Jo, JonasP, det blev en ny tråd så nu kan du vara extra kreativ såhär inför påsken!
Citat från mitt senaste inlägg i "Under Fs..." tråden:
"Tänkte börja mäta på på en basreflexlåda då både jag och de som gör inlägg verkar tycka det är intressant.
Tyvärr har jag bara aktiva lådor och väljer då att mäta på Sonab OA6 typ2. Slutsteget i OA6 t2 har positiv strömåterkoppling (negativ utimpedans) vilket gör den lite speciell men det kan ju vara roligt ändå.
Har riggat upp grejorna och gjort första mätningen - Avstämningen ligger på 28,6Hz och distorsionen från porten vid ca 70dB(SPL)/1 meter är under 0,3% THD!"
Först tänkte jag ge lite grundinformation:
- Dom som har sett en OA6typ2 "i baken" känner nog inte igen högtalarelementet. Philips 9710M bashögtalaren är ersatt med en modifierad Visaton BG20. Dubbelkonen är borttagen och istället ser man en större "dustcap". För 3-4 år sedan mätte jag att högtalarelementet mätte lite renare med denna lösning och bryter inte upp lika fort som originalet = högtalarelementet blev skamlöst dåligt som bredbandare. Mms är i princip oförändrat.
- På bilden är slutsteget lossat. Normalt täcker slutsteget de 2 basreflexportarna på ett sådant sätt att luftrörelsen från portarna ger lite bättre värmeavledning från sluttransistorer och drivtransistorn. Sluttransistorerna drivs av en transistor som då jobbar i "klass A" och belastas alldeles för hårt = blir rejält varm oavsett effektuttag.
- Slutsteget har negativ impedans (vi kan återkomma till det om någon är intresserad) och har en frekvensgång som sluttar med nästan 6dB/oktav från lägsta gränsfrekvens. Slutsteget "boostar" rejält med andra ord.
- De 2 basreflexrören har 60mm diameter och är 32,5cm långa, lådan har ca 43liters volym.
- En udda grej är att högtalaren skall drivas med slutsteg då mellanregister och diskant är helt passiva. Högtalarimpedansen är alltså reglerat med ett motstånd i basen (100ohm) där det inbyggda slutsteget arbetar och sedan tar det passiva filtret över och belastningen i mellanregister och uppåt (från ca 200Hz) är nominellt 8ohm.
- Alla som har lyssnat hemma hos mej på OA6typ2( jag har nog ägt 8-10 par) tycker att högtalaren har en extremt bra basåtergivning och det går att spela "hur högt som helst" med BG20 som baselement.
- Mellanregister och diskant är under mätningarna bortkopplade.
Bilden visar "SPL kontroll mikrofon" som ligger på golvet 1 meter från bashögtalaren. Inte helt optimalt men mick:en är bara till för att hålla någorlunda koll på ljudtrycket för att kunna relatera till distnivåer.
Fråga: om ni klickar på bilden - ser ni då HELA mic:en på golvet inklusive lite sladd???
Jahapp! Några frågor? Kommer att göra ett nästa inlägg om att mäta ljudet inuti ett av basreflexröret.