Svante skrev:paa skrev:Jag tror det är den här som åsyftas:
http://user.faktiskt.io/paa/Kablar.pdf
Ah, ok, där ser man vad bra det är att vara tydlig i sina referenser. Den artikeln innehåller ett antal axiom, dvs Ingvar berättar hur det är. Han lägger inte fram några som helst data som stödjer att effekten finns utan skissar på en distorsionsmekanism som eventuellt skulle kunna finnas.
Det du pysslar med nu är skitretorik. Du ljuger och försöker lura folk.
Nej, jag beskriver distorsionsmekanismer som FINNS. Jag redovisar de fysikaliska skälen till att de finns. Kraften som trycker kardelerna mot varandra som funktion av strömmen. Däremot så gör jag inte anspråk på att känna till mätbara storleken av felen. Jag vet ganska säkert att de i de kablar jag har studerar inte ligger högre än -80 dB, eftersom jag hade kunna mäta dem då. Så -80 dB eller svagare är de. Kanske 20, kanske 40 kanske 60 dB svagare. Varken du eller jag vet.
Men saken är ju den att en THD-mätning inte entydigt karakteriserar mätobjektet. Det berättar bara om ett resultat från en specifik metod - statisk mätning med sinuston. Det säger inte att resultatet med t ex musik blir förutsägbart.
Eftersom jag tänker mig att du kanske inte förstår varför så kan jag ge dig exempel (apparater med mycket låg distorsion men som är klart hörbara) om så är fallet, så säg bara till.
Svante skrev:Nu vet jag inte när artikeln är skriven, men var det 1998 så har det gått 20 år sedan artikeln skrevs och fortfarande har det mig veterligen inte publicerats några data som håller akademisk vetenskaplig kvalitet som styrker att distorsionsmekanismen är värd att beakta.
Svante på medeltiden: Det har nu gått hundratals år, men ännu har inga data presenterats som visar att solen är i centrum, inte jorden...
Varfri flatearthare: Det har nu gått X år och ännu har ingen bevisat att jorden är rund...
Svante: Du får tro precis vad du vill! Och vill du sluta tro och istället veta, så studera fenomenet!
Svante skrev:Och här behövs nog akademisk vetenskaplig nivå, för påståendena är såpass unika att de behöver kunna granskas, reproduceras och verifieras. Som exempel: Varifrån kommer siffran -80 dB?
LÄS DET JAG SKRIVER!!!
Svante skrev:Retoriken i artikeln gör det lätt att tro att flerkardeliga kablar ger en sådan distorsionsnivå, men egentligen påstår Ingvar bara att man kanske kan höra distorsionsnivåer som är så låga.
Nej det gör jag INTE.
Men jag tror inte längre att du har kapacitet att förstå sådana här saker, så tills du berättar att du vill lära dig så ödslar jag inte mera ord på att försöka förklara.
Då försöker ju inte ens förstå, du bara missförstår (avsiktligt?) och sen dessutom försöka få folk att "tro" samma som du, om det jag skrivit.

Du är fruktansvärt oseriös.
Svante skrev:Hur låg distorsionsnivån faktiskt blir med en flerkardelig kabel finns det inga som helst uppgifter om.
Allt sagt med reservation för om Ingvar egentligen menar någon annan artikel.
Så jag säger som Morello: Det finns idag inga tillgängliga belägg för att "tvärimpedansmodulationen" skulle vara ett problem i högtalarkablar. Jag kan tänka mig ett antal försök som skulle kunna provocera fram distorsionen om den finns, men det är nog upp till Ingvar att utföra och dokumentera dem.
Nej, det är upp till dig att sluta klaga och istället göra en insats om du vill bestämma över vad folk skall ha för uppfattning. Jag har redan ägnat 100-tals timmar åt att studera fenomenen.
Du gör inget annat än att gnälla.
Men du har rätt i att jag skrivit mycket mera om fenomenen än den där artikeln, exempelvis har har redovisat en beräkning av "hur mycket THD det ungefär borde bli", och jag minns inte vad jag kom fram till, men jag har ett svagt minne av att det hamnade på -120 dB (jag kan bara mäta ned till sisådär -80), vilket INTE i sig säger att fenomenet går att höra. Men viktigt: Det säger heller inte motsatsen då mekanismen är komplicerad, och statiska mätningar avslöjar inte alltid fenomen som kan komma fram med dynamiska insignaler, som i sin tur inte är entydigt definierbara som olinjär distorsion...
Så hörbarheten vilar man lämpligen på studier av just hörbarheten (blindlyssningar) och inte på mätningar som tolkas som bevis för ohörbarhet (som du och nägra andra, väldigt ovetenskapligt, försöker göra). Första vetenskapliga tesen, igen. Man kan inte bevisa ohörbarhet genom att inte lyckas påvisa högbarhet.
För audio-studier så finns det fantastiskt många fällor man kan gå i, om man inte har full koll på mekanismer som kan gå snett. Och därmed få nollresultat även från saker som är definitivt hörbara.
Svante skrev:Att jag får ett ickefynd är liksom mindre värt än att Ingvar får ett fynd.
Att du förstår det (även om det är synd att du blandar in namn, det har inget med person att göra) gör ditt argumenterande i tråden sorgligt.
Svante skrev:Fram till dess kommer jag att rekommendera mjuka smidiga kablar som inte bryter sönder högtalarterminalerna på förstärkare och högtalare.
Jag också, EKK. Har aldrig stött på några sådana problem med EKK, däremot med tjocka (10 mm^2 eller mera) flerkardeliga kablar. EKK är inte terminalbrytande styv, det är en myt som du och andra försöker sprida. Dessutom är det vikt som bryter. Därför rekommenderar jag alltid att man inte har onödigt grov kabel. Ju kortare sträcka desto tunnare kabel. Strävar efter samma egenskaper oavsett sträcka.
Och tänk - jag är typ den enda i HiFi-världen som gör det!
Alltså rekommenderar tunnare kabel för korta sträckor. Det beror på att folk tänker fel och använder "0" som nominellt mål. Det är dumt, för då blir det alltid fel, hur man än gör.
Svante skrev:Edit: Ja, det är ju tydligt av ordväxlingen ovan att siffran -80 dB tolkas som att högtalarkablarna ger en sådan distnivå. Bra att Ingvar förtydligar.
Nej, det är inte tydligt. Det tydigt att jag skriver att nivån är -80 dB eller svagare. Det vill säga det är tydligt att jag inte gör anspråk på att veta exakta nivån med statisk mätmetod.
Men vad spelar det för roll? Om du vet något om saken så vet du ju att -80 eller -250 inte spelar så stor roll, och att eventuell hörbarhet inte kan förklaras med någon av siffrorna.
Vh, iö