StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-03 16:38

Tack för alla positiva kommentarer! :)

Frod: Jag har inte räknat timmarna men när jag byggde dom stora högtalarna så kollade jag hur lång tid det tog att göra en bit. 20 minuter. Och då stressade jag och allt flöt på bra. Så man kan nog säga 30 min/bit utan att överdriva. Sen är det ju väldigt mycket annat som tar tid. Om man börjar räkna in bilresorna till mina föräldrar där jag håller till och snickrar så är bara det ganska många timmar. Det tar ca en timme dit och tillbaks. Så några hundra timmar blir det nog innan det är klart! :wink:

lasselite: Filtren blir samma som dom i Ultimo-högtalarna.
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... ce_eng.htm

Sen kan det hända att dom kommer att justeras av nån som förstår sig på sånt. För jag förstår nästan ingenting av sånt där. :cry:

En sub ska det nog bli sen när allt annat är klart. Men det tar vi då. :wink:

Martin: Det är kul att man kan insperera nån! :D

The man: Jag hade tänkt att göra sidorna på centern svängda men jag tror inte att det hade blivit så mycket snyggare än det blev med raka sidor. En stor anledning till att det blev raka sidor är också att man tjänar några liter. Den har nu måtten 60x30x20cm och om högtalaren hade varit svängd så hade den jui blivit ännu större.

Men vem vet, jag kanske gör om den senare när jag får tid över. :)

Haakan_W: jag kan bara hålla med. Mera sånt!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-04 11:35

Sen var det dags för basrören. Det verkar inte finnas så många 2" rör med lösa portar så man kan kapa rören rätt längd och sen sätta dit portarna. Jag köpte dessa rör på Hifi-kit och tänkte att jag skulle skarva ihop 2 st till ett.
Bild

Så nu är det dags att ta fram den här skumma saken. Här en bild snett uppifrån.
Bild

Och en bild underifrån.
Bild

Här har jag pressat fast det första röret underifrån och kapar det med bågfilen.
Bild

Som ni ser så blir det inte så rak och fin kant.
Bild

Det är här glasspinnarna kommer till användning. Här har jag tagit bort en på varje sida så att röret kommer upp 2 millimeter så att det blir mer att slipa av.
Bild

Sen tog jag bara en slipkloss och slipad ner det.
Bild

Här är dom 2 första. Det blev ganska bra precision! :)
Bild

Sen gjorde jag en fixtur-plugg i mdf för att styra upp rören. Jag limmade med superlim så jag hade inte så lång tid att justera så därför tyckte jag att det var lika bra att ha en plugg som styrde upp det direkt. Mdf-biten som står bredvid porten hade jag i röret/under pluggen när jag limmade så att pluggen inte skulle glida ner när jag tryckte på det andra röret. Det blev en ganska kass bild beroende av att jag hade fel inställningar i kameran.
Bild

Här är dom limmade. Notera att den övre porten är nerslipad för att gå in genom hålet i lådan.
Bild

Sen ruggade jag upp ytan med ett grovt sandpapper.
Bild

Sen umgicks jag ett tag med min flickvän. Jag penslade först på polyester på glasfibern så att den blev alldeles genomblöt och sen la jag även ett varv på rören. Sen rullade Erika upp glasfibern på rören. Slutligen tog jag penseln och tog sista finliret.
Bild

Bild

Här är dom nya rören. Rätt längd, portar i båda ändarna och riktigt stabila! :wink:
Dom var väldigt ostabila original!
Glasfibern räckte bara till 5 rör men det räcker ju ett tag iallafall.
Bild

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2006-02-04 13:08

Helt klart imponerande! Jag har aldrig sett ett så ambitiöst bygge i hela mitt liv! Jag hoppas verkligen att du får ett fantastiskt bra ljud då du är klar!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-02-04 13:19

Imponerande bygge! Kul att se specialverktyg och lösningar också!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-04 13:19

Gryyymt !!!

Jag ser med extremt nyfikenhet fram mot vad du skall hitta på med själva ytfinishen :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-04 15:22

micke5721: Det skulle onekligen vara lite tråkigt om det skulle låta helt kasst när jag är klar. :cry: Men jag är klar med centern och bakhögtalarna och dom låter helt ok. Dom är ju inte inspelade och jag har inte hunnit lyssna så mycket än. Men det blir nog bra! :wink:

norman: Jag använder väl egentligen inte så mycket specialverktyg. Men det är väl en del special-lösningar. :wink:

Bamsefar: Jag tänkte blanda ihop det här med några liter klarlack! :D

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-04 16:24

kolfiber!? goddam ska bli kul å se lösningen på detta!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-06 16:53

Jag hade tänkt kolfiber på framsidan och björkfanér resten av högtalarna. Jag tycker det är snyggt med högtalare som har svart front och ljust trä på övriga sidor. Sen så har jag turen att känna en kille som jobbar lite med kolfiber som hade lite spill som jag fick helt gratis! :)

Jag började med att spraya ett varv med vanlig svartfärg så att inte mdfen syns genom kolfiberväven. Om man inte sprayar mdfen så måste man lägga 2 lager kolfiber för att det ska se bra ut. Det slipper jag nu. :)
Bild

Sen la jag en aluminiumskiva på en mdf. Jag vaxade aluminiumen med vanlig Sonax bilvax för att kolfibern ska gå få loss sen.
Bild

Sen penslade jag ut polyester på aluminiumen och sen la jag ner kolfibern på det och efter det så penslade jag kolfibern med ett tjockt lager polyester. Sen ställde jag bara på högtalaren på kolfibern.
Bild

Sen ställde jag även på en verktygslåda på högtalaren för att jag blev lite osäker på om lådans vikt skulle ge nog högt tryck. :roll:

Inte för att det behövs nått högt tryck men lite tryck kan vara bra att ha!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-06 16:57

Coolt, men vad hände sen då?
NN

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-06 17:12

Sen gick jag och la mig i sängen och försökte sova eftersom det tar väl ca 4 timmar kanske innan det har härdat. Beror hur man blandar.

Och jag ville vara säker på att det var helt härdat innan jag började bryta i det så då är det lika bra att det får vara över natten.

Så egentligen så borde ni inte få se hur det gick förrän imorgon om det ska vara rättvist. Jag var ju tvungen vänta! Och jag var VÄLDIGT nyfiken på hur det hade gått! :lol:

Men jag kanske lägger upp lite fler bilder ikväll....

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-06 17:16

Får man ont av ångorna?
NN

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-06 17:31

Nej inte så värst! Däremot så tror jag att jag har fått i mig lite för många färg-sprayburkar. Jag får ofta ont i halsen när jag har lackat nått. Så nu har jag börjat använda munskydd när jag lackar, plastar slipar mm.
Men det kanske beror på att man blir förståndigare med åren! :D

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-07 00:06

Så. Nu är det dags att se resultatet!

Först vände jag på högtalaren för att kunna bända bort aluminiumen.
Bild

Så här blev det. Jag fick en liten sväng på fibrerna som ni ser där som ett ljust streck. Det beror antingen på att jag la ner det dåligt eller så hade det blivit så efter att fibern legat ihopvikt. :roll:

Här ser ni också att jag klipper kolfibern runt om. Men jag lämnar ca 1 cm runt hela högtalaren.
Bild

Här syns svängen bättre. Inget livsviktigt men ändå lite störande! :evil:
Bild

Sen tejpade jag fast en tunn plywoodskiva och fräste runt den.
Bild

Eftersom fräsen inte lämnade en helt slät kant så var det bättre att slipa sista millimetrarna.
Bild

Sen skruvade jag fast en bricka på frässtålet så att brickan gick in ovanför försänkningen av högtalarna. Dessutom gjorde brickan att frässtålet lämnade lite kolfiber att slipa runt försänkningarna också. :wink:
Svårt att förklara men jag hoppas ni förstår! :)
Bild

Nu är alla kanter slipade och klara!
Bild

Sen la jag ett lager polyester som ett litet skydd. Då finns det ju mer att slipa av om det skulle bli nån stor repa medans jag fanerar resten.
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-07 08:49

Tufft!!! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-07 18:35

Så var det dags att fanéra. Och jag som inte ens sett faner förr! 8O
Jag trodde att faneren skulle ha lite rakare kanter än så här. Först tänkte jag att det kanske skulle gå lägga två fanerbitar omlott och skära med en vass kniv så skulle kanterna bli identiska och skarven skulle bli osynlig. :)
Men så lätt var det inte! Faneren spricker väldigt lätt när man skär så det gick så inte alls! :cry:

Så jag kom fram till att jag var tvungen att få kanterna helt raka för att få bra skarvar.
Jag tog fram två bitar Mdf med raka kanter och klämde fast faneren mellan dom. Sen skar jag så rakt jag kunde.
Bild

Sen flyttade jag ut fanéren litegrann och slipade sista millimetrarna med se slipkloss.
Bild

Då blev kanten ganska rak.
Bild

Här är 2 bitar som jag sen lägger mot varandra och tejpar med maskeringstejp för att hålla ihop dom.
Bild

Här är första sidan limmad. Det är dock inte samma bitar som på dom tidigare bilderna. Dom hamnar på en kortsida senare.
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-07 18:52

Noterar att du inte använde fräsen utan att den bara finns med för syns skull (så att den inte skulle känna sig bortglömd förmodar jag) ? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-07 19:02

Tro mig Naqref! Jag provade såklart med den också men även då sprack faneren! :D
Men det borde gå! Jag ska prova lite till med fräsen så kanske jag kommer på nått sätt att få det att funka! :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-07 19:29

StefanA skrev:
Men det borde gå! Jag ska prova lite till med fräsen så kanske jag kommer på nått sätt att få det att funka! :wink:

Hehe! Så ska det låta! Keep up the good spirit! :)

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-02-07 20:32

Kör fräsen åt rätt håll. :!: Dvs själva eggen ska karva i riktning där material just har blivit bortfräst. Det heter mothåll eller medhåll men jag har inte fattat vilken som är vilken igentligen. :roll:

Självklart ska faneret vara fastklämt mellan skivor också.

Mvh, Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-07 21:05

Imponerande GO och påhittighet !
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-07 23:38

LarsR skrev:Kör fräsen åt rätt håll. :!: Dvs själva eggen ska karva i riktning där material just har blivit bortfräst. Det heter mothåll eller medhåll men jag har inte fattat vilken som är vilken igentligen. :roll:

Självklart ska faneret vara fastklämt mellan skivor också.

Mvh, Lars

Problemet är att fibrerna går åt olika håll. Om man fräser åt det hållet då fibrerna går snett utåt (övre bilden) så går det ganska bra men problemet är att på en del ställen är dom svängda, där det är en kvist antar jag (nedre bilden) och där spricker det väldigt lätt för det känns ofta som att faneren är sprödare där också.

För att ni lättare ska förstå vad jag menar så ritade jag en bild.
Bild

På den övre försökte jag rita raka och fina fibrer men photoshop är inte min starka sida så det blev inte så snyggt! :D Där är det ju bara att fräsa åt höger.

Men på den nedre bilden så spricker det ju lätt där fibrerna går i en böj som ni ser i den röda cirkeln. Jag tror det är väldigt svårt att få till det med fräsen så jag får nog fortsätta mitt slipande. :cry:

Jag hoppas ni förstår ungefär hur jag tänker :?:

Men tack för tipsen ändå! :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-08 00:24

Då var första Faneren på plats! :)
Bild

Sen var det baksidans tur att få ett lager. Tyvärr så räckte inte tvingarna så jag fick ta spännband istället. Jag la först ner faneren och sen en 16mm Mdf och sen en till smalare 16 mm Mdf på den och slutligen en regel längst upp så att jag skulle få ett jämt tryck över hela sidan. Jag använder vanligt trälim.
Bild

Det blev inte alls bra! :( Så jag tog bort faneren med ett stämjärn och lånade ett par långa tvingar. Jag tog även gängstänger på sidorna för att få bra tryck! Tyvärr glömde jag ta kort på den dåliga faneringen.
Bild

Inte heller denna gången blev det riktigt bra! :( Men nu var det bara två små bulor där limmet inte hade tagit. Så jag tänkte att det kanske kunde gå pressa fast det efteråt om limmet inte hade härdat klart! Så då satte jag tvingarna precis där faneren inte satt fast.
Bild

Och det gick bra! Nu var det alldeles slätt och fint!
Bild

Så nu hade jag ändå lärt mig en del om fanering!
Övning ger färdighet! :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-08 00:29

Ett tips: Har man använt vitlim och det har släppt på något ställe så tar man lämpligen fram bakplåtspapper och lägger på samt tar fram lämpligt uppvärmt strykjärn och pressar lite. :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-08 00:33

Ja just det! Det har jag ju sett i din Fanér-tråd! Ett bra tips! :)

Men det tänkte jag såklart inte på när det hände. Men det gick ju vägen ändå! :D

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-02-08 10:40

Attans kul projekt med alla speciallösningar.

Man blir ju sugen på att ställa sig i garaget själv och bygga lite.
Fast.. just det, jag har ju inget garage... *grrr*

Hur ska du göra övergången mellan kolfibret och faneret? Har du bara lagt kolfibret under faneret och fäst ihop paketet med trälimmet?

Lycka till med fortsättningen.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-02-09 13:28

Jag vill se fanér och kolfiber tillsammans!

NU !!!! :D :D :D
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-10 17:22

torbod skrev:Attans kul projekt med alla speciallösningar.

Man blir ju sugen på att ställa sig i garaget själv och bygga lite.
Fast.. just det, jag har ju inget garage... *grrr*

Hur ska du göra övergången mellan kolfibret och faneret? Har du bara lagt kolfibret under faneret och fäst ihop paketet med trälimmet?

Lycka till med fortsättningen.

Vh
Tobbe

Jag har inte heller nått garage men jag har världens snällaste föräldrar och dom har ett garage! :D

Eftersom kolfibern bara är ca 1mm så är det inte så mycket att fästa i men fanéren är bara limmad utanpå kolfibern.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-10 17:35

Patrik_B skrev:Jag vill se fanér och kolfiber tillsammans!

NU !!!! :D :D :D

Jag har inte varit hemma på två dagar så jag har inte haft möjlighet att lägga upp några bilder.

Men här kommer dom! :)

Kortsidan tog jag bara 2 gängstänger och hoppades att det skulle räcka.
Bild

Men när jag hade dragit dom så tyckte jag att det såg ut som att det var lite tryck på sidorna så jag tänkte att 100kg extra tryck inte skulle skada så jag ställde mig på lådan 10 minuter. :D Det räckte men jag vet inte om det var dom 100 extrakilona som gjorde det. :roll:

Bild

Sen har jag inga mer bilder på fanéringen men nu är den iallafall klar för lack. Jag köpte 2-komponent klarlack som man har till bilar och sånt.
Bild

Här har jag penslat på 3 varv lack bara för att mätta träet.
Bild

Sen slipade jag ner det och sen tänkte jag spraya sista varvet med samma lack fast på sprayburk.
Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-11 02:06

Efter en stunds lackande så såg det ut så här. Kolfibern har jag bara penslat 2 varv och inte sprayat. Jag tycker ändå att det blev ganska bra.

Bild

Här är en lite närbild på kolfibern.
Bild

Och slutligen en bild tagen utan blixt.
Bild

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-02-11 11:26

Rock´n´Roll

Vad sjysst lacken blev. Den bör ju bli ganska slagtålig om det är tvåkomponents antar jag.

(Inte väger du 100 kg... Du ser ju nästan lika fjäderlätt ut som jag)

Vh
Tobbe

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum