RogerJoensson skrev:Jag tycker att det är bra att både du (Ingvar) och HA nu har klargjort att det är i extremsituationer man har nytta av sladden och att de i andra situationer inte ger någon hörbar skillnad (beroende på elektronikens egenskaper).
Vaddå "nu"?
Hur det är har framgått från trådens början eller i varje fall från mycket tidigt i tråden, innan jag ens hade skrivit i den.
Att 25 000 ohm är mycket mera än 100 ohm tror jag alla fattar. Extremsituationen är dock inte så ovanlig som du vill göra gällande. Som redan nämnts så är det egenskaper som det kanske mesta sålda försteget i Sverige hade/har.
Påståendet att det i andra situationer inte gör någon hörbar skillnad (som du försöker klistra på mig) är ovetenskapligt och inget jag har skrivit. Vill särskilt påpeka detta eftersom det du skriver är formulerat så det skall verka som om jag skrivit att inga hörbara skillnader kan finnas.
Du får självklart tro att det är så, men jag behöver inte dela den tron. Eller hur? Jag vet ju att det beror på och det beror på mycket. Men oftast spelar kabeln mycket liten roll. Jag ogillar dock svartvita förenklingar som skapar påståenden som inte längre är sanna.
Om du (och alla som är intresserade) läser det jag skrivit i sin helhet så bör det för alla framgå att jag dels inte förgriper mig på fösta vetenskapliga tesen (konmer med påståenden om icke-egenskaper), och att jag även har klargjort att förstärkare kan vara känsliga för kabelkapacitans även på andra sätt än således att det uppstår en LP-funktion orsakad av mjuk drivning.
Så nej, det du antyder att jag skriver, skriver jag inte. .
RogerJoensson skrev:Jag, till skillnad mot du(?), är övertygad om att många hifi-köpare inte är experter som kan bedöma och väga sitt behov efter tekniska data, kalkylatorer och extrema exempel, utan som tar ställning efter att ha lyssnat på de som de tycker övertygar och i brist på expertkunskaper inte kan väga om de förstått rätt.
Jag delar din uppfattning - alla är inte tekniska experter, verkligen inte! Men jag har väldigt avvikande uppfattning när det gäller vilka som lagt inlägg som hjälper dem vars kunskaper i ämnet är otillräckliga.
Menar även att den som saknar kunskaper inte automatiskt behöver vara obegåvad/oförståndig.
Jag tror som jag redan skrivit att ingen blir lurad av det HA skrivit. Och det bygger jag på att det först och främst har varit sant - och att jag tror folk kan både läsa och tänka, även utan att vara experter/tekniskt insatta.
RogerJoensson skrev:Det är ok att tycka och tro olika, men att komma dragande med personangrepp om svinaktigt beteende och insinuationer om onda aviskter när man uttrycker avvikande personliga åsikter eller försöker upplysa, det är lågt och det är inget som gagnar HA (men det är inte deras fel).
Känner inte riktigt igen det du beskriver ovan, om du riktar det mot mig.
Jag har inte invändt mot någon som har försökt hjälpa till att sprida upplysing, det jag påpekat är att JUST beteenden av den typ du nämner ovan, är tråkiga.
Alltså antydningarna/insinueringarna om att HA försöker lura folk! De kommer inte ifrån mig.
Vi är alltså överens om att det inte är okej med sådant. Bra!
RogerJoensson skrev:Jag har förstått att du tycker att jag är okunning, oseriös, troende, ett svin som har onda avsikter.
Inget kunde vara längre från sanningen. Jag känner dig och vet att motsatsen till alla de saker du skriver härovan beskriver dig bättre.
Dock har du i den här tråden skrivit saker som jag uppfattat som väldigt atypiska för dig. Har velat återkoppla detta.
RogerJoensson skrev:Du har ju upprepat sådant några gånger nu, men vad tillför det diskussionen i sak? -För allas bästa sluta fokusera på person och lägg av med personangreppen. Nu.
Du läser inte mina inlägg som jag skrivit dem.
Allt jag skrivit är att jag tycker det är trist att se vettiga människor (som du är, verkligen! En av de vettigaste jag träffat) ge sig på andra vettiga människor (Lars) med antydningar om att han försöker bedra folk.
Och detta i en värld full av riktiga kabelbedragare!
Jag har även påpekat hur ickekonstruktivt jag tycker det är att argumentera baserat på en tro. Och jag tycker påpekandet är mera relevant när det riktas till någon som normalt inte är sådan utan som normalt har en vetenskaplig grundinställning.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).