Kabeldebatt! Vad har jag nu gjort!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-10 14:31

ekeponken skrev:Nog påverkar olika kablar signalen och utrustningen på olika sätt, det råder det väl inget tvivel om eller? Det måste väl gå att visa strikt "vetenskapligt".

Japp. Men i princip enbart åt det sämre... inte åt det bättre. Fast för vissa kan ju sämre upplevas bättre. Dock när det är så illa att sådant sker så är det grava felkonstruktioner...(medvetna eller inte)

*IMHO*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-10 14:36

ekeponken skrev:Nog påverkar olika kablar signalen och utrustningen på olika sätt, det råder det väl inget tvivel om eller? Det måste väl gå att visa strikt "vetenskapligt".

Utgångar med hög utgångsimpedans och dålig drivförmåga påverkas hörbart av olika signalkablar. Ljudet från dynamiska mikrofoner tex.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-10 14:51

Nattlorden skrev:
Almen skrev:Nattlorden: Kablar som inte används under en tid måste spelas in på nytt, och det så klart i den anläggning där de skall utvärderas. Om du spelar in en kabel och sedan switchar till en annan, då är ju den oinspelad.

Typ?

Du menar att de som spelar in kablar under längre tid - spelar musik dygnet runt? Om de inte tål att vara ospelad någon minut, så kan man ju inte ens byta skiva utan att spela in dem igen.

Menar alltså att man har två olika kablar som spelats in parallellt... dvs. i vars sin anläggning... och sedan när man testar så flyttar man bara mellan vilken anläggning som spelar mot högtalarna. (Obs... det gäller signalkabel alltså, inte högtalarkabeln...)

Tjaa, jag har hört argumentet, i alla fall. Det kanske är så, att även om du har identiska enheter så är det två olika anläggningar, och de kommer att påverka kablarna på olika sätt vid inspelningen.

Vad vet jag? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-10 14:52

Almen skrev:Tjaa, jag har hört argumentet, i alla fall. Det kanske är så, att även om du har identiska enheter så är det två olika anläggningar, och de kommer att påverka kablarna på olika sätt vid inspelningen.

Halmstrån... säger det igen... halmstrån!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-10 15:22

Jo, men eftersom det slutgiltiga argumentet ändå är
DTH skrev:1. Jag behöver inte bevisa någonting för någon. Jag vet vad jag hör och det räcker för mig.
så tror jag inte det är så meningsfullt att försöka övertala en som inte är nyfiken på det.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-02-10 15:49

Personligen tycker jag att högtalarkabel och högtalare är den minst viktiga delen i en musikanläggning men ...

Problemet blir väl att isolera högtalarkabeln från den effekt den har på slutsteget. I princip kan ju den hörbara effekten förklaras med den effekten. Sen måste väl höljet vara tight och så man förhindrar att multistrand-sladdar ligger och "skramlar" mot varandra inne i höljet.

Talet om att blindtester skulle vara mer vetenskapligt är rent trams. Vill man göra blindtest måste man ju efterlikna normala lyssningsförhållanden. Lämpligen installeras båda testobjekten med AB(X)-switch hemma hos lyssnaren och lämnas där några månader.

Sen när det gäller signalkablar är ju jordningen ett problem. De flesta använder ju problematiska RCA/phono-kontakter mellan apparaterna och får alltså två parallella jordvägar mellan dom. Den dyra lösningen är att kablarna måste precisionsbyggas för att minimera skillnaden. Den enkla lösningen är att använda DIN-pluggar (som har andra fördelar, t.ex. att de är självrengörande).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-10 16:02

flateartharn skrev:Problemet blir väl att isolera högtalarkabeln från den effekt den har på slutsteget.
Nja, hörs det skillnad så hörs det skillnad, väl? Att ha ett slutsteg som är extremt känsligt för till exempel kapacitiva laster vore ju dumt, men "tillräckligt bra" är väl bra nog?
Talet om att blindtester skulle vara mer vetenskapligt är rent trams.
Utveckla gärna. Vi har uppenbarligen olika definition på antingen "blindtest", "vetenskapligt", eller bägge delarna.

Ändrat: slarfvel

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-10 16:41

Nattlorden skrev:
Almen skrev:Tjaa, jag har hört argumentet, i alla fall. Det kanske är så, att även om du har identiska enheter så är det två olika anläggningar, och de kommer att påverka kablarna på olika sätt vid inspelningen.

Halmstrån... säger det igen... halmstrån!

suck tänkte skriva något, men Nattlorden har alltid rätt. Kul för honom. Vi får låta honom tro att det är så :D Det är således inte lönt
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-10 18:52

En gång har jag faktiskt hört skillnad på kablar.
Vi bytte från tunn tunn gammal oxiderad fulkabel till en grövre fulkabel med fräscha kontaktytor.
Vi sa i kör:
-Där kom basen, och log.
Sen dess kör jag med en helt annan kabel. EKK! Bara för att det är snyggt. :D

Detta bekräftades ej med ett blindtest, utan enbart med slutsatsen att eftersom vi hörde samma skillnad samtidigt, och på en gång, så var den på riktigt. Jämföreslen säger enbart att man inte kan ha hur RISIGA kablar som helst. Förmodligen kan bristen på bas i den första kabeln förklaras med att det var så få tåtar som faktiskt ledde ström hela vägen fram till högtalaren, och att resten då störde, att det inte fanns nog till att driva basen ordentligt.

Att dyrkabel-förespråkare inte ställer upp i blindtest borde räcka som bevis att dyrkabel-marknaden är bullshit. Förmodligen har de flesta dyrkabelförespråkarna gjort nån sort litet test hemma och inte hört skillnad mellan bajs- och dyrkabel där ens. Annars hade de trott mer på sin förmåga att faktiskt höra skillnad på kabel och kabel, eftersom de försvarar dyrkabel så innerligt när det bara handlar om ord och inte lyssning.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-10 21:32

Själv har jag slutat att försvara mina "dyrkablar". Kanska skulle skeptikerna acceptera dem om de vore lite billigare. Själv tycker jag inte alls att priset är det väsentliga utan hur de passar i anläggningen. Jag hade oturen att det var en "dyrkabel" som passade bäst och ja jag har testat Ekk och de flesta Diy varianter då jag har en far som är elektriker och har kunnat "sno" kablar hur som helst.
Blindtest är jag med på när som helst, har skrivit det flera gånger men ingen har nappat.
Dock skall det vara på min anläggning som jag känner.
Jag tycker att det är väsentlig skillnad bara jag byter plats på mina signalkablar men de är säkert felkonstruerade. Dock låter i så fall fel enligt mig bättre än rätt och det duger bra åt mig.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-10 21:35

Förresten att det skulle ligga status i att ha "dyrkablar" förstår jag inte alls.
Jag skulle aldrig våga säga till någon av mina kompisar vad jag har betalat för mina kablar, då skulle jag bli idiotförklarad!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-02-10 23:46

Har nu i minhembio tråden erbjudigt 2000kr från min egna ficka om någon kunde ställa upp på ett dubbelt blindtest och lyckas få rätt. Vi får väl se om någon ställer upp :wink:

Btw, om vi lekar med tanken om att en kabel MEDVETET färgar ljudet så det skulle gå höra skilland på ett par, låt säga 2,5 meters kablar. Exakt hur mycket bör den diffa och vad skulle man då göra (t ex att få den mer "softa diskanten)?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-11 00:12

subjektivisten skrev:Har nu i minhembio tråden erbjudigt 2000kr från min egna ficka om någon kunde ställa upp på ett dubbelt blindtest och lyckas få rätt. Vi får väl se om någon ställer upp :wink:

Btw, om vi lekar med tanken om att en kabel MEDVETET färgar ljudet så det skulle gå höra skilland på ett par, låt säga 2,5 meters kablar. Exakt hur mycket bör den diffa och vad skulle man då göra (t ex att få den mer "softa diskanten)?

Ungefär 2 centimeter eller 35 gram eller 3000 kronor.
Vadå hur mycket den bör diffa? Jag har aldrig mätt på en kabel. Jag lyssnar med öronen.
För att få softare diskant = använd inte silver.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-11 00:40

man hör ju lätt skillnad mellan 2 kablar (eller ja kanske inte ekk och ekua...men om vi blandar in silver å skit iaf)...dock att identifiera den som är dyrare är nog verkligen inte så lätt

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-11 00:56

om nån hör skillnad på dubbla lampsladdar vs en 5000kr+ kabel som mäter rakt(ej felkonstruerad) så bjur jag på grogg en hel vecka. 8) no $hit

nae jag ändra mej det blir inga grogg, äran får duga
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-11 01:04

housemicke skrev:om nån hör skillnad på dubbla lampsladdar vs en 5000kr+ kabel som mäter rakt(ej felkonstruerad) så bjur jag på grogg en hel vecka. 8) no $hit

nae jag ändra mej det blir inga grogg, äran får duga

Taget!
Och jag bjuder på groggen som tröst :D

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-11 01:08

undra egentligen om det är nån skillnad på lampsladdar och dyrkabel, som man kan mäta upp då menar jag, som eventuellt skulle kunna påverka ljudet
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-11 01:09

Haakan_W skrev:man hör ju lätt skillnad mellan 2 kablar (eller ja kanske inte ekk och ekua...men om vi blandar in silver å skit iaf)...dock att identifiera den som är dyrare är nog verkligen inte så lätt

Nej hur skulle man kunna identifiera den som är dyrare.
Det är just det här som infekterar kabeldebatten. Vissa tycker om en kabel och vissa en annan.
Har man tur tycker man om den billigare och har man otur tycker man om den dyrare.
Jag tycker faktiskt det vore roligt om jag missade i ett blindtest för då kan jag sälja mina "dyrkablar" och satsa på annat istället som att t.ex köpa en skiva istället. :lol:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-11 01:43

Jag är inte så hoppful att du hittar en köpare :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-11 03:24

Här har ni en som ställer upp, ladys and gentlemen mister STereotypen. Eller är ni skraja? "åå skit, nu åker vi dit 8O
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-11 03:58

MP skrev:Jag är inte så hoppful att du hittar en köpare :wink:

Jag har sålt en hel del "dyrkablar" genom åren och det har gått finfint, så även om inte du är så hoppfull om en försäljning så är jag det.
Även om vissa ej tycks tro det så är vi en hel del som tycker att det är värt att lägga pengar på kablar som är gjorda för att transportera musiksignaler i.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-11 04:12

mats skrev:Här har ni en som ställer upp, ladys and gentlemen mister STereotypen. Eller är ni skraja? "åå skit, nu åker vi dit 8O

Välkommen in i klubben för "dyrkablars" berättigande!
Går det bra om jag är "ledaren"(kunde inte låta bli) :lol:

Var stark, var modig och kom ihåg; Vi har inte förlorat förrän vi sitter där med anläggningen ihopsnörd med taggtråd! (lite spretigt och vasst ljud kanske).
Vi kommer att slåss för vår rätt att lägga vilken kabel vi vill (Ekkligt)!!!
Våra sladdbarn kommer att föra kampen vidare och vi ser med spänning på framtiden.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-11 17:30

resistance is futile :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-11 18:00

Stereotypen!

Gläder mig att du inte lider av blindtestofobia! Det hedrar dig.

Var bor du?

Jag ställer gärna upp och är testledare (har ju arbetat med sådant i typ 11 år) om det inte är orimligt långt att åka.
Skall bli kul. Jag kommer utan förutfattade meningar, jag har ju flera gånger lyckts påvisa hörbarhet av kablar.
(Dock aldrig utan att det gått att like lätt påvisa de fysikaliska orsakerna.)

Och du publicerar resultatet på faktiskt efteråt?

Vh, iö

- - - - -

PS. Appropå grogg; har du GT också, helst BT? :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-11 18:07

Jag hänger gärna på och lyssnar om det är rimligt nära :P.
IngOehman skrev:PS. Appropå grogg; har du GT också, helst BT? :wink:

Jag kan bidra med B:et :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-02-11 23:09

Jag vill också vara med :D

MVH Kribban

P.S det har varit bra fart i tråden på minhembio.com idag 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-11 23:21

Det vore riktigt roligt om vi kunde få till en blindtestafton!
Jag bor i Karlstad och tar ni med lampsladdarna så bjuder jag givetvis på grogg!
Eftersom det är blindtest så bjuder jag på träsprit :lol: . (dubbelblindtest = en dubbel drink).

Ingvar:
Du är hjärtligt välkommen, jag har stor respekt för ditt kunnande! Man kanske kunde få lite tips om ljudförbättrande åtgärder också:)
Hade du tänkt dig det test som vi (jag och Housemicke) diskuterade ovan med dubbla lampsladdar eller var det Ekk som det var tänkt?
Rydberg är också hjärtligt välkommen! Jag köpte en Acoustic zen silver reference av dig en gång.
Jag är inte helt säker att man klarar att skilja ut kablarna i ett blindtest då detta ju är en ganska ovanlig situation men det vore kul att testa!

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-12 01:10

Jag jämför hellre signalkablar eller nätkablar framför högtalarkablar då dessa är så bökiga att byta mellan plus att mina högtalarkablar är 4 meter långa så det kan ju kanske i sig göra en skillnad vid en jämförelse.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-12 01:20

jag tror man kopplar in nån sorts dosa med 2 kablage som man kan switcha mellan på direkten, så några byten behövs nog inte, just a flip of a switch..

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-02-12 05:46

IngOehman skrev:Stereotypen!

Gläder mig att du inte lider av blindtestofobia! Det hedrar dig.

Var bor du?

Jag ställer gärna upp och är testledare (har ju arbetat med sådant i typ 11 år) om det inte är orimligt långt att åka.
Skall bli kul. Jag kommer utan förutfattade meningar, jag har ju flera gånger lyckts påvisa hörbarhet av kablar.
(Dock aldrig utan att det gått att like lätt påvisa de fysikaliska orsakerna.)

Och du publicerar resultatet på faktiskt efteråt?

Vh, iö

- - - - -

PS. Appropå grogg; har du GT också, helst BT? :wink:

Jag är med!! Bor också i karlstad! 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi