Moderator: Redaktörer
guranbanan skrev:Det är ju skönt om ni har rätt i att filterkomponenterna sällan blir dåliga, för jag är inte sugen på att byta kondensatorerna.
MEN - om man googlar runt verkar alla vara överens om att elektrolytkondensatorer blir dåliga efter ett tag och att kapacitansen ändras. Ytterligare googlande låter mig veta att kapacitansen direkt påverkar delningsfrekvensen i filtret ganska mycket. Om delningsfrekvensen är en helt annan nu än den var från början, t.ex. 4000 Hz i stället för 3000, borde det ju innebära en ganska stor ljudskillnad jämfört med hur de är tänkta att låta.
Det hela beror ju förstås på hur mycket kapacitansen har ändrats, och inget googlande ger mig svar på hur stor förändring man kan vänta sig. Så för att få svar på det måste jag löda bort kondensatorerna och mäta värdena - och om jag gör det kan jag ju lika gärna byta ut dem.
Jag skulle iofs kunna försöka avgöra delningsfrekvensen genom lyssning eller ev. inspelning.... eller så nöjer jag mig bara med att jag tycker att de låter bra.![]()
...men det är ju som det är med ljudnörderi - alltid är det något som gnager!
rampitsch skrev:Givetvis kan elektrolytkondensatorerna vara OK fortfarande.
Men på alla Mirsch jag har renoverat så har elektrokyterna drivit iväg en hel del från vad de är sagda att ha för kapacitans.
Med andra ord förespråkar jag att byta dem.
rampitsch skrev:Givetvis kan elektrolytkondensatorerna vara OK fortfarande.
Men på alla Mirsch jag har renoverat så har elektrokyterna drivit iväg en hel del från vad de är sagda att ha för kapacitans.
Med andra ord förespråkar jag att byta dem.
guranbanan skrev:Intressant, minns du hur mycket dessa avvikit från ursprungsvärdena?
Det blir väl till att byta kondingarna någon gång i framtiden, och angående det, vad anser ni om olika kondensatortillverkare? Tjänar man på att köpa kondensatorer som är avsedda specifikt för ljudändamål, t. ex. sådana som säljs på HiFi-kit, eller kan man lika gärna handla från Elfa, så länge värdena stämmer?
Perfector skrev:Skrik om ni vill, men detta är mirsch så dom hamnar här.
Alla som gillar det han gjorde har chansen att bjuda hem dessa.
https://www.tradera.com/item/170301/290 ... -hogtalare
Nej det är inte jag som säljer.
jonaz81a skrev:Perfector skrev:Skrik om ni vill, men detta är mirsch så dom hamnar här.
Alla som gillar det han gjorde har chansen att bjuda hem dessa.
https://www.tradera.com/item/170301/290 ... -hogtalare
Nej det är inte jag som säljer.
Jag har ett par Mirsch OM 3-29, de låter riktigt trevligt.
Jag som gillar sunk-HiFi noterar att man får också med en Technics MIDI-stapel.
Bara trafon i förstärkaren är värd ett par hundralappar, lite för trevligt system att slakta dock. (1990 är bra nära vintage)
Lasse5214 skrev:Hei Johan
Takk så mye. Der var det mye gode fakta om Mirsch høyttalere.
NG 22 har jeg altså, bra et steg nærmere.
Mvh
Lasse
God Jul
LILLJE skrev:Ellge skrev:Det talades tidigare i denna tråd om en OM 3-30 där alla element är frontplacerade. Har hittat en OM 3-30 på nätet som ser ut ung som 3-28:an med bas + mellanregister (en stor dome!) framåt samt diskanten uppåt. Någon som vet vad detta kan vara?
Är det en äkta Mirsch eller ett fuskbygge?
Mvh
Ellge
[ Bild ]
Jag var tvungen att skapa ett konto här pga. detta.
Jag har 2st Mirsch som ser exakt likadana ut. Det står OM 3-30 på baksidan.
Min far hade en gång i tiden bytat basarna som de också ser exakt ut som på bilden. Ska vara köpt någonstans som ersättningselement. Jag kan dock garantera att det inte är samma högtalare.
Så vi kan väl konstatera följande: diskant, mellanregister och klamrar är original medans basen är bytt.
Nu till det tråkiga och förhoppningsvis så är det någon som vill hjälpa mig med detta.
Installerade en DAC till datorn och skulle bara testa högtalarna. Jag kopplade in USB från datorn bara för att testa och drivrutinen verkade balla ut efter ett tag som gjorde att det blev max volym med ett j*vla oljud (totalt obegripligt).
Nu hörs det ett sprakande ljud från ena diskanten vid vissa toner (speciellt vid tal) och jag misstänker starkt att den är trasig. Förutom diskanten så låter allting bra.
1. Finns det något bra sätt att ta reda på om mina element är OK? Något annat som kan ha tagit skada?
2. Vad jag gör jag med den trasiga diskanten? Finns det ersättningsdiskanter?
3. Bör jag byta baselementen? Isf till vad?
Om ni vet vem jag kan vända mig till så hade det varit tacksamt. Det är ett par trevliga högtalare som jag vill behålla.
Platis skrev:Jag är faktiskt lite förvånad att ingen hittills bemödat sej med att göra en hemsida över alla olika Mirsch-högtalare!?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster