Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Uppbrytningarna i membranen är ju specifikt för elementen och skall vara enkla att kunna konstruera bort i filter. Så det bör ju inte vara ngt problem tycker man. Jag tror att problemet ligger i att förstärkaren kan vara lite i klenaste laget; en gissning iaf.
Martin skrev:Hur högt spelar du när det börjar låta vasst?
Med 100W så kan du spela runt 108dB utan att det klipper. Det är rätt högt.
Min gissning är att högtalarna är mindre dynamiskt linjära än förstärkaren. Det brukar vara så. De flesta högtalare börjar låta sämre redan över 1W ineffekt.
Martin skrev:Fundera på varför det redan vid ca 8 watt låter hårt med en 100W stärkare, jag skulle först leta fel på andra delar i kedjan.
Martin skrev:Om det nu kanske är CD-spelaren varför är det i så fall beroende av ljudnivån?
Svante skrev:1. Orolig tonkurva.
2. Annorlunda spridning. Eftersom olika delar av elementet spelar i olika fas och med olika styrka kan riktmönstret bli rätt olikt det för en styv kolv.
3. Distorsion. Exakt vad det beror på vet jag inte, men distorsionen brukar oftast stiga när man spelar frekvenser där konen bryter upp. Kanske beror det på att membranets fjädring är olinjär, eller beror det rentav på formen?
Det är endast 1:an som man kan kompensera för i filtret.
Svante skrev:Piotr skrev:En sugkrets över diskanten kan hjälpa till att reducera disten.
Varför då?
perstromgren skrev:Svante skrev:1. Orolig tonkurva.
2. Annorlunda spridning. Eftersom olika delar av elementet spelar i olika fas och med olika styrka kan riktmönstret bli rätt olikt det för en styv kolv.
3. Distorsion. Exakt vad det beror på vet jag inte, men distorsionen brukar oftast stiga när man spelar frekvenser där konen bryter upp. Kanske beror det på att membranets fjädring är olinjär, eller beror det rentav på formen?
Men man kan väl konstruera filtret så att elementen inte utsätts för frekvenser där de bryter upp? Intelligent val av delning och branthet, tänker jag på. Eller räknas inte det?
perstromgren skrev:Svante skrev:1. Orolig tonkurva.
Men man kan väl konstruera filtret så att elementen inte utsätts för frekvenser där de bryter upp? Intelligent val av delning och branthet, tänker jag på. Eller räknas inte det?
Piotr skrev:Svante skrev:Piotr skrev:En sugkrets över diskanten kan hjälpa till att reducera disten.
Varför då?
Det första ordningens elektriska filtret (gissningsvis) har en hög impedans vid Fs som är ca 500-600Hz, detta ger dålig dämpning... alltså dålig dämpfaktor precis som ett bassystem som matas med en rörhäck. Ett andra ordningens elektriskt filter har ju sin spole till jord över elementet och ger något bättre dämpning.
Genom att impedanskompensera så erhålles bättre kontroll/dämpning av diskanten vid Fs. Detta betyder lägre amplitud.
Detta gör att det blir lämpligare att sätta ett ev. dämpled mellan kondingen och elementet i stället för en placering mellan slutsteg och konding. i de fall man använder ett minimalistiskt filter. Spänningsdelarens shuntmotstånd hamnar ju då över elementet som ger en lägre "titta-tillbaks-impedans".
/Peter
Användare som besöker denna kategori: AndersP och 5 gäster