessutom så tror jag nog att åldern sitter desto mer i kroppen än i sinnet. Trist nog så känns min kropp som 45 :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-28 15:44

Magnuz skrev:Bravo, när jag läser dina inlägg får jag hela tiden intrycket att det är du som försöker tvinga på andra dina åsikter och inte tvärt om.

Magnuz> Läs en gång till! :roll:

Ö*> Hur kan du få B* inlägg till disskusionsförstörande :?: mer tålmodigt och sakligt argumenterande var det länge sen jag läste :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-28 15:59

R, jag har ju läst dem flera varv. Vi måste läsa på väldigt olika sätt... :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 16:34

Majjen,

att vår hörsel inte är rak (Fletcher-Munson) betyder inte att det vi ska höra inte ska vara rakt. Ett instrument har per definition rak frekvensgång och det bör vi inte ändra, eller hur?

Det som orsakar fel är kanske då inspelningskedjan, ex läs:

http://www.linkwitzlab.com/models.htm#E

Under H. Där pratas det om att våra öron ej har samma känslighet för direktljud som för diffusljud runt 3 kHz. Mikrofoner skiljer inte på detta dock, och därför kan det verka som att inspelat ljud är för ljust i 3 kHz området. Kanske större betydelse vid hörlurslyssning, vad vet jag. Sen kan det nog finnas andra stereofel, men det kan I.Ö. bättre.

Sen tror jag visst att LTS och MoLT har diskuterat detta faktiskt i andra artiklar. Jag hoppas det kommer några förklarande meningar runt detta i det kommande hörlurstestet.

Vad du föredrar är dock en helt annat sak. Det är som jag sagt tidigare något som är preferenser och ej diskuterbart. Vad som är diskuterbart dock är om en kedja är hörbart transparent eller inte. Exkluderar man högtalare och förstärkeri och gör ett test med inspelad CD samt en liveorkester genom högtalare och INTE kan avgöra om det är CD eller live, kan man inte då kalla detta för ofärgat, något som man vill sträva efter?

Och om jag inte minns fel har testet gjorts på Studio Blue. Även om man kan höra skillnad (eftersom CD + live ej kan reproduceras exakt lika) så var det ingen som kunde avgöra om det var CDn eller orkestern som spelade.

De tester som gjorts av Floyd E. Toole har också med all önskvärdhet visat att förvånansvärt många tyckte lika när det gäller att bedöma vad som var subjektivt bra. Det härrörde till högtalare med jämn frekvensgång och jämn spridning. De som inte föll i denna grupp hade en hörselskada i något register (kanske mycket liten men tillräcklig). Detta kanske många av oss egentligen har som diskuterar HiFi (vet ej) och därav får vi olika preferenser.

Om majoriteten då tyckte lika varför tycker då alla så olika subjektivt? Jag tror inte det är så när man gjort tester blint. Då tror jag de flesta här anser rätt lika när det gäller subjektiva bedömningar. Den som orkar och vill får gärna visa om detta är fallet eller inte. Först då kan vi komma med en intressant diskussion. Att diskutera preferenser baserade på öppna tester anser jag ganska meningslöst.

Det är vad jag anser.

T

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-28 18:46

Hej!

Man kanske inte ska (över)driva detta med vad musiker väljer i hifiapparatväg
alltför långt!? Yrkesviolinister (låångtifrån bara utav Hu refererade till) är väl
dem som fått ge mest tyngd/pondus uti HiFiForumPrat och även om många
av dem kan ha alldeles fenomenalt god musik(/ljud)-avlyssningsförmåga så är
detta absolut ingenting obligatoriskt! Man kan sitta i en orkester och spela
felfritt och fantastiskt men samtidigt vara halvdöv!! (A*vet detta (A*lltså inga
gissningar (samt filosoferande (som A*nnars (v.s ;)))))) Detta här att musiker
dessutom ofta har (enligt, b.l.a A*) mkt god förmåga att kunna:"lägga till det
som fattas" i musikåtergivning är enligt A*lldeles sant! Detsamma blir dock till en
mkt stor nackdel om god musikåtergivningsHifi ska kunna väljas då en hel del
apparatur, enligt dem, är Euforisk A*udioUpplevelse eller EnormMusikFörnimmelse,
päron eller äpplen, allt ljuder ju bra, varför välja?, går inte att säga att något
är bäst, typ :wink: ! Äga kasettradio räcker gott och väl! Att A*´s hifisystem är:
"Sanslöst bra! Kunde inte ens föreställa mig det kunde ljuda så här jvla bra med
vanlig hifi!!
förglömms snabbt när´n komma hem till köksKasettRadion sin! (Sen
så är "de" ju A*llmänt flummiga... oxå :wink: 8)!!)

Mvh A*

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-12-28 19:20

När man läser denna tråden blir man förvånad över att flera alltid måste påpeka att de är "vetenskapsmän", logiska och forskare.
Jag tycker det är fånigt att sätta sig på stolar som man inte har.
Som någon sa: "bry er inte om titlar och liknande för de spelar ingen roll." Men det är samma personer som hela tiden vill framstå som forskare och vetenskapsmän 8O .

Visa lite respekt och använd inte ordet forskare bara för man sitter och testar olika utrustningar och kommer med utlåtanden. Ni faller nog istället inom ramarna för empiriska experimentalister.
Och till Er som påstår er vara forskare. Jag vill gärna läsa era publicerade tidskrifter i aktuell vetenskaplig tidskrift. Definitionen av forskning innebär publicering i vetenskaplig tidskrift.

mvh

Dr. Callisto (obs: ÄKTA titel 8O )

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 19:28

Callisto,

vilka åsyftar du?

T

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 19:40

Callisto: Vem påstår sig vara vetenskapsman, forskare, e.d. undantaget I.Ö. ?
Inom vilket område är du doktor ? Vad heter du ?

I.Ö. är ju bekant till sitt riktiga namn så det går lätt att verifiera.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-28 19:44

Callisto skrev:Definitionen av forskning innebär publicering i vetenskaplig tidskrift.

mvh

...- Detta får/kan/bör´n skriva huur många ggr som helst :) :D!!

(A* är ingen forskare men anser ändå att forskning bör behandlas åtminstone
en aning respektfullt)
Mvh A*

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-12-28 20:02

Har ni inte själva märkt att det hela tiden ska nämnas "vetenskapliga principer" bla bla bla samtidigt som jag upplever det att den som är bäst på att uttrycka sig, måla upp enorma perspektiv och jämförelser samt arbetar efter vetenskapliga principer vet bäst om HiFi och hur det ska låta.
Det finns inget rätt eller fel i hur det ska låta och det verkar en del ha svårt att förstå. Det är inte den apparat med minst distorsion som låter bäst 8O . Det är upp till var och en.

Och till mattepatte; Det är ett helt annat område än det här subjektiva och flummiga soppan. :wink: . Materiefysik, speciellt halvledare SiC vilket är något helt annat.
Verifiera??? Misstror du mig?

mvh

Callisto

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-12-28 20:06

Audiomanikern skrev:
Callisto skrev:Definitionen av forskning innebär publicering i vetenskaplig tidskrift.

mvh

...- Detta får/kan/bör´n skriva huur många ggr som helst :) :D!!

(A* är ingen forskare men anser ändå att forskning bör behandlas åtminstone
en aning respektfullt)
Mvh A*

Del av definitionen vilket jag trodde att alla förstod. Men sóm vanligt är DU enbart ute efter att missförstå allt. Det är uppenbarligen ditt sätt. Jag trodde du var mer intelligent och förstod vad jag menade.

mvh

Callisto

Ps: observera nu hur vissa personer kommer att vrida och vända för att misstolka, missförstå och helt enkelt jävlas. Det är bara en tidsfråga......

mvh

Callisto

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-28 20:13

majjen04 skrev:Både Ing Ö och Bravo framstår som extremister på var sin sida, som tur är skall ju inte alla människor tycka precis lika dant.

Jag är totalt oextremistisk. Jag har ingen uppfattning om vad någon skall tycka, möjligen är jag extremliberal, och kanske är det ena sidan? Om extremdiktatorisk är den andra alltså.

Kul att vara på rätt sida isåfall...

Nu orkar jag inte med mera av detta trams dock.

Ni får diskutera vidare själv, främst Bravo, Subjektivisten, Hotspur, Callisto och de andra som vill diktera andras uppfattningar och hela tiden och uttrycka ogillande för hur andra uttrycker sig. Kanske når ni ert (okända) mål... (Att allt skall vara lika rätt och sant, och att inga sanningar finns, hmm, lite kontradiktivt det där, men det får jag stå för. Jag gissar ju bara. Ni har ju inte berättat vad det är ni egentligen vill.)

Att ni orkar!

Jag tar nu ett steg till i den (extrem?)liberala riktningen:

Ni får syssla med era trakasserier bäst ni vill, jag varken kan (det har framgått med önskvärd týdlighet) eller vill intressera er för några sakfrågor. Det vore roligare dock, om ni ville berätta om era åsikter istället för att bara dissa andras åsikter och andras sätt att presentera dem.

Prata (ljug) ni vidare om intolerans och om "vad andra tycker/borde tycka istället", om ni så gärna vill.

Majjen04 skrev:Visst är det väl så, men det är inte så länge sedan "mätfanatikerna" ansåg att högtalare endast kunde låta bra om frekensen mellan 20 - 20000 hz var helt rak.

Sedär! Ett exempel på äkta fanatism :wink: (eller i varje fall svår okunskap).

Vi är helt överens om det idiotiska i ett sådant uttalande. 8)
Det är ena extremfallet, det andra står Bravo och grabbarna för. Jag tar med glädje avstånd ifrån båda. Men jag har förstås ingenting emot att de tycker som de gör - var och en vet bäst vad de anser om olika saker.

Ortofon gjorde t ex en serie högtalare på 80- talet som mätte helt rakt, många "mätnissar" ansåg att dssa högtalare var de helt optimala.

Jag känner inte dessa "nissar", har faktiskt aldrig träffat någon (annat än en säljare på ELFA) som sagt sig tycka att de lät bra. Vi har tydligen rätt olika bekantskapskretsar. Men, dina erfarenheter visar ju bara ännu en gång att extremriktningar är blindhet för delar av verkligheten.

Dock tror jag att åsiktsfrihet är viktigt, och inget verkligt problem. Problemet är att vissa INTE vill ha åsiktsfrihet. Att de tycker att det är intressantare att kritisera andras åsikter, än att framföra sina egna.

Som en parentes kan nämnas att de aldrig var raka. :o Tro inte allt som står i broschyrer Majjen! :wink:

Där hade ni tydligen en sak gemensam du och mätnissarna - ni utgick ifrån information som ingen av er tog reda på att det var sant. Du använde informationen för att bestämma att mätningar inte betyder något (vilket är fel), dom använde informationen för att i blind tro välja sina högtalre (och blev lurade).

Då hade du förstås ett överläge, genom att du vågade använda dina öron! Ett noll till Majjen över mätnissarna.

Det är ju alltid klokt att ignorera falsk information (i detta fall påståendet om en mätegenskap), detta oavsett om det sker på grund av kunskap, eller av okunskap. :wink:

Vi som endast använde öronen ansåg att Ortofon högtalarna var bland det sämsta på denna tiden.

Det hedrar dig Majjen! Jag håller med. Både av erfarenhetsskäl (jag har lyssnat lite på dem) och av mättekniska orsaker - de låter precis lika illa som man kan befara när man ser hur de beter sig tekniskt/mätmässigt! Kanske till och med värre. :wink:

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2003-12-28 20:19, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-28 20:13

Ps: observera nu hur vissa personer kommer att vrida och vända för att misstolka, missförstå och helt enkelt jävlas. Det är bara en tidsfråga......

Nämen Callisto, menar du att det finns ett sånt gäng här??? 8)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 20:17

Callisto skrev:Har ni inte själva märkt att det hela tiden ska nämnas "vetenskapliga principer" bla bla bla samtidigt som jag upplever det att den som är bäst på att uttrycka sig, måla upp enorma perspektiv och jämförelser samt arbetar efter vetenskapliga principer vet bäst om HiFi och hur det ska låta.
Det finns inget rätt eller fel i hur det ska låta och det verkar en del ha svårt att förstå. Det är inte den apparat med minst distorsion som låter bäst 8O . Det är upp till var och en.

Och till mattepatte; Det är ett helt annat område än det här subjektiva och flummiga soppan. :wink: . Materiefysik, speciellt halvledare SiC vilket är något helt annat.
Verifiera??? Misstror du mig?

mvh

Callisto

Misstror ? 8O :?:
Jag vill läsa dina publiceringar i vetenskapliga tidskrifter.

Jag är alltid ute efter att lära mig fakta som inte i grunden är ett dolt subjektivt tyckande eller mindre kvalificerat gissande. :)

Sådant tyckande kan jag bidra med själv i mitt lyssningsrum, och är inte så intressant att skriva om.

Nu ser jag verkligen fram emot att läsa mer om dina publiceringar och ditt riktiga namn. :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 20:20

Öhman. Kanske är jag dum, men när jag läser dina inlägg så får jag intrycket av att du kritiserar andras åsikter, vilket du skriver att det är dumt om andra gör.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-12-28 20:30

Matte; du har PM. Hoppas du finner artiklarna intressanta men för den oinvigde så tror jag det är nästan omöjligt att förstå.

patrikf: Klockrent! Stämmer precis.

Öhman: Jag är intresserad av att läsa dina vetenskapligt publicerade artiklar. Ta inte illa upp men jag är intresserad.

mvh

Callisto

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-28 20:32

Callisto,

det du skriver liknar det jag anser. Det går inte att diskutera preferenser. Vad som går att diskutera är vad som är ofärgat eller inte, för att det går att testa. Enkelt uttryckt, vrid upp diskanten. Det låter annorlunda än med diskanten rakt inställd. Enkelt och lätt testat. Eller testa en kabel. Sätt den i tape-loopen. Låter det annorlunda när signalen passerat kabeln? Blint vs öppet test?

Vill du läsa mina biologipublikationer får du öppna

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=PubMed

och söka på "akerlund t"

T

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-28 20:33

patrikf skrev:Öhman. Kanske är jag dum, men när jag läser dina inlägg så får jag intrycket av att du kritiserar andras åsikter, vilket du skriver att det är dumt om andra gör.

Har man bara ordningsföljden klar för sig är det lätt att se vad som är vad. Att parera (defensivt eller offensivt) är inte samma sak som att aggressivt angripa.

Dessutom är det skillnad på "åsikter om hifi", och "åsikter om åsikter om hifi" samt "åsikter om åsikter om åsikter om hifi". :o

Nummer 1 resp 3 är okej* resp en reaktion. Nummer 2 är en avsiktlig provokation. Sådana har jag inte ägnat mig åt.

Hoppas du förstår skillnaden. :wink:

Vh, Ing. Öhman

*Inte bara okej, utan till och med en stor del av grejjen med att ha ett forum.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-28 20:35

Det är många, många här som kritiserar andras påståenden såväl som åsikter.
En del gör det huvudsakligen med vetenskaplig grund, en del med subjektivt tyckande som grund och ytterligare en liten del i form av personliga påhopp och otrevligheter såsom typiska rädda, självföraktande, missunnsamma mobbare beter sig.

Vem som helst av er får ta åt sig eller låta bli.

God fortsättning

vh
mp
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2003-12-28 21:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-28 20:36

Oavsett vem som "började" ter sig formuleringarna underliga. Måste man "ge igen"? Det borde väl vara bättre att föregå med gott exempel?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi