egen hifimässa???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-08 08:05

E skrev:Kanske kunde man till och med ordna "F/E-lyssning" av högtalare? Vore klart besöksvärt.

Det vore kanske intressant, mest för att höra hur stor skillnaden egentligen är. Men resultatet behöver ingen tveka om hur det blir; ingen högtalare kommer att klara testet.

F/E-lyssning på högtalare måste ju rimligen gå till så att man riggar upp högtalare med mikrofon någonstans utanför lyssningesrummet och lyssnar på signalen när den har passerat genom detta, respektive när den inte har det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-02-08 08:15

Zalve skrev:Exakt Martin!!

Befolkningstyngdpunkten ligger i Kilsmo söder om Vättern, enligt SCB. Då har man inte tagit hänsyn till eventuella geografiska variationer beträffande medelvikt per person.

Kilsmo må vara rätt, men knappast att det ligger söder om vättern.
(Med tanke på att det är 20mil söder ut till Jönköping)

Det var jag som nämnde Kilsmo, men jag skrev fel, det var Hjälmaren jag menade! Kilsmo ligger trax öster om Kumla, sydost om Örebro, nära Brevens Bruk Där är befolkningsmittpunkten enligt SCB.

Men det där är ju bara statistik. Svante har helt rätt, Stockholm är medelpunkten! Det säger jag alltid när jag berättar om stan för utländska besökare som förhoppningsvis ska investera lite. Och de är artiga nog att instämma.

En Faktsikt-mässa är en utmärkt idé tycker jag!

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-02-08 08:53

Mnjae... nu var det väl kanske inte så jag hade tänkt mig det hela men det låter ju också lockande.
nÄ såhär va... vi har en väldans massa erfarenhet och kunskap om ljud vi vet vilket som är förutsättningarna vi borde kunna plocka fram ett bra alternativ. både map rumsackustik däpning storlek osv.
Jag menade bara på att nu har det lämnats ett litet gap på våren/sommaren det skulle vara en komersiell mässa precis som alla andra. fast med bra rum och där utställarna får ett dygn på sig att ställa ut kanske ha en omröstning (peoples choise) om bäst åstadkomna ljud eventuellt i kombination med att i mässcentrum även anordna en skivmässa och dessutom föredrag tex om carlsson-högtalare samt eventuellt visa några sådana .tala om farorna med ljud,
kanske en paneldebatt om kablar :lol: eventuellt ett symposium om musikens betydelse samt samarra med några tex kykan så vi kunde få lite livemusik till livs för att kallibrera öronen
låter det helt knäppt???
och tror ni att vi kan få utställare till att engagera sig
jag döper skeppet till FAKTISKT 07 är det några som vill hjälpa till och dra det i land?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-08 09:36

bra och sedan skall vi tillbe dyrkabel. 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-08 11:49

OlA-68 skrev:jag döper skeppet till FAKTISKT 07 är det några som vill hjälpa till och dra det i land?

Kul idé men jag tycker min variant verkar ännu roligare: Alltså där enskilda medlemmar plockar med sitt system och spelar upp för nyfikna. Sedan kan man ju förstås ha, och bör ordna, en mängd kringaktiviteter. Men nån mer återförsäljarmässa tror i alla fall inte jag på...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-08 12:28

Med massor av bra deommusik i form av Italo disco, Acid House, Drum 'n' Bass (med NNords rigg på full gas), Nujazz och Latino House.

Edit: Jag høll på att glømma sveriges Bæsta Band: Svenne Rubins!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2006-02-08 13:06

Swap meet

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-08 13:09

Hetsporren skrev: .... har ett väldigt trevligt Grand Hotel... :lol:

Ett Mini Grand hotell kanske..........Annars är väl Stockholm området också bra ställe...skulle tro att det bli flest deltagare då
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-02-08 13:13

Hetsporren skrev:
OlA-68 skrev:jag döper skeppet till FAKTISKT 07 är det några som vill hjälpa till och dra det i land?

Kul idé men jag tycker min variant verkar ännu roligare: Alltså där enskilda medlemmar plockar med sitt system och spelar upp för nyfikna. Sedan kan man ju förstås ha, och bör ordna, en mängd kringaktiviteter. Men nån mer återförsäljarmässa tror i alla fall inte jag på...

Kanske både och?
Miljö-alarmist

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-02-08 13:15

vaffan skall all kretsa kring fjollträsk för min idé é att det skulle vara på stadshotellet i kristianstad med ett stenkast från ett perfa torg att köra ngt live som referens och en gnutta längre till både konsethus och kyrka
låter inte det idealiskt dessutom har man underbara murade väggar nästan överallt där osv. bra bredd i korridorerna bra plats för mässhall katering på plats osv. plus att jag kan nog deala mig till ett bra pris

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-08 13:16

Låter Jätte bra Ola.....men med tanke på deltagar antal så tror jag att närheten till Stockholm skulle locka fler.....men för min del får det gärna ligga lite mer Norrut :wink:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-02-08 13:18

Tycker Skåne och Kristianstad låter som ett ypperligt val. Kanske man även kan få över lite danska utställare också.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-02-08 13:19

The_Man skrev:Låter Jätte bra Ola.....men med tanke på deltagar antal så tror jag att närheten till Stockholm skulle locka fler.....men för min del får det gärna ligga lite mer Norrut :wink:

Räkna inte bort Malmö & Köpenhamn. Det finns nog många från Köpenhamn som vill gå på en sådan här mässa.
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-08 13:22

Visst, men nog finns det fler inom 25mil från Stockholm än inom 25mil från Malmö, Göteborg och Köpenhamn tillsammans......tror jag.....men kanske nån ska starta en frågetråd med ett antal alternativ...så får man ju se vart det verkar vara mest intresse

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-02-08 16:45

sätt passarspetsen i fjollträsk och dra en cirkel m. radie 60 mil...
gör därefter samma sak men med utgångspunkt kristianstad ...
sedan kan vi gämföra befokningsmängden inom denna cirkel...
fjollträsk ligger i utkanten kan inte tokholmarna inse detta faktum

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-02-08 16:48

tror nog att de har något med stoltheten att göra :lol: 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-08 17:30

Svante skrev:
E skrev:Kanske kunde man till och med ordna "F/E-lyssning" av högtalare? Vore klart besöksvärt.

Det vore kanske intressant, mest för att höra hur stor skillnaden egentligen är. Men resultatet behöver ingen tveka om hur det blir; ingen högtalare kommer att klara testet.

F/E-lyssning på högtalare måste ju rimligen gå till så att man riggar upp högtalare med mikrofon någonstans utanför lyssningesrummet och lyssnar på signalen när den har passerat genom detta, respektive när den inte har det.

Hmm, det förstås... De förutsättningar som krävs för Ingvars experiment, i vilket om jag minns rätt lyssnare gissat fel på levande kontra högtalarljud - de kanske inte går att uppbringa.

Vad gäller plats så är det väl bara att bestämma vilka mässan riktar sig till: Är man mest mån om att hela Sveriges befolkning ska ha någorlunda kort resväg, eller är det viktigare att locka så många som möjligt och även utländska deltagare?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-08 17:34

OlA-68 skrev:sätt passarspetsen i fjollträsk och dra en cirkel m. radie 60 mil...

hmm visserligen så ligger nåt i det...men då är vi inte i sverige längre, vilket kanske inte gör nåt iofs......men varför just Kristianstad som utgångspunkt?....bortsätt från att du får nära..... för ska det inte hålla sig i sverige så finns det ännu bättre utgångspunkter :wink:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-02-08 17:42

Jag har aldrig varit i Kristianstad så jag tycker att den kan vara där :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-08 17:46

Jämshög är annars en redan beprövad hifiplats.. 8) 8)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-02-09 09:01

Jämshög??? fler förslag på gudsförgätna hålor innan vi går till omröstning? tasseboda ,koddaböke , vinkelboda, gräsmark
nä skärpning mayro skulle vi hålla det i folkhögskolans lokaler då eller

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-02-09 09:33

OlA-68 skrev:fler förslag på gudsförgätna hålor innan vi går till omröstning? tasseboda ,koddaböke , vinkelboda, gräsmark

Slöinge :?: :roll: :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-02-09 09:34

Var det därför du valde bort Fjollträsk OlA, för att det är en så gudsförgäten håla?

Vars ligg ´et förresten? Hä lååt norrlänsk på nå vis.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-09 09:44

Kristianstad låter okej, det ligger ungefär så långt bort som det är bekvämt att köra fram och tillbaka under en dag. :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-09 09:58

The_Man skrev:
OlA-68 skrev:sätt passarspetsen i fjollträsk och dra en cirkel m. radie 60 mil...

hmm visserligen så ligger nåt i det...men då är vi inte i sverige längre, vilket kanske inte gör nåt iofs......men varför just Kristianstad som utgångspunkt?....bortsätt från att du får nära..... för ska det inte hålla sig i sverige så finns det ännu bättre utgångspunkter :wink:

Kristianstad är nära den fina delen av Sverige (Löddeköpinge)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-09 09:58

Skulle nog leta lokal först och sedan får man se var den lämpliga ur akustiska och finansiella lokalen ligger.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-09 09:58

OlA-68 skrev:Jämshög??? fler förslag på gudsförgätna hålor innan vi går till omröstning? tasseboda ,koddaböke , vinkelboda, gräsmark
nä skärpning mayro skulle vi hålla det i folkhögskolans lokaler då eller

Jämshög är en världsberömd hifimötesplats

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-02-09 10:13

många skall antar jag till Arken, skulle man kanske kunna lägga den ihop med den! (i Gbg) Eller blir det väl tajt?

//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-02-09 11:10

Nää det tror jag inte det skulle bli för den blir i höst om inte jag är felunderättad...

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-02-09 11:14

men då blir det en helt och hållet icke-komersiell del där vi bara skall utgå ifrån att lära folk vad som låter bra ,kul idé!
skulle vara kul dessutom om krell vågade komma och få sig en match mot mina 2212-or med min bladde-kombo och lite shyssta vax på en well tempered :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi