egonsmannen skrev:Konstigt forum som har en admin som verkar lätt efterbliven, det måste väl finnas någon som har rätt antal kromosomer som kan ta över?![]()
![]()
1 vecka semester.
Moderator: Redaktörer
egonsmannen skrev:Konstigt forum som har en admin som verkar lätt efterbliven, det måste väl finnas någon som har rätt antal kromosomer som kan ta över?![]()
![]()
Morello skrev:Ja, de gäller, men nu är ju tanken med avslutnigen att förhindra att slutsteget ser otäck impeans vid hög frekvens.
Förvisso kan behovet av det starkt ifrågasättas då majoriteten av alla slutsteg har en så kallad zobel-länk på utgången vilken tillser att slutsteget inte ser otäcka impedanser pga ickeavslutade kablar.
Morello skrev:Naim.
Notera även det kvasikomplementära utgångssteget.
jonasp skrev:egonsmannen skrev:Konstigt forum som har en admin som verkar lätt efterbliven, det måste väl finnas någon som har rätt antal kromosomer som kan ta över?![]()
![]()
1 vecka semester.
Morello skrev:Man har ju en drolle också.
Så här ser zobellänken till Sybarite Audio No 1200 ut
Bill50x skrev:Morello skrev:Naim.
Notera även det kvasikomplementära utgångssteget.
Här krävs det väldeliga kunskaper för att förstå. Kan du sammanfatta för oss vanliga dödliga?
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Man har ju en drolle också.
Och?
/ B
PerStromgren skrev:Hur är det egentligen med telegrafekvationen, är den giltig även för så korta kablar och låga frekvenser som vi pratar om här? Har Z0 verkligen något värde som kan användas till nå't?
Morello skrev:Man har ju en drolle också.
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Man har ju en drolle också.
Och?
Det var ett svar till kamrat Svante.
Almen skrev:De kurvor på inversen av utgångsimpedansen (dämpfaktorn) jag sett brukar se ut så här:
[ Bild ]
Slutsteget ifråga är Bryston 4B-SST.
Svante skrev:Almen skrev:De kurvor på inversen av utgångsimpedansen (dämpfaktorn) jag sett brukar se ut så här:
[ Bild ]
Ok, nu är inte 20 kHz en riktigt hög frekvens, men en dämpfaktor där på 20 indikerar en utimpedans på 8/20=0,4 ohm. Det låter mycket. Men hursomhelst är frågan om den går över kanske 20-100 ohm vid flera megahertz.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Hur är det egentligen med telegrafekvationen, är den giltig även för så korta kablar och låga frekvenser som vi pratar om här? Har Z0 verkligen något värde som kan användas till nå't?
Detta du frågar om är fortfarande gällande Heaviside och hans teorem. Förstår man teorin bakom så kan man härleda resten. Då duger det inte att hänvisa till atlantkablar eller till långa kablar för att bortförklara teorin. Det är bättre att lära sig att förstå teorin. Hallen förklarar hur distorsionen uppkommer. Denna distorsion handlar inte om vanlig övertonsbildning. Distorsionen uttrycks i integraler som integrerar längs med kabeln från kabelns början till kabelns slut och distorsionen kommer efter i tiden. I långa kablar medför distorsionen att vanligt tal som input inte längre kan uppfattas vid output. Det skall mycket till för att förvränga så pass mycket. Då kan man exempelvis halvera kabellängden och se hur stor förvrängning som återstår. Sedan kan man halvera igen och igen och igen för att till slut ha minskat kabelns längd så pass mycket att det inte går att detektera skillnad i F/E- lyssning. Hallen beskriver fenomenet på ett lysande sätt.
Jag har låtit Habia Cables tillverka högtalarkablar med tvärkonduktans (ledande teflon) för 20 år sedan. Det var med ren 99,999 % kopparband/plåt som jag köpte från Outokompo som var 6 mm bred och 0,6 mm tjock d v s 3,6 mm2. 2 sådana ledare användes d v s enkardeligt.
Kabeln blev styv och enbart böjlig i en dimension. Dess impedans var låg. Den var ej förlustfri men däremot distorsionsfri.
Mvh
Peter
Svante skrev:Morello skrev:Man har ju en drolle också.
Ja, just så. Men har du någon uppfattning om hur stor utimpedansen på ett typiskt slutsteg är vid riktigt höga frekvenser? Är den så stor eller liten att det blir avsevärda reflexioner? Jag antar att svaret är ja och att den typiskt är lite hög eftersom just RC-länken är så vanlig.
Svante skrev:Almen skrev:De kurvor på inversen av utgångsimpedansen (dämpfaktorn) jag sett brukar se ut så här:
[ Bild ]
Ok, nu är inte 20 kHz en riktigt hög frekvens, men en dämpfaktor där på 20 indikerar en utimpedans på 8/20=0,4 ohm. Det låter mycket. Men hursomhelst är frågan om den går över kanske 20-100 ohm vid flera megahertz.
petersteindl skrev:Svante skrev:Almen skrev:De kurvor på inversen av utgångsimpedansen (dämpfaktorn) jag sett brukar se ut så här:
[ Bild ]
Snarast en dämpfaktor på 40, eller?
Svante skrev:Morello skrev:Ja, de gäller, men nu är ju tanken med avslutnigen att förhindra att slutsteget ser otäck impeans vid hög frekvens.
Förvisso kan behovet av det starkt ifrågasättas då majoriteten av alla slutsteg har en så kallad zobel-länk på utgången vilken tillser att slutsteget inte ser otäcka impedanser pga ickeavslutade kablar.
Är det så att förstärkaren, exklusive zobellänken har en hög utimpedans vid höga frekvenser? Det känns som att det vore förutsättningen för att en zobellänk skulle kunna fixa avslutningen i förstärkaränden. Om den hade låg utimpedans så vore en seriespole parallellt med ett motstånd i stället lösningen.
petersteindl skrev:Svante skrev:Almen skrev:De kurvor på inversen av utgångsimpedansen (dämpfaktorn) jag sett brukar se ut så här:
[ Bild ]
Snarast en dämpfaktor på 40, eller?
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Hur är det egentligen med telegrafekvationen, är den giltig även för så korta kablar och låga frekvenser som vi pratar om här? Har Z0 verkligen något värde som kan användas till nå't?
Detta du frågar om är fortfarande gällande Heaviside och hans teorem. Förstår man teorin bakom så kan man härleda resten. Då duger det inte att hänvisa till atlantkablar eller till långa kablar för att bortförklara teorin. Det är bättre att lära sig att förstå teorin. Hallen förklarar hur distorsionen uppkommer. Denna distorsion handlar inte om vanlig övertonsbildning. Distorsionen uttrycks i integraler som integrerar längs med kabeln från kabelns början till kabelns slut och distorsionen kommer efter i tiden. I långa kablar medför distorsionen att vanligt tal som input inte längre kan uppfattas vid output. Det skall mycket till för att förvränga så pass mycket. Då kan man exempelvis halvera kabellängden och se hur stor förvrängning som återstår. Sedan kan man halvera igen och igen och igen för att till slut ha minskat kabelns längd så pass mycket att det inte går att detektera skillnad i F/E- lyssning. Hallen beskriver fenomenet på ett lysande sätt.
Jag har låtit Habia Cables tillverka högtalarkablar med tvärkonduktans (ledande teflon) för 20 år sedan. Det var med ren 99,999 % kopparband/plåt som jag köpte från Outokompo som var 6 mm bred och 0,6 mm tjock d v s 3,6 mm2. 2 sådana ledare användes d v s enkardeligt.
Kabeln blev styv och enbart böjlig i en dimension. Dess impedans var låg. Den var ej förlustfri men däremot distorsionsfri.
Mvh
Peter
Bill50x skrev:Jax skrev:Morello skrev:Ja, de gäller, men nu är ju tanken med avslutnigen att förhindra att slutsteget ser otäck impeans vid hög frekvens.
Utom vissa brittiska fabrikat som börjar på L
Eller N kanske?
/ B
paa skrev:På första sidan i tråden ligger det en fråga som faktiskt är on topic, men som ännu inte fått något svar:RogerGustavsson skrev:...
Nu är tvärsnittsarean rätt väl tilltagen, 2 x 4 mm2. Om man väljer en EKKX (numera ELQXB) med färre ledare 10x2x0.5 (2 x 2 mm2), hur blir då värdena för de passiva komponenterna?
Kan någon svara på den?
IngOehman skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Hur är det egentligen med telegrafekvationen, är den giltig även för så korta kablar och låga frekvenser som vi pratar om här? Har Z0 verkligen något värde som kan användas till nå't?
Mvh
Peter
Ett sådant där inlägg som man blir glad över.
Känns bra att inte vara den enda som vill börja med helheten, innan man bestämmer vad som saknar betydelse. Det vill säga jag ser helst att man startar med helheten, funderar på vad som kan ha betydelse, undersöker vad som har betydelse, och sen fattar beslut om hur man vill göra.
Min uppfattning är att det finns flera möjliga "i princip perfekta" lösningar, och att vilken man föredrar delvis beror på systemval. Men också att det där perfekta inte är något isolerat utan det beror på slutstegets egenskaper.
Vh, iö
Vh, iö
Morello skrev:Jag vill inte låta alltför spydig eller så, men den som tror att dispersion i audiokabklar av längder som är typiska i musikanläggningar för hemmabruk,....
paa skrev:Morello skrev:Jag vill inte låta alltför spydig eller så, men den som tror att dispersion i audiokabklar av längder som är typiska i musikanläggningar för hemmabruk,....
Som tror att dessa kablar är vadå?
Morello skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:kloka ord om kablar.
Ett sådant där inlägg som man blir glad över.
Känns bra att inte vara den enda som vill börja med helheten, innan man bestämmer vad som saknar betydelse. Det vill säga jag ser helst att man startar med helheten, funderar på vad som kan ha betydelse, undersöker vad som har betydelse, och sen fattar beslut om hur man vill göra.
Min uppfattning är att det finns flera möjliga "i princip perfekta" lösningar, och att vilken man föredrar delvis beror på systemval. Men också att det där perfekta inte är något isolerat utan det beror på slutstegets egenskaper.
Jag vill inte låta alltför spydig eller så, men den som tror att dispersion i audiokabklar av längder som är typiska i musikanläggningar för hemmabruk medför problem, har helt enkelt inte förstått dispersionens magnitud och implikationer.
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 34 gäster