Konstigt komponentval för diskant ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Diymats

Konstigt komponentval för diskant ?

Inläggav Diymats » 2018-03-06 14:40

Jag byggde för några år sedan fyrvägshögtalare från Audiocomponents, Holland. Konstruktionen kallas Basis och är ursprunglingen bestyckade med Vifa-element. Men jag har bytt ut Vifa-diskanten HT-275 D/2 till Scanspeak D2905/9500. Jag tänker eventuellt dämpa diskanten något med en L-pad då jag upplever den emellanåt som något gäll eller skrikig. Men nu till frågan : Varför är det inlagt en kondensator på 15 mikrofarad i kretsen och varför det låga värdet på induktansen. Induktansen borde väl uppgå till c:a 1mH i ett filter av 2:a ordningen och med delning vid c:a 2000Hz. Exakt värde beror förståss av vald avstämning med Butterworth, Linkwitz-R. eller Bessel.
Bilagor
20180306_123723.jpg
20180306_123723.jpg (495.6 KiB) Visad 1028 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Konstigt komponentval för diskant ?

Inläggav Perfector » 2018-03-06 14:52

Diymats skrev:Jag byggde för några år sedan fyrvägshögtalare från Audiocomponents, Holland. Konstruktionen kallas Basis och är ursprunglingen bestyckade med Vifa-element. Men jag har bytt ut Vifa-diskanten HT-275 D/2 till Scanspeak D2905/9500. Jag tänker eventuellt dämpa diskanten något med en L-pad då jag upplever den emellanåt som något gäll eller skrikig. Men nu till frågan : Varför är det inlagt en kondensator på 15 mikrofarad i kretsen och varför det låga värdet på induktansen. Induktansen borde väl uppgå till c:a 1mH i ett filter av 2:a ordningen och med delning vid c:a 2000Hz. Exakt värde beror förståss av vald avstämning med Butterworth, Linkwitz-R. eller Bessel.

Ser mera ut som 3:e ordningen med dubbla kondingar.
I övrigt förstår jag inte heller den lilla spolen.
Dämpa kan du göra med fasta motstånd om du inte vill tillbringa mer tid vid L-paden än vid lyssningsplatsen.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 1017 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-03-06 15:38

För att veta säkert vad komponenterna gör måste du nog mäta, och för att få en föraning om vad komponenterna gör kan du testa att simulera filtret. Xsim är gratis, och här är en nedladdningslänk. Basta! funkar också, finns här.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-06 17:29

Komponentvärdena stämmer ganska väl med ett 3:e ordningens standardfilter runt 3kHz. Avvikelser kan bero på det aktuella elementets uppmätta egenskaper (eller simulering enligt elementdata) som Trazan redan antytt.

Diymats

Inläggav Diymats » 2018-03-06 21:34

Stort tack för svaren. Jag försöker sätta mig in i den, som jag upplever, ganska svåra konsten att konstruera delningsfilter. Slarvigt nog så missade jag att kolla delningsfilter högpass av tredje ordningen ( 18dB/okt ) som ju innehåller två kondensatorer. Håller med om att delningsfrekvensen verkar ligga vid c:a 3kHz. Provat att simulera filter med föreslaget xsim- program men lyckas inte få ut något användbart resultat så här första gången. Behöver man inte ange elementdata som t.ex nominell impedans, talspoleresistans Re och induktans Le i programmet ?

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-06 21:57

Förr dimensionerade man filter oftast med utgångspunkt från tillverkarens nominella angivna impedans vilket inte ger optimala värden. Scanspeak diskanten har väl 6ohm angivet?
Genom att simulera och ange Diskantens parametrar får du ett filter (delningskurva ) som motsvarar verkligheten. diskanten har ca 5,5 -9 oms spridning inom användbart område - ger alltså ganska stor påverkan på filtrets egenskaper.

Återgå till DIY-forum