Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-04-02 14:08

PerStromgren skrev:
Ogjort skrev:Varför går de bara att korrigera inlägg en liten tid?
wisiwyg kan de ju inte stå med hedern i behåll...

wysiwyg, ska det förstås vara

Jag korrigerade åt dig, så att du slipper stå med skammen! :)

PS. Anledningen till tidsgränsen, är att vi förr haft rena historie-"förfalskningar" i debatterna. Möjligen är tidgränsen för snål, det har debatterats att förlänga den, men något beslut har inte tagits.

Tack!
Och jag förstår andemeningen men det är jobbigt när man inte kan läsa rent i förhandsgranskningen :)

Men då kanske jag bör påpeka att introduktionsvideon är uppdaterad (på Youtube-sidan) eftersom saker där lever sitt eget liv.
Den har fått eftertexter - men även ändrats så att diskussionen här om "inaudable" framstår som goddag yxskaft. (flåt)
(alltså detta trots att inlägget i sig inte ändrats)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2018-04-02 14:09

AndreasArvidsson skrev:
Ogjort skrev:f.ö. är det knepigt hur man bör använda - större - mindre - lägre - högre om något som anges som en negativ siffra?
Det kanske också någon kan utröna..?

Det beror ju lite på vad man pratar om. Pratar du om dynamik/toppfaktor så ger ju en större dynamik en längre medelnivå givet att topparna är på samma nivå.

Pratar du dock om nivå så anser jag att det utan tvekan bör vara så att -20LU/dB är lägre än -10LU/dB. Det är ju en signalstyrka vi pratar om och vilken signal som har högre nivå bör inte vara tvetydligt.

Jo, det är ju just det...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-04-02 14:10

Hehe, det verkar som att de skulle ha behövt en riktig fysiker med när de skrev standarden. De verkar inte ha varit klara över vad en enhet och en storhet är helt enkelt. L används för nivå och i indexet beskriver man vilken sorts nivå det är. LK betyder "level, K-weighted" och att hänga på ett FS i index skulle inte vara konstigt. Men likt andra som mäter nivåer har de börjat fiddla med enheten i stället för storheten. Att skriva dBA är enligt fysikaliska konventioner fel, enheten är även för en A-vägd mätning dB. Därför ser man ibland skrivsättet dB(A) som en förkortning av dB (A-weighted). Om en fysiker hade fått bestämma hade det standardiserade skrivsättet blivit LKFS=-23 dB, men eftersom uppenbarligen fysikkonventioner inte står högst på listan så hittade man på enheten LUFS för att rädda hedern när grodan blev uppenbar.

Textpassagen "which would make Lk and LUFS equivalent" nedan är ju nonsens, eftersom LK är en storhet och LUFS är en enhet.

wikipedia skrev:Loudness, K-weighted, relative to full scale (LKFS) is a loudness standard designed to enable normalization of audio levels for delivery of broadcast TV and other video.[1] Loudness units relative to full scale (LUFS) is a synonym for LKFS that was introduced in EBU R128.[2] Loudness units (LU) is an additional unit used in EBU R128. It describes Lk without direct absolute reference and therefore describes loudness level differences.

LKFS is standardized in ITU-R BS.1770.[3] In March 2011, the ITU introduced a loudness gate in the second revision of the recommendation, ITU-R BS.1770-2.[4] In August 2012, the ITU released the third revision of this recommendation ITU-R BS.1770-3.[5] In October 2015, the ITU released the fourth revision of this recommendation ITU-R BS.1770-4.[6]

The EBU has suggested that the ITU should change the unit to LUFS, as LKFS does not comply with scientific naming conventions and is not in line with the standard set out in ISO 80000-8. Furthermore, they suggest the symbol for 'Loudness level, k-weighted' should be Lk, which would make Lk and LUFS equivalent when LUFS indicates the value of Lk with reference to digital full scale.[7]

LKFS and LUFS are identical in that they are both measured in absolute scale and both equal to one decibel (dB).[8]
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-04-02 15:46

Man borde väl ändå skriva -23 dBFS(k-vägt).

EBU verkar ha skapat rätt så mycket förvirring runt hela denna nivånormering vilket kanske förklarar varför framgången lyser med frånvaro?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-04-02 16:07

Morello skrev:Man borde väl ändå skriva -23 dBFS(k-vägt).

EBU verkar ha skapat rätt så mycket förvirring runt hela denna nivånormering vilket kanske förklarar varför framgången lyser med frånvaro?

Nä, det finns andra anledningar. Den största är att det är en koloss som ska flyttas. Men allmänt så har (vi) i elektrosvängen en förkärlek att INTE skriva enheter korrekt. Enheten är dB, punkt. Man säger inte att en höjd är 0,90 mgolv för en diskbänk som sitter 0,90 m över golvet. Man säger inte 20 Paövertryck utan 20 Pa övertryck. Men signal- och elektronissar hittar gärna på en ny enhet som dBV, dBu, dBFS etc, fast det egentligen rör sig om dB alltihop.

Så korrekt notation vore LKFS = -23 dB. Då får man in en symbol för storheten, siffror för mätetalet och en symbol för enheten.
Man skulle också kunna skriva L = -23 dB (K-vägt re FS).

Det finns andra branscher som misshandlar enheter, medicinen är en. Man pratar tex om att blodtrycket är 120/80 eller 120 genom 80. Det är det inte alls. Ett tryck måste ha en enhet och de två trycken ska inte divideras med varandra. Jag har ett blodtryck på 1,5, johejsan. :roll:

F*n är jag OT nu igen.

Mastering var det. Yes, fler avsnitt vill vi ha!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-04-02 16:19

Svante skrev:

Nä, det finns andra anledningar. Den största är att det är en koloss som ska flyttas. Men allmänt så har (vi) i elektrosvängen en förkärlek att INTE skriva enheter korrekt. Enheten är dB, punkt. Man säger inte att en höjd är 0,90 mgolv för en diskbänk som sitter 0,90 m över golvet. Man säger inte 20 Paövertryck utan 20 Pa övertryck. Men signal- och elektronissar hittar gärna på en ny enhet som dBV, dBu, dBFS etc, fast det egentligen rör sig om dB alltihop.

Så korrekt notation vore LKFS = -23 dB. Då får man in en symbol för storheten, siffror för mätetalet och en symbol för enheten.

Det finns andra branscher som misshandlar enheter, medicinen är en. Man pratar tex om att blodtrycket är 120/80 eller 120 genom 80. Det är det inte alls. Ett tryck måste ha en enhet och de två trycken ska inte divideras med varandra. Jag har ett blodtryck på 1,5, johejsan. :roll:

F*n är jag OT nu igen.

Man säger väl "120 över 80" och skrivsättet med "/" råkar (på pricken) likna "genom" bara. Eller säger man "genom"?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-04-02 16:32

darkg skrev:
Svante skrev:

F*n är jag OT nu igen.

Man säger väl "120 över 80" och skrivsättet med "/" råkar (på pricken) likna "genom" bara. Eller säger man "genom"?

Jag tror jag har hört båda. Hursom, enheten saknas.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2018-04-02 16:44

Svante skrev:
darkg skrev:
Svante skrev:

F*n är jag OT nu igen.

Nja, där enheten är underförstådd blir vardagen onödigt krånglig om den ska med hela tiden.

Hur gammal är du?
Svar: 60 (funkar utmärkt och misstolkas sällan som något annat än år)
Samma med blodtrycket.

Häpp :-)

När det gäller LUFS är det viktiga att standarden följs. Oavsett om man begriper den eller inte.
Men visst, det är synd att begreppet är otydligt och nomenklaturknepigt.

Men att den blev LUFS istället för LkFS, är nog bara av banala pratskäl.
Det är väl bara Tjecker som klarar hur många konsonanter i rad som helst..?

(med samma menar jag dock inte att jag har 60 i blodtryck)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-04-02 18:05

Ogjort skrev:
Svante skrev:
darkg skrev:

Nja, där enheten är underförstådd blir vardagen onödigt krånglig om den ska med hela tiden.

Hur gammal är du?
Svar: 60 (funkar utmärkt och misstolkas sällan som något annat än år)
Samma med blodtrycket.

Häpp :-)

När det gäller LUFS är det viktiga att standarden följs. Oavsett om man begriper den eller inte.
Men visst, det är synd att begreppet är otydligt och nomenklaturknepigt.

Men att den blev LUFS istället för LkFS, är nog bara av banala pratskäl.
Det är väl bara Tjecker som klarar hur många konsonanter i rad som helst..?

(med samma menar jag dock inte att jag har 60 i blodtryck)

Hört i lekparken: "-Hur gammal är din son nu?" "-Tre på tisdag." Själv fyller jag 20000 snart.

...men visst är det så att man ofta utelämnar enheter när det inte råder någon tvekan. Jag bara tycker att man i en STANDARD kunde göra rätt.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2018-04-02 18:26

Kommer det ett avsnitt bara om hur dB?

https://physics.nist.gov/cuu/Units/outside.html

Ett logaritmiskt mått, förhållande till referensvärde säger wiki

http://web.comhem.se/~u85209111/db/db1.html säger Bengt Stenfelt

Vad säger ni io-innevånare?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2018-04-02 19:58

ChristianAndersson skrev:Kommer det ett avsnitt bara om hur dB?

https://physics.nist.gov/cuu/Units/outside.html

Ett logaritmiskt mått, förhållande till referensvärde säger wiki

http://web.comhem.se/~u85209111/db/db1.html säger Bengt Stenfelt

Vad säger ni io-innevånare?

Jag säger att det var en bra artikel i förra numret av Musik o Ljudteknik om det

/Anders

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-04-02 22:30

PerStromgren skrev:Jag fattade inte vad LUFS är. Vilket är korrekt av följande, är det en storhet eller enhet?

Något = N LUFS
eller
LUFS = N något

Och medan ni berättar; ge mig ett bra förslag på "något" ovan!

EBU använder fikonspråk.

LUFS är ingenting annat än k-vägd medelnivå relativt full utstyrning.
Borde skrivas tex -23 dB(k) rel. full utstyrning

Vägningsfiltret ser ut såhär:
Bilagor
K-weight.jpg
K-weight.jpg (124.24 KiB) Visad 8685 gånger
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-04-02 22:39

Sett videon och lyssnat på podden och tycker det var mycket bra. Det enda jag kan tipsa om är att kanske ha lite mer av manus för videon, så blir det klarare vad som sägs istället för långa stunder av tystnad pga någon tänker vad han ska svara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-04-03 07:26

music4ever skrev:Sett videon och lyssnat på podden och tycker det var mycket bra. Det enda jag kan tipsa om är att kanske ha lite mer av manus för videon, så blir det klarare vad som sägs istället för långa stunder av tystnad pga någon tänker vad han ska svara.

Eller så gör man om inspelningen ett par ggr tills det sitter.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2018-04-03 07:37

Jag stördes inte alls av att det blev tyst för fundering av svar på frågeställningar. Betraktar det hela som ett samtal mellan två herrar.

Jag lärde mig väldigt mycket av klippet :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-04-03 08:43

Jag tycker att dialogformatet är bra och tror att ett manus bara skulle göra det stelt. Alltså, man kan ju ha några stolpar om vad man ska täcka ungefär, men det tror jag att de hade? Det sista man vill ha är inövade eurovisionsskämt på beställning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-04-03 08:45

Nattlorden skrev:
music4ever skrev:Sett videon och lyssnat på podden och tycker det var mycket bra. Det enda jag kan tipsa om är att kanske ha lite mer av manus för videon, så blir det klarare vad som sägs istället för långa stunder av tystnad pga någon tänker vad han ska svara.

Eller så gör man om inspelningen ett par ggr tills det sitter.

Det var ju några klipp i videon. Undrar när vi får se bloopers :) .

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-04-03 09:00

Jag tycker att det är underbart att (så att säga) höra någon tänka! -Och att man lämnar utrymme för det.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-04-03 10:17

RogerJoensson skrev:

Jag tycker att det är underbart att (så att säga) höra någon tänka! -Och att man lämnar utrymme för det.

Kan bara hålla med . . . för mig får det gärna fortsätta på "inslagen väg" . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2018-04-03 10:54

Jag gillade verkligen första avsnittet. Ser fram emot nästa :)

Om jag ska komma med någon typ av feedback så vore det att man vid upprepade tillfällen hör en/flera mobiler surra och påkalla uppmärksamhet i bakgrunden. Det hade jag gärna sluppit.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-04-03 19:09

Det är många som missar denna tråden, och startar nya. Är det OK om jag ändrar trådtitel till något mer begripligt? Isåfall, har ni några bra förslag?

Trevlig kväll!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2018-04-03 19:19

LUFS: Lagom underbart fullt spjäll

(Det kommer fram lite oväntad info här…)
Senast redigerad av beyond 2018-04-03 20:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-04-03 19:29

jonasp skrev:Det är många som missar denna tråden, och startar nya. Är det OK om jag ändrar trådtitel till något mer begripligt? Isåfall, har ni några bra förslag?

Trevlig kväll!

"Podcast om <sätt in lämpligt ämne>"
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-04-03 19:55

Jag hade gärna sett en skjorta som kontrasterar lite mer mot kavajen - samt såklart slips. Slips bör vara obligatoriskt i TV.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-04-03 20:06

Morello skrev:Jag hade gärna sett en skjorta som kontrasterar lite mer mot kavajen - samt såklart slips. Slips bör vara obligatoriskt i TV.

Men då hade det inte varit vår egen ingenjör! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2018-04-03 21:48

beyond skrev:LUFS: Lagom underbart fullt spjäll

[ YouTube ]

(Det kommer fram lite oväntad info här…)

:D :D :D

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2018-04-03 21:55

Morello skrev:Jag hade gärna sett en skjorta som kontrasterar lite mer mot kavajen - samt såklart slips. Slips bör vara obligatoriskt i TV.

Det kan vi nog ordna, bara jag fattar vad "slips" är för något.
Är det som en Gimbal ungefär?

undrar

Den ene av två LUFSar.
8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-04-03 23:16

Sa han säja, som inte ens vet var Luntmakaregatan ligger . . . typer. 8)

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav philipbtz » 2018-04-03 23:58

Ser fram emot fler avsnitt!

Användarvisningsbild
Laila

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Laila » 2018-04-04 00:23

Av slipsar på Luntmakaregatan . . . typ ? 8O
Sorry för OT. :oops:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi