CD -> ljudfil

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrik

CD -> ljudfil

Inläggav henrik » 2006-02-09 16:36

Jo jag håller på att bygga mig en musikspelande dator. Tanken är att lagra alla skivor på min filserver och sedan spela upp dem via datorn till stereon. När jag rippar ner cd-skivorna så vill jag kunna behålla så mycket som möjligt av strukturen på orginal skivan, tysta mellanrum mellan spåren osv. Mest för att kunna bräna ut en skiva till bilen osv. Hur åstakommes detta bäst? Det verkar kunna gå och lägga in toc/cue-fil i en flac-fil så att rippa en skiva till en enda fil kan vara en möjlighet. Andra förslag?

Helst vill jag använda mig av cdparanoia (rippning), flac (komprimering) och mpd (uppspelning).

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-09 18:05

Att tillsammans med en cuefil där själva musikinnehållet ligger i en flac- eller apefil går att göra, men vad är vitsen med det, egentligen? Även om du rippar separata låtar kan du ju bestämma innehållet så de spelas i rätt ordning etc. Dessutom blir det enklare att spela enskilda låtar för du kan välja utan att öppna cue-filen. Å andra sidan är det många spelare som enbart går efter taggen vid sortering och då måste man ändå gå omvägen via cue-filen (eller en spellista). Onödigt krångligt tycker jag, vad är det för fel att döpa filerna på "rätt" sätt och sedan sortera/välja efter det namnet?

/ B

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-02-16 14:36

Svaret på min fråga verkar vara Flac Archive. Finns på http://diplodocus.org/projects/wiki/AudioCrack . Möjligen kan det kräva något hack av mpd men det går nog att lösa.

Notera att cue-filen läggs in i flac-filen så att man får en enda fil som resultat.

[Det kanske blev fel forums del men då får någon som kan gärna flytta den till lämpligare ställe]

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Återgå till Teknikforum