Moderator: Redaktörer
Platis skrev:Kan ni tipsa om några bra böcker om man vill lära sej bygga högtalare?
Perfector skrev:Platis skrev:Kan ni tipsa om några bra böcker om man vill lära sej bygga högtalare?
Kolla om du hittar den här.
Philips building loudspeakers handbook
Finns i flera utgåvor
jonasp skrev:Perfector skrev:Platis skrev:Kan ni tipsa om några bra böcker om man vill lära sej bygga högtalare?
Finns i flera utgåvor
Menar du denna?
http://www.introni.it/pdf/Hull%20(Philips)%20-%20Building%20HiFi%20Speaker%20Systems.pdf
Jag föreslår istället elektroakustikboken (av Svante här på forumet och Johan Liljencrants). Vet dock inte om den går att få tag på längre.
Kolla även här:
viewtopic.php?f=10&t=4641
Perfector skrev:Platis skrev:Kan ni tipsa om några bra böcker om man vill lära sej bygga högtalare?
Finns i flera utgåvor
Morello skrev:Högtalarkonstruktion är tillämpad fysik. Studera fysik (ellära, vågrörelselära, mekanik etc) och matematik (så du kan räkna).
Svamtes kompendium är bra, men tarvar givetvis förkunskaper inom fysik poch matematik.
Morello skrev:Högtalarkonstruktion är tillämpad fysik. Studera fysik (ellära, vågrörelselära, mekanik etc) och matematik (så du kan räkna).
Svamtes kompendium är bra, men tarvar givetvis förkunskaper inom fysik poch matematik.
JM skrev:Till och med Leo Beranek (September 15, 1914 – October 10, 2016) uppgraderade sin gamla bibel med Thieles och Smalls analyser drygt 50 år senare.
https://books.google.se/books/about/Aco ... edir_esc=y
JM
WhereNextColumbus skrev:Om jag får vara så fräck att dra till med en gissning, så gissar jag att Morello ville säga något i stil med att man lär sig först krypa innan man kan lära sig att gå
WhereNextColumbus skrev:Morello skrev:Högtalarkonstruktion är tillämpad fysik. Studera fysik (ellära, vågrörelselära, mekanik etc) och matematik (så du kan räkna).
Calculus a complete course ...
paa skrev:WhereNextColumbus skrev:Morello skrev:Högtalarkonstruktion är tillämpad fysik. Studera fysik (ellära, vågrörelselära, mekanik etc) och matematik (så du kan räkna).
Calculus a complete course ...
Calculus är ju gymnasiematte i USA, hur svårt kan det vara?
PerStromgren skrev:WhereNextColumbus skrev:Om jag får vara så fräck att dra till med en gissning, så gissar jag att Morello ville säga något i stil med att man lär sig först krypa innan man kan lära sig att gå
Så kan det vara, men för att fortsätta din analogi, så går det bra för barn att hoppa över krypstadiet! Man måste inte alls härleda alla verktyg för kunna använda dem!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster