Den här var faktiskt lite rolig !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Den här var faktiskt lite rolig !

Inläggav X-ray » 2006-02-09 16:53

Kolla allt, innovationer och nytänkande eller?

http://www.blocket.se/vi/6816481.htm?ca=7_s

Ibland (för det mesta) är jag glad att utveckling står på mera handfasta vetenskapliga grunder.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-02-09 19:34

Låter mycket bra, eftersom basreflextunnelns area är lika stor som baselementets area.

Oj, jag måste genast såga upp mina basreflexportar! :P

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-09 20:32

Alltså, om man gör portens area stor måste man göra röret längre. Då kan porten bli för lång i stället. Å andra sidan ska porten vara kortare om lådan är stor. Eventuellt kan de två ta ut varandra (om man enbart betraktas avstämningsfrekvens, vilket iofs är dumt) så att man i en stor låda kan ha en så stor tvärsnittsarea att "pumpljuden" inte blir något problem.

Det betyder inte att högtalaren i annonsen är bra, men inte heller att den är dålig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-02-09 21:15

Svante skrev:Alltså, om man gör portens area stor måste man göra röret längre. Då kan porten bli för lång i stället. Å andra sidan ska porten vara kortare om lådan är stor. Eventuellt kan de två ta ut varandra (om man enbart betraktas avstämningsfrekvens, vilket iofs är dumt) så att man i en stor låda kan ha en så stor tvärsnittsarea att "pumpljuden" inte blir något problem.

Det betyder inte att högtalaren i annonsen är bra, men inte heller att den är dålig.

Lite vardagsdiplomati skadar inte.

Vi ökar lite, det förefaller som om baffeln aldrig varit i närheten av The Edge heller.

Inget fel i det heller, men lite skeptisism är nog på sin plats med tanke på priset.

/ TF
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-09 21:55

Nej visst verkar det vara en glad hembyggare som varit i farten. Vad jag menar var att just det där med portarean låg det något i.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-10 10:38

Svante skrev:Alltså, om man gör portens area stor måste man göra röret längre. Då kan porten bli för lång i stället. Å andra sidan ska porten vara kortare om lådan är stor. Eventuellt kan de två ta ut varandra (om man enbart betraktas avstämningsfrekvens, vilket iofs är dumt) så att man i en stor låda kan ha en så stor tvärsnittsarea att "pumpljuden" inte blir något problem.

Om porten blir för lång och inte ryms i lådan kallas kontruktionen "Transmission Line" !

/Jocke

PS. TL & basreflex kanske är närmare släkt än man tänker på!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-10 10:52

Att basreflexöppningen (alltså ingen tunnel på den tiden) skulle vara lika stor som elementet, var en gammal (mycket gammal) tumregel. Lådan avstämdes sedan med volymen.

Då, för mycket, mycket länge sedan brukade sådana lådor kallas "boom box" av någon outgrundlig anledning.

Sedan kom olika vetenskapliga arbeten om hur man bättre skulle avstämma basreflexkonstruktioner.

Men, ingen är ju tvingad att lita på någon vetenskap.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Generellt om hifi