Hemmabio-Receiver

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Hemmabio-Receiver

Inläggav Michael » 2018-02-20 13:55

dewpo skrev:Men jag antar att 11 band räcker långt, Jag skulle tro att 5 band duger om man bara ska korrigera basen.
En enda räcker i många fall långt, men den måste finnas och med valfria inställningar. De flesta maskiner (även dyra) har ju inga!

Ringde Hembiobutiken. Han kollade i MC-700 och för PEQ går det välja kanal (och frekvens, gain och Q). Frekvenserna är rätt steglösa, ungefär med 1Hz intervall nere vid 30Hz. Verkar bra och så som jag önskar.

Yamaha RX-A1070 (troligtvis samma i 3070) så är det större steg, t.ex. 24,8 31,3 39,4 49,6. Inte helt bra :-( Finns det någon som kan verifiera i RX-A3070 vad det verkligen är för steg?

Jag kollade i manualen till Marantz SR8012 (verkar vara bra ljud i, enligt någon som testat - men dyr). Den har inte PEQ! Utan grafisk, 63Hz, 125Hz med bara nivå justering. Går helt bort för mig.

PS. Jag ser det som en enorm brist i hemmabioförstärkare att inte ha PEQ. De brukar ha fullt med skrot för att förändra ljudet (förstöra) men inte en så grundläggande sak som PEQ. Som behövs om man inte har ett special akustik byggt rum.

//Michael

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-20 14:13

NADs nya 758 har Dirac Live vilket tydligen ger full kontroll över EQ-kurvan om jag förstår det rätt

https://nadelectronics.com/product/t-75 ... -receiver/
https://nadelectronics.com/dirac-live/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-02-21 12:19

Michael skrev:
dewpo skrev:Men jag antar att 11 band räcker långt, Jag skulle tro att 5 band duger om man bara ska korrigera basen.
En enda räcker i många fall långt, men den måste finnas och med valfria inställningar. De flesta maskiner (även dyra) har ju inga!
//Michael

Fler band ger mer möjligheter, Här är vad REW räknade ut åt mig efter inmätning.
PEQ.png
PEQ.png (47.96 KiB) Visad 2089 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2018-02-21 13:07

Jo, visst är det bra och önskvärt med mer än en. Trots det så är en mycket mer än noll.

Det är skrämmande dåligt att hemmabioförstärkare, även de för 30 lapp, inte ens har grundläggande funktioner, år 2018 - utvecklingen har stått still. Vidare behövs ju skydd för inställningar. När apparaten slås på så vill jag ha ett garanterat läge på alla inställningar, skyddad med pinkod.

//Michael

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-02-21 15:06

Jags skulle vilja ha digital loop 10 in 10 ut via usb på receivern det skulle ge nästan oändliga möjligheter att processa ljudet i en dator.
Men det är nog få som vill ha kontroll över ljudet på det sättet de flesta vill bara att det fungerar automatiskt.
Men det är mycket som är underligt i hifi värden, Jag tycker att det är mycket underligt med förstärkare som har både 'Pre-Out' och 'Main-In' ,
Och saknar möjligheten att använda båda funktionerna samtidigt, Så att man kan dela signalen 'Sub'/'Main' med ett externt filter och loopa tillbaka 'Main' till förstärkaren.
För visst gick det förr i förstärkarna när 'Pre-Out' och 'Main-In' var bryggade externt?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2018-02-22 10:42

står just nu mellan dessa:

NAD T758 v3
Onkyo TX-RZ1100
Denon AVR-X4400H

Vekar vara hugget som stucket, tycker nog onkyon är snyggast men har Class D förstärkeri jämfört med de andra som jag tror är klass A/B.

Tanken har också slagit mig att köra "lösa moduler", Emotiva försteg och slutsteg , sen "bara" byta ut försteget i framtiden. tex

Försteg: Emotiva BasX MC-700 (Dock bara 7.1)
slutsteg fronlinje: Emotiva XPA Gen3 3-kanal (3x275w/8ohm)
Sen köra mitt denon POA2400 till surroundhögtalarna bak.

Blir ju bara 5.1 ljud med utbyggnadsmöjlighet till 7.1 men ack så snygga Emotivas grejor är, designen har blivit mycket viktig för mig nu på senare år :) Dessutom verkar man kunna bygga ut 3kanals steget till 7 kanals om man skulle vilja det.

fler här som kör lösa försteg/Slutsteg rakt igenom ? Finns det några fördelar förutom att man lär få svalare i lådorna?
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-02-22 15:55

Jag var också inne på Onkyo 1100, men den var för dyr då. (18000?) kontra 4200 som kostade 9995. Men jag noterar att 4400 t.ex har 3 HDMI ut och klarar 7.1.4 med extra stereoslutsteg. Kanske är kul. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2018-02-24 19:14

Så klart du skall ha en Emotiva :)
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2018-02-25 13:37

Michael skrev:Så klart du skall ha en Emotiva :)

Är du sarkastisk eller menar du det :) Vet inte riktigt hur det borde se ut i ett försteg/processor, har sett bilderna innan och tyckte det såg lite tomt ut men o andra sidan så är det ju inga slutsteg där i eller så :)

Försteget kostar ju runt 6,5-7K så när alla nya grejor kommit och man behöver nytt om kanske 6år så finns det ju förhoppningsvis ett nytt emotiva försteg med alla nya features för 6,5k istället för att köpa ny AV receiver för 25k varje gång :)

Dom är himla snygga iallafall.

MVH

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2018-02-25 17:31

Jag själv funderar på att köpa en, så inget ont/skämt bakom.

Separera slutstegen innebär också möjlighet att koppla in eventuell annan burk i kedjan. Plus att själv styra signalerna till lämpligt steg. Plus att allt behöver inte bytas vid byte. Man bör tänka på att inbyggd steg inte alltid är så kraftiga som man först kan tro, siffrorna brukar vara under speciella förhållanden.

I mitt fall och med rätt slutsteg fås det jag vill ha, utan något special. ...men tyvärr har jag kommit på att jag måste nog göra special för fantomcenter, den hanteras väl fel (så som i nästan alla andra).

PS. Någon som vet vad det sitter för dac-chip i MC-700?

//Michael

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2018-02-26 22:55

Det blir till att testa ett Emotiva BasX MC-700 :) Ska försöka ta mig till hembiobutiken i frölunda och lyssna desstuom.

Föregående

Återgå till Köpråd