Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:
Är du säker på att det inte är så att yamahan är sämre på Spotify än vad airporten är? Spotify Connecticut, som på yamahan, fixar väl inte spotifys högsta kvalitet.
Hmm.. det har du ju rätt i, AirPlay med Spotify till airporten ger ju 320 Kbit/sek jämfört med 256 Kbit med connect i yamahan.
Swane skrev:Tangband skrev:
Är du säker på att det inte är så att yamahan är sämre på Spotify än vad airporten är? Spotify Connecticut, som på yamahan, fixar väl inte spotifys högsta kvalitet.
Hmm.. det har du ju rätt i, AirPlay med Spotify till airporten ger ju 320 Kbit/sek jämfört med 256 Kbit med connect i yamahan.
Är ni säkra på att det är så att Yamahan streamar spotify connect med 256kb?
Vet att chromecasten gör det men är inte alls säker på att fallet är så med wxcn?
Tangband skrev:Svar ja. Connect ger alltid 256 kbit med spotify premium. Det är spotify själva som begränsat connect till den datamängden.
Spotify via AirPlay från läsplatta eller iPhone till yamahan spelar 320 kbit
Swane skrev:Tangband skrev:Svar ja. Connect ger alltid 256 kbit med spotify premium. Det är spotify själva som begränsat connect till den datamängden.
Spotify via AirPlay från läsplatta eller iPhone till yamahan spelar 320 kbit
Kan inte finna den uppgiften någonstans annat än att det gäller chromecast.
Hittar däremot många uppgifter på motsatsen, måste mäta datan på routern vid uppspelning via wxcn
Tangband skrev:Länk till sådana uppgifter ?
JB skrev:Tänk på att AAC och OGG är två helt olika format också, om AAC har bättre komprimeringsalgoritm så kan det lika gärna låta bättre i 256 kbps än vad OGG gör i 320. Själv har jag aldrig gillat OGG speciellt mycket, iaf inte i lägre bitrates. Minns att jag jämförde några låtar en gång genom att encoda FLAC till både 160 kbps MP3 och 160 kbps OGG och föredrog MP3 framför OGG, men det kan säkert skilja från person till person.
joakimfors skrev:JB skrev:Tänk på att AAC och OGG är två helt olika format också, om AAC har bättre komprimeringsalgoritm så kan det lika gärna låta bättre i 256 kbps än vad OGG gör i 320. Själv har jag aldrig gillat OGG speciellt mycket, iaf inte i lägre bitrates. Minns att jag jämförde några låtar en gång genom att encoda FLAC till både 160 kbps MP3 och 160 kbps OGG och föredrog MP3 framför OGG, men det kan säkert skilja från person till person.
Kanske du gillar MP3 (LAME gissar jag?) kompressionsartefakterna. För Vorbis brukar generellt vinna över LAME vid låga (< 128 kbps) bithastigheter. Vid 256 kbps och högre ska det nog vara något extremt material och bra lyssningsförhållanden för att det öht ska gå att höra skillnad. Kollar man annars på grafer så brukar MP3 (LAME) köra aggressivare lågpassfiltrering än Vorbis och vid VBR ha högre bithastighet.
joakimfors skrev:Om man bara kollar på LAME förinställningar så är V0 enda som inte ha LP. Alla andra kapar vid ~20 kHz. Bästa förstörande komprimeringen för tillfället är väl annars Ogg Opus. Brukar vinna alla ABX lyssningar jag sett med ganska god marginal.
Frisk skrev:Går det spola eller hoppa till position i låtar på Streamern? Jag hittar inte funktionen! Det vore framförallt bra i radioprogram/konserter etc. Speciellt när spelaren default stänger av sig om man pausar ett tag (20 min) och börjar om från början vad start.
Finns någon form av profiler med minne? T.ex. om man lyssnar på en ljudbok men får besök till helgen och vill spela några skivor istället, behöver man ha en lapp vid sidan om att skriva upp spår (och position, om det nu går hoppa fram...)
Nöjd med spelaren men saknar att inte kunna läsa ut någon form av data från taggarna samt möjlighet att justera ordning eller radera specifika titlar i en kö.
Tangband skrev:Frisk skrev:Går det spola eller hoppa till position i låtar på Streamern? Jag hittar inte funktionen! Det vore framförallt bra i radioprogram/konserter etc. Speciellt när spelaren default stänger av sig om man pausar ett tag (20 min) och börjar om från början vad start.
Finns någon form av profiler med minne? T.ex. om man lyssnar på en ljudbok men får besök till helgen och vill spela några skivor istället, behöver man ha en lapp vid sidan om att skriva upp spår (och position, om det nu går hoppa fram...)
Nöjd med spelaren men saknar att inte kunna läsa ut någon form av data från taggarna samt möjlighet att justera ordning eller radera specifika titlar i en kö.
Du kan ju göra spellistor där du kan radera specifika titlar och flytta om låtar väldigt enkelt.
Du kan även ställa in under advanced om du vill att yamahan ska gå in i sleep mode eller ej.
Har du hittat advanced- menyn ?
Frisk skrev:
Jag gillar funktionen att der stänger av sig självt, men tycker väl en spelare producerad på 2000-talet borde minnas spårposition även efter den varit avstängd/standby.
.
Harryup skrev:Roon stödjer ju hårdvaran direkt så det är ju ett alternativ till att originalprogrammet.
Tangband skrev:Frisk skrev:
Jag gillar funktionen att der stänger av sig självt, men tycker väl en spelare producerad på 2000-talet borde minnas spårposition även efter den varit avstängd/standby.
.
Yamahan klarar det ovanstående som du påstår att den inte klarar . Alla inställningar finns i advanced-menyn.
Du kan själv välja om den ska stänga av sig själv, du kan välja om den ska stå på jämt, du kan välja om den ska minnas det du nyss spelade från din NAS, du kan även välja att den automatiskt börjar spela just den låten du slutade med, med just den volymen du hade också.
Utan att vara raljerande, men det verkar som att du inte riktigt kan med apparaten. Har du nån i närheten som kan hjälpa dig ?
Swane skrev:Tangband skrev:Länk till sådana uppgifter ?
Nej inga vettiga källor. Bara spekulationer i spotifys supportforum. De kan dock vara spekulationer baerade på att deras webspelare tidigare streamade en högre bitrate?
Talar de om alla enheter som verkar som chromecast när de skriver:
”Vilken bitrate används när jag streamar Spotify med Chromecast?
Standardkvaliteten för streaming av Spotify med Chromecast är AAC 128 kbit/s och 256 kbit/s för Premium.”
Nu spelar jag mest lokala filer men spotify connect fungerar väldigt bra i övrigt!
Frisk skrev:Jag som varit så nöjd med att spelaren varit så stabil har nu haft problem två dagar i rad, hittar den varken från appen eller dess ip.
Satt fast IP på MAC-adresserna, både LAN och WLAN(olika ip förstås...) ser spelaren som ansluten på nätverket och den har kontakt och kan streama från NASen men når den varken från webläsaren eller appen, vad kan vara fel? Startat om samt brutit och anslutit strömmen.
Seagull skrev:Frisk skrev:Jag som varit så nöjd med att spelaren varit så stabil har nu haft problem två dagar i rad, hittar den varken från appen eller dess ip.
Satt fast IP på MAC-adresserna, både LAN och WLAN(olika ip förstås...) ser spelaren som ansluten på nätverket och den har kontakt och kan streama från NASen men når den varken från webläsaren eller appen, vad kan vara fel? Startat om samt brutit och anslutit strömmen.
Har också problem med detta, ibland hittar appen (Android) spelaren, ibland inte. Trodde jag löste problemet med fast IP-adress, men icke. Har WXC-50 och WiFi-routern på samma hylla och kör nu trådat, och då fungerar det.
Går bra att köra med större USB än 32GB, 64GB/FAT32, fungerar.
En progress bar för musiken, eller vad det kallas, finns då jag streamar från mobilen, annars inte.
Retar mig på typsnittet i listorna, det är löjligt, hittar inget inställning för att ändra det.
Seagull skrev:Frisk skrev:Jag som varit så nöjd med att spelaren varit så stabil har nu haft problem två dagar i rad, hittar den varken från appen eller dess ip.
Har också problem med detta, ibland hittar appen (Android) spelaren, ibland inte. Trodde jag löste problemet med fast IP-adress, men icke. Har WXC-50 och WiFi-routern på samma hylla och kör nu trådat, och då fungerar det.
Går bra att köra med större USB än 32GB, 64GB/FAT32, fungerar.
En progress bar för musiken, eller vad det kallas, finns då jag streamar från mobilen, annars inte.
Retar mig på typsnittet i listorna, det är löjligt, hittar inget inställning för att ändra det.
-Palle- skrev:Swane skrev:Tangband skrev:Länk till sådana uppgifter ?
Nej inga vettiga källor. Bara spekulationer i spotifys supportforum. De kan dock vara spekulationer baerade på att deras webspelare tidigare streamade en högre bitrate?
Talar de om alla enheter som verkar som chromecast när de skriver:
”Vilken bitrate används när jag streamar Spotify med Chromecast?
Standardkvaliteten för streaming av Spotify med Chromecast är AAC 128 kbit/s och 256 kbit/s för Premium.”
Nu spelar jag mest lokala filer men spotify connect fungerar väldigt bra i övrigt!
Det stämmer inte, det är bara chromecast som har 256 kbps, connect på övriga enheter är 320 kbps. Se nedanstående konversation jag hade idag med Spotifys kundtjänst (ursäkta för min taffliga engelska... )
Användare som besöker denna kategori: idea och 3 gäster