Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Offseten 4mV är "max" för NE5532 och 0mV är inte givet för OPA2134 - men stor brasklapp för att jag inte helt förstår det här.
darkg skrev:HenrikE skrev:darkg skrev:Henrik, vad räknar du med för strömförbrukning per modul?
Tina-TI säger ca 700mW per modul.
Med NE5532?
AndersP skrev:HenrikE: fina bilder. Har du fler?
HenrikE skrev:darkg skrev:Offseten 4mV är "max" för NE5532 och 0mV är inte givet för OPA2134 - men stor brasklapp för att jag inte helt förstår det här.
Tina-TI räknar väl med typiska värden för alla komponenter. Det kan säkert bli både bättre och sämre i verkligheten.
darkg skrev:HenrikE skrev:Tina-TI säger ca 700mW per modul.
Med NE5532?
HenrikE skrev:Japp. Eller med 2134, det blir typ samma. Det stämmer med databladen där det står att båda typiskt drar 8mA per dubbel-op. 8mA*3*15V*2 = 720mW.
AndersP skrev:Data som förklarar varför Doug Self enbart använder 5532 i stället för 2134; Altså tekniska prestanda.
Jag vet att 5532 brusar lite mindre och att 4562 är en nyare och bättre upplaga av 5532 på samma sätt som 2134 är en bättre 072.
Inte intresserad av texter typ "2134 är mer musikalisk" och liknande.
darkg skrev:Fast båda har typisk ingångsoffset 0,5 mV![]()
Jag begriper irriterande nog inte vad denna offset egentligen innebär i färdig krets...
HenrikE skrev:De nya korten är skickade! Hoppas allt är ok nu så vi kan komma vidare..
Här är förresten en liten jämförelse jag gjorde för att visa effekten av biasströmmen på bipolära opampar.
Bias-strömmen som 5534:an drar i sig ger en rejäl offset i den här kretsen.
HenrikE skrev:LM4562 har ju mycket större bandbredd än opa2134 (55 MHz mot 8 MHz), det kan säkert ställa till det i en krets som inte är tänkt för det. Och är kretsen tänkt för opampar med jfet-ingång kan impedanserna i signalvägen vara valda ganska stora. Byter man då till en bipolär op kan det mycket större strömbruset ge problem. Ska en bipolär ge bra brusprestanda måste alla impedanser hållas rimligt låga.
Jag slängde in TL072 också för att se vad som händer. Den har jfet-ingång och är ännu billigare än ne5532. Den ger lite mer brus, men man slipper den lilla dc-offseten som 5532:an ger. Den mindre bandbredden spelar nog ingen större roll här.
AndersP skrev:Data som förklarar varför Doug Self enbart använder 5532 i stället för 2134; Altså tekniska prestanda.
Jag vet att 5532 brusar lite mindre och att 4562 är en nyare och bättre upplaga av 5532 på samma sätt som 2134 är en bättre 072.
i skrev:Varför dippen o fasbranten vid just 20hz?
HenrikE skrev:i skrev:Varför dippen o fasbranten vid just 20hz?
Det är helt enkelt så att peq:en i simuleringen är inställd på en 9 dB dipp vid 20 Hz.
Morello skrev:AndersP skrev:Data som förklarar varför Doug Self enbart använder 5532 i stället för 2134; Altså tekniska prestanda.
5532 och 2134 är inte jämförbara kretsar.
bassman skrev:Jag förstår inte vad ni pratar om, sitter på åskådarplats med spänd förväntan att PEQ:n kommer att bli klar och funka som det är tänkt.
Brister ut i ett heja
darkg skrev:bassman skrev:Jag förstår inte vad ni pratar om, sitter på åskådarplats med spänd förväntan att PEQ:n kommer att bli klar och funka som det är tänkt.
Brister ut i ett heja
Morello designade med en komponent (op-ampen) som går att ersätta med en billigare, som dock (förstås) inte är... likadan.
Morello skrev:darkg skrev:bassman skrev:Jag förstår inte vad ni pratar om, sitter på åskådarplats med spänd förväntan att PEQ:n kommer att bli klar och funka som det är tänkt.
Brister ut i ett heja
Morello designade med en komponent (op-ampen) som går att ersätta med en billigare, som dock (förstås) inte är... likadan.
Är man snål kan 2134 ersättas med TL072, men det kostar såväl distorsion som brus och offset.
Vill man slösa med pengar kan 2134 ersättas med 2604, vars existens kan ifrågasättas.
Morello skrev:darkg skrev:bassman skrev:Jag förstår inte vad ni pratar om, sitter på åskådarplats med spänd förväntan att PEQ:n kommer att bli klar och funka som det är tänkt.
Brister ut i ett heja
Är man snål kan 2134 ersättas med TL072, men det kostar såväl distorsion som brus och offset.
Vill man slösa med pengar kan 2134 ersättas med 2604, vars existens kan ifrågasättas.
AndersP skrev:Altså; Jag vill förtydliga att mina inlägg syftar till att öka mina egna kunskaper om sånna här saker.
Valet av 2134 i den krets som tråden faktiskt handlar om är säkert mycket bra om inte optimal. Jag hänger väl å andra sidan upp mig på att motiveringen för att 2134 väljs i denna krets är god funktion i dc-servon. Om detta vill jag ha mer information.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 234 gäster