"Basreflexbas har sämre impulssvar"

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Re: "Basreflexbas har sämre impulssvar"

Inläggav music4ever » 2018-02-26 20:44

Morello skrev:Jag tycker också trenden bland faktisktgubbar med ino-system som går mot slutna system är något irrationell - det kostar nämligen en hel del kapacitet (och pengar) att gå från basreflex till slutet system.

Och ev en massa kablar och brummande slutsteg i denna röra.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-02-26 20:47

Kraniet skrev:
music4ever skrev:
Nattlorden skrev:Jag utesluter verkligen inte att en av anledningarna att i32s låter något lite mer naturligt ytterligare (för mig) beror på detta.

Jag tror det snarare beror på att i32s distar mindre vid givet ljudtryck.

Det var min tanke också. En mer rättvis jämförelse kanske är pi60 med basstöd och i32.
De flesta element som används som bas/mellanregister bruka låta bättre när de slipper spela lika mycket bas (som i en 2,5-väg eller 3-vägs). Det ligger väl närmare till hands att tro att det är det som gör att i32 upplevs spela "renare".
Men jag vet inte, kanhända spelar lådprincipen också in.

Vad jag vet så finns det iaf en på faktiskt som testat detta under kontrollerade former och det är Öhman själv. Han har flera gånger påpekat att hans portade basmoduler håller sig, med marginal, under gränsen för grupplöptiden blir ett hörbart problem. Och då vill jag minnas att det är baserat på goda förhållande. Inte 25 kvm vardagsrum som många använder sina basmoduler i.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-26 20:54

Man kan väl i alla fall konstatera att hade jag haft portade LTS-B1:or, så hade jag snabbare upptäckt när det gamla delningsfiltret fått x10-knappen intryckt av misstag, så det delade på 800Hz isf 80. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-26 21:26

Nattlorden skrev:Man kan väl i alla fall konstatera att hade jag haft portade LTS-B1:or, så hade jag snabbare upptäckt när det gamla delningsfiltret fått x10-knappen intryckt av misstag, så det delade på 800Hz isf 80. :mrgreen:

Vad tycker du om B1 portade eller slutna? Hur det låter alltså. Jag har ju fortfarande 4 st B1, men de är på landet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-26 21:32

Johan_Lindroos skrev:
Nattlorden skrev:Man kan väl i alla fall konstatera att hade jag haft portade LTS-B1:or, så hade jag snabbare upptäckt när det gamla delningsfiltret fått x10-knappen intryckt av misstag, så det delade på 800Hz isf 80. :mrgreen:

Vad tycker du om B1 portade eller slutna? Hur det låter alltså. Jag har ju fortfarande 4 st B1, men de är på landet.

Nu är jag inte Nattis, men föredrog mina B1 som portade.

Vad gör dina B1:or på landet? Semester? Fest? Har de rymt??
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-26 21:33

Johan_Lindroos skrev:

Jag har bara slutna själv och det är många år sedan nu som jag hörde portade hos någon. Jag är fortfarande väldigt nöjd med valet att bygga dem. Har inga som helst planer att byta ut dem så länge de funkar och jag inte vunnit onödigt mycket pengar, i så fall hade infraZ-6 kunnat komma på tal, men mest som kul overkill och att konstruktionen vore en bra snackis. :mrgreen:

Sen blev de ju bra mycket roligare med infra-boosten i cr80s inrattad lite än de var i sig själv..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-26 21:41

JonasP, de har blivit degraderade till andrasystem! (sedan flera år tillbaka)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-26 21:46

Nattlorden skrev:Jag har bara slutna själv och det är många år sedan nu som jag hörde portade hos någon.

Du hörde portade hos undertecknad i en lägenhet i Lund. För måååååånga år sedan! :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-26 21:59

Nattlorden, på landet har jag mina B1 utan elektronisk baskompensation. Jag tycker det fattas energi i botten intagen (20 - 40 Hz). Tidigare hade jag dem hemma med IÖs infreaEQ och då lät det som jag ville. Därför tänkte jag att om man portar lådorna enligt receptet, så kanske det blir mer som jag vill ha det. Jag saknar "tryck" som det är nu.

(eventuella som tycker fyra tolvtummare är phett behöver höra på stora system. Enligt mig är detta system bara en liten pissfjärt.)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-26 22:05

Johan_Lindroos skrev:(eventuella som tycker fyra tolvtummare är phett behöver höra på stora system. Enligt mig är detta system bara en liten pissfjärt.)

Då undrar vän av ordning vad du kör med nu? Och var går gränsen till phett, rent objektivt alltså? :) Har du kvar dina 56:or?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-26 22:43

jonasp skrev:
Nattlorden skrev:Jag har bara slutna själv och det är många år sedan nu som jag hörde portade hos någon.

Du hörde portade hos undertecknad i en lägenhet i Lund. För måååååånga år sedan! :)

I know.... Jag minns ungefär vilket hus det var och har minnesbild av rummet också. Tror du bjöd på Dylan bl.a. ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-26 22:53

Dylan högst sannolikt, ja. Clemenstorget.

Föregående

Återgå till Teknikforum