av paa » 2018-02-20 11:12
Den demo som jag hörde på HEM för något år sedan visade att takkanalerna var lika känsliga som bakkanalerna när det gäller att smälta in eller stå ut ur ljudbilden.
Öronen klarar att skapa en sammansatt stereobild av högtalare framifrån, men inte från andra håll.
Det är därför det behövs flera högtalare per kanal för bakkanalerna i 5.1 system för att inte högtalaren just bakom örat ska sticka ut och säga, "här är jag" när man vrider lite på huvudet. Om det är flera högtalare som spelar samma kanal så blir kanalens totala ljudnivå så mycket högre än den enskilda högtalarens, så att den inte sticker ut.
På samma sätt tror jag att problemet med Atmos takhögtalare måste lösas. Vissa är säker mer påträngande än andra, kanske tak fram klarar sig ensamma men tak upp och tak bak behöver nog dubbleras på lämpliga avstånd och platser.
Ska bli intressant att höra om fler än jag upplevt problemet på samma sätt.
Jag tror inte så mycket på dom där uppåtriktade kompletteringslådorna, de liknar fusklösningarna man hade för surroundhögtalare för länge sedan. Takhögtalarna ska nog sitt i taket för att göra jobbet korrekt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.