squeezeboxutökning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bluetrain

squeezeboxutökning

Inläggav bluetrain » 2012-05-17 12:31

Har idag en SB3, flac+ tredjepartsspotifyappen + en padda/iphone för styrning vilket fungerar utmärkt.

En fundering jag haft är om det är möjligt att köra flera squeezeboxar (+ separata förstärkare och högtalare naturligtvis) och styra detta inifrån sb-appen. Typscenario: välja att streama musiken till alla inläggningar eller bara vissa. Lite som Sonos antar jag fast då med SB som grund.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-17 12:39

Det funkar utmärkt.

Vad var frågan, saru? 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-05-17 12:48

Ja, det går bra att ifrån appen antingen välja en av de inkopplade SB:s alternativt "synka dem" så att de spelar samma sak.
Jag har en android- platta men det funkar nog ännu bättre med en padda/iphone.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-05-17 13:27

Jag tror inte att du kan "samköra" så du kan ge kommando så att båda enheterna synkar samtidigt..

Jag två Duett på samma plan. På handeneheten väljer man vilken enhet du vill styra T.ex v-rum eller sovrum..

Men jag kan har fel, det har hänt förut :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bluetrain

Inläggav bluetrain » 2012-05-17 14:56

Aha, tack! Gällande synken. Är valmöjligheten antingen en eller alla som gäller kan du välja vilka som skall synka ut ljudet? Är funktionen lätt att komma åt eller behöver man gå djupt in i inställningsmenyerna o mecka?

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-05-18 00:12

Det verkar som om synkningen måste göras i squeezecenters webbgränssnitt.....
I min ZTE- platta kan jag välja mellan att styra mina tre inkopplade enheter, se bild:

Bild[/img]

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-05-18 00:20

Ändrat mig....
Via SqueezeCommander går det att synkronisera två eller flera enheter via plattan/mobilen också. Funktionen är snabb med endast två tryckningar, men det är inte helt intuitivt.....
Kanske bättre gränssnitt på Iphone/pad :)
Senast redigerad av oa51 2012-05-21 15:11, redigerad totalt 1 gång.

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-21 12:03

Jag använder SqueezeCommander på android och där kan jag snabbt välja vilka spelare jag vill synka/osynka. jag ämärker dock ibland att de olika systemen kan komma lite i otakt, speciellt om man spolar i låtar.

Det går via mediaserverns web-gränssnitt ställa in delay etc. men om den varierar är det ju svårt. utöver detta så är det fantastiskt att kunna spela upp sin musik i mer eller mindre hela huset och sköta hela rasket från sin platta.

Den största fördelen med att ha flera synkade anläggninagr är att man istället för att spela skithögt på ett ställe i huset för att man skall kunna hör i andra änden kan ha normal volym igång på flera ställen. brukar vara uppskattat på diverse festtillställningar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: squeezeboxutökning

Inläggav Bill50x » 2018-03-02 19:12

Bump

Nu när jag ska installera Squeeze Commander på ytterligare en enhet så finns den inte längre! Eller är det bara jag som inte hittar? Jag har den installerad på min telefon och det gjorde jag i senhösten förra året. Men nu finns den inte. Någon som vet något?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-03-02 19:24

Bill50x skrev:Bump

Nu när jag ska installera Squeeze Commander på ytterligare en enhet så finns den inte längre! Eller är det bara jag som inte hittar? Jag har den installerad på min telefon och det gjorde jag i senhösten förra året. Men nu finns den inte. Någon som vet något?

/ B

Vad är det för enhet du ska installera på?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-02 19:39

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Bump

Vad är det för enhet du ska installera på?

På en Samsung surfplatta. Men jag hittar inte programmet på Google Play överhuvudtaget, men jag har det fortfarande installerat på min mobil (Samsung S8). Men om jag av någon anledning behöver installera om så är jag rökt.

Tänkte om någon visste vad som hänt med programmet och om det händelsevis säljs under annat namn... Det fungerar väldigt bra, med Spotify integrerat. Så det vore skräp om det bara försvann. Och det är, om jag minns rätt, ett betalprogram så det är illa om det inte längre finns. Det är bättre med program till datorer, så länge man har kvar installationsfilerna så går det alltid att installera.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-03-02 20:53

Jag använder Squeezebox Controller på min Samsungplatta och det funkar fint.

... och på Nexusplattan kör vi programmet Squeeze Ctrl. Ingen commander, tyvärr.
... tycker jag!

Per

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2018-03-02 20:56

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2018-03-02 21:04

Jag kör med Squeezer. Sökningar efter låtar och artister i Spotify funkar sådär. Och sökningar med åäö funkar inte heller. Detta gäller dock bara Spotify inte vanliga sökningar.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-03-03 11:42

Använder du samma konto kan man ibland hitta sånt som inte längre verkar sökbart i tidigare nedladdningshistorik/tidigare installerat. Tror dock aldrig jag försökt installera så så vet inte om det löser problemet...

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2018-03-03 14:14

Hann inte skriva nåt igår. Apk finns att ta ned själv om man vågar... Jag tog ned den från länken ovan.
Förstår irritationen över att du köpt den, man kan ju tycka att iaf du får tillgång till den.
Vågar du ta hem den själv så får du appen ändå.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-05 11:48

bootstrap skrev:

Hann inte skriva nåt igår. Apk finns att ta ned själv om man vågar... Jag tog ned den från länken ovan.
Förstår irritationen över att du köpt den, man kan ju tycka att iaf du får tillgång till den.
Vågar du ta hem den själv så får du appen ändå.

Tack. Klickade förbi alla varningar, tänkte att min surfplatta kan jag ändå rensa om något skit händer, och det fungerar som förut.

Nu är jag glad igen :-)

(ska bara skriva till utvecklaren och fråga vad som hänt)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-05 11:51

Idag när jag startade min Squeezebox så hade jag en notering att det fanns en uppdatering. Kudos till Logitech som efter så många år fortfarande jobbar med sina mjukvaror. Jag trodde det värsta när jag läste att Logitech skulle lägga ner Squeezebox-produkterna men faktum är att LMS fungerar bättre än någonsin.

/ B

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2018-03-05 20:42

Var det en uppdatering av mjukvaran i en spelare (i så fall vilken modell) eller var det av LMS?

Jag kör LMS 7.9.1 och där är det ofta uppdateringar, nästan varje vecka skulle jag säga. Finns att hämta här: http://downloads.slimdevices.com/nightly/?ver=7.9

Senaste från Logitech är 7.7.5, var det den som var ny nu? https://www.mysqueezebox.com/download

Logitech ska definitivt ha beröm för att de hjälper till att hålla liv i Squeezebox. Mycket av arbetet görs väl av privatpersoner, men vad jag förstått så finns det medarbetare på Logitech som fortfarande lägger delar av sin arbetstid på utveckling av plugins etc. Har för mig att mherger som ligger bakom t.ex. Spotty är en av dessa.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-05 22:59

Mirage skrev:Var det en uppdatering av mjukvaran i en spelare (i så fall vilken modell) eller var det av LMS?

LMS denna gång
"Logitech Media Server Version: 7.9.1 - 1519287262 @ Thu Feb 22 09:30:01 WEST 2018"

Men varje vecka händer det inte hos mig, snarare några gånger om året. Men det har fungerat stadigt och fint i typ 8-9 år nu, vilket inte var fallet för 11 år sedan när jag köpte min Classic. Då kom det nya fixar med jämna mellanrum, ofta med lika många nya problem som med de gamla som åtgärdades.

/ B

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2018-03-06 21:46

OK, jag var rädd att jag missat nåt. :)

Sen jag installerade 7.9.1 under förra året så tycker jag att den uppdateras påfallande ofta. Tidigare har LMS alltid varit väldigt stabilt, men med 7.9.1 så har det hängt sig ibland. Oftast så upptäcker jag det av att Ipeng inte hittar några spelare. När jag då går till servern för att kolla så finns det oftast en uppdatering att installera, och då är det bara att göra det så är det igång igen. Om det inte finns någon uppdatering tillgänglig så får jag starta om servern för att det ska börja fungera igen, min server kör WHS 2011. Nu är det inte precis ofta det här händer, men lite då och då....
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-06 23:33

Mirage skrev:OK, jag var rädd att jag missat nåt. :)

Sen jag installerade 7.9.1 under förra året så tycker jag att den uppdateras påfallande ofta. Tidigare har LMS alltid varit väldigt stabilt, men med 7.9.1 så har det hängt sig ibland. Oftast så upptäcker jag det av att Ipeng inte hittar några spelare. När jag då går till servern för att kolla så finns det oftast en uppdatering att installera, och då är det bara att göra det så är det igång igen. Om det inte finns någon uppdatering tillgänglig så får jag starta om servern för att det ska börja fungera igen, min server kör WHS 2011. Nu är det inte precis ofta det här händer, men lite då och då....

Lustigt.Även om mitt minne inte är så bra numera så har jag en känsla av att en nyligen genomförd uppdatering av LMS var den första i år. Jag tillåter ingen automatisk uppdatering utan önskar att jag påminns om den.

Så hur kommer det sig att du har ständiga uppdateringar? Kan det ha med våra respektive datorer och spelare att göra

/ B

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2018-03-06 23:58

För den som inte vet så kan man ta bort spotifys gräns på 500 låtar med Spotty genom att skaffa en egen Spotify API nyckel. Gå till inställningar och leta upp Spotify Client ID.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-07 00:35

bootstrap skrev:För den som inte vet så kan man ta bort spotifys gräns på 500 låtar med Spotty genom att skaffa en egen Spotify API nyckel. Gå till inställningar och leta upp Spotify Client ID.

Gräns på 500 låtar?

/ B

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2018-03-07 00:47

Bill50x skrev:
bootstrap skrev:För den som inte vet så kan man ta bort spotifys gräns på 500 låtar med Spotty genom att skaffa en egen Spotify API nyckel. Gå till inställningar och leta upp Spotify Client ID.

Gräns på 500 låtar?

/ B

Jag har aldrig fått med mer än 500 första låtarna i spellistor med mer än så i LMS, med spotify tillägget. Jag hade tänkte göra mig av med mina squeezeboxar av den anledningen men saker kom i vägen men så testade jag igen och så att man kunde komma runt detta med en egen Spotify API nyckel, som är lätt och snabbt att fixa också.
Har en lista med över 3000 låtar som är jobbig för LMS men det kan jag leva med.

Edit,
Förstod jag det rätt så är denna gräns från spotify, varför vet jag inte. Så inga andra inställningar i LMS hjälper.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-07 09:03

bootstrap skrev:
Bill50x skrev:

Gräns på 500 låtar?

Jag har aldrig fått med mer än 500 första låtarna i spellistor med mer än så i LMS, med spotify tillägget. Jag hade tänkte göra mig av med mina squeezeboxar av den anledningen men saker kom i vägen men så testade jag igen och så att man kunde komma runt detta med en egen Spotify API nyckel, som är lätt och snabbt att fixa också.
Har en lista med över 3000 låtar som är jobbig för LMS men det kan jag leva med.

Edit,
Förstod jag det rätt så är denna gräns från spotify, varför vet jag inte. Så inga andra inställningar i LMS hjälper.

Rena grekiskan för mig... :-)
Vad är en API-nyckel? Och varför gör man spellistor på mer än 500 låtar? Vilken Spotify-klient använder du, Triod?

/ B

Lennart

Inläggav Lennart » 2018-03-07 11:18

Finns det någon fungerade SQ-box app för (IOS) Iphone/Ipad idag?

/Lennart

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2018-03-07 11:53

Lennart skrev:Finns det någon fungerade SQ-box app för (IOS) Iphone/Ipad idag?

/Lennart

Jag kör iPeng 9. Den funkar bra - om man är van vid squeezebox är den ganska intuitiv. Jag har för mig att den hade lite kass prismodell (det var längesen jag köpte den så jag kan blandat ihop det med någon annan app) - ett tag fick man pröjsa för iPhone versionen och iPad versionen separat - vet inte om det fortfarande är så eller om jag bara blandat ihop det.

Jag kör utan att koppla upp mig med mitt squeezebox-konto centralt så jag vet inte hur det funkar. Spotty funkar i varje fall.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2018-03-07 13:06

Bill50x skrev:
bootstrap skrev:
Bill50x skrev:Gräns på 500 låtar?

Edit,

Rena grekiskan för mig... :-)
Vad är en API-nyckel? Och varför gör man spellistor på mer än 500 låtar? Vilken Spotify-klient använder du, Triod?

/ B

Triods tillägg är för gammal. Den nya heter Spotty.
Jag har en lista på närmare tusen låtar som jag ofta spelar. Så detta var nödvändigt för mig.

Om du känner behovet själv så kan du pma mig om du vill ha hjälp (jag kan inte svara förrän nästa vecka isf).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-07 13:24

bootstrap skrev:Triods tillägg är för gammal. Den nya heter Spotty.

Min Triod fungerar 100%'igt. "Don't fix it if it ain't broken" :D

Tack för erbjudandet men jag har knappt några spellistor överhuvudtaget. Och skapar jag några så lär de inte innehålla mer än 80-talets blandband (dvs <50 låtar). Vill jag ha fler låtar som bara rullar på finns det färdiga listor och radiostationer.

Men VAD är en API-nyckel?

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi