Balancerade Insteg...tips?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Singular

Balancerade Insteg...tips?

Inläggav Singular » 2006-02-09 00:48

Inom pro/installations-sidan är det ju vedertagen praxis med balancerade ingångar på slutsteg/förstärkare, men hur vanligt är det inom "HiFi"-sidan? Hittat enstaka fabrikat/modeller, dock oftast gigantiska monoblock o.dyl. som ser ut att ta ett helt sportlov på sig för att bli varma. :?

Någon som har bättre vetskap kring fabrikat som erbjuder välljudande, inte allt för otypmliga, tvåkanaliga slutsteg ev. integrerade förstärkare med bra spec.värden för kanalseparation & THD, ca 1-3 st balancerade ingångar (XLR-kontakter), ca. 40-100W vid 8ohm och prislapp på 10-30kSEK?

mvh/JOHAN
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-09 09:47

Tja, NAD hade det i alla fall førr. Inga extrema værden før kanalseparation dock, i alla fall inte på den jag har, men med den budget du anger kan du ju køpa 2 och bryggkoppla så får du mer effekt också.

Kolla rotels slusteg. Kan hænda dom har XLR på dom. Men då ryker kanske dina ønsklemål om effekten (40-100W) då rotles steg har 120-380W per kanal.
Bryston har det garnaterat och jag tror deras minsta slinker in under 30kkr, dock troligen før mycket effekt på den också.

Jag tycker det ær ganska vanligt med balanserade ingångar på HiFi-prylar, i alla fall i dom lite høgre prisklasserna. Bra førsæljningsargument, førståss. Kunden får en klase extra komponenter som signalen skall igenom. Lite extra dist kanske? Det ær ju ytterst sællan man har samma kabellængder och størningsmiljø hemma som i proffssamanhang. Men visst, finns behovet så ær det ju bra om det finns på den apparat man har.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2006-02-09 10:52

Tackar Tackar!

Att det är mycket effekt gör ju inget i sig, hellre det än för lite. Problemet är dock att det lätt blir otympliga lösningar med stora effektresurser. Om man nu inte jobbar med Klass D förstås.

Tanken är att se över utbudet på markanden då detta skall användas i en mer "pro"-aktig miljö, där det oftast är ett önskemål att kunna få "jobba balancerat", hela vägen.
Lite "extra teoretisk dist" är bara sekundärt, om ens det. 8)
Improve your number

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-02-09 11:18

Titta på bladelius det är shyssta grejor minst en ballad ingång på förstärkaren

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-09 12:32

Singular skrev:Tackar Tackar!

Att det är mycket effekt gör ju inget i sig, hellre det än för lite. Problemet är dock att det lätt blir otympliga lösningar med stora effektresurser. Om man nu inte jobbar med Klass D förstås.

Tanken är att se över utbudet på markanden då detta skall användas i en mer "pro"-aktig miljö, där det oftast är ett önskemål att kunna få "jobba balancerat", hela vägen.

Ska det vara i en "pro"-aktig muljø rekomenderas Bryston. Dom har 20 års garanti (!) på grejjorna. Vågar man lova det så rækna med att prylarna står pall før lite av varje... Ljudet brukar anses som absolut toppklass. Står høgt på den egna ønskelistan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-02-09 15:05

Singular skrev:Tackar Tackar!

Då rekommenderar jag att du kikar på lösningar som har fläktkylning då mer traditionella HiFi-prylar brukar kräva god ventilation med luft över och under apparaten, brukar inte passa så bra i 19-tums rack. Se också till att apparaterna har rackvinklar.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-09 16:08

Dynamic Precision har alltid balanserade ingångar (inte alltid oballade).
De äldre modellerna med fläkt pallar garanterat en professionell miljö då de från början är gjorda för detta.
Går också att få tag i under 20000 beggat.
Effektmässigt ligger de också bra till.
Finns från 2x250w 8 ohm till 2x1000w 8 ohm.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-02-09 18:36

stereotypen skrev:Dynamic Precision har alltid balanserade ingångar (inte alltid oballade).
De äldre modellerna med fläkt pallar garanterat en professionell miljö då de från början är gjorda för detta.
Går också att få tag i under 20000 beggat.
Effektmässigt ligger de också bra till.
Finns från 2x250w 8 ohm till 2x1000w 8 ohm.

Fast någon hundradels procent dist eller så var ju inte så viktigt enligt frågeställaren. Då verkar det för mig totalt omotiverat att lägga tjugo tusen på ett slutsteg. Lägg hellre pengarna på ett prisvärt nytt slutsteg med garanti, och köp bäst möjliga högtalare för pengarna. På det viset får man mest välljud per investerad krona.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2006-02-09 23:41

Johan_Lindroos skrev:Då rekommenderar jag att du kikar på lösningar som har fläktkylning då mer traditionella HiFi-prylar brukar kräva god ventilation med luft över och under apparaten, brukar inte passa så bra i 19-tums rack. Se också till att apparaterna har rackvinklar.

Jorå, jag har jobbat i studios till & från sedan 15+ år sedan så jag har sett en del av "ventillationssituationen", som väl inte är något problem för studioprodukter direkt, utan snarare när man skall ställa in ventilationskrävande HiFi-prylar...så tack för bra påpekande!

Ett steg utan fläkt är att föredra, tycker jag.

Finns ju en uppsjö med s.k. "PA-steg", som jag undrar hur de står sig mot ett bättre "HiFi-steg". Vad är skillnaden tro (förutom racköron & fläktar) mellan ett bättre LABgruppen-steg kontra t.ex. ett Bryston - egentligen? LAB har ju fina meriter och är ju högt ansedda inom PAsvängen sedan många år & ibland har man ju sprungit på folk som t.o.m. kör med detta även hemma.

Totalkänslan i ett PAsteg, säg LAB då, är ju lite "brötig", robust, "militär-specar på allt" etc. när man hanterar det, kontra ett elegant Bryston. Vore kul med en blindtest mellan dessa världar.
Improve your number

Återgå till Generellt om hifi