Vågar man köpa en Harman Kardon hk 990?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

Vågar man köpa en Harman Kardon hk 990?

Inläggav Termos_friend » 2018-02-21 14:36

Har lite funderingar på att skaffa en integrerad förstärkare för att ersätta komponenter (dac, för och slutsteg.) i vardagsrummet.
Anledningen till detta är att min fru vill bli av med pryttlarna. Jag får dock hela gillestugan att labba i (som är en annan historia)

Iaf jag har googlat och upptäckt Harman Kardon hk990. Den verkar rätt ball och priset känns rätt då den verkar kunna fås för 5000-7000kr.
Men jag läser också att många verkar ha problem med dem? Överhettning, halva bokstäver i displayen etc...

Det fanns en del gamla trådar att läsa här. Men är det någon som själv har en och har, bra eller dåliga erfarenheter av den?
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
distad

Re: Vågar man köpa en Harman Kardon hk 990?

Inläggav distad » 2018-02-21 15:01

För den pengen som den kostar idag svar så måste svaret bli JA.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2018-02-21 16:33

ok, tack för svar.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2018-02-22 22:56

ah.. vafan nu har jag googlat integrerade stärkare så ögonen är fyrkantiga. Har nog landat i att jag behåller nuvarande setup och döljer slutsteget. Frugan får ta det...

Angående hk990, hittar jag en sån för 5000loppor så kommer jag nog slå till. Mycket för att prova något nytt. Det kan vara kul

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-23 13:22

Termos, 5000 för en sån gammal häck låter som mycket pengar tycker jag. För 5000 kan man ju köpa många andra saker som är roligare. Men det är ju en fri värld att välja apparater på, och jag tycker inte att du fått särskilt goda motiveringar ändå i denna tråden. Dock är inte HK990 särskilt dålig, bara det att begpriset inte känns särskilt rimligt. Gissningsvis är inte så många HK990 sålda i Sverige, varför utbudet kan vara lågt. Om efterfrågan verkar hög(?) kan priset då bli såpass högt. Jag anser att du får extremt mycket mer för mycket mindre peng om du skaffar en begagnad (bra) hembioreceiver, exempelvis.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2018-02-23 16:45

Jag har en som jag köpter beg förra året för typ 5000 kr
Inga problem med den men de kan ha varit in på service, jag vet från min lokala HiFi affär att de inte var "problemfria".
Hursom så funkar min perfekt, låter bra och jag är nöjd med den, -har inga planer på att sälja den.

Om man kunde lita på att den håller (vilket man inte kan då de haft problem) skulle jag säga att den är lätt värd 5000 kr, (den är kraftigare och låter bättre än "alla" hembioförstärkare)
- men eftersom den inte går att lita på till 100% är det ju en chansning att betala så mycket som 5000 kr för den.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2018-02-23 18:20

Juste med lite mer kommentarer.

Faktum är att jag lyckas läsa in mig ännu mer nu och att de "ofta" går varma med ojämn bias som behöver justeras har gjort att jag inte kommer köpa ett. Möjligen då ett för 1000:-. Är väldigt dålig på el och elektronik. Har väl läst 5+5 poäng ellära och elektronik en gång i tiden men vad hjälper det när man inte nyttjat den lilla kunskapen och det börjar bli en 15-17år sedan.

@Johan_lindroos, du nämner att det finns roligare prylar. Har du något förslag om man ger ett par kriterier?

- Strömstark
- Gärna >120watt/kanal 8ohm
- inbyggd dac
- ska ej färga ljudet i onödan
- inte NAD (inget ont om dem men jag har haft en drös av dem genom tiderna)
- Gärna tillgängligt begagnat

Har kikat och funderat på rotel ra1592 och denon pma-2500ne. Denonen är jäkligt snygg men jag har ingen aning om den färgar ljudet på något speciellt sätt, samma sak med roteln men den är inte lika snygg.

Slutar nog med att jag inte köper något alls eller ett rb 1080... Kan ju säga att mitt 1090 har fått tv-bänken att säcka ihop till min frus stora glädje :D Det var väl ungefär då jag började fundera på att ändra något i uppsättningen.

Återgå till Köpråd