Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-13 14:53

Tangband skrev:
DanNorman skrev:Basreflexlösningar funkar alltid som "fjäder mot konen" oavsett avstämningsfrekvens.
Lådvolym och avstämningsfrekvens väljs utifrån önskad tonkurva i rum samt elementets begränsningar. Inget dravel om elementdiameter x pi eller annan skit.

Jovisst- men perfektors variant ( och som det verkar även RELs ) stäms av en bra bit över elementets fs. Det innebär hög effekttålighet på bekostnad av djupaste basen. Alla element trivs inte med avstämning lägre än elementets resonansfrekvens.
Men jag ska prova lägre avstämningar också

Det där att välja en avstämning är väl ett val man gör? Det fanns några artiklar skrivna av Tore Hevreng i MoLt för många år sedan om vad som händer och man jämförde bl.a. med det val som gjorts på Carlsson OA-51.
Det Fs du nämner är det i låda eller med elementet i fri luft? Monterat i låda stiger ju Fs och en gammal tumregel var att lägga avstämningen på Fs i låda så att man fick två likadana toppar över och under Fs i impedanskurvan. JBL var väl förespråkare för lite högre avstämning? Antagligen beroende på att man prioriterade den basen på bekostnad av den allra lägsta.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-13 15:21

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:
DanNorman skrev:Basreflexlösningar funkar alltid som "fjäder mot konen" oavsett avstämningsfrekvens.
Lådvolym och avstämningsfrekvens väljs utifrån önskad tonkurva i rum samt elementets begränsningar. Inget dravel om elementdiameter x pi eller annan skit.

Jovisst- men perfektors variant ( och som det verkar även RELs ) stäms av en bra bit över elementets fs. Det innebär hög effekttålighet på bekostnad av djupaste basen. Alla element trivs inte med avstämning lägre än elementets resonansfrekvens.
Men jag ska prova lägre avstämningar också

Det där att välja en avstämning är väl ett val man gör? Det fanns några artiklar skrivna av Tore Hevreng i MoLt för många år sedan om vad som händer och man jämförde bl.a. med det val som gjorts på Carlsson OA-51.
Det Fs du nämner är det i låda eller med elementet i fri luft? Monterat i låda stiger ju Fs och en gammal tumregel var att lägga avstämningen på Fs i låda så att man fick två likadana toppar över och under Fs i impedanskurvan. JBL var väl förespråkare för lite högre avstämning? Antagligen beroende på att man prioriterade den basen på bekostnad av den allra lägsta.

Jo det var sf i fri luft för elementet jag menade.
Det blir en avvägning- spontant tycker jag överlag det låter bättre än vad det gjorde med den helt slutna LT-lådan just nu.
Jag behöver ingen som helt EQ med avstämning vid 34 hz, men jag ska prova att stämma av lägre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-13 16:49

Gjorde lite simuleringar i all hast med de data som anges för Tangband-basen. Med avstämning vid 34 Hz får jag en puckel vid 40-50 Hz rean innan rumsbidrag och så ett rätt brant fall därunder. Lägre avstämning vid 27 eller 24 Hz ger snyggare kurvor som jag tror ger bra kurvor med rummets kavitetshöjning. Sluten låda ger rätt tidig men flack avrullning men den kan kanske rättas upp med lite EQ. Bassreflex med avstämning vid 34 Hz ger lägre maxnivå än sluten låda vid de lägsta frekvenserna (under 25-26 Hz).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-13 16:56

RogerGustavsson skrev:Gjorde lite simuleringar i all hast med de data som anges för Tangband-basen. Med avstämning vid 34 Hz får jag en puckel vid 40-50 Hz rean innan rumsbidrag och så ett rätt brant fall därunder. Lägre avstämning vid 27 eller 24 Hz ger snyggare kurvor som jag tror ger bra kurvor med rummets kavitetshöjning. Sluten låda ger rätt tidig men flack avrullning men den kan kanske rättas upp med lite EQ. Bassreflex med avstämning vid 34 Hz ger lägre maxnivå än sluten låda vid de lägsta frekvenserna (under 25-26 Hz).

Jag har förut kört slutet med LT + 4,8 db från 41 Hz och nedåt.
Avstämning vid 24 Hz ger somsagt snyggare kurva i dataprogrammen ( jag använder ett gratisprogram för iOS ) men då blir det ju under elementets fs i fri luft. Ska prova det ändå och återkomma med intryck. Just nu alltså ca 34 Hz , 14 cm rör med 6,7 cm diameter tjockt rör. Nästa steg blir att dra ut röret en cm i taget och sedan lyssna noga på olika musik.

Med sveptoner just nu känns det som det är ganska linjärt mellan ungefär 32-75 Hz. Så den där puckeln vid 40-50 Hz du pratar om verkar inte finnas i verkligheten i min lyssningsposition.
Senast redigerad av Tangband 2018-03-13 17:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-13 17:01

Alla avstämningar hamnar under Fs med elementet i låda. Jag fick Fs för den slutna lådan med tänkt stoppning att hamna på ca 42 Hz.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-13 17:10

RogerGustavsson skrev:Alla avstämningar hamnar under Fs med elementet i låda. Jag fick Fs för den slutna lådan med tänkt stoppning att hamna på ca 42 Hz.

Då jag pratar om sf menar jag elementets egna resonansfrekvens i fri luft.

Ett 18 cm rör borde ge en avstämning ungefär vid 31 Hz eller strax under, ska prova det strax.
Då finns det marginal ned till elementets egna resonansfrekvens på 27 Hz.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-13 17:12

RogerGustavsson skrev:Alla avstämningar hamnar under Fs med elementet i låda. Jag fick Fs för den slutna lådan med tänkt stoppning att hamna på ca 42 Hz.

Jo, det var därför jag använt LT från ungefär den frekvensen, 41 Hz.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-03-13 17:35

Tangband skrev:Då jag pratar om sf menar jag elementets egna resonansfrekvens i fri luft.

Det finns någonslags myt att Fs på något sätt är den parameter som avgör hur man ska stämma av basreflexen. Det är bara en av flera saker som man tar hänsyn till när man ska välja avstämningsfrekvensen.

Tangband skrev:Ett 18 cm rör borde ge en avstämning ungefär vid 31 Hz eller strax under, ska prova det strax.
Då finns det marginal ned till elementets egna resonansfrekvens på 27 Hz.

Vad är det som händer när man stämmer av lådan till en frekvens som ligger under Fs mer exakt?
( Då är jag ute efter en förklaring som är lite mer faktabaserad än att "Det är inte bra", "Elementet gillar inte det" eller "För att Björta Bjärtholmsson på Björtas Chark och Ljud sa det!" )

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-13 17:40

Den här kan i viss mån förklara varför det inte är bra att utsträcka ett nedre omfång i något baselement.
Bilagor
Effekt.jpg
Effekt.jpg (63.58 KiB) Visad 3927 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-03-13 17:46

Perfector skrev:Den här kan i viss mån förklara varför det inte är bra att utsträcka ett nedre omfång i något baselement.

Absolut, men det har INGET med elementets Fs att göra.

Parentes: Kan du klippa ut bilderna lite vettigare så man inte får en massa vitt i bilden? Använd tex "skärmklippsverktyget" i Windows..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-13 17:59

Nu är det dessutom basreflex vi diskuterar och då är det porten som bidrar mest runt avstämningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-03-13 18:22

RogerGustavsson skrev:Nu är det dessutom basreflex vi diskuterar och då är det porten som bidrar mest runt avstämningsfrekvensen.

Exakt;

Här har vi Basta!:s standardhögtalare, det enda jag ändrat är avstämningen (i inkrement om 5Hz, både över och under Fs) och bilden illustrerar tonkurva vs konutslag vid 2,83V. Elementet har en Fs på 35Hz.

De svarta kurvorna representerar systems tonkurva, röda visar konutslaget. Dipparna i konutslaget är där avstämningsfrekvenserna hamnar.

FsFpConeexcursion.png
FsFpConeexcursion.png (56.64 KiB) Visad 3914 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-03-13 18:33

Här är en till bild, här visar vi samma fem högtalare som i föregående bild med konutslag mot lufthastighet i port för de olika avstämningsfrekvenserna. Återigen är det vid 2,83V - dvs inte i närheten av elementets maxeffekt. Dock har elementet ett Xmax på 5,5mm och det skulle vara en kraftig begränsning vid lägre frekvenser - främst under avstämningsfrekvensen.

VelocityVsExcursion.png
VelocityVsExcursion.png (38.14 KiB) Visad 3912 gånger

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2018-03-13 21:01

Perfector skrev:Den här kan i viss mån förklara varför det inte är bra att utsträcka ett nedre omfång i något baselement.

Fet glöm det lever du ännu på medeltiden det har hänt en hel del på basfronten.Som du har missat tydligen.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-13 21:14

Blir det sant bara för att det är skrivet med skrivmaskin och skannat? Ja, slaglängdsbehovet ökar med 12dB/okt neråt i frekvens, i termer av hur mycket luft som måste flyttas. För en basreflexlåda är det avsevärt mer komplicerat än så, om vi talar om elementets rörelse.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-14 06:54

RogerGustavsson skrev:Nu är det dessutom basreflex vi diskuterar och då är det porten som bidrar mest runt avstämningsfrekvensen.

Ikväll ska jag ( om jag hinner ) tuna nedåt i frekvens genom att förlänga röret. Rörets totala längd tillåter tuning under 25 Hz, detta blir intressant :)

Det känns som att jag nog skulle vilja ha en aning lägre avstämning än 34hz.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-14 09:50

Tangband skrev:

Ikväll ska jag ( om jag hinner ) tuna nedåt i frekvens genom att förlänga röret. Rörets totala längd tillåter tuning under 25 Hz, detta blir intressant :)

Det känns som att jag nog skulle vilja ha en aning lägre avstämning än 34hz.

Kolla om det stämmer med intoneringen.
Annars riskerar du att få ett element som tappar styrningen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-03-14 10:58

Intonering? Det är väl nåt man gör med musikinstrument?

Förstår inte varför det ska göras så komplicerat. Det är ingen mystik kring detta med att designa en basreflexlåda. Det är fysik det handlar om.
Hitta en avstämning som ger en fin avrullning som passar till rummet. Håll koll på att slaglängden inte överskrids och att group delay hålls inom rimliga nivåer, det är en bra utgångspunkt. Sen kan man fundera på om det uppstår blåsljud vid den ljudvolym man spelar och ifall det behövs mer portarea.
Sen gäller det att hitta delningsfrekvenser som fungerar så att det blir en bra summering av basar och topplådor.
Släng in lite EQ för att justera baskruvan nedåt och ta ned toppen runt 40-50 Hz (som är relativt vanlig) och kanske något annat rumsfenomen upp under 200 Hz.
Svårare än så är det inte att få ett topp/bas system att låta bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-14 11:16

Kraniet skrev:Intonering? Det är väl nåt man gör med musikinstrument?

Förstår inte varför det ska göras så komplicerat. Det är ingen mystik kring detta med att designa en basreflexlåda. Det är fysik det handlar om.
Hitta en avstämning som ger en fin avrullning som passar till rummet. Håll koll på att slaglängden inte överskrids och att group delay hålls inom rimliga nivåer, det är en bra utgångspunkt. Sen kan man fundera på om det uppstår blåsljud vid den ljudvolym man spelar och ifall det behövs mer portarea.
Sen gäller det att hitta delningsfrekvenser som fungerar så att det blir en bra summering av basar och topplådor.
Släng in lite EQ för att justera baskruvan nedåt och ta ned toppen runt 40-50 Hz (som är relativt vanlig) och kanske något annat rumsfenomen upp under 200 Hz.

Det handlar om att belasta konen vid sin lägsta frekvens, det var ju det Tangband vill prova.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-03-14 11:33

Perfector skrev:

Det handlar om att belasta konen vid sin lägsta frekvens, det var ju det Tangband vill prova.

Vad betyder det? Dess lägsta frekvens? Det beror ju på avstämningen. Den kan ju läggas var som helst.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-14 11:44

Kraniet skrev:
Perfector skrev:

Vad betyder det? Dess lägsta frekvens? Det beror ju på avstämningen. Den kan ju läggas var som helst.

Nej, elementet har ju ett angivet frekvensomfång från tillverkaren.
Då är det lämpligt att rätta sig efter det, eller köpa ett annat element som gör det man vill.
Belastning vid lägsta frekvens ger absolut styrning och ökar även effekttåligheten som är angivet den mekaniska effekttåligheten.
Den elektriska tåligheten är Ca: 3 gånger den mekaniska.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-03-14 11:52

Perfector skrev:Kolla om det stämmer med intoneringen.

"Intoneringen"?

Syftar du på det vi andra kallar "avstämningen"?

Perfector skrev:Annars riskerar du att få ett element som tappar styrningen

Vad säger du om detta:

- Vid avstämningsfrekvensen pumpar ju elementet som minst eftersom det är där portbidraget är som störst. Naturligt blir också att konhastigheten minskar vid avstämningsfrekvensen eftersom minskad amplitud ger kortare "restid" för konen.
- Utanför avstämningsfrekvensen ökar konamplituden eftersom portbidraget minskar. Då ökar naturligtvis konhastigheten, vilket kanske kan förklara det du menar med fladder.

Det du kallar "Belastning"..

- I avstämningsområdet "knuffar" konen på luftmassan i porten vilket då kan ses som ett motstånd (belastning som du kallar det). Lite som en föräldrer som gungar sitt barn i en gunga..
- Utanför avstämningsområdet minskar motståndet/belastningen. Lite som att samma föräldrar knuffar tom luft medan barnet sitter stilla i gungan. Detta blir väl främst ett problem när konutslagen blir stora vilket sker under avstämningsfrekvensen där konutslagen är stora och behöver vara det.

Kan hända att det är jag som inte förstått, det är dock fritt fram att rätta.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-14 11:58

Cortado skrev:

"Intoneringen"?

Vad säger du om detta:

- Vid avstämningsfrekvensen pumpar ju elementet som minst eftersom det är där portbidraget är som störst. Naturligt blir också att konhastigheten minskar vid avstämningsfrekvensen eftersom minskad amplitud ger kortare "restid" för konen.
- Utanför avstämningsfrekvensen ökar konamplituden eftersom portbidraget minskar. Då ökar naturligtvis konhastigheten, vilket kanske kan förklara det du menar med fladder.

- I avstämningsområdet "knuffar" konen på luftmassan i porten vilket då kan ses som ett motstånd (belastning som du kallar det). Lite som en föräldrer som gungar sitt barn i en gunga..
- Utanför avstämningsområdet minskar motståndet/belastningen. Lite som att samma föräldrar knuffar tom luft medan barnet sitter stilla i gungan. Detta blir väl främst ett problem när konutslagen blir stora vilket sker under avstämningsfrekvensen där konutslagen är stora och behöver vara det.

Tanken med "belastningen" är att minska risken för skador på talspolen vilket kan ske om elementet rör sig okontrollerat med stora amplituder.
Det har aldrig blivit fel och alla som testad min teori har bekräftat att det funkar klockrent.
Mer om det i tråden ett försök att förklara.
viewtopic.php?f=9&t=62272
Jag tänker inte förgifta den här tråden med det en gång till

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-03-14 12:05

Perfector skrev:Nej, elementet har ju ett angivet frekvensomfång från tillverkaren.

Njae, det var rätt länge sen man slutade med (ursäkta barskheten) sådana dumheter. Det som bör avgöra inom vilket "omfång" elementet ska jobbas inom är tonkurvan. Ett element kan som du förstår spela vilken frekvens som helst men den kommer inte bete sig bra vid alla frekvenser. Därför begränsar man omfånget själv, t.ex. utifrån hur det mäter eller hur det ser ut på databladet.

Om det är Fs du tänker på så är det inte någon gräns på vad tillverkaren säger, det är bara konens* resonansfrekvens i friluft, eller "utan låda". Så fort du stoppar elementet i en låda, portad eller sluten, så ingår elementet i ett system där elementet beter sig annorlunda och då är det inte Fs som "gäller".

* = förenkling, där ingår andra saker

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-03-14 12:08

Cortado skrev:Det du kallar "Belastning"..

Perfector skrev:Tanken med "belastningen" är att minska risken för skador på talspolen vilket kan ske om elementet rör sig okontrollerat med stora amplituder.

Är det bara jag som tycker att du inte läste det jag skrev?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-14 12:08

Perfector skrev:
Cortado skrev:

"Intoneringen"?

Vad säger du om detta:

Tanken med "belastningen" är att minska risken för skador på talspolen vilket kan ske om elementet rör sig okontrollerat med stora amplituder.
Det har aldrig blivit fel och alla som testad min teori har bekräftat att det funkar klockrent.

När fick din så kallade "teori" ett annat beteende än det som förklaras med helt vanlig fysik? Eller menar du att din "teori" ligger helt i linje med den fysik som de flesta andra beskriver som en "basreflexlåda", så kanske du inte behöver ta upp saken om och om igen?

I min synvinkel använder du helt andra begrepp och nomenklatur, men egentligen vill du beskriva samma sak som andra som pratar om "basreflexlådor". Men det blir fel i din kommunikation för du har inte koll på begreppen och storheterna.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-14 12:15

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:
Cortado skrev:
"Intoneringen"?

Vad säger du om detta:

När fick din så kallade "teori" ett annat beteende än det som förklaras med helt vanlig fysik? Eller menar du att din "teori" ligger helt i linje med den fysik som de flesta andra beskriver som en "basreflexlåda", så kanske du inte behöver ta upp saken om och om igen?

I min synvinkel använder du helt andra begrepp och nomenklatur, men egentligen vill du beskriva samma sak som andra som pratar om "basreflexlådor". Men det blir fel i din kommunikation för du har inte koll på begreppen och storheterna.

Som jag ser det utifrån vad som sägs så räknar dom flesta på en frekvens för avstämningen av portens längd.
Jag räknar en given frekvens som bas och ger röret en längd som belastar vid resonansen eller den lägsta frekvens elementet är specat till.
Det är inte riktigt samma sak.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-03-14 12:23

Perfector skrev:Som jag ser det utifrån vad som sägs så räknar dom flesta på en frekvens för avstämningen av portens längd.
Jag räknar en given frekvens som bas och ger röret en längd som belastar vid resonansen eller den lägsta frekvens elementet är specat till.

Du kan räkna på vilket sätt du vill, varken lådan, porten eller elementet har någon hänsyn till hur man räknat - det fungerar bara på ett sätt. Människosläktet (ja, inte alla men de som studerat saken) har stenkoll på hur det fungerar och det vet man för att kan koppla ihop t.ex. simuleringar med hur det sedan beter sig i verkligheten. Teorin stämmer med facit så att säga.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-14 12:30

Cortado skrev:
Perfector skrev:Som jag ser det utifrån vad som sägs så räknar dom flesta på en frekvens för avstämningen av portens längd.

Du kan räkna på vilket sätt du vill, varken lådan, porten eller elementet har någon hänsyn till hur man räknat - det fungerar bara på ett sätt. Människosläktet (ja, inte alla men de som studerat saken) har stenkoll på hur det fungerar och det vet man för att kan koppla ihop t.ex. simuleringar med hur det sedan beter sig i verkligheten. Teorin stämmer med facit så att säga.

Det har fungerat i mer än 25 år som jag byggt högtalare, så det funkar nog nu med.
Det konstiga är att alla vill få Tangband (som det verkar) att inte förlita sig på test av diameter och längd på röret i sina lådor (något han sa sig vilja prova)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-14 12:46

Perfektor, oroa dig inte. Jag har varit med alltför länge för att köpa och svälja allt som teorin föreskriver. Jag tänker stämma av baslådan så att det låter bäst i mitt rum. Det skulle inte falla mig in att bara följa teorin i ett dataprogram om det skulle visa sig låta sämre.
Snart får jag veta vilken intonering av basröret som krävs för att det ska låta bäst i mitt rum och med de lådor och det element jag har. Kommer det inget ljud ur röret, dvs stämmer man av för lågt så är avstämningen fel enligt min mening.
REL och många andra förespråkar avstämning över elementets sf.
Jag tänker prova allt från 24 hz till 34 hz och sedan kolla vad som blir bäst i mitt fall. Jag håller allting öppet.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum