simuleringar samt lite frågor :) BAAAS förstås

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

simuleringar samt lite frågor :) BAAAS förstås

Inläggav Haakan_W » 2006-02-11 14:44

har suttit och simulerat lite med XXls 12" med slav å dom verkar trivas ihop i små lådor...peerless rekommenderar 33L låda å då ser det ut så här 600g MM på slaven ungefär:

http://hififorum.knaak.dk/Haakan/System ... 20slav.JPG

om man då simulerar 50L låda med 450g på slaven ser det ju inte så annorlunda ut? iaf inte så det känns värt nästan dubbla storleken?

http://hififorum.knaak.dk/Haakan/System ... 20slav.JPG

då kommer sen frågan finns den nån nackdel med att köra med 33L i förhållande till 50 ? sänker man eller ökar man dist osv med mindre låda?

Eftersom bilderna inte krypte i storlek sa fixade jag om dem till lankar.

/naq

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-11 15:15

Kan simuleringsprogrammet få fram grupplöptid för dom olika varianterna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-11 15:19

bra fråga programmet är basta å jag vet inte riktigt hur man får fram det? svante kan säkert komma med dom uppgifterna?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-11 15:59

Vad ska du bygga? Behöver du mer bas :?: :lol: Dina monsterhögtalare klarar väl ett och annat redan ?!?
NN

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-11 16:02

jo men det värker i byggtarmen...sen skadar det ju inte med lite overkill det borde ju du veta :) 4-8sånna där borde göra susen

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-11 16:06

Ska du inte strunta i slavmembran, och istället sätta elementet i en lämplig portad låda :?:

Det är knixigt att få till portade lådor bra, ska du ha dessa i hörnen eller?
NN

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-11 16:11

slav har nästan bara fördelar om det är gjort korrekt...principen är ju densamma...man eliminerar ju blåsljud helt :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-11 16:18

Om man leker en stund med vikten på slaven + storleken på lådan så går det att få fram en väldigt just kurva Haakan! :wink:

Men det kanske du redan har testat?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-11 16:20

mja lite fast jag är fortfarande lite osäker på hur en bra kurva ska se ut (med tanke på rumsbidrag)....jag har mailat hifimicke får se när nå element dyker upp...

tänkte bygga 2 testlådor och mäta i rummet (om nu inte nån har nån bättre ide)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-11 16:34

Haakan_W skrev:slav har nästan bara fördelar om det är gjort korrekt...principen är ju densamma...man eliminerar ju blåsljud helt :)

hrm jasså du :? Blåsljud är ingenting som ingår i en väl utformad basreflexlåda, bara så du vet det :wink:
NN

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-02-11 16:37

Haakan_W skrev:slav har nästan bara fördelar om det är gjort korrekt...principen är ju densamma...man eliminerar ju blåsljud helt :)

Ända fördelen jag kan komma på är storleken på lådan, men det kanske finns fler?
Blåsljud från en portad låda tyder ju på för liten portarea/för hög lufthastighet och det är väl ingen NASA teknologi som behövs för att inte få blåsljud ifs. :)

Det beror sig ju på hur elementet är specat också ifs...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-11 16:38

Aja baja Haakan! Bilderna ar 224pixlar for breda! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-11 16:41

naqref hehe jo vet men det vart jättekonstigt när jag förminskade dom...

latis jo det har du rätt i...men lådstorleken är ju ändå nåt å tänka på eftersom rummet inte är så stort? xxls i portad blir ju ganska stort

sen när jag simulerar med den xxlsen med portad låda får jag den inte å gå riktigt lika djupt...men jag gör säkert nånting fel

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-11 16:44

Haakan_W skrev:naqref hehe jo vet men det vart jättekonstigt när jag förminskade dom...

Grejen ar att man inte ska forminska dem (i efterhand) utan se till att de har ratt storlek innan man tar skarmdumpen!

Gor om och gor ratt! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-11 16:49

men det är ingen skärmdump :( jag kopierade direkt från basta...men jag ska fixa det

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-11 19:31

Appropå eventuella fördelar och nackdelar. Var det inte så att det nyss konstaterades i en tråd att ju högre ordningstal på konstruktionen dessto större fördröjning i basen?

Sluten låda / TL = 2:a ordningen / 12 db/oktav
basreflex = vanligtvis 4:ordningen
slavbas ska visst vara 5:e ordningen

Det skulle ju kunna vara en nackdel. :cry:

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-11 20:47

paa skrev:Kan simuleringsprogrammet få fram grupplöptid för dom olika varianterna?

Nä, jag har aldrig tyckt att grupplöptid är så viktigt. Eller, lite kanske, men jag tycker att folk överdriver betydelsen av den. Så uppfostraren i mig vill inte göra så att Basta! kan visa den, men marknadskrafterna kanske tvingar mig... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-11 20:51

Haakan_W skrev:men det är ingen skärmdump :( jag kopierade direkt från basta...men jag ska fixa det

Mm, och då kopieras det som finns i fönstret, lika stort som det var där. Minska storleken på fönstret, passa på att trycka ctrl-r också, så får du ett standardiserat hmm, vad hette det, bildförhållande (aspect ratio)?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-11 21:09

Jocke skrev:Appropå eventuella fördelar och nackdelar. Var det inte så att det nyss konstaterades i en tråd att ju högre ordningstal på konstruktionen dessto större fördröjning i basen?

Sluten låda / TL = 2:a ordningen / 12 db/oktav
basreflex = vanligtvis 4:ordningen
slavbas ska visst vara 5:e ordningen

Det skulle ju kunna vara en nackdel. :cry:

/Jocke

Det där med ordningstal hör nog till det mest missuppfattade i högtalarbranschen. Ursprunget till begreppet är att man ser till systemens (förenklade) överföringsfunktioner. Detta gör man tex med Laplacetransform, och då dyker det upp en kvot mellan två polynom.

Polynomet i nämnaren bestämmer ordningstalet på systemet. Med den definitionen får sluten ordning 2, både basreflex och slavbas ordning 4 och på sätt och vis blir TL och kvartsvågspipor också ordning 4 om man ignorerar högre ordningens (pip-)resonanser.

Det som skiljer basreflex och slavbas är täljarpolynomet. Båda är av fjärde ordningen, men basreflexen har enbart termen s^4. Slavbasen har termerna s^2, s^3 och s^4.

Jag gjorde en simulering för ganska länge sen för att visa skillnaden på de två. Skillnaden syns som en dipp under den undre gränsfrekvensen. Riktigt utformat blir skillnaden liten mellan slavbas och basreflex, småsignalmässigt, men man slipper mycket av basreflexportens överstyrningsproblem, speciellt i små lådor.

Så tro inte på ens en tiondel av det som står på nätet om ordningstal. Det mesta är fel.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-11 21:53

Svante skrev:
paa skrev:Kan simuleringsprogrammet få fram grupplöptid för dom olika varianterna?

Nä, jag har aldrig tyckt att grupplöptid är så viktigt. Eller, lite kanske, men jag tycker att folk överdriver betydelsen av den. Så uppfostraren i mig vill inte göra så att Basta! kan visa den, men marknadskrafterna kanske tvingar mig... :lol:

Menar du att du tycker att ingen av marknadens subwoofers har något problem med grupplöptiden?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-11 22:50

paa skrev:
Svante skrev:

Menar du att du tycker att ingen av marknadens subwoofers har något problem med grupplöptiden?

Njaej, jag skulle inte uttrycka det så. Jag bara menar att samma sak kan ses i tonkurvan, och att tonkurvan är bra mycket närmare relaterad till hörselintrycket. Men jag vacklar i min övertygelse när det gäller riktigt låga frekvenser, så det kanske kommer. :wink:

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2006-02-12 00:17

Största problemet är väl längden på röret???
Djup bas i små lådor ger låånga rör.

Har själv byggt en sub med Peerless XXLS 10" avsedd för bilbruk.
Har lite snällare parametrar.
Basreflex, 43 liter.
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-12 00:26

mongo skrev:Största problemet är väl längden på röret???
Djup bas i små lådor ger låånga rör.

Ja just det. Och eftersom röret inte får bli för långt pga pipresonanser, så måste man minska tvärsnittsarean och då överstyr det för lätt. Lösning: större låda, eller slavbas.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-02-12 01:27

Svante skrev:. Riktigt utformat blir skillnaden liten mellan slavbas och basreflex, småsignalmässigt, men man slipper mycket av basreflexportens överstyrningsproblem, speciellt i små lådor.

Kan man verkligen komma upp emot samma verkningsgrad med en slav som med en välavstämd port i en optimerad låda?
Jag har alltid haft känslan att man har tappar runt 2-3dB vid avstämningen med slavbas.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-02-12 01:30

Svante skrev:
paa skrev:
Svante skrev:

Njaej, jag skulle inte uttrycka det så. Jag bara menar att samma sak kan ses i tonkurvan, och att tonkurvan är bra mycket närmare relaterad till hörselintrycket. Men jag vacklar i min övertygelse när det gäller riktigt låga frekvenser, så det kanske kommer. :wink:

Grupplöptiden är väl också derivatan på fasen med hänseende på frekvensen så man behöver ju kanske inte rita upp just grupplöptiden för att förstå hur den är

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-12 02:23

lazyworm skrev:Grupplöptiden är väl också derivatan på fasen med hänseende på frekvensen så man behöver ju kanske inte rita upp just grupplöptiden för att förstå hur den är

Nej ungefär så tänker jag. Alltså, ett impulssvar innehåller samma information som tonkurva och fasgång. Ändå är tonkurvan rent visuellt mycket närmare förknippad med det man hör. Alltså är impulssvaret inte särskilt bra på att tala om hur det låter.

På samma sätt säger fasgången mycket mindre om hur det låter än tonkurvan. Likaså grupplöptiden.

I botten ligger samma data, men det finns olika sätt att visa dem. Jag är inte säker på att grupplöptiden är ett så hemskt bra sätt, jag tror att det finns många som lägger för mycket betydelse vid vad de ser, men å andra sidan är jag inte säker. Den kan nog vara bra om man håller tungan i rätt mun.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-02-12 14:14

lazyworm skrev:
Svante skrev:. Riktigt utformat blir skillnaden liten mellan slavbas och basreflex, småsignalmässigt, men man slipper mycket av basreflexportens överstyrningsproblem, speciellt i små lådor.

Kan man verkligen komma upp emot samma verkningsgrad med en slav som med en välavstämd port i en optimerad låda?
Jag har alltid haft känslan att man har tappar runt 2-3dB vid avstämningen med slavbas.

10"XLS Slaven har en Qms=14. En ports Q-värde minskar krafitigt vid stora portutslag. När man mäter frekvensgången med en svag signal i förhållande till när porten blir utstyrd, och jämför med en slav så kanske porten tycks ha en fördel rent förlustmässigt, men för höga nivåer!?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-12 14:25

blev ju en ganska intressant diskussion detta :)

alltså är det nån kunnig som kan summera?

slav vs port

fördelar å nackdelar?

bara vi inte vandrar iväg på andra element utan håller oss till xxls element

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=31

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=29

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-12 14:54

en fördel med basrefles vs slav är väl priset också.......som man kanske ska ta med i beräkningarna
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-12 15:14

slaven kostar 750pix inte hela världen...strunt i det

Nästa

Återgå till DIY-forum