jansch skrev:Alla förutsättningar i den här tråden utgår ifrån mina inlägg, läs gärna första inlägget igen.
- Det står att det är en basreflexlåda jag gjort mätningar på (inget of-topic om någon sluten låda)
- Högtalarelementet varit inmonterat i lådan
- tråden fördjupar sig inte alls i vad som händer ovanför portresonans.
Alltså, om vi ska ta det i tur och ordning, för tydlighet.
- Dina mätningar i trådens förstainlägg är så illa drabbade av klippning att de är oanvändbara. Övre kurvan är i princip bara en bandbreddsbegränsad fyrkantsvåg. Det är dock inte det centrala här. Mitt påpekande var att din basreflexlåda i det område som min invändning mot dina slutsatser gäller, faktiskt fungerar som en sluten låda. Det vill säga, elementet ser en luftfjäder med given styvhet
även om vi ligger under elementets massakontrollerade område.
- Trådens tema är en fortsättning av resonemanget i 'under fs inge kul' - det vill säga att elementets fjädringkontrollerade område är i stort sett oanvändbart. Du upprepar själv denna slutsats även i denna tråd,
här.
- Din begreppsanvändning gör sken av just detta.
Det om det. Nu åter till det centrala:
jansch skrev:Så min fråga till dej är då:
Citat: "under fb dominerar typiskt luftfjädern i lådan", vad är värdet på Cm för lådan under resonans?
Obestämd form, singular? För det är liksom pudelns kärna.
Ett elements fundamentala egenresonans i fri luft anges
fs. Ett elements nya egenresonans i låda benämns
fb, och portens avstämningresonans
fp. När
du resonerar (

) verkar du hoppa mellan ömsom det ena, ömsom det andra, och kalla precis allting
fs. Det blir, i varje fall för mig, helt omöjligt att följa tankegångarna eller ens reda ut vad som påstås. Även denna fråga hänvisar till en resonans, oklart vilken. Det är precis det som är huvudproblemet!
Men om jag ska svara på en välvillig tolkning av frågan så svarar jag att under
fb, alltså elementets nya egenresonans i samverkan med lådans luftfjäder, så motsvarar lådans luftfjäder i en 43 liter stor låda ungefär 0.6 mm/N. I varje fall till en frekvens kring
fp. Därefter mjuknar fjädern. Så, det innebär att högtalarlådans luftfjäder är fullt verksam långt under både
fb och möjligen
fs, och fortsatt verksam en bit under
fp om än i snabbt avtagande grad.
Av detta kan vi dra slutsatsen att:
jansch skrev:Jag har dock dragit den slutsatsen att högtalare skall BARA användas i det massakontrollerade området. Inget av de lösa element som jag har i mina garderober kan uppvisa någon vettig sinuskurva under Fs. Jag tror inte detta kommer som en världsnyhet, varken för mej eller andra....
.. helt enkelt är fel, oavsett om högtalare här ska förstås som högtalarelement så som den i andra meningen tillkommande kontexten gör gällande eller färdigt högtalarsystem, och oavsett vi tolkar användandet av begreppet
fs bokstavligt eller som slarvigt angiven
fb.
För övrigt gillar jag initiativet som helhet. Jag har bara invändningar mot är en specifik slutsats, eller i varje fall hur den är uttryckt. Tråden följs med intresse och uppskattning.