Moderator: Redaktörer
jansch skrev:oj, jag var lite för snabb...
mät på anodsidan på D603 istället.
Det är 12volts zenerdioder och dom ska bilda + 12 V respektive -12V för den spänningsdelare som består av ett antal motstånd med potentiometern i mitten.
Huvudsyftet med zenerdioderna (och de kondenatorer som ligger parallellt med dom) är att skapa en stabil spänning då huvudspänningarna (B+ och B-) då de varierar med hur hårt du belastar förstärkaren.
jansch skrev:Transistorera verkar vara ok.
Att du inte får något ac spänningsvärde på ena matningspänningen KAN vara lite lurigt. Det är dock osäkert att mäta så med ett digitalt visande instrument.
jansch skrev:kolla om en av likriktarna blir lite varmare och kolla om någon av de stora kondensatorerna verka vara "lite svullen" i nätdelen.
jansch skrev:Som sagt var..... inte lätt att felsöka på avstånd
jansch skrev:OK....
Bra. Att dom är lika beror på att spänningarna kommer från en nätdel (tror jag).
Kolla det där med jorden som jag skrev.
jansch skrev:Det till höger på schemat är en nätdel.
- Överst ser du diodbryggan (4 dioder) och sedan en filterkondensator
- därefter en stabiliseringsdel för att ge stabil spänning bestående av 2 zenerdioder och 2 transistorer.
Till vänster/mitten på schemat har du styrningen för tillslaget - att det inte skall bli något större "pop" ljud vid påslag. Du ser reläet som slår till när förstärkaren har stabiliserat sig = matningsspänningen är stabil.
jansch skrev:Denna del visar bara den positiva matningsspänningen.
jansch skrev:Tillbaka till problemet - det är "sjukt" att signaljord ="E" är olika beroende på vart du mäter den.
Signaljorden kan inte diffa på mer än några millivolt innan du börjar få problem. Mät längs de olika jordarna och kolla var/varför E ändras!
jansch skrev:Nu har jag tyvärr inga mer ideer - finns det ingen annan som har synpunkter/ideer?
darkg skrev:Om du då ohm-mäter skärmen från kontaktens stift till mainkortet, och så hoppas vi på avbrott.
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 8 gäster