RogerJoensson skrev:Svante skrev:Roger: Jag tror att Ingvars svar på frågan är "Ja".
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Svante skrev:Roger: Jag tror att Ingvars svar på frågan är "Ja".
RogerJoensson skrev:Man kan inte säkert veta, till 100 %...
Morello skrev:RogerJoensson skrev:Man kan inte säkert veta, till 100 %...
99%?
Morello skrev:RogerJoensson skrev:Man kan inte säkert veta, till 100 %...
99%?
Svante skrev:...
Det vore roligt att se någon statistik på vilka siffror folk väljer när de ska säga att de är säkra med någon sannolikhet. 99% kommer nog rätt högt, 90% kanske, 99,9% 99,999% men inte 99,34% av någon anledning. Och sen finns favoriten: 120%.
Svante skrev:Efter de två åren kände jag att den ständiga nedvärderingen inte var ok längre. Vi fick då en situation med exponentiellt växande inlägg och det blev till sist helt ohanterligt. Man har valet att sluta diskutera och lyssna och nicka eller dra iväg någon annanstans. Jag känner att jag inte vill göra någotdera, utan jag vill ha ett civiliserat vetenkapligt samtal om hifi och annat roligt, utan att bli förolämpad.
Laila skrev:Svante skrev:...
Det vore roligt att se någon statistik på vilka siffror folk väljer när de ska säga att de är säkra med någon sannolikhet. 99% kommer nog rätt högt, 90% kanske, 99,9% 99,999% men inte 99,34% av någon anledning. Och sen finns favoriten: 120%.
I en anställningsintervju så sa han som kanske skulle bli min chef att här ger vi alltid minst
120% . . . då jag påpekade (o)sannolikheten av detta så gissade jag att det var kört . . .
märkligt nog så fick jag jobbet.
mrGaskill skrev:Jag som bara Kalle Anka-läser på forumet och hobbygrejar med sterjon vet inte vad det är för konflikt som verkar pågå. Ledsamt.
BosseS skrev:Svante skrev:Efter de två åren kände jag att den ständiga nedvärderingen inte var ok längre. Vi fick då en situation med exponentiellt växande inlägg och det blev till sist helt ohanterligt. Man har valet att sluta diskutera och lyssna och nicka eller dra iväg någon annanstans. Jag känner att jag inte vill göra någotdera, utan jag vill ha ett civiliserat vetenkapligt samtal om hifi och annat roligt, utan att bli förolämpad.
Det gläder mig att du inte ger vika, inte ens av utmattning.
Svante skrev:Morello skrev:RogerJoensson skrev:Man kan inte säkert veta, till 100 %...
99%?
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:
99%?
Jag brukar undvika siffror om jag inte har några siffror att presentera.
Man kan tex säga "Det förefaller högst (o)sannolikt att ditten und datten......"
"Det bär inte sannolikhetsn prägel att tvärimpedansmodulationen ger hörbara effekter....."
RogerJoensson skrev:Kan man hålla med om att det är mycket möjligt att det inte bär sannolikhetens prägel att tvärimpedansmodulationen ger hörbara effekter, samtidigt som man tror att det är sannolikt att mångkardeliga kablar går att skilja från enkardeliga i blindtest? -Uppenbarligen. -Men avses då kablar där övriga data är de samma (ledartjocklek, avstånd mellan ledarna osv)?
Morello skrev:Jag uppfattade det som att förvirringen upppstod när våghastighet* blandades samman med fas och grupplöptid.
* = 1/(c*rt(L*C))
RogerJoensson skrev:Kan man hålla med om att det är mycket möjligt att det inte bär sannolikhetens prägel att tvärimpedansmodulationen ger hörbara effekter, samtidigt som man tror att det är sannolikt att mångkardeliga kablar går att skilja från enkardeliga i blindtest? -Uppenbarligen. -Men avses då kablar där övriga data är de samma (ledartjocklek, avstånd mellan ledarna osv)?
Jax skrev: Alla vet kanske inte att karakteristisk impedans uträknad som sqrt(L/C) är en tumregel. Vid låga frekvenser gäller annat. Något jag fick i nyllet när jag pysslade med ADSL-modem på jobbet. Se telegrafekvationen.
paa skrev:Det är mycket möjligt, men jag ser det som sannolikt att mångkardeliga kablar går att skilja från enkardeliga i blindtest, oavsett vad det kan bero på.
Svante skrev:Jax skrev: Alla vet kanske inte att karakteristisk impedans uträknad som sqrt(L/C) är en tumregel. Vid låga frekvenser gäller annat. Något jag fick i nyllet när jag pysslade med ADSL-modem på jobbet. Se telegrafekvationen.
Nej, det visste inte jag. Får det implikationer för korta, terminerade förbindelser?
hifikg skrev:paa skrev:Det är mycket möjligt, men jag ser det som sannolikt att mångkardeliga kablar går att skilja från enkardeliga i blindtest, oavsett vad det kan bero på.
Ta med en och hälsa på, så bjuder jag på fika. Kan du skilja kablarna åt så får du ta med den du tycker är bäst hem... även om det skulle vara min jättemångkardeliga dyrkabel från Van den Hul.
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:
Jag brukar undvika siffror om jag inte har några siffror att presentera.
Man kan tex säga "Det förefaller högst (o)sannolikt att ditten und datten......"
"Det bär inte sannolikhetsn prägel att tvärimpedansmodulationen ger hörbara effekter....."
Jag brukar nog tom undvika ordet "sannolikt" då och säga "troligt" i stället eftersom ordet "sannolikt" är så nära förknippat med siffror.
FBK skrev:hifikg skrev:paa skrev:Det är mycket möjligt, men jag ser det som sannolikt att mångkardeliga kablar går att skilja från enkardeliga i blindtest, oavsett vad det kan bero på.
Ta med en och hälsa på, så bjuder jag på fika. Kan du skilja kablarna åt så får du ta med den du tycker är bäst hem... även om det skulle vara min jättemångkardeliga dyrkabel från Van den Hul.
Har labbat med signalkablar idag och det var stor skillnad som det ibland kan vara. Så pass att jag vet inte vilken jag ska välja = det kan bli en tredje alternativ. Måste bara fylla plånboken först för inhandling av kabel och kontakter.
IngOehman skrev:Varför inte undersöka saken istället? Det är samma fråga som jag ställer till de som tror på den ena eller andra guden, eftersom det även i de fallen handlar om at välja en religiös (trosbaserad) väldsbild istället för en vetenskaplig.
Jax skrev:Svante skrev:Jax skrev: Alla vet kanske inte att karakteristisk impedans uträknad som sqrt(L/C) är en tumregel. Vid låga frekvenser gäller annat. Något jag fick i nyllet när jag pysslade med ADSL-modem på jobbet. Se telegrafekvationen.
Nej, det visste inte jag. Får det implikationer för korta, terminerade förbindelser?
Fullständiga formeln för karakteristiska impedansen Z = sqrt((r + jwl)/(g + jwc)) där r, l, g och c är derivatorna av R, L, G resp C med avseende på längdriktningen. g kan vanligen försummas. Vid höga frekvenser dominerar L över R och formeln blir approximativt sqrt(L/C). För låga frekvenser dominerar R över L så impedansen stiger med sjunkande frekvens, brytfrekvensen brukar ligga runt 100kHz för vanliga kablar.
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag brukar nog tom undvika ordet "sannolikt" då och säga "troligt" i stället eftersom ordet "sannolikt" är så nära förknippat med siffror.
Det ni skriver är ju bara att ni vill berätta att ni tror något.
Varför inte undersöka saken istället? Det är samma fråga som jag ställer till de som tror på den ena eller andra guden, eftersom det även i de fallen handlar om at välja en religiös (trosbaserad) väldsbild istället för en vetenskaplig.
Jag rekommenderar den vetenskapliga, den där man undrar och håller det öppet som man inte undersökt (ännu?).
hifikg skrev:[…]
Bra, då kan vi samlas till ett större möte. Jag har en röd signalkabel från vdH också, den kan du får jämföra dina mot och berätta om du hör skillnad, blint. Så kör Paa sina enkardeliga högtalarkablar mot mina med en massa kardeler och visar på att han hör skillnad. Då blir jag överraskad och får något att tänka på. Givetvis får ni ta med er de kablar hem som ni tycker låter bäst. vdH signalkablarna har en kontakt som sitter som berget när den är tilldragen, vet inte om det är bra eller dåligt, men antar att det ska vara bra. Mycket lite ljud flyter genom dem nuförtiden, kanske borde flytta dem till mellan försteg o slutsteg istället, där har jag en noname kabel från Kjell eller nåt. Tror du jag skulle höra skillnad?
joakimfors skrev:hifikg skrev:[…]
Bra, då kan vi samlas till ett större möte. Jag har en röd signalkabel från vdH också, den kan du får jämföra dina mot och berätta om du hör skillnad, blint. Så kör Paa sina enkardeliga högtalarkablar mot mina med en massa kardeler och visar på att han hör skillnad. Då blir jag överraskad och får något att tänka på. Givetvis får ni ta med er de kablar hem som ni tycker låter bäst. vdH signalkablarna har en kontakt som sitter som berget när den är tilldragen, vet inte om det är bra eller dåligt, men antar att det ska vara bra. Mycket lite ljud flyter genom dem nuförtiden, kanske borde flytta dem till mellan försteg o slutsteg istället, där har jag en noname kabel från Kjell eller nåt. Tror du jag skulle höra skillnad?
Blir ett långt möte det om man måste spela in kablarna i 72 timmar efter varje byte.
Svante skrev:
Att säga att det är "sannolikt" uppfattas nog ofta som att man vet fast man egentligen tror.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Jag brukar nog tom undvika ordet "sannolikt" då och säga "troligt" i stället eftersom ordet "sannolikt" är så nära förknippat med siffror.
Det ni skriver är ju bara att ni vill berätta att ni tror något.
Varför inte undersöka saken istället? Det är samma fråga som jag ställer till de som tror på den ena eller andra guden, eftersom det även i de fallen handlar om at välja en religiös (trosbaserad) väldsbild istället för en vetenskaplig.
Jag rekommenderar den vetenskapliga, den där man undrar och håller det öppet som man inte undersökt (ännu?).
Mja, det som jag sade var nog att jag hellre säger att jag tror något om jag tror något och inte vet. Att säga att det är "sannolikt" uppfattas nog ofta som att man vet fast man egentligen tror.
Annars håller jag förstås med om vetenskapens fördelar, men den har en avgörande nackdel: Man har inte tid att undersöka allt här i livet vetenskapligt. Och man måste få prata om sådant som ännu inte är vetenskapligt undersökt utan att veta. Att tro är ofta ganska användbart. Men att vara övertygad eller att försöka övertyga baserat på tro är däremot snudd på farligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster