Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Tycker det är lite märkligt att det hängs upp på elementets lägsta frekvens. Den är ju beroende på hur lådan ser ut. Men det är väl över femtio (50) år sedan Thiel & Small gjorde sin avhandling i ämnet? Varför hålla på med "vedbodavstämningar" när det redan finns fysik som beskriver vad som händer? Dessutom finns det program som räknar ut sakerna åt en... En del program kan även visa om det är en helt galen avstämning man valt.
Cortado skrev:Ambitiösa inlägg Kraniet!
Hoppas folk läser igenom det.
( Japp, jag läste! )
Kraniet skrev:Jag tycker man gör sig en någorlunda tjänst om man håller sig till vederlagd fysik, etablerad högtalarteori och nomenklatur. Det känns väl ändå som en grundläggande utgångspunkt för en seriös diskussion.
darkg skrev:Det är ett elände med detta ord. Vederhäftig och belagd å ena sidan, vederlagd å andra sidan. Vanligt att det blir fel.
Det vederlagda är alltså det motbevisade, det konstaterat oriktiga. En vederhäftig källa är pålitlig, saklig, sanningsenlig.
darkg skrev:Det är ett elände med detta ord. Vederhäftig och belagd å ena sidan, vederlagd å andra sidan. Vanligt att det blir fel.
Det vederlagda är alltså det motbevisade, det konstaterat oriktiga. En vederhäftig källa är pålitlig, saklig, sanningsenlig.
Perfector skrev:darkg skrev:Det är ett elände med detta ord. Vederhäftig och belagd å ena sidan, vederlagd å andra sidan. Vanligt att det blir fel.
Hur ställer sig begreppet vedervärdig i sammanhanget?
Tangband skrev:Denna kväll bjöd på intressanta iakttagelser för mig![]()
Har provat fyra alternativa avstämningsfrekvenser, men nu har jag bestämt mig för en av dessa.
darkg skrev:Perfector skrev:darkg skrev:Det är ett elände med detta ord. Vederhäftig och belagd å ena sidan, vederlagd å andra sidan. Vanligt att det blir fel.
Hur ställer sig begreppet vedervärdig i sammanhanget?
Och vederbörlig, vederlag. Jag förstår mig inte på ordet (morfemet, whatever), tyvärr. SAOB-artikeln är aslång men hjälper inte.
Institutet för språk och folkminnen skrev:I vederhäftig kommer häftig av tyskans haften, som bland annat kan betyda ’att prestera’. Den som är vederhäftig var ursprungligen ’en som duger som borgen’, det vill säga den som kan komma med en motprestation vid ett lån eller dylikt. Så småningom har det kommit att betyda ’den som har något att förlora’ och därifrån ’den som är betrodd’.
Vedergälla, ’besvara med bestraffning, hämnas’, ’återgälda’, kommer av lågtyskans weddergelden med samma betydelse. Ursprungligen betyder det ’ge i gengäld’, ’ge något åter’.
Vederlägga i sin tur innebär att ’lägga fram bevis mot’, alltså motbevisa.
Vedervärdig, ’vidrig, motbjudande’, kommer av lågtyskans wedderwerdich med samma betydelse; ursprungligen har det betytt ’motsatt, vänd emot’.
DanNorman skrev:Jag tror att Tangband inte riktigt kan kvantifiera vad han vill ha. Om man inte förstår grunderna är det lätt att ta fasta på olika koncept, tex Perfectors, som ju i praktiken är en slumpgenerator. Skulle han veta exakt vad han vill ha och kunna utrycka det i fysikaliska termer, så är jag säker på att vi skulle kunna hjälpa honom att skapa ett bra system på en kafferast
Ursäkta att jag talar i tredjeperson.
AndreasArvidsson skrev:Fast datorprogrammet säger inget om välljud. Den talar bara om så exakt som möjligt hur resultatet rent fysikaliskt kommer bli givet de parametrar du matar in. Oavsett smak så bör man simulera anser jag för det har ingenting med smak att göra.
Det går såklart att bygga högtalare genom att mer eller mindre slumpartat testa sig fram, men det är inte en speciellt effketiv process enligt mig.
Oavsett hur du gör så lycka till iaf!
Tangband skrev:Tack !
Jo, kan hålla med dig i vad du skriver. Men öronen får avgöra i slutänden.
Cortado skrev:Tangband skrev:Denna kväll bjöd på intressanta iakttagelser för mig![]()
Har provat fyra alternativa avstämningsfrekvenser, men nu har jag bestämt mig för en av dessa.
Du får berätta mer!
Tänker du inte ha några flänsar på röret?
Tangband skrev:Kan tillägga att jag provat avstämningar ned mot 24 Hz, men det kommer nästan inget ljud och inte mycket luft ur porten med lägre avstämningar än 27 Hz.
jonasp skrev:Tangband skrev:Kan tillägga att jag provat avstämningar ned mot 24 Hz, men det kommer nästan inget ljud och inte mycket luft ur porten med lägre avstämningar än 27 Hz.
Hur kom du fram till detta? Har du mätt frekvensgången hos högtalaren med de olika portavstämningar, och impedanskurvan? Ett väldigt lärorikt experiment är att mäta impedanskurvan vid olika inspänningsnivåer på en basreflexavstämd högtalare, speciellt när porten börjar storkna...
Tangband skrev:jonasp skrev:Tangband skrev:Kan tillägga att jag provat avstämningar ned mot 24 Hz, men det kommer nästan inget ljud och inte mycket luft ur porten med lägre avstämningar än 27 Hz.
Hur kom du fram till detta? Har du mätt frekvensgången hos högtalaren med de olika portavstämningar, och impedanskurvan? Ett väldigt lärorikt experiment är att mäta impedanskurvan vid olika inspänningsnivåer på en basreflexavstämd högtalare, speciellt när porten börjar storkna...
Tack för tipset. Jag har kört lite sinus-svep från youtube, audiolabs testskiva som finns på Spotify och mestadels musik som innehåller djup bas.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:jonasp skrev:
Tack för tipset. Jag har kört lite sinus-svep från youtube, audiolabs testskiva som finns på Spotify och mestadels musik som innehåller djup bas.
Din simulering verkar utgå från en låda helt utan dämpning. Med dämpning blir volymen större.
Mitt gamla simuleringsprogram ger följande kurvor, rummets kavitetshöjning mot lägre frekvenser är inte med.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2002.JPG
Nu hamnade visst bilden med simuleringar längst ner...
Grön kurva med halvdämpad låda med rör avstämt till 31 Hz.
Röd kurva med med rör avstämt till 27 Hz.
Turkos kurva med rör avstämt till 24 Hz.
Om sedan den port du använt räcker till vid riktigt låg avstämning vet jag inte. Elementets förmåga att driva porten är väl ännu en faktor som vi inte känner? Om du upplever att du inte hör så mycket med lägre avstämning är det nog rätt normalt. Vi "hör" inte så mycket så långt ner. Dessutom kan musiken du spelar ha rätt lite innehåll under 25-30 Hz.
RogerGustavsson skrev:Det blir en avstämning nästan exakt som den trådskaparen Tangband valt. Visar en jämförelse mellan max nivå i sluten låda och i basreflex med det rör du ville ha. Vi tappar en del under 25 Hz. Lägger man sedan på lite rumsbidrag misstänker jag att det blir en puckel i kurvan med den basreflexavstämningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster