Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Det här var nytt och lärorikt för mig. Jag har alltid trott att man skulle kunna använda hörlurar som en enkel referens för hur något ska låta, opåverkat liksom.
Almen skrev:frekvensgång
Almen skrev:rajapruk skrev:Det här var nytt och lärorikt för mig. Jag har alltid trott att man skulle kunna använda hörlurar som en enkel referens för hur något ska låta, opåverkat liksom.
Ja, om du har erfarenhet och har ett par hörlurar du har lyssnat mycket på och lärt dig hur saker låter i dem så funkar ju det.
JM skrev:Det är viktigt att känna till att ljud från två nästan identiska ljudkällor dvs stereoljud återgivet med två högtalare inte finns naturligt i naturen.
JM skrev:Stereo är en primitiv teknisk konstruktion för att i den psykologiska/fysiologiska världen ge en antydd spatial upplevelse.
JM skrev:Tyvärr ger denna primitiva tekniska lösning en hel del upplevda artefakter.
JM skrev:Rumsberoende artefakter, liten sweetspot, ljud mitt i huvudet och ljudtrycksdipp i en artificiellt upplevd centrumljudkälla vid vissa frekvenser är några artefakter som ofta kommer på tapeten.
JM skrev:Hörlurslyssning, frekvenskorrigerade för individuella skillnader i ytterörat, på "binaural recordings" ger en betydligt mer naturtrogen spatial upplevelse utanför huvudet till skillnad från vanliga stereoinspelningar som upplevs i huvudet.
JM skrev:"Stereohögtalarerelaterade överhörningsartefakter" ("crosstalk artefacts") finns vid lyssning på stereohögtalare men inte vid lyssning med hörlurar på frekvenskorrigerade "binaural recordings". Vid lyssning i verkligheten finns inte stereoljudkällor utan multippla monoljudkällor där ITL och IDL är viktiga.
JM skrev:Vid stereolyssning på högtalare skapas felaktiga ITD och ILD pga överhörning. Höger högtalare ger korrekt information till höger öra men även felaktigt ljud till vänster öra skild från naturlig ILD/ITD i verkligheten och omvänt för vänster.
JM skrev:"Överhörningsartefakterna" ger en betydligt sämre spatial upplevelse och är en artefakt som alltid finns i olika grad vid lyssning på flera högtalare dvs även vid multikanal ljud.
Nu finns olika försök till fysisk och teknisk "crosstalk cancelation" vid lyssning på två högtalare där de enklare lösningarna skapar nya bla frekvensrelaterde artefakter.
JM skrev:XTC mjukvara utan hörbara artefakter utvecklat på Princeton University av Edgar Choueiri.
JM skrev:Han är uppenbarligen en mångsysslare.
Dr. Edgar Choueiri, a Professor of Applied Physics in the Mechanical and Aerospace Engineering Department at Princeton University, Associated Faculty of the Department of Astrophysical Sciences, and Director of the University's Engineering Physics Program. He is Chief Scientist at the University's Electric Propulsion and Plasma Dynamics Lab, a leading research laboratory in the field of advanced spacecraft propulsion. He is also the Director of Princeton University's 3D Audio and Applied Acoustics (3D3A) Lab,
Teknisk "crosstalk cancelation" mjukvara ger mindre artefaktpåverkade ITD och ILD. Dvs ljudet som når fel öra är reducerat. Vid stereolyssning skapas ett 3D ljud likt det bästa skapat med hörlurar. Ljudet finns inte bara till höger eller vänster utan omger hela sweetspot.
JM skrev:Ljudet är extremt övertygande de få gånger jag lyssnat. Ljudet gick att lyssna på senaste Hifi-mässan i Stockholm 2018 och Audio Concept.
Audio Concept har troligen kvar en uppsättning och ger sannolikt möjlighet till lyssning.
Återigen är det högtalare med hög direktivitet, dipoler o horn, som ger bästa ljudet i inte allt för akustiskt manipulerade rum. Även vanliga stereoinspelningar låter inte så lite 3D.
Dyra grejor!
IngOehman skrev:JM skrev:Det är viktigt att känna till att ljud från två nästan identiska ljudkällor dvs stereoljud återgivet med två högtalare inte finns naturligt i naturen.
Precis det du beskriver är vad man hör både när man lyssnar på ett objekt som står och låter bakom en vertikal obstruktion, t ex ett träd. Att höra ljud uppdelade i två ljudvägar (eller flera) är vardagsmat i den akustiska verkligheten!
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:Det är viktigt att känna till att ljud från två nästan identiska ljudkällor dvs stereoljud återgivet med två högtalare inte finns naturligt i naturen.
Precis det du beskriver är vad man hör både när man lyssnar på ett objekt som står och låter bakom en vertikal obstruktion, t ex ett träd. Att höra ljud uppdelade i två ljudvägar (eller flera) är vardagsmat i den akustiska verkligheten!
Vh, iö
Har du en naturlig ljudkälla rakt bakom ett träd hör du i verkligheten huvudsakligen en orak tonkurva bestående av reflekterat ljud och möjligen lite diffraktionsljud beroende på frekvens hos ljudkällan som jag ser det.
Frågan blir då - hör du något direktljud?
Två stereohögtalare ger direktljud och reflexljud.
På vilket sätt är ljudet bakom trädet likt stereo-ljud?
JM
petersteindl skrev:JM skrev:IngOehman skrev:Precis det du beskriver är vad man hör både när man lyssnar på ett objekt som står och låter bakom en vertikal obstruktion, t ex ett träd. Att höra ljud uppdelade i två ljudvägar (eller flera) är vardagsmat i den akustiska verkligheten!
Vh, iö
Har du en naturlig ljudkälla rakt bakom ett träd hör du i verkligheten huvudsakligen en orak tonkurva bestående av reflekterat ljud och möjligen lite diffraktionsljud beroende på frekvens hos ljudkällan som jag ser det.
JM
Två stereohögtalare alstrar enkom direktljud från respektive högtalare. De reflexer som kan tänkas uppstå är i så fall från respektive högtalarbaffel.
Under förutsättning att det finns begränsningsytor vid högtalarna (väggar, golv, tak, etc) eller vid lyssnaren eller kring bådadera så reflekteras ljudvågor i dessa begränsningsytor. Detta resulterar i interferens.
En fråga man kan ställa sig är om begränsningsytorna bör räknas in i högtalaren eller inte? Ändrar begränsningsytorna högtalarens direktljud kontra om begränsningsytorna inte fanns? Är det frekvensberoende?
Gällande exempelvis ordvalet naturlig ljudkälla: Istället för att använda ordet naturlig ljudkälla så kan man använda sig av ordet reell ljudkälla eller om det är frågan om fantomprojicerad ljudkälla eller virtuell ljudkälla. Det är tre olika fenomen.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:
JM
Två stereohögtalare alstrar enkom direktljud från respektive högtalare. De reflexer som kan tänkas uppstå är i så fall från respektive högtalarbaffel.
Under förutsättning att det finns begränsningsytor vid högtalarna (väggar, golv, tak, etc) eller vid lyssnaren eller kring bådadera så reflekteras ljudvågor i dessa begränsningsytor. Detta resulterar i interferens.
En fråga man kan ställa sig är om begränsningsytorna bör räknas in i högtalaren eller inte? Ändrar begränsningsytorna högtalarens direktljud kontra om begränsningsytorna inte fanns? Är det frekvensberoende?
Gällande exempelvis ordvalet naturlig ljudkälla: Istället för att använda ordet naturlig ljudkälla så kan man använda sig av ordet reell ljudkälla eller om det är frågan om fantomprojicerad ljudkälla eller virtuell ljudkälla. Det är tre olika fenomen.
Mvh
Peter
Hjärnan diffar inte reflexer från direktljudet inom 1 ms. Över 1 ms hör vi huvudsakligen direktljudet, med mer eller mindre bra klang, beroende på tidsfördröjningen/intensiteten hos reflexerna.
Dvs dina äggs begränsningsytor ger sannolikt tidiga reflexer och torde påverka direktljudets tonkurva. Reflexer från väggar, tak och golv påverkar klangen men inte hur vi hör direktljudet.
JM
JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:Det är viktigt att känna till att ljud från två nästan identiska ljudkällor dvs stereoljud återgivet med två högtalare inte finns naturligt i naturen.
Vh, iö
JM skrev:Frågan blir då - hör du något direktljud?
JM skrev:Två stereohögtalare ger direktljud...
JM skrev:...och reflexljud.
JM skrev:På vilket sätt är ljudet bakom trädet likt stereo-ljud?
Tänker framförallt på "ljud mitt i huvudet" och "ljudtrycksdipp i en artificiellt upplevd centrumljudkälla vid vissa frekvenser". Om man tror att musiklyssing i ett hem påminner om lyssning i ett ekofritt rum OCH att alla inspelningar är multimono/panorerade, så kanske man kan förvänta sig sådant, men i alla rum som är från jättebra till normala vardagsrum så blir utfallet ett helt annorlunda, även från ett mätperspektiv. Och vem beskriver det så baserat på upplevelsen ens i ett ekofritt rum?
Jag har ju faktiskt lyssnat en del även i ekofria rum, men är väldigt främmande för att beskriva upplevelsen sådär.
"Ljud mitt i huvudet" har jag praktiskt taget aldrig* hört någon rapportera från högtalarlyssning (däremot från hörlurslyssning).
jansch skrev:OK, Jag har aldrig lyssnat medvetet på musik i ett "ekofritt" rum på det sättet (vad jag minns), däremot oändligt mycket sinus och brus.
Vi hade dock alltid en gammal Shaub Lorenz transistorradio med tysk Schlagermusik ståendes i dörröppningen så ingen fick för sig att stänga dörren.....lite lagom cellskräckkänsla.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 36 gäster